Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2013, 21:40   #21
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Ekspert tror SAS må kutte mye mer

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Enig. Hvis det er sånn at SAS i sin helhet har lavere priser enn Norwegian, har SAS et stort problem.
SAS skal og må ta høyere pris, siden kostnadene deres er høyere.
SAS har et bedre produkt (på mange måter) enn Norwegian, og derfor bør de også kunne klare å prise seg høyere enn DY.
Det var også poenget med posten min, og inntekt vs utgift er vel relevant i denne tråden.
Old 11-03-2013, 08:23   #22
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Har du spurt de?
Løftes veldig ofte som en selvfølgelighet at SAS er bedre for folk som reiser i jobbsammenheng. Jeg er ikke enig. Reiser ca. 1-4 ganger per mnd, primært til de største destinasjonene i Norge og Norden.

Min oppfatning:
- Frekvensene er relativt like
- Bestillinger skjer uansett gjennom Via Travel hvor reise velges etter tidspunkt og pris
- Min arbeidsgiver har i likhet med mange andre en policy på at bonuspoeng, business class og lounge ikke er deres anliggende eller kostnad uansett stilling
- Jeg gidder ikke lese papiraviser lenger, det gjøres på mobil/ipad
- Jeg tar alltid med meg kaffe fra flyplassen (som smaker langt bedre)
- Maten du kjøper på flyplassen kan du velge selv og smaker bedre
- Norwegian sine fly er nesten alltid nye og har internett i motsetning til SAS (egen erfaring, ikke Bjørn Kjos sin...)

Jeg sliter fremdeles med å se fordelene med business class osv på intra-europeiske destinasjoner. SAS opererer med tre forskjellige fysiske klasser, aviser, servering osv osv. og et ganske omfattende servicetilbud på godt og vondt. Klart det koster... for meg er det ikke nødvendig, men sikkert en gruppe med virkelig tunge brukere som setter stor pris på det. Men er det en utdøende rase?

Last edited by FlyCarl; 11-03-2013 at 08:24. Reason: Tillegg
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2013, 09:48   #23
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag tror SAS har betydligt fler stora företagskunder än Norwegian.
Statoil är väl en SAS största kunder i Norge?

I Sverige är svenska staten(regeringen, statliga verk, riksdagen & högskolor/universitet), H&M,LKAB, Volvo AB, Astra Zenica, IKEA, Scania, Vattenfall, SSAB extremt viktiga företagskunder för SAS. Star Alliance som används för alla dessa kunder dit SAS inte själva flyger.
Flera av de ovan nämda privata företagen har även företagsavtal med SkyTeam & Oneworld.

Last edited by L-1011; 11-03-2013 at 09:51.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2013, 09:58   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Ekspert tror SAS må kutte mye mer

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag tror SAS har betydligt fler stora företagskunder än Norwegian.
Statoil är väl en SAS största kunder i Norge?
Ja, men de er nok også blant Norwegians største kunder. De fleste selskap har kundeavtaler med begge selskap
Old 11-03-2013, 10:10   #25
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Løftes veldig ofte som en selvfølgelighet at SAS er bedre for folk som reiser i jobbsammenheng. Jeg er ikke enig. Reiser ca. 1-4 ganger per mnd, primært til de største destinasjonene i Norge og Norden.

Min oppfatning:
- Frekvensene er relativt like
- Bestillinger skjer uansett gjennom Via Travel hvor reise velges etter tidspunkt og pris
- Min arbeidsgiver har i likhet med mange andre en policy på at bonuspoeng, business class og lounge ikke er deres anliggende eller kostnad uansett stilling
- Jeg gidder ikke lese papiraviser lenger, det gjøres på mobil/ipad
- Jeg tar alltid med meg kaffe fra flyplassen (som smaker langt bedre)
- Maten du kjøper på flyplassen kan du velge selv og smaker bedre
- Norwegian sine fly er nesten alltid nye og har internett i motsetning til SAS (egen erfaring, ikke Bjørn Kjos sin...)

Jeg sliter fremdeles med å se fordelene med business class osv på intra-europeiske destinasjoner. SAS opererer med tre forskjellige fysiske klasser, aviser, servering osv osv. og et ganske omfattende servicetilbud på godt og vondt. Klart det koster... for meg er det ikke nødvendig, men sikkert en gruppe med virkelig tunge brukere som setter stor pris på det. Men er det en utdøende rase?
Hvem som tilbyr det beste produktet er vel egentlig en helt individuell vurdering. Noen foretrekker nye griser, andre gale hunder. Noen gratis nett, andre gratis kaffe. Noen foretrekker fast-track, andre at alle står i samme kø. Noen foretrekker lounger, andre foretrekker Peppes Pizza. Noen foretrekker røde neser, andre røde motorer.

Poenget er at SAS klarer å ta en vesentlig høyere pris per billett enn det Norwegian gjør. Så da skal jo all logikk tilsi at SAS tilbyr et bedre produkt. Vist ikke det en en gjeng dumrianer som er ute å flyr
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2013, 11:50   #26
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Jo, hvis du utnytter alle tjenestene SAS har så er det klart det. Men en ting er sikkert, det du betaler for billetten skal også dekke hele det vide spekteret med tjenester. For SAS er det sikkert også slik at en del av disse tjenestene reelt sett koster mer enn de tar seg betalt for det, men kanskje er viktig for å holde på visse typer kunder som er viktige.

Skal du bare ha transport fra A til Å og det fundamentale er det samme så blir jo tid og pris det viktigste.

Mange bedrifter har avtaler med reisebyråer som American Express Business og VIA istedet for direkteavtaler med flyselskapene.

Før husker jeg det var problemer med frekvenser og punktlighet på Norwegian sine fly. Men det er flere år siden nå. Min tese er vel at de svært lønnsomme forretningskundene blir færre og færre.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules