![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er jeg enig i, de gjorde vel minst 3 grove feil på kort tid, men det var altså ikke mitt poeng.
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis du har satt deg bare bittelitt inn i statistikken som finnes om flyulykker vet du - som flere andre har påpekt - at menneskelig feil er den aller største faktoren som forårsaker flyulykker, mye større enn teknisk svikt. Da er det naivt å tro at man er så mye tryggere i en splitter ny maskin enn i en gammel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nytt utstyr og ny teknologi er bedre enn gammelt utstyr og gammel teknologi. Ferdig prutet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dette med å føle seg "sikrere" i et fly vs et annet er veldig subjektivt. Sikkert veldig mange som føler seg tryggere i en 10 år gammel SAS-maskin enn i en splitter ny 737 fra Norwegian. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det har ingenting med gammelt eller nytt. Problematikken er linket til kulturen i selskapet og her er det nok store forskjeller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Statistikk viser at alderen på flyet har ingen innvirkning på sikkerheten før flyet er minst 20 år gammelt. I vesten er det
heller ingen sammenheng etter dette tidspunkt. MIT: Analysis of impact of aircraft age on safety (bortsett fra her inne er det jo få som tror på statistikk så da er det vel feil... ![]() W
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 06-12-2016 at 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fly skal kjøres inn før de er som best - akkurat som biler. Gjerne en del småplukk på fly som er rett ut av fabrikken. Men men så lenge ulylkkesstatistikken er så lav at enkelttilfeller gitr ekstreme utslag, er det bare tøys å vise til statistikk i noen form.
Det har aldri vært tryggere å fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
一期一会
|
![]()
Når jeg flyr småfly og/eller i utviklingsland så føles alderen på flyet plutselig mer vesentlig. Trolig helt subjektivt, men jeg tenker at dersom et selskap har mulighet til å kjøpe inn nyere maskiner, så har de kanskje bedre orden på andre ting i organisasjonen også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() W
![]() |
![]() |
#31 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
Grunnen er at skjulte metallurgiske feil fra produksjon normalt utløses den første tiden. Så finnes det feil som utvikler seg over tid, som utmatting, men disse vil oppstå i områder med kjent belastning og oppdages normalt gjennom planlagte vedlikeholdsprogrammer. Her har også statistikk bedre treffsikkerhet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Jeg finner like ofte sprekker i nytt som gammelt sånn sett. Tretthetsbrudd, overbelastninger, designfeil, feil i framstilling av komponenter, herdingsfeil you name it. Alt har en innvirkning, og alt har en årsak. Det som uansett er det viktigste, nesten uansett virksomhet, er som noen allerede har vært inne på. Kultur. Selskapenes kultur, etterlevelse, ansattes eierskap, rutiner etc er alfa omega. Du kan ha det feteste av det fete, men tar du ikke vare på det så går det åt skogen. Personlig så føler jeg meg trygg hos både SAS og Widerøe selv om de ikke har den nyeste flåten. Skal sies at jeg var smått skeptisk til Inge Krokrygg en gang da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det er både dm der flyver,eftersynen, groundhandlingen der er vigtig.. Tror du at et fly flyver sig selv, nå men så vil jeg da gerne medvirke til at bringe dig udcafvden opfattelse...det gør de ikke.. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve Kort fortalt så vil produksjonsfeil dominere på nye produkter og slitasje på gamle. Allikevel ser jeg ingen grunn til å være spesielt bekymret i hverken nye eller gamle fly, for her skal vedlikeholdsrutinene være gode nok til å ta hensyn til slike effekter. Når det gjelder regularitet (sannsynlighet for at det skjer noe som er ufarlig, men krever reparasjon) er saken en annen. Da er nok ikke en DC-3 noe førstevalg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
De delte seg I 1993. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Når det er sagt så er motor overhaling ganske viktig på 3eren, mye slurv der og har selv vært med på at en sylinder slet seg løs og gikk opp og ned i full fart med stempelet. Et jævlig bråk og risting og man brukte en hel dag i regnet på en grus stripe i Homer, Alaska på å få inn nytt stempel og sylinder, deretter avgang igjen etter å tørket oljeflekkene fra dongeri buksa og skinnjakken. Ganske low cost operasjon ja, bare for å holde seg på tema.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Low cost marathon | Oluf Air | Reiseforum | 14 | 27-04-2011 19:59 |
Safety has a cost... | VoiceCom | Flyforum | 1 | 09-05-2008 14:33 |
Low cost til kualalumpur. | valen | Flyforum | 1 | 30-01-2007 17:16 |
Not particular low cost - very low service | BGO | Flyforum | 21 | 27-10-2005 15:13 |
High Tech = Low Cost | LN-MOW | Flyforum | 6 | 10-05-2005 21:09 |