Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2006, 20:46   #21
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Derfor misliker jeg Gardermoen

Bunnen faller litt ut av argumentasjonen når han sier at Gardermoen ikke er fin arkitektonisk - de aller fleste synes jo den er råflott, og jeg sågar nesten litt stolt når har med utlendinger dit. Enkelte steder på CHP er jo det bare en meter opp til taket - det er ikke koselig, men trykkende - dessuten er jo den bygget i så mange byggetrinn at helheten mangler. Men ølen er billigere - kanskje derfor denne skribenten koste seg slik??

Med hensyn til manglende spisesteder har han noe rett - men det er ikke meningen at man skal tilbringe timevis på flyplassen? Og da den ble tegnet var jo det vanlig med flymat, så man hadde vel ikke regnet med så mange sultne...

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall. Og Arlanda Express koster mer.

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 21:19   #22
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by Turbofan

Dette er jo skrevet av en journalist, og som vi alle vet så er jo de fleste journalister 'bloody' sosialdemokrater. Skal godt gjøres å nevne 3 ting som sosialdemokratene faktisk liker med dagens samfunn/samferdsel....
Dette forumet funker best når vi sparer oss for ytringer om politikk og religion i innleggene.

Når det er sagt tar du feil på to punkter: At alle journalister politisk hører hjemme på venstresiden er en håpløs stereotypi. Og det er lett å trekke frem aspekter ved norsk samferdsel som man kan anta at sosialdemokrater stiller seg bak. Husk på hvem som satt i regjering og tok beslutningene om f.eks. stamveinettet på Vestlandet og Oslo Lufthavn Gardermoen.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 21:33   #23
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

alle skal ha lov til å ha en mening, men jeg er uenig med ham - OSL er lys og fin, med store vinduer og en helhet (at det lukter pølse utenfor sikkerhetskontrollen (tenkt på det neste gang du er der oppe) skal jeg forsøke å forbigå i stillhet) som ikke finnes på andre store flyplasser - som har vært flikket på og bygd ut i flere tiår. Om det er fred og ro mannen vil ha, så finnes det faktisk et stille-rom (eller han kan punge ut med en business-class billett og slappe av i SAS-loungen....). Personlig synes jeg all aktiviteten, lyden og folk som flyr hit og dit er noe av det morsomste med å være på en flyplass (etter å se på flyene, som man jo kan gjøre på OSL takket være de store fine vinduene)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 21:38   #24
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Flytoget er genialt og er verdt hver eneste krone! Det går hver 20. minutt fra Nationaltheateret som ligger 5 minutter unna leiligheten min i Oslo, er alltid på rute og har meget god komfort. Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 22:01   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Skal ikke si flytoget er billig men synes heller ikke det er så dyrt. Og som Tommy777 er inne på den er bortimot aldri forsinket og frekvensen er meget bra, hvert 10 minutt fra Oslo S gjør at det ikke er krise om man ikke rekker toget.

Og bortsett fra at OSL nå har blitt for liten synes det jeg er en fin og grei flyplass, bortsett fra det med bagasjeanlegget.

Og CK; finnes det noe sted i Norge hvor det er normenn på reise og det ikke lukter pølse? Synes det lukter det på alle tog og busstasjoner, for ikke snakke om pøls...bensinstasjonene.

Men allikevel er noe av det første jeg tar meg når jeg kommer hjem til Norge etter ett par måneder ute en wiener i lompe og en Solo på Narvesen på OSL
Old 17-10-2006, 22:51   #26
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??

Gardermoen er absolutt en av mine favorittflyplasser både når det gjelder arkitektur, logistikk, innsjekk, avstander, tilbringertransport mm.

Et lite eksempel fra i dag:
Jeg kom inn med en full maskin fra TRD med ankomst 0915. Mitt reisefølge hadde sjekket inn et kolli bagasje, men dette fungerte utmerket og bagen var på bandet 0925, slik at vi uten problemer nådde flytoget kl 0936.
Rask transport til Sandvika og jeg kunne starte i et møte kl 1030.
Retur 1504 fra Sandvika, ankomst OSL 1547. Rett opp rulletrappene, bort til sikkerhetskontrollen som i dag tok ca 4 min, og bort til gate og ombord i avgang til TRD kl 1620.
Som vanlig fungerer det meste smertefritt. Avstandene er korte uansett om man skal innenlands eller utenlands. Det ser ut til at selv i rushtiden fungerer sikkerhetskontrollen meget bra og at det er bra kapasitet nå. Da bør man heller framheve at det virkelig fungerer godt nå, og ikke henge igjen med gammelt gruff fra i sommer da de slet der.

Om vi skal sammenligne med Kastrup eller Arlanda så mener jeg at Gardermoen slår begge ned i støvlene på alle kategorier listet opp øverst i denne posting. Se f,eks Arlanda med sine mange terminaler, enorme avstander .. og så har de FÆRRE passasjerer enn Gardermoen så langt i år. Bare dette viser at flyplassen er ekstremt effektiv og godt bygget.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 23:36   #27
FBU
ScanFlyer Silver

Det at flytoget koster like mye tur retur som det koster å fly 1 vei på den billigste billetten til Hellas setter ting i perspktiv.
Når jeg sier Gardermoen er kjedelig, så tenker jeg ikke bare på 737, men også at det er ufattelig lite og ta seg til, om man skulle være så uheldig å måtte tilbringe flere timer der. Kjedelige butikker, og dårlig mat.

Arkitektonisk synes jeg flyplassen er flott!
FBU is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 23:47   #28
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.
Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2006, 23:59   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU

Det at flytoget koster like mye tur retur som det koster å fly 1 vei på den billigste billetten til Hellas setter ting i perspktiv.
Nå er jeg ikke sikker på hvilket perspektiv det setter ting i (mener du at det er dyrt å ta toget, eller billig å fly), men det er jo en viss forskjell på forretningsmodellene til flytoget og flyselskapene. F.eks. så selges alle billettene på flytoget til samme pris, mens det hos flyselskapene er et utall forskjellige priser for samme flighten. Det gjør det bl.a. mulig å selge noen superbillige billetter, fordi andre betaler mer (og kan dermed gi flyselskapet gevinst selv med noen veldig billige billetter). Hadde flyselskapene skulle operert etter prinsippet om en pris så ville nok prisnivået til f.eks. Hellas vært noe høyere enn prisen på flytoget. Hadde det vært hensiktsmessig å drive yield management på flytoget så hadde vi sikkert sett en og annen meget rimelig reise.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 00:09   #30
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.
Arlanda Express kostet 190 gyldne, svenske pesetas sist jeg reiste med det, og det tok 20min. Da blir jo ikke Flytoget så halvgalt i forhold vel?
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 00:10   #31
FBU
ScanFlyer Silver

Først og fremst så selges ikke alle billetter til samme pris. Det oppereres med student,honør etc.
Jeg synes det er billig og fly å dyrt å ta flytoget. Flytoget opperer med såpass høye priser nettopp fordi markedet er villig til å betale for det. Alternativet er såpass mye dårligere.
Billig er det uansett ikke hvordan og hva man velger å samenligne det med:huh:
FBU is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 00:11   #32
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by F35Landing

Quote:
Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.
Arlanda Express kostet 190 gyldne, svenske pesetas sist jeg reiste med det, og det tok 20min. Da blir jo ikke Flytoget så halvgalt i forhold vel?
Virker ikke som du er klar over det, men dere er jo helt enige jo.....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 00:14   #33
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Ooops, det så jo litt kverulerende ut ja.
Det var faktisk bare for å linke innlegget mitt oppmot prisen på Flytoget, intet annet.
Kløne, kløne, kløne
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 00:35   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU

Først og fremst så selges ikke alle billetter til samme pris. Det oppereres med student,honør etc.
OK, det er greit, men på flyet betaler en student kanskje dobbelt så mye som en annen student (det var egentlig det jeg mente) for samme flyreisen, og det er ikke tilfellet på flytoget.

Jeg synes ikke det er dyrt med flytoget. Man betaler for frekvens, forutsigbar reisetid, komfort og enkelthet (jeg synes det er helt utmerket å kun måtte trekke kredittkortet når jeg går inn på plattformen - så slipper man å måtte kjøpe billett).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 01:04   #35
Turbofan
ScanFlyer Blue

Turbofan's Avatar

Quote:
Originally posted by Falcon

Quote:
Originally posted by Turbofan

Dette er jo skrevet av en journalist, og som vi alle vet så er jo de fleste journalister 'bloody' sosialdemokrater. Skal godt gjøres å nevne 3 ting som sosialdemokratene faktisk liker med dagens samfunn/samferdsel....
Dette forumet funker best når vi sparer oss for ytringer om politikk og religion i innleggene.

Når det er sagt tar du feil på to punkter: At alle journalister politisk hører hjemme på venstresiden er en håpløs stereotypi. Og det er lett å trekke frem aspekter ved norsk samferdsel som man kan anta at sosialdemokrater stiller seg bak. Husk på hvem som satt i regjering og tok beslutningene om f.eks. stamveinettet på Vestlandet og Oslo Lufthavn Gardermoen.
Hmmm.......
Jeg har da slettes ikke påstått at ALLE journalister hører hjemme på venstresiden, men det er ikke feil av meg å påstå at størsteparten av denne gruppen er sosialdemokrater.

Nok politikk for denne gang, men jeg ville bare utrykke min dypeste uenighet med denne sørlendingen! Og da må det jo være lov til å spissformulere påstandene sine?!?

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 01:08   #36
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Forøvrig koster flybussen 120,- fra Oslo sentrum til OSL eller motsatt.
(og ja - man kan få t/r for 220,- hvis man holder seg til SAS Flybussen innen 1 måned)
Old 18-10-2006, 08:45   #37
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Bjørn Fredheim sliter åpenbart med helt andre ting enn et dårlig inntrykk av OSL, at Aftenposten gidder å ta inn en så poengløs artikkel.

Til dere som klager over prisen på Flytoget, har dere sjekket prisene på andre tilsvarende reiser, eks. Arlanda Ex og Heathrow Ex??? Snakk med utlendinger som benytter Flytoget, de kan ikke få fullrost tilbudet og regulariteten. Her har vi faktisk Norges best fungerende kollektivsystem.

Oslo S - OSL 19 minutter, trikken min til Grefsen tar 25 minutter....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 08:52   #38
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Journalisten har endel poeng her som faktisk er riktige etter mitt syn. OSL er bygget i betong som ikke er kledd og man får den "kalde" følelsen når man kommer inn i terminalen. Høyt under taket. Finnes ikke noe "varm" atmosfære. Men dette er jo også dagens byggestil, betong og glass, finnes overalt. OSL er ikke direkte trivelig for å si det slik. Det kan man derimot kalle BGO, TRD og ikke minst CPH. En helt annen atmosfære og "varme" i terminalene. Jeg liker også AMS godt

"Flytoget" i CPH er billig, tror jeg betalte DKK 22,- eller 25 ,- sist.
Old 18-10-2006, 09:44   #39
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??
Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 10:00   #40
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Mannen skulle ha tatt seg en tur til LHR. Etter de nye sikkerhetsforskriftene der så er det et lite mareritt å komme seg igjennom security.Ikke bare for at de er urimelige strenge, ble fratatt reseptbelagt medisin ( i flytende form) i security men også fordi det er så utrolig mange (dumme) menneskeer som ikke kan å lese, og som gjerne tar en lang krangel med security . Resultat lange køer og en fryktelig dårlig atmosfære blant de reisende.

Posting Rules