Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2013, 17:06   #21
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

500,- t/r BCN er en veldig god pris og matches neppe av noen norske aktører. Om det er riktig å ta imot et slikt tilbud diskuteres friskt andre steder.
For min del er problemløs reise mye viktigere enn utelukkende pris. Bare det å slippe kø i innsjekk/bagdrop og sikkerhetskontroll er verdt hundrelapper.
Fikk flighetn min innstilt igår og endte opp med en rute som faktisk fikk meg hjem en time tidligere enn planlagt. Fikk jobbet litt i loungen og jaggu ble det en liten en til kaffen også...
Når DY og FR kan by på et sånt tilbud ved irr skal jeg revurdere reisepolitikken. Fram til den tid vil det være helt uaktuelt å reise med et selskap utenom alliansene såfremt det finnes akseptable alternativer.

Last edited by Bergern; 05-11-2013 at 17:29.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 18:59   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Så kan du jo i tillegg regne inn timepris i forhold til flyavgang. Med mindre jobben betaler meg overtid, sitter ikke jeg 2-3 timer på en flyplass ekstra for å spare 500 kr!
En tidligere arbeidsgiver teknte ikke på den problematikken inntil jeg skrev pålagt tre timer overtid for venting på Arlanda. Det ble rabalder med timeføringen, inntil de skjønte hva de hadde gjort og rygget ut med halen mellom beina

Old 05-11-2013, 19:29   #23
O_K_
ScanFlyer Silver

Det koster å ha folk på jobb ja, ingen jobber gratis, enten er det snakk om overtid, avspaseringstid eller folk med fri og selvstendig stilling som da får mindre tid til andre oppgaver. Vil tro at de aller fleste koster arbeidsgiver et sted mellom 500 og 1200kr/timen om alle kostnader som lønn, pensjon, folketrygd arbeidsgiveravgift administrasjonskostnader etc. legges på. Da er det fort reisetid som betyr noe, ikke billettpris. Ikke alle arbeidsgivere er klar over dette, men etterhvert som internfakturering blir mer vanlig så for også fler øynene opp for at ansattes tid er verdifull.
Old 06-11-2013, 10:27   #24
SASDC8
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Det koster å ha folk på jobb ja, ingen jobber gratis, enten er det snakk om overtid, avspaseringstid eller folk med fri og selvstendig stilling som da får mindre tid til andre oppgaver. Vil tro at de aller fleste koster arbeidsgiver et sted mellom 500 og 1200kr/timen om alle kostnader som lønn, pensjon, folketrygd arbeidsgiveravgift administrasjonskostnader etc. legges på. Da er det fort reisetid som betyr noe, ikke billettpris. Ikke alle arbeidsgivere er klar over dette, men etterhvert som internfakturering blir mer vanlig så for også fler øynene opp for at ansattes tid er verdifull.
Min arbeidsgiver har heldigvis skjønt at det totale regnestykket er noe helt annet enn bare bilettprisen.

Når det gjelder artikkelen i Aftenposten er den veldig svak i mine øyne, og bygger vel i stor grad på en påstand fra RyanAir..
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 12:06   #25
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Min arbeidsgiver har heldigvis skjønt at det totale regnestykket er noe helt annet enn bare bilettprisen.

Når det gjelder artikkelen i Aftenposten er den veldig svak i mine øyne, og bygger vel i stor grad på en påstand fra RyanAir..
Står det noe om at de som velger billigselskapet "bare ser på billettprisen"?

Artikkelen sier at Norwegian har flest forretningsreisende innenriks. Det bygger vel ikke på en påstand fra Ryanair?

At forretningsreisende velger billigst og enklest, fremfor champagne, er vel en trend man har sett en stund. Til og med SAS har jo kuttet ut det siste.

Det var slik jeg leste artikkelen.

Last edited by AirbusTrond; 06-11-2013 at 12:09.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 12:42   #26
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
At forretningsreisende velger billigst og enklest, fremfor champagne, er vel en trend man har sett en stund. Til og med SAS har jo kuttet ut det siste.
Nå er vel ikke billigst nødvendigvis det enkleste. I min bok er det vel tvert imot. Iallefall om det er Lavpris kontra "vanlig".

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 14:14   #27
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:

Artikkelen sier at Norwegian har flest forretningsreisende innenriks. Det bygger vel ikke på en påstand fra Ryanair?

Helt enig.

Men artikkelen gir vel ikke et helt korrekt bilde. Her er det en person i Østfold som har Rygge som nærmeste flyplass. Da er det vel ikke rart at han velger FR, da alternativet er OSL eller en ferge over fjorden!

Men billig er viktig, og på for eks kortere reiser uten videre connection er det pris som gjelder. Ta for eks OSL-ARN eller OSL-CHP. Man kan vanskelig forsvare å velge det dyreste alternativet, ved bruk av en del av de argumentene som er nevnt tidligere. En del av de blir jo lite relevante når hyppigheteten mellom avgangene er slik som de er her i Norden.

Heldigvis er SK billigere/samme pris som DY i mange tilfeller, så jeg får benyttet med av mine EGB fordeler.

Champis finnes vel nå nesten bare på F. Synd men sant for oss, men veldig greit for de som betaler, og her mener jeg arbeidsgiver.

Last edited by 3cseat; 06-11-2013 at 14:15. Reason: skriveleif
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 18:22   #28
FlyCarl
ScanFlyer Blue

At en arbeidsgiver må tenke helhetlig, ja selvfølgelig, men som min sjef sier: jeg betaler f... ikke for at du skal drikke kaffe og få avis som du ikke leser (som det kom fra munnen til Kjos).

Med andre ord: de betaler billigste billett fly, alt annet kjøpes inn etter behov, som mat, drikke, ny billett hvis jeg ikke rekker flyet osv. Kunne man kjøpt fasttrack og det var behov for det ville vi kjøpt det. Eller andre tjenester.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 19:12   #29
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
At en arbeidsgiver må tenke helhetlig, ja selvfølgelig, men som min sjef sier: jeg betaler f... ikke for at du skal drikke kaffe og få avis som du ikke leser (som det kom fra munnen til Kjos).

Med andre ord: de betaler billigste billett fly, alt annet kjøpes inn etter behov, som mat, drikke, ny billett hvis jeg ikke rekker flyet osv. Kunne man kjøpt fasttrack og det var behov for det ville vi kjøpt det. Eller andre tjenester.
Din arbeidsgiver må være en drøm for en flynerd, da du antagelig må fly via en av alle Europas utplasser bare for et møte i feks Wien.

Å bruke noe nær en arbeidsdag i hver ende av et møte tar jeg gladelig på meg personlig, men tviler sterkt på at arbeidsgiveren min er villig til å betale for det, bare for å spare noen hundrelapper på flybilletten.
Old 07-11-2013, 08:39   #30
SASDC8
ScanFlyer Blue

Quote:

Leste artikkelen i papir utgaven av Aftenposten, og slik som jeg leste deler av den bygger den tall/påstand fra RyanAir hvor de hevder at flere og flere forretningsreisende velger dem i stedet for "full service" selskaper.

Artikkelen sett under ett, ser jeg at min første kommentar ikke var helt god.
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules