![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I fly-sammenheng burde det vel istedenfor "streikevåpen" hete "streikeATOMvåpen" da konsekvensene for alle unntatt
de streikende er så enorme... Det finnes mer skånsomme måter å vinne en krig på.
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Ja takk, begge deler. Og det måtte arbeidsgiver, medarbeidere og alle reisende og berørte betale for. Folk kom seg ikke på jobb, i bryllup, barnedåper og begravelser på grunn av det tullet der. For ikke å snakke om hvor mange møter og avtaler som gikk i vasken. Ville du akseptert noe lignende med legevakten din eller din lokale ambulansetjeneste? Eller T-banen? Butikken? Politiet? Brannvesenet? Det skal være skikkelig gode grunner før arbeidet legges ned. Jeg syns ikke pilotene i SAS la frem noen sånne.
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Den eneste konsekvensen av SAS-streiken med noe særlig størrelse slik jeg ser det, var at selskapet tapte mye penger på konflikten (som de sannsynligvis kunne unngått gjennom bedre forhandling/mekling med motparten). Begge parter har helt sikkert forsøkt så godt det lot seg gjøre å løse konflikten med mer skånsomme metoder, men det lot seg tydeligvis ikke gjøre denne gangen (slik det vanligvis gjør). Ingen av partene i slike konflikter er interessert i å havne i streik/lockout, av åpenbare årsaker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er ikke arroganse. Det er sånn samfunnet fungerer. Noen hensyn er viktigere enn andre.
I dette tilfellet vurderes arbeidstakeres rettigheter til å kjempe for egne villkår på lovlig vis som viktigere enn enkeltindividets ønsker/behov for å benytte seg av varer og tjenester. Og det får, etter mitt syn, samfunnet til å flyte rimelig bra. Har du et bedre forslag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Arbeidstakere er veldig opptatt av krav, men ikke så opptatt av plikter. Og så er det selvfølgelig motsatt den andre veien. Streik er et råskinn av et virkemiddel. Arbeidsgiver har ikke noe lignende å true med. Etter mange års kamp for arbeidstageres rettigheter, bør man være skikkelig forsiktig med hvilket arsenal man benytter i hvilken kamp.
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg er ikke så god på å fly, men jeg er et råskinn på å jobbe turnus.
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
disse så får det enorme økonomiske konsekvenser samlet sett for næringslivet. Dette kostet SAS 600+ mill, nå er det mulig at dette tallet øker betraktelig, NRK nå nettopp; NRK: Saksøker SAS etter pilotstreik
![]() |
![]() |
#31 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Et tankeeksperiment kunne vært samfunnet vårt i dag, med middelklassen, kjøpekraften og levestandarden vi har nå. Hvordan hadde dette sett ut uten fagforeninger og den dynamikken? Hadde 90% av befolkningen i vesten bodd i arbeidergettoer og jobbet 12t pr dag? Hadde vi da hatt teknologien vi har i dag? Alle de fine forbruksvarene våre? Neppe... pengene hadde ikke vært omsatt slik feber i dag, da folk ikke hadde hatt råd til det konsumet vi har. Og den 8t arbeidsdagen din? Den kom for 100-årsjubileum siden ved hjelp av fagforeninger. Ferien din? Nei, den kom jaggu av fagforeningen den også. Jeg høres kanskje ekstrem ut, og jeg er ikke nødvendigvis enig i alle foreninger osv osv. Men det gir en balanse som er god i samfunnet. På lik linje med at andre yrkesgrupper nyter større frihet enn meg selv, høyere lønn og bonuser for sin innsats. Det unner jeg alle. Og jeg unner pilotene å ha mulighet, på lik linje med alle andre yrkesgrupper, til å forhandle om sine arbeidsbetingelser gjennom lovlige virkemidler vi har i samfunnet i 2019. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis næringslivet ikke tåler at noen fly ikke går som de skal et par dager, får næringslivet bare krysse fingre og tær for at det ikke blir for mye tåke og uvær rundt omkring (som vil medføre eksakt samme konsekvens). Jeg hadde derimot vært svært bekymret for de økonomiske konsekvensene for næringslivet dersom man skulle utfordre trepartssamarbeidet og de arbeidendes rett til å kjempe for egne villkår innenfor lovverkets rammer, med de lovlige aksjonsformer på begge sider dette i siste instans medfører. Da tror jeg samfunnet på sikt hadde blitt ganske mye kjipere for de aller fleste av oss. Poenget mitt er vel bare at man bør ha litt større perspektiv på ting når man diskuterer disse tingene. Last edited by LeMonde; 27-08-2019 at 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
piloter med millionlønn med de stakkars arbeiderne for hundre år siden som jobbet under nærmest slaveri liknende tilstander for luselønn, blir man jo også en smule oppgitt over. Når disse arbeiderne streiket så hadde de ikke *døyt* å leve av i kanskje månedsvis. Piloter (i snitt) kan streike halve året og allikevel tjene bedre enn de fleste her i landet! Så la oss nå slutte med å trekke fram disse gamle "fagforeningsargumenter" i denne sammenheng. Mitt eneste poeng her var at når man i flybransjen streiker så får det store økonomiske konsekvenser for alle - BORTSETT - fra de som streiker. Det er ene og alene fordi streiker i denne bransjen er så dyre at bedriften går konk etter 2 uker! Det er rett og slett ikke "level playingfield" i denne bransjen. I de fleste andre bransjer kan streiker holde på i månedsvis og den svir omtrent like mye/lite for begge parter. Dermed *kan* man i flyselskaper tvinge frem krav som *kanskje* ikke er bærekraftige på sikt samt at streikeviljen er høyere enn andre steder. Man har rett å slett for lite å tape på det, og motparten og tredjepart for mye.
![]() |
![]() |
#34 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Det er riktignok mange argumenter som støtter ditt syn her, samtidig er det da et paradoks at hvis det ikke er «level playingfield» så må noen være veldig dårlige til å forhandle, da det er veldig få flygende som har vilkår som imponerer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
å forestille seg hvordan en lockout hadde gått i et flyselskap hvis man har 2 uker på seg til å få ting opp å gå igjen før man er konk. Alle med litt i toppen skjønner at dette er sjanseløst, så level playingfield er det absolutt ikke i denne bransjen. (Og for ordens skyld, jeg synes SAS-pilotene hadde en fair case denne gangen)
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo tydelig at de fleste her mener at pilotene er viktig tannhjul i systemet som får samfunnet til å gå rundt. Samme som sykepleiere, vektere etc. Hvorfor skal disse viktige samfunnselementene ha kjipe villkår om de er så viktige?
Om fly er viktig for næringsliv og stat så bør man jo kanskje se på hvordan systemet er bygget opp. Vi flyvende er jo blant annet fritatt deler av arbeidsmiljøloven.
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Trodde pilotene var ansatt for å holde flyene i luften jeg. Alle har et ansvar for at samfunnet fungerer. Det er faktisk pilotene som har valgt å ikke gjøre jobben sin her. Ikke ledelsen, ikke det offentlige, ikke aksjonærene og ihvertfall ikke de reisende. Så får man mene hva man vil om det er en berettiget avgjørelse eller ei.
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke noe problem det, så lenge man er frisk nok til det.
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dersom det blir streik i de yrkesgruppene du nevner (politi, brann, helsevesen) så blir det nesten alltid tvungen lønnsnemn. Fare for liv og helse osv... En streik i et privat flyselskap kvalifiserer altså ikke til det. Du skriver at pilotene i SAS ikke hadde noen gode grunner til å streike. Det får du gjerne mene. Men har du tenkt på at denne streiken først og fremst handlet om arbeidstid og rett til fri (som 90% av samfunnet tar for gitt). Altså at en pilot også kan komme seg til dine nevnte bryllup, barnedåper og begravelser. De fleste har han gått glipp av de siste 6 årene. Man kan jobbe 6-7 hele helger på rad. Andre selskap klarer en bedre balanse. Et siste spørsmål: Hvorfor gidder du i det hele tatt være medlem av et flyforum når du bare skal pisse på de som faktisk flyr? Just my humble opinion. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 54 | 28-05-2019 11:37 |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 0 | 22-08-2018 07:35 |
SAS Q1 2018 resultater | Someone | Flyforum | 3 | 27-02-2018 09:37 |