Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2007, 07:34   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: OT: Helsevesen ...

Quote:
Originally posted by gustavf

Quote:
Originally posted by Someone
Øverste marginal skatten i Norge er på 48-kommanoe%, og ble satt ned med rundt 5% av Tante Skrue av alle personer for noen år tilbake. Innslagspunktet for den er ca 800.000, en lønn som ihvertfall for en godt utdannet person i det private næringsliv i Oslo ikke er spesielt vanskelig å oppnå (har selv sett hvor mange i min avdeling som tjener mellom 700k og 1,3m og det er en ganske høy andel og vi er ikke lønnsledene)
Det får meg til å lure litt på hvilken bransje du er i. Fra IT-bransjen så kjenner jeg meg ihvertfall ikke helt igjen i lønnsnivået.
Olje
Old 17-08-2007, 07:58   #22
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Innslagspunktet for den er ca 800.000, en lønn som ihvertfall for en godt utdannet person i det private næringsliv i Oslo ikke er spesielt vanskelig å oppnå
Norge består faktisk stort sett IKKE av godt utdannede (hva definerer egentlig en sådan en forøvrig) personer i det private næringsliv i Oslo, snarere tvert i mot.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 08:15   #23
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Jeg er nå sykemeldt frem til 26/8 og legen min sier at den blir helt sikkert forlenget til midten av september.Minst! Jeg er sjeleglad jeg bor i Norge.
er det noe som ligger i slekta? Hørte broren din hadde problemer med helsa også?

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 08:22   #24
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by Cedlind

Quote:
Innslagspunktet for den er ca 800.000, en lønn som ihvertfall for en godt utdannet person i det private næringsliv i Oslo ikke er spesielt vanskelig å oppnå
Norge består faktisk stort sett IKKE av godt utdannede (hva definerer egentlig en sådan en forøvrig) personer i det private næringsliv i Oslo, snarere tvert i mot.
Og noen av oss som jobber i det private næringsliv i Oslo og har rimelig bra utdannelse tjener (altfor) langt unna slike summer, ser ingen grunn til å klage over skatten - så lenge den går til fornuftige ting..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 08:29   #25
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Jeg er nå sykemeldt frem til 26/8 og legen min sier at den blir helt sikkert forlenget til midten av september.Minst! Jeg er sjeleglad jeg bor i Norge.
er det noe som ligger i slekta? Hørte broren din hadde problemer med helsa også?
Broren min har noe problemer med en nerve i ryggen som går opp i nakken og hodet.Han hadde et skiveprolaps for snart to år siden samt et havari på motorsykkel noe før det.Han har en del svimmelhetstokter som man ikke finner ut av.

Jeg er bare helt på felgen etter 4 år med hardkjør og et Preferential Bidding System som ikke virker: jeg får kun oppfylt 25-30% av søknadene mine om fridag på "specific date" mot 80-90% før PBS ble innført,to typekurs med alt det innebærer av lesing og stress.En juli måned som besto av nesten 90 blokktimer med døgnforskjeller,kun tre dager mellom en NRT-tur og en USA-tur,2 ORD-turer praktisk talt uten søvn og en EWR-tur med minimal søvn førte til en aksellerasjon i tilstanden og blodtrykk på 166 over 113,mot 140 over 92 i januar. Som nevnt tidligere,så har sykefraværet,kort og langsiktig,blant Intercont. pilotene gått opp fra 1,2% til 6,7% på 4 måneder.Sier ryktene.Og scheduleringen i STO sa igår at man mangler 3 A330/340-kapteiner for å få det hele til å gå i hop.Den situasjonen ser man ingen løsning på før tidligst utpå nyåret en gang. I mellomtiden er det stort sett bare dual-rated kapteiner som slutter eller går i pensjon,mens alle nyutdannede kun har 340-rating det første året.Det blir tøffe tak for oss med 330-rating,ser det ut til.

Faren min fylte 76 år i sommer og har fremdeles flysert. og instruktørbevis,er skolesjef i Kilen Sjøflyklubb samt kontrollant for Luftis. Frisk som en fisk.Men så jobbet han i et SAS hvor ledelsen ikke prøvde å ta livet av pilotene!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 08:50   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Quote:
Originally posted by Cedlind

Quote:
Og noen av oss som jobber i det private næringsliv i Oslo og har rimelig bra utdannelse tjener (altfor) langt unna slike summer, ser ingen grunn til å klage over skatten - så lenge den går til fornuftige ting..
Hvor var det jeg klagde?
Old 17-08-2007, 09:29   #27
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Neida, og jeg sier heller ikke at noen klager, men at noen av oss ikke gjør det
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 09:41   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ellers er det ett lite paradoks at det lettere sosialdemokratiske Norge har lavere skatt på kapitalinntekter enn USA og UK (28% mot 30-35%)
Old 17-08-2007, 14:10   #29
OJB
ScanFlyer Rusty

Det er vel det som jeg kaller statskapitalisme E..... De er tilsynelatende OK for fru Skrue&Co.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2007, 16:08   #30
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
...., ser ingen grunn til å klage over skatten - så lenge den går til fornuftige ting..
Tja, det er jo en interessant utfordring, hva som er fornuftig vil være sterkt preget av politisk syn og geografisk tilhørighet.

Forøvrig synes jeg vi er altfor opptatt av skattenivået på alminnelig inntekt som sådan, staten tauer inn i bøtter og spann på mva, en avgift som faktisk siste leddet i kjeden betaler, og det er jo oftest oss forbrukere.

Og hva med dokumentavgiften, staten gribber til seg ca 2 mrd årlig for ingenting
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2007, 00:30   #31
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

En sentral forutsetning for den amerikanske modellen, er at man har selvdisiplin til å sette av penger til ymse forsikringer. Det er er ikke noe vanskelig å ha dem om man tjener brukbart. De som må velge mellom nye klær til ungene eller forsikring har ikke et like soleklart valg.

Bare av den grunn er jeg glad jeg bor i Norge, selv om jeg stemmer på andre enn de som er i regjering i dag!

Den dagen en lege fra et HMO skal overprøve metodikk og medisinering som behandlende lege mener er best, da har man forlengst tapt.
Selv om man som utlending kommer til Norge, blir man ikke nektet behandling om man ikke har reiseforsikring. Man blir behandlet, så løser man det finansielle etterpå.
I USA risikerer du å bli satt på gata om du havner på feil sykehus.

Man kan mene mye om den siste filmen til Mr. Moore (SICKO, sikkert like tendensiøs som alle, men det er en del sannheter man ikke kan løpe fra), det er en liten del som er kjernen til saken: USA bruker mest penger på helsevesen i verden, men får langt ifra mest ut i faktiske tjenester.

Hvorfor: Noen må tjene penger under veis (Ref de som har råd til BBJ)
Old 18-08-2007, 00:43   #32
memphis_belle
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Tommy777

Men det er riktig som OJB sier, er du ikke forberedt og blir skikkelig sjuk, er du gjeldsslave for resten av livet.

Men har du jobb, er du sikret via forsikring paa alle maater.
Hva om man er født syk? eller blir kronisk syk?
Siden vi snakker forsikringsselskap så regner jeg med at det er veldig vanskelig/dyrt å få forsikring hvis man f.eks er hjertesyk til å begynne med.
Er vel samme suppa i USA som i Norge? Har du diabetes,hjertesykdom, over/undervekt eller noe lignende så er det ingen forsikringsselskap som vil ta i deg med ildtang engang.

Uten at jeg husker detaljene. Så måtte jo selveste supermann, Cristopher Reeve få hjelp av sine kollegaer i Hollywood for å skaffe penger til rehabilitering etter rideulykken som sendte han til rullestolen. Etter at maksbeløpet på forsikringen hans var brukt opp.

memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2007, 00:44   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Sicko er faktisk et godt innspill i debatten, Mikkel Mere setter starter en debatt som burde ha vaert startet for lenge lenge siden her borte.....den aapner oeyene til de som har forskring, gode saadanne men som aldri har brukt dem.....jeg tror svakhetene i Sicko denne gangen....er at Mikkel setter den andre landene han sammenligner med i et litt for rosenroedt lys.....koeer etc. blir ikke trukket frem....men som det Sicko er ment som, et innspill i debatten her i USA, ja saa er den utmerket.....

Old 18-08-2007, 01:22   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by M609

Selv om man som utlending kommer til Norge, blir man ikke nektet behandling om man ikke har reiseforsikring. Man blir behandlet, så løser man det finansielle etterpå.

Kona fikk lungebetennelse under et Norgesbesoek for noen aar siden, og Hurtigruta gjorde til og med et ekstra anloep for at hun skulle faa lege. Foerst etter at han var ferdig, begynte han aa kloe seg i hodet og fundere paa hva han skulle gjoere med regningen. Den endte opp med mine personalia ...

Det samme skjedde i Tromsoe to dager senere.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules