![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det har altså ikke noe med FlyViking per se å gjøre, men krav i anbudet som kan synes å være slik at det ikke finnes andre aktører som kan kvalifisere når anbudet utlyses. At ikke alle markeder er egnet for konkurranse er selvsagt riktig. Her har imidlertid SD lyst ut en anbudskonkurranse, så man må regne med at de i utgangspunktet har ment at flere enn WF skulle kunne konkurrere om disse rutene. Last edited by TOS; 21-08-2016 at 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja. Dette går inn under kap 5.5.1.2 i anbudsutlysningen. Det delkapittelet heter "Krav utover dei som følgjer av lover, reglar og vedtak". Ut fra dette vurderer jeg det dithen at dette er krav utover det LT pålegger.
Last edited by TOS; 21-08-2016 at 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis kravene skal oppfattes slik det kan se ut til at de skal oppfattes så er det altså ikke noe poeng å lyse ut anbud når man vet at kun en aktør kan kvalifisere. Last edited by TOS; 21-08-2016 at 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ingen av disse er derimot egnet i følge SD til å drive trafikk på kortbanenettet i Norge - det må man ha erfaring fra Norges kortbanenett til å kunne gjøre. Jeg synes det er nokså merkelig at f.eks. du ikke ser at dette er noe som gjør at vi har en aktør som er aktuell, og den aktøren heter Widerøe. At man evt skulle ønske at WF får fortsette er en helt annen sak. Det jeg påpeker er at med de kravene som SD tilsynelatende setter så er det ingen anbudskonkurranse. Det er heller ikke slik at SD alltid har gjort ting riktig - bare så det er sagt. Last edited by TOS; 21-08-2016 at 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#27 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men her diskuterer vi FlyViking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så: 1. Ja, det er relevant i tråden siden det kan påvirke FlyViking, og 2. Det er også en mer generell innvending som forteller meg (og, ja, jeg har litt peiling på det jeg snakker om her - selv om jeg ikke har jobbet i bransjen) at det er utopi å få til reell konkurranse i et slikt anbud med denne typen krav. Dette bør være av interesse for oss som er luftfartsinteresserte. Om man ikke klarer å tenke på to ting samtidig så er det selvsagt greit for meg å skille ut denne diskusjonen. Last edited by TOS; 21-08-2016 at 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Enkelte er nokså snevre her...
![]() Har man et sterkt behov for å feie problemstillingen under teppet? Er det så vanskelig å se at det ikke er mange (ingen bortsett fra WF) som i dag er i stand til å oppfylle kravet om minst en vintersesong på kortbanenettet i Norge? Last edited by TOS; 21-08-2016 at 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nytt i august 2016 at det stilles krav ifm anbudet? Som LM-MOW sa over, det har i mange år vært fritt fram på flere kortbaneplasser, både eksisterende ruter og nye mulige.
Kan å fremstille seg som et "offer" være en strategi? Last edited by Pilot1; 21-08-2016 at 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om man spør noen som kan litt om anbudsprosesser så vil det første man får høre er at det ikke er noe poeng å legge ting ut på anbud om man ikke kan sikre seg reell konkurranse om anbudet. Det er altså her problemet ligger (og det dreier seg ikke bare om FlyViking, så om -MOW og dc-8-63 får det som de vil så er ikke dette relevant i tråden). Om en som legger ut et anbud pålegger krav som gjør det umulig for andre enn 1 enkelt leverandør å oppfylle kravene så blir det ikke reell konkurranse om anbudene. Konkurransetilsynet påpekte dette gang på gang i forhold til kravet om SCAT-1. Dette kan synes å være nok en type krav i samme gate. Ja, noen kunne tenkt lange tanker, startet opp et selskap og fløyet i det små på kortbanenettet i Nord-Norge for å en gang i fremtiden posisjonere seg i forhold til anbud her. Problemet er at denne typen krav er nytt av året, så en potensiell anbyder ville ikke hatt veldig lang tid på seg til å posisjonere seg (selv om dette nok har vært klart i god tid før anbudet kom ut). Man kunne også i sin tid kjøpt opp tilstrekkelig med SCAT-1 "dippedutter" for mulig fremtidig bruk før Widerøe fikk hånd om det som fantes av slikt. Poenget er også at dette skaper betydelige etableringsbarrierer som i neste omgang reduserer sannsynligheten for å få til reell konkurranse om anbudene. Men det er kanskje bedre å snakke om "offer", osv.? Last edited by TOS; 21-08-2016 at 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Offentlige anbud med en tilbyder vil også fungere da det er åpent innsyn for alle, og hvis noen ser det som "penger på gata" så vil de gjøre seg kvalifisert for å by.
Noen som har synspunkter på hvordan et nytt lite selskap kan tjene penger med dhc-8 i Norge, på ruter med fri konkurranse? Alle ruter som betjenes av denne størrelsen fly har så lite trafikk at det passer med ett selskap. Hva skjer på alle ruter i verden med lite trafikk og fri konkurranse hvis det kommer en ny aktør og dobbel kapasitet? Prisene faller kraftig, antall passasjerer øker total litt, og begge selskap får lav kabinfaktor og lave priser, til ett selskap har tapt nok og gir seg. Tar jeg feil? De siste eksemplene i Norge er vel DAT/WF og Norwegian/WF, alle tre tapte mye til det ble tilbake til normaltilstand med ett selskap. Et stort selskap kan jo ikke gi fra seg mange årtiers opparbeidet marked fordi det kommer en ny som vil fly der. Når WF fløy paralellt med Norwegian i over tre år(trf-bgo, trf-trd), trolig med veldig stygge tall, hvorfor skal de gi bort mardedet sitt til et lite selskap? Hvis du skal operere noen år med «halv inntekt» så utgjør det 10-talls mill pr fly pr år. Last edited by Pilot1; 21-08-2016 at 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis flere vil svare på hvordan et nytt lite selskap kan tjene penger med dhc-8 i Norge så vil konkrete forslag være supert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Flere måter: 1. Vinne anbudet på FOT.(ser litt vanskelig ut nå) 2. Finne ruter som andre ikke flyr( vanskelig) 3. Konkurrere på pris mot eksisterende aktører. Så jeg tipper at Flyviking ikke lever veldig lenge om de ikke får litt av FOT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg ser heller ikke for meg hvordan Flyviking utkonkurrerer WF på en tynn rute. Kan du forklare det konkret for meg, inkludert hva som er feil i det jeg skrev over om slik konkurranse mellom to der det var en aktør? Gjerne med nærliggende eksempel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
3. Da tipper jeg begge taper penger, og hvem må gi seg da? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som vel ikke er opplagt er hvilken aktør som står igjen etter at man er "ferdigkonkurrert". Om en ny og en etablert aktør konkurrerer på en tynn rute så kan enten den nye eller den etablerte aktøren komme ut som vinner. Det er jo ikke slik at den etablerte aktøren kan bestemme seg for å ikke tape markedet. En årsak til fremveksten av LCC'er er jo at disse har kapret markedsandeler fra de etablerte, og så kan skje også i kortbanenettet (selv om potensialet kanskje er noe mindre). Hvorfor skjer det? Man leverer et produkt som kundene vil ha heller enn det de etablerte leverer, eller at man er mer effektiv (har lavere kostnader). Last edited by TOS; 21-08-2016 at 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 21-08-2016 at 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye gule Helikoptere på Gardermoen - er dette nye Luftambulanser? | ATC-flyradar | Flyforum | 3 | 23-07-2018 15:40 |
Norwegians nye sommerruter fra Oslo og andre nye ruter i 2012 | matsbg | Flyforum | 40 | 21-06-2012 23:03 |
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» | Twin Otter | Flyforum | 1 | 22-07-2011 08:32 |
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) | seatsniffer | Flyforum | 43 | 22-05-2009 15:21 |
CHC utvider kraftig på KSU - 2 nye maskiner og 20 nye flygere/mekanikere | fkrlf | Flyforum | 3 | 16-02-2007 20:41 |