Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2006, 13:48   #21
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Norwegian fly skadet på Værnes

å kjøpe billetter som ikke er gjennomgående er ikke idioti - det er en kalkulert risiko (eller burde være det). Det er helt greit å ta sjansen på å kjøpe billetter hver for seg, men da må man innse at det er en risiko, og være klare til å ta smellen om noe skulle skje, og ikke sitte i caféen på Værnes og klage etterpå.

(og som småaksjonær i SAS AB sier jeg takk for de 9.000....)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 14:01   #22
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

å kjøpe billetter som ikke er gjennomgående er ikke idioti - det er en kalkulert risiko (eller burde være det). Det er helt greit å ta sjansen på å kjøpe billetter hver for seg, men da må man innse at det er en risiko, og være klare til å ta smellen om noe skulle skje, og ikke sitte i caféen på Værnes og klage etterpå.

(og som småaksjonær i SAS AB sier jeg takk for de 9.000....)
Akkurat! Jeg gjør det av og til selv, men jeg hadde aldri gått til VG etterpå og sutra. Jeg hadde tenkt "dette er en del av gamet, slutt å sutre og betal det det koster og dropp et par, tre turer på byen".

Har faktisk kun misset en connection med 2 forskjellige itin. OSL-LHR med SAS ble 2 timer sen på morran og jeg misset connection så det holdt. UA booket meg om på neste fly uten noe kostnad.

BTW, tror familien Trønder Bart reiste med KL fra OSL til Paris, sånn at alle 9k fikk SAS ikke kloa i :-)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 15:53   #23
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Og LN-KKT er i trafikk. Den kom som DY4563 FRA Stavanger og går nå til BGO som DY4602 ETD 1625 ETA 1700? Finn frem fotoutstyret i Bergen.!!
Old 21-07-2006, 16:32   #24
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

.. og folk er gretne i Dusseldorf ogsaa .. men det ser ut som at kommunikasjonen er daarligere enn handlingen. Folk bookes om paa andre selskaper, men til stor grad maa de legge ut .. De som ikke kan/vil betale faar hjelp.

VG

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 16:57   #25
Hurum
ScanFlyer Molded

Har selvsagt forståelse for at folk er gretne når flyet ikke går som det skal/planlagt. Men at flyet er blitt skadet og tatt ut av drift pga sikkerhet synes jeg egentlig er bra...hadde derimot vært "aksjoner" og surmulig fra de ansatte hadde jeg blitt mindre overbærende.
Det jeg ikke forstår er hvordan passasjerene skriker opp om at dem ikke har råd å legge ut for flybillettene med andre selsakper inntil dem kommer hjem. Norwegian har jo informert dem om at dem skal dekke utgiftene deres med de nye billettene. Er det bare jeg som har kredittkort/Mastercard/DIners/Eurocard/AmEx som gjør at jeg får regningen i posten 40-50 dager etter at jeg har brukt det?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 17:21   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

I og for seg enig med deg her Hurum, men på meg kan det virke som det store problemet her er dårlig informasjon fra Norwegian sin side
Old 21-07-2006, 17:24   #27
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Synes det er ganske utrolig at saken blåses opp så raskt. Skulle tro passasjerene har ventet uten mat og drikke i mange dager! Alle som har ventet i Dølledorf kommer seg hjem til Norge i løpet av kvelden, noen få timer forsinket. Det er vel hverken dårligere eller bedre enn det andre selskaper som SAS, KLM etc ville ha greid dersom de fikk en uforutsett bakkeskade?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 18:12   #28
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Someone

I og for seg enig med deg her Hurum, men på meg kan det virke som det store problemet her er dårlig informasjon fra Norwegian sin side
Jo informasjon kan en jo aldri få nok uansett tilfelle virker det som.
Avisartikkelen var lagt ut 1540, altså 3 timer etter at avgangen fra Düsseldorf skulle ha gått. Manglende mat, drikke, informasjon, og behandling som kveg blir litt komisk. Når en trekker fra tiden det tar å skrive artikkelen og legge den ut så er det altså maksimalt ca 2,5 t passasjerne har ventet...og de fleste hadde allerede da fått ordnet seg videre med fly etc. Dette er jo ikke mer enn hva som skjer på en vanlig hverdag på Gardermoen når et fly til f.eks Evenes eller Bardufoss med SAS skjer (valgte SAS fordi dem har flest avganger...og flyr til Bardufoss).

Det hele blir litt komisk, men kan forstå at en synes man får for lite informasjon. Hadde en bare hatt wap på mobilen og logget seg på wap.vg.no så hadde en ikke hatt noen vansker med info
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 18:18   #29
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Synes det er ganske utrolig at saken blåses opp så raskt. Skulle tro passasjerene har ventet uten mat og drikke i mange dager! Alle som har ventet i Dølledorf kommer seg hjem til Norge i løpet av kvelden, noen få timer forsinket. Det er vel hverken dårligere eller bedre enn det andre selskaper som SAS, KLM etc ville ha greid dersom de fikk en uforutsett bakkeskade?
Det er inn å bløse opp saker i luftfarten. Norwegian har klart seg ganske bra lenge så jeg trot at media nærmest er glad for at de endelig kan skrive noe stygt om andre en SAS. Er folk som reiser lavpris idioter? Syns det er litt idiot å kalle folk idioter bare fordi de er litt sure. Det er ikke særlig mange som forstår dette med gjennomgående billetter og det har ikke noe med lavpris å gjøre. Jeg har snakket med nok folk som kommer inn forsinket med SAS som ikke rakk flyet mitt (KL, BA, AY, whatever....) og som hadde seperate billetter. Dette er ikke noe folk flest kjenner til, uansett selskap.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 19:29   #30
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
- Kvinnen i skranken sa at vi skulle være glad for at piloten oppdaget feilen.

- Det høres for tilfeldig ut. Jeg så selvsagt for meg at flyet ville ha styrtet. Hvis det er så tilfeldig bør ikke Norwegian få fortsette å fly, sier Heidi Ljøkjel.

Å herrejemini at det går an!!!
Old 21-07-2006, 19:34   #31
Tertit54

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:

- Det høres for tilfeldig ut. Jeg så selvsagt for meg at flyet ville ha styrtet. Hvis det er så tilfeldig bør ikke Norwegian få fortsette å fly, sier Heidi Ljøkjel.

Gratis flyskrekkkurs til Heidi L (hvordan f.... uttaler man det etternavnet )

Old 21-07-2006, 19:37   #32
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Har ikke disse folka vært ute og reist før? De må vel vite at fly kan bli kansellert av forskjellige grunner, og at det naturlig nok med et billigselskap som NAS er kan ta lengre tid å ordne andre løsninger. Dessuten bør folk ha nok penger til å kunne f.eks. betale en ekstra hotellovernatting hvis det skulle bli nødvendig på en utenlandsreise. (Med unntak av kanksje studenter etc)

Synes infosjefen i Norwegian var litt ute å kjøre her, hvis hun er korrekt sitert i VG: -Düsseldorf er spesielt fordi vi bare har en daglig avgang herfra, sier Melbye.

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 19:39   #33
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Klart dette er en ny situasjon for Ola Dunk.
Selv i gode gammle dager da SK og BU var fiender så sendte de da egen pax til Fienden når man selv hadde problemer ?

folk kom frem.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 20:20   #34
Tertit54

Tertit54's Avatar

Bra med litt fokus på dette her. "Problemet"er vel kjent fra feks Ryanair. De sier klart i fra at de kun transporter fra A til B. Skal du til C så er det DITT ansvar og komme deg frem tidsnok. Slik er også reglene i DY selv om de nok noen ganger strekker seg mye lenger en de egentlig behøver.Hvis folk har så dårlig råd at de MÅ fly billigselskapene så får de også lese det med liten skrift bak på biletten før de reiser.
Old 21-07-2006, 21:22   #35
Andrev
ScanFlyer Silver

Jeg tror mange er dekket av reiseforsikringene sine her, min dekker i alle fall slike forsinkelser ("værforhold, teknisk feil eller trafikkuhell med det transportmiddel man sitter i eller skal reise med") om man har regnet 1t30m mellom ankomst og avgang.

Men ellers er jeg enig i at dette med separate billetter er dårlig forstått, Norwegian bør si veldig tydelig fra om når de har ansvar og ikke.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 21:59   #36
Jens W
ScanFlyer Crusty

For å snu litt på flisa som man sier
Av 148 passasjerer som skulle fra Trondheim til Oslo (mener å ha lest at flyet var fullt), og 136 fra Düsseldorf til Oslo, så er det vel maks ti som har vært i media og klaget.
De resterende pax tipper jeg er ganske happy for at de kommer seg fram
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2006, 23:25   #37
laurenz
ScanFlyer Molded

Mitt inntrykk er at de allerfleste pax er fornøyde bare de får litt informasjon og til slutt kommer fram. Men det finnes stadig et lite antall personer som aldri vil bli fornøyd når det først oppstår forsinkelse. Noen av de tar kontakt med media. Og så finnes det selvfølgelig de som virkelig er uheldige og får dårlig service. Men som Cedling sier de fleste er ganske happy.

Quote:
Hvis folk har så dårlig råd at de MÅ fly billigselskapene så får de også lese det med liten skrift bak på biletten før de reiser.
Det står mye rart i liten skrift bak på billettene til alle flyselskap det er vel de færeste som leser det. Om man har god eller dårlig råd har ikke noe med saken å gjøre. Noen handler på Rema andre på Meny. Jeg ser ikke poenget med å begynne å hakke på passasjerene, de er for det meste (u)lykkelig uvitende. Jeg tør påstå at de færeste her noen gang har satt seg inn i reglene som følger med din buss eller togbillett.

Hilsen,
Laurenz
Old 21-07-2006, 23:36   #38
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Originally posted by Tertit54

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:

Lj; på samme måte som det gamle redskapet man slår gress med
kj; på samme måte som kjole, kjele, kjøttkake, kjekse m.m. (men det er vel ikke annet å vente når folk snakker om sjole, sjøttkake, sjele, sjekse, sjino o.s.v.)

Altså uttales navnet [Jøkjel].

Det skjelettet som driver på med skihopp om vinteren, Ljøkelsøy, uttales [Jøkelsøy]
Vanskelig? Nei...., ikke for den som vil....
Old 21-07-2006, 23:39   #39
laurenz
ScanFlyer Molded

kj; på samme måte som kjole, kjele, kjøttkake, kjekse m.m. (men det er vel ikke annet å vente når folk snakker om sjole, sjøttkake, sjele, sjekse, sjino o.s.v.)

Her sliter jeg. Jeg får det bare ikke til. Kj og sj er det samme for meg, hører ikke noe forskjell. Skulle kanskje godt på Norskkurs for å få med den...

Hilsen,
Laurenz
Old 22-07-2006, 16:06   #40
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Quote:
Originally posted by Tertit54

Quote:
Originally posted by LCH

Quote:

Lj; på samme måte som det gamle redskapet man slår gress med

Altså uttales navnet [Jøkjel].

Det skjelettet som driver på med skihopp om vinteren, Ljøkelsøy, uttales [Jøkelsøy]
Vanskelig? Nei...., ikke for den som vil....
Tilhji meg min uvitenhet, men hva er "sjekse" (altså "kjekse"?)

Posting Rules