![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Et generellt trekk ved dagens samfunn er ansvarfraskrivelse og ikke minst evnen til og ta ansvar:exclamati
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
.... mistenker at konseptene 'underbemanning' og 'stressa hverdag' kan ha spilt inn .. Ingen unnskyldning - men en konstant faktor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det må jo väre en svikt i SAS systemet her, men hva med Medemas ansvar av avlevering av den blinde damen? Har ikke de også ett ansvar her? Jeg vet at det til sist er SAS`s ansvar med tanke på noshow, men en blind som reiser alene kommer jo alltid ned til flyet sammen med Medema`s representant og overleverer passasjeren til kabinen!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nå skrev jeg ikke f.o.fr. for å fordele skyld, SGS tar jo selvkritikk i vg-artikkelen.
Det jeg stiller det største spørsmålstegnet ved er at det er mulig å la henne bli sittende alene slik i så mange timer.
![]() |
#27 | |
Flyklapper
|
![]()
bare for aa sammenligne med oss her borte ...
Quote:
http://www.scootaround.com/tips/airline/accessible_air_guide.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Eller du kan se på det at når det går så langt at du faktisk velger å skylde på et annet selskap, når de faktisk fronter deg når ditt produkt selges, da er man ikke mye kar til å ordne opp og bare si at her har noen bæsjet på leggen og her skal det fikses og ta det på egen kappe, uten å grave i driten om hvem som har hvilken hatt på til en hver tid. Til syvende og sist, rom for det mennesklige finnes ikke i en økonom sine utregninger av marginer, tjenester og tid. Der finnes bare ting som kan konkret måles, verdisettes og kalkuleres med, og det er akkurat dette som er problemet med at alt skal styres ut i fra en presset økonomisk modell. -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Trist og rar historie.
Selv satt jeg meg i en rullestol på Kastrup for noen år siden bare for å hvile meg, og der tok det ikke mange minuttene før personalet kom bort å lurte på om alt var OK og om jeg trengte hjelp til noe ![]()
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takk ph-ndr!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg, som er økonom, kan aldri si at jeg har lært noe om at rutiner, prosedyrer og SLA'er er alfa og omega for å ha et "godt" liv (et "økonomliv"...?). Jeg tror heller dette er et resultat av en generell samfunnsutvikling hvor man ikke akkurat er veldig opptatt av hvordan andre mennesker har det - jo bedre man har det dess mindre virker det som om man er opptatt av hvordan andre mennesker har det. TG923 nevner jo ovenfor at det ikke tok lang tid i rullestol før noen ansatte kom bort og lurte på om han trengte hjelp. De har mange økonomer også i Danmark, så det er muligens en annen årsak...:wink Om dette er noe knyttet til økonomer så er dette et resultat av noen kraftige misforståelser av hvordan økonomien i et selskap fungerer (men jeg skal innrømme at det nok finnes en del økonomer som er kronisk opptatt av kostnader og ikke tenker så mye på inntektssiden, og inntektssiden kan også påvirkes negativt av ekstremt kostnadsfokus). Det er nok riktig at mange økonomer også foretrekker å jobbe med kvantifiserbare størrelser, men det er ikke det samme som å si at man ikke kan bygge inn det mer menneskelige aspektet selv om man er økonom. Jeg vil kanskje hevde at mange av disse problemene ville skjedd mye sjeldnere om man ikke satt ut deler av produksjonen til underleverandører. Når man gjør det så sier det seg selv at man må etablere rutiner, prosedyrer og SLA'er for å sørge for at komplekse produksjonsprosesser går slik de skal. Gjør man det ikke så kan en stopp i et lite ledd velte helle prosessen. Det er selvsagt mulig at det finnes endel økonomer som glemmer at denne typen kontrakter sjelden er mulig å skrive ut fullstendig (deriblant å inkorporere dette med det menneskelige aspektet). Om dette er et "økonomsamfunn" vet ikke jeg, men jeg vil vel hevde at det er andre underforliggende forklaringer på utviklingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg har vel dradd det langt om jeg sier at økonomer er direkte personlig ansvarlig for blinde damer på Gardermoen, men det jeg skulle frem til er vel den økende trenden som jeg beskrev nederst, om at alt skal måles, kvantifiseres og regnes i kroner, og billigste alternativ skal da ansees som best. Problemet med dette er akkurat det jeg skrev, at det er for mange som antar at alt som man trenger for å få en butikk til å fungere kan måles, og kan det ikke måles så finnes det ikke.
Dette kombinert med to trender som virkelig skjøt fart i USA på 90-tallet og har spredd seg godt siden, så har du akkurat det jeg liker minst nå til dagen, store bedrifter hvor kun øknomien råder, og at alt som ikke regnes som alt for viktig setttes ut til noen andre, og skal bare følges opp etter kvantifiserbare ting. Går du tilbake noen tiår så var det lite automatikk at det var CFO'en som var den som talte høyest i bedriftens ledelse, men veldig ofte de som satt med fag-kunnskap og ideene om hvordan utvikle produktene. NÅ er det bare et reint jag på å sørge for at neste kvartals bunnlinje ser best ut, ikke nødvendigvis at bedriften har kunnskap og produkter om 5 år. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er helt enig med deg, du har aldeles rett ph-ndr!! Det har gått for langt med disse blårusseneog deres beregninger OG ledningenes godkjennelser av deres "beregninger" Man må se litt lenger enn til nesetippen!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
stakkars blinde kvinne i rullestol...
hmmm meeeen... alle skylder på sas .. men det eg lure på ,.... kunne kvinnen snakke ?? kunne kvinnen gjort noe selv ?? eller va hun for tilbakestående til det ?? hvis hun selv merket at det har blit altfor lenge å vente..så kunne hun kanskje ropt etter hjelp.. eller prøvd å trille rund i blinde i håp for hjelp... men men.. damen gjorte ingenting ser det ut sånt..
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kult. Visste ikke at slike som meg har så mye makt og skaper såpass med frykt at vi kan styre alle andre. Jeg har definitivt valgt riktig utdanning
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har ingen problemer med å tro at hun forgjeves kan ha prøvd å tilkalle hjelp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Blårussene kan nok ikke ansvarliggjøres for manglende medmenneskelighet, selv om enkelte kanskje mener det. Selv om man konkurranseutsetter deler av produksjonen så fratar ikke det underleverandøren fra å yte en medmenneskelig tjeneste, selv om jeg selvsagt innser at konkurransepresset kan bidra til at det blir mindre rom for den typen aktiviteter. Ikke all konkurranse er bra konkurranse.... Dette er en av grunnene til at jeg er relativt skeptisk til konkurranseutsetting av bl.a. tjenester som innebærer kundekontakt. Jeg er enig i at kortsiktighet i ledelsen kan bidra til å forsterke uheldige tendenser, som f.eks. at det kun er kortsiktig profitt som teller, men jeg er ikke sikker på at dette er noe som kan kalles for økonomgospel. Jeg tror og håper faktisk at økonomer lærer at billigst ikke alltid er best, og at man skal leve av noe også i fremtiden (dvs. at forskning og utvikling er viktig) - jeg har iallefall lært det gjennom x antall års studier innen økonomi. Problemet for store bedrifter er blant annet at de i dag er utsatt for mer konkurranse, noe som gjør at det er vanskeligere å ikke tenke på kostnadssiden. Er man mye mindre effektiv enn sin konkurrent så overlever man ikke lenge nok til å nyte godt av eventuelle resultater av langsiktig satsning på f.eks. FoU. I gamle dager slapp man å tenke på konkurranse, prisene til kundene var generelt sett høyere enn i dag, og man kunne styre med ting som tok lang tid å utvikle osv.. Om man hadde en mer menneskelig utførelse av tjenestene er også godt mulig. Det var vel ikke så mange som f.eks. reiste med fly, sikkert flere ansatte per kunde osv., så det er kanskje rimelig å tro at denne delen av tjenesteproduksjonen var bedre før...? Om det så var bedre totalt sett vet ikke jeg. Flere har anledning til å reise og oppleve andre land & kulturer, noe som utvilsomt er positivt for de det gjelder, og man kan reise mye lenger og oftere enn før. Dette bør selvsagt telle positivt om man skal vurdere om utviklingen er uheldig eller ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Og som jeg har påpekt, jeg har til gode å se kostnads-analyser og beregnigner av outsourcing som påpeker det enkle faktum som ser ut til å være uten motstand: alt må måles, kvantifiseres og settes to streker under, og forelengelsen av dette, som er det virkelig stygge problemet: antakelsen av at det som da måles er alt, og dermed at det som ikke kan måles og kvantifiseres ikke eksisterer. -A ![]() PS: Og når det gjelder outsourcing, jeg har jobbet både i levrandør-siden og på kunde-siden ifbm med outsourcing i IT-verden, og jeg har til gode å se noen på kunde-siden ikke stille tro at alt blir som før, og ditto tilgode å se noen på levrandør-siden som tror at det er noemer enn utelukkende de tingene som er kvantifisert som skal leveres. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har Eastern forlatt BGO? | CV440 | Flyforum | 1 | 13-09-2011 12:06 |
Boeing forlatt midt på motorveien | MD11 | Flyforum | 1 | 05-05-2007 12:04 |
Kvinne gjenglemt på Gardermoen | Hurum | Flyforum | 0 | 16-01-2007 19:09 |