![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bergen burde kunne skaffe dem endel trafikk fra USA, i alle fall om sommeren. Kanskje Iceland Express trekker seg, jeg kan ikke skjønne at det skal være nok lokaltrafikk til begge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Guest
|
![]()
BGO hadde jo sommerrute en rekke år, bl.a med B727 og B734, delt med bl.a GOT
|
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen mener tydeligvis at siden Iceland Express allerede flyr BGO-KEF, så kan ikke Icelandair lykkes. Kundelojaliteten i low-fare segmentet er vel lik null, og med mulighet for connections, så burde vel FI stille mye sterkere enn konkurrenten. Nå har jeg ingen tall å støtte meg til, men jeg vil tro at flertallet av FI paxen skla videre til USA og Canada.
![]() |
#24 | |
Guest
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
(orker ikke gå opp og hente ordboken, og min islandske kone er på nattevakt, men det er omtrent det som står der) Får mer og mer tro på denne ruten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og fra tråden på A.net:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er en stor nyhet IMO. Bergenserne har en sjanse de ikke bør la gå fra seg. Dette er en rask og billig måte for turister å komme seg til og fra USA, håper de støtter opp om ruten.
Når det gjelder forretningsreisende, er FI og 757 generelt sett på transatlantisk, totalt uinteressant. Man tar heller den lille timen ekstra til CPH for å få et mye bedre produkt. Men siden FI ikke henvender seg til business segmentet, har jeg stor tro på denne ruten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Guest
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
|
![]() Har SGS fått handlingen tilbake handlingen på FI ? Jeg fant denne infoen under Oslo city guide på Icelandair siden : --------------------- Terminalinformation Main Terminal Handling agent: SAS Check-in: 3 hrs. prior to departure Airport Address Oslo Commute Travellers have the option of commuting to and from the Oslo Airport by train, bus, taxi, or car. Lounge SAS Business Lounge --------------------- Også under CPH og ARN står det SAS/SGS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#34 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg vet ikke hvilken klasse dere reiser i men å kalle Saga Class en business class blir helt feil. Jeg vil vel heller sammenligne SAS' nyrenoverte Economy Extra eller BAs WT+ med Saga Class og da er jeg snill. Og det går kjapt å komme seg til Boston med BA, du sparer ikke mange minuttene og lander i Boston mye tidligere enn om du velger Icelandair. (ingen terminalskifte på LHR, T4 inn fra OSL og T4 til Boston) WT+ hos BA koster omtrent det samme som Saga Class med Icelandair, SAS er litt dyrere, men da får du også poeng igjen for turen, dog blir turen med SAS lengre, så det er ikke mye å spare på å velge Icelandair. Og du har flydd 8-9 timer i en 757 med Icelandair, er det jo hyggelig at du kan benytte poengene du får til: absolutt ingenting! Om dere reiser i økonomiklasse på lange turer med 757, kan ingen nekte på at det er et grusomt produkt. Se for eksempel Continental: 159 seter i økonomiklasse, 1/3 av passasjerene har midtsete og stort sett ingen steder å bevege seg. Vi vet alle at folk traver rundt for å strekke på beina på lengre turer. Ser nå at NW hiver seg på 757 interkontinentalt bølgen. Huff..... MEN! Dersom du er turist eller reiser på forretningsreise veldig sjelden, klarer man å svelge neste hva som helst ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Enig med Tommy777 at narrow body aircrafts ikke er særlig optimalt på langturer. Er jo OK å bevege litt på seg under flyturen. Nå har vel også wide body aircrafts også endel midtseter på økonomiklasse.
Men det virker som om det er vanskelig å få inntjening på disse store flyene på endel strekninger, og dessuten har nok flere og flere oppdaget at det er deilig å slippe flybytte som ofte tar lang tid...med køer etc etc (og jeg tenker ikke på fullprisreisende nei) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har aldri fløyet nonstop transatlantisk med 757, kan godt tenke meg at det blir litt klaustrofobisk, men jeg synes faktisk JFK-KEF-OSL med FI 757 i økonomi var helt uproblematisk, flyturene ble såpass korte, og man får strukket litt på bena på Island. AMS-MSP midt inne en NW D10 var mye mere slitsomt. Enten konfigurasjonen er 3+3, 3+3+3 eller 2+5+2 vil det jo uansett være 1/3 som har mistsete.
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Enig at det kan bli slitsomt dersom du er uheldig og får tildelt et midtsete på en større widebody, særlig 747 med 3+4+3. Derfor er 767 genial. God plass rund midtre galley, god plass bakers, samt 2+3+2 med kun et midtsete. Nå er jo vi såpass velsignet i Star Alliance over atlanteren at det er ingen som har 3+3+3. Aller har 2 setere på siden. Reiser du som økonomipassasjer på transatlantiske forretningsreiser ofte, får du raskt status og får selvsagt ikke noe midtsete og man tar da selvsagt et sete på 2 seteren på både 777, 330/340 og 767. I tillegg har du en masse oppgraderingsinstrumenter som poeng og vouchere å leke med
Som elite på CO eller FI for den del, vil du til og med som elite slite med 757: Nesten ingen eliteseter (SAS har fra 46 business seter + økonomi ekstra, CO har bare 16, vet ikke hvor mange FI har). Velger du et midtgangsete på en 757, blir du garantert bumpet borti maaange ganger på grunn at det er over 150 pax i Y som kun har en smal midtgang å bevege seg i (omtrent det samme antall pax som i Y på en 767, men de har jo da 2 midtganger samt 2 galley å bevege seg i), velger du vindu, må du turne over 2 mann, så det er rett og slett plagsomt. På forretningsreise til Boston hadde jeg personlig valgt BA i WT+, koster litt over titusen t/r og reisetiden fra OSL er 10 timer og 45 minutter. Kjappeste med Star alliance er over timen senere, men da med LH som ikke har noe premium economy og har alliansens verste økonomiklasse... Men igjen, for turister på tur, er FI et glimrende alternativ, særlig fra BGO (bergensere sutrer aldri ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Icelandair vil til sommeren (2007) ha 12 ukentlige rundturer mellom Gardermoen og Keflavik, på søndager blir det hele 3 daglige Icelandair flyvninger på OSL
![]() KEF - OSL: FI316 01:30 - 06:00 B757 (mandag, onsdag, fredag, søndag) FI318 07:50 - 12:20 B757 (daglig) FI324 16:25 - 20:55 B757 (søndag) SK4788 17:50 - 22:35 B737 (mandag, onsdag og fredag) OSL - KEF: FI317 08:00 - 08:45 B757 (mandag, onsdag, fredag, søndag) FI319 14:45 - 15:25 B757 (daglig) SK4787 16:15 - 17:00 B737 (mandag, onsdag og fredag) FI325 21:55 - 22:35 B757 (søndag) I tillegg til dette har Iceland Express annonsert et ønske om å fly på Oslo (3-4 ganger pr. uke) fra mai i 2007. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Litt avhengig av hvordan FI priser Saga Class og hvor mye pris betyr for de bergenske forretningsreisende regner jeg uansett med at det er et potensiale for forretningsreiser fra Bergen til USA. Selv om med en mangelfull businessklasse og lite attraktivt bonusprogram. (Jeg hadde vel bare en tur til USA i den jobben og da var det KL med turistklasse 747 til LAX. Øvrige reiser var spredd på alt fra PK turistklasse til LH business.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Icelandair | Hickok | Flyforum | 6 | 23-06-2008 19:49 |
Ga 2007 | BoeingOnFinal | Bilder & foto | 12 | 17-01-2008 14:30 |
Ga 2007 | Birde | Bilder & foto | 4 | 15-01-2008 21:04 |