Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2013, 21:34   #21
Ttech
ScanFlyer Blue

Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Nå skal jeg ta utgangspunkt i IFE systemet jeg er mye borti, hva som gjelder for andre skal jeg ikke ta for meg.

Systemets overhaling/service intervaller er ikke nødvendigvis tilpasset det faktum at folk bruker andre headset osv... Men her er det snakk om så små toleranser at de verdiene vi snakker om vil ha liten påvirkning på systemets holdbarhet. Ser det sitter mange elektrokunnskaprike forumister her. Og fint er jo det. Men ikke prøv å si at de billige sennheiser hodetelefonene som blir utlevert er "spesiallaget for fly". At det finnes forskjellige impedanser i ulike headset er jo greit nok, men at det vil overopphete, skade, eller ødelegge IFE systemet? Neppe.
Systemet jeg er kjent med har sjeldent, eller tilnærmet lik aldri problemer med jack utgangene, eller lyden i seg selv. Skjermene derimot...

Last edited by Ttech; 20-10-2013 at 21:39.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 09:43   #22
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Først, hva ER egentlig impedans ?

Det er ikke så lett og gi en enkel og riktig forklaring på det egentlig, men jeg skal forsøke å forenkle det så godt jeg kan, forhåpentlig uten å ødelegge poenget eller teorien bak det.

Impedans er tilpasningen mellom to forskjellige komponenter. Se litt på det som ett hjullager. Er hjullageret for stramt så går hjulet tregt rundt, det trengs mye krefter, og det er mye slitasje. Er hjullageret for løst så er det slark i hjulet, gjerne mye slitasje (som følge av at ting jobber / beveger seg i akser hvor det egentlig ikke skal være bevegelse).

På samme måte så utrykker vi forholdet mellom en kraftkilde og en (som oftrest) passiv komponent, f.eks. en forsterker og en høyttaler. Eller en radio og en antenne. På radioinstallasjoner er dette med impedanse SVÆRT viktig. Og det er gjerne slik at dess høyere effekt, dess viktigere er dette. Har du en radiosender på f.eks. 1000W og en gitt frekvens, så skal helst denne senderen være tilkoblet en ideel antenne som lar alt av radiosignaler som senderen gir ut forplantes ut i lufta som radiobølger. Er ikke impedansen riktig vil det vi kaller for SWR stige. Det betyr kort forklart at antennen ikke er tilpasset sender / frekvens, og hele signalet som senderen sender ut vil ikke klare å forsvinne ut av antennen. Det blir derfor gjerne reflektert tilbake i kabelen, treffer elektronikken i senderen, med den følge at senderen blir varmere enn normalt. Moderne sendere føler selvfølgelig dette, og vil normalt redusere sendeeffekten automatisk for å forhindre varmgang.

Noe av det samme skjer i ett lydsystem, f.eks. IFE. Dersom ikke den belastende komponenten (hodetelefonene) passer til senderen (IFE systemet), så vil ikke belastningen på systemet bli riktig. I teorien vil dette gi varmgang i komponenter. Dog, som folk allerede har vært inne på i denne tråden, så er det snakk om så minmale effekter her, at jeg tviler på at dette i praksis er noe problem. Og dette med reflektert effekt er nok er ikke tema med slike effekter vi her snakker om. Det er nok kanskje ett større problem at komponentene vil jobbe hardere i gitte tilfeller for å forsøke å holde oppe nivået (litt usikker på akuratt den siste der).

Så min konklusjon, som lekmann på området er: i teorien er det nok ett problem. I praksis tviler jeg på at det har noen betydning. Alle elektroniske komponenter er uansett ikke "bang on" hva gjelder tekniske data. Alle komponenter har en viss toleransegrense. Billige komponenter har gjerne en høyere tolleransegrense enn dyre. Og da er spmet: hva bruker de som lager hodetelefoner som selges i pallevis til 25,- kr ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 21:10   #23
kjeandersen
ScanFlyer Blue

Jeg har jo ikke veldig mye greie på slikt, men når jeg fløy DK i sommer ble det opplyst at de som dyttet vanlige (1pins) plugger inn i systemet lagde forstyrrelser i systemet, som susing og eller lavere lyd. Derfor ønsket de at de som ikke hadde overgang kjøpte hodetlf. Kan jo også nevne at jeg 2 av 4 flygninger med de har hatt ødelagt audio system i stolen jeg har sitti. Om dette har sammenheng med tidligere misbruk, eller rett og slett bare gammelt utslitt system vites ikke
kjeandersen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules