![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Det var ikke så velidg smidig på SVG i dag. 20 min forsinket kun pga laaaang boarding. Når kan vi regne med at det går på skinner? Må en fra nå alltid sjekke inn 30 min før? Ikke mulig å hoppe på tidligere flight i siste liten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eurobonus Diamond
|
![]() Quote:
Håper det ordner seg med alle feilene som er dukket opp. For å svare på spørsmålene dine: Du må ikke alltid være innsjekket 30 min før avgang, men det letter arbeidet i gate veldig mye for en smidig ombordstigning. Tar ikke så lang tid å sjekke inn via nett eller SMS ![]() Du kan fortsatt hoppe på en tidligere flight i siste liten, dersom du har et TPC kort eller en flexibel billett. Eneste er at du må kontakte gaten så tidlig som mulig, da overføringsprosessen tar lengre tid enn i det "gamle" systemet som vi eide selv i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det tok iallfall femten klick og litt bruk av mus for å få byttet i gate. Damen i gate hadde ikke det i fingrene, men en kollega hjalp til. Utviklerne har uansett ikke vært på kurs hos apple og lært maks tre trykk for en kommando...
Boarding var forferdelig treg i dag også og den fine brikken vi har fått utdelt til å ha på tlf funker heller ikke. Merker også at når jeg står i check in på internett og skal bytte flyging får jeg beskjed om å chekke inn på flyplass. Dette var ikke noe problem for to år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Altéa er ikke like enkelt som vårt gode gamle PACS, men det vil skje forandringer fremover når flere og flere stasjoner går over. Før kunne man endre ting på 1-2-3, mens man må bruker både 4-5-6-7-8-9 i tillegg....
SmartPass vil fungere når Amadeus får konfigurert dette opp mot systemet, samt aktivert muligheten for å benytte seg av vendkorset som så mange er kjent med. Internettinnsjekk er det problemer med og her jobbes det for å få på plass en løsning om ikke lenge. Som nesten alltid ved implementering av noe nytt, vil det være noen barnesykdommer, men dette blir rettet fortløpende. Det har allerede skjedd flere forbedringer siden oppstarten på tirsdag. Rom ble ikke bygget på en dag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det som er verdt å merke seg, er at SVG er en "pilot"-stasjon og ganske enkelt prøvekaninen. Hensikten er å se hvor vidt systemet fungerer, etter at pilotprogrammet er fullført så vil man gjøre en del endringer for SAS.
Husk at PACS(PCI) er lagd av CSC (SAS Data) og på dette forumet så er det per definisjon ikke bra, så hvis hr. Cross hadde en dårligere opplevelse, så er det per definisjon feil ![]() Men det er ikke feil i produktet som gjør boarding seint, det er slik jeg mener det lagt opp tungvint, og jeg håper at det er en del endringer som blir gjort for å gjøre flyten enklere. I PACS f.eks, så trenger man bare velge antall bagasje og trykke enter for å sjekke inn, og ved boarding blir man automatisk sjekket inn, og man trenger ikke gå noen omveier i systemet. I Altea, så er flyten helt annet og jeg håper at det fransk-spansk-tyske monsteret skjønner hva SAS og SAS-kundenes behov er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
at your service!
|
![]()
Og når eg prøver å sjekke inn frå SVG på sas i morgon - så får eg beskjed om at dette ikkje er mogleg...
![]() |
#27 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg fã ikke sjekke inn fpr i morgen og ikke valgt sete for tur på tirsdag.
Bookingklasse C. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Dette er jo noe Norwegian(Aviator) også skal over på.
![]() |
#29 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Norport Rygge har gått over til Altea nå.
Norport Bergen begynner om 1 måned. Kan tenkte meg at det blir litt problemer med online innsjekk på SAS, da de må snakke med to system samtidig (PACS og Altea). Noen som vet hvordan det blir? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tenker på online innsjekk-portalen som må snakke med både Pacs og Altea samtidig, da ikke alle stasjoner i Norge nå kjører samme dcs system.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Reiser en del innenlands på korte hopp (SVG/OSL/BGO o.l.) En av de store fordelene har vært at jeg har kunnet bestille billetter i mitt reisebyrå hvor profilen ligger. Deretter har jeg ikke gjort noe som helst før jeg har dratt kortet mitt i gate. Hvor jeg sitter på disse korte turene spiller ingen rolle.
Nå må jeg gå på nett eller svare på en tekstmelding (som forsvinner blant andre tekstmeldinger). For meg er dette et tilbakeskritt, men jeg ser jo og fordelen på sikt med å ha felles systemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Vi på Torp har brukt Altea CM på KLM en stund nå. Jeg tror jevnt over at vi som jobber bak skranken synes det er mer tidkrevende, og mer plundrete med Altea enn PACS og Star Check. En enkel sak som å endre sete på en vidreforbindelse, krever mye trykking. Mye mer enn før. Jeg håper også at SAS (og Widerøe) går for å kunne sjekke inn på skranken. Slik det nå er, lar dette seg gjøre i teorien, men i praksis så er det så mye trykking og åpning av flighter, at det ikke vil være mulig å gjøre uten fare for å forsinke flyet. Da må alle være innsjekket før de kommer på gate, og det er et tilbakeskritt. Jeg har så vidt også vært borti Altea FM, som vil erstatte PAH. Altea FM er som skapt for containerfly. Men de fleste er enige i at PAH er et enklere og kanskje bedre system å jobbe med for fly uten containere. Og med mus istede for tastatur kan man fort få musesyke når man jobber med dette i mange timer hver dag. Mitt inntrykk er at Altea ikke er et bedre system å jobbe med. For passasjerens del, er jeg usikker på hvilket system som er best. Jeg tror ikke SAS har gått over til dette fordi Altea er et bedre system. Men fordi det er billigere. SAS har vel nevt hvor mye de vil spare på å gå over til Altea. Og det er ikke små penger man snakker om da. Penger spart for SAS er jo til syvende og sist også til fordel for kunden.
![]() |
![]() |
#36 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Har selv ingen direkte erfaring med Altea CM, men mitt inntrykk er omtrent det samme. Og det at man har gått fra et 'input-basert' system til et passivt system, hvor man må må klikke seg vei mellom tabs og menyer, er intet fremskritt, for manuell behandling. Men i automatiseringens verden, hvor det kun er et fåtall transaksjoner som gjøres manuelt, er dette mindre viktig. Men det er synd at mange av disse transaksjonene gjøres i det mest tidskritiske tidsrommet . rett før avgang .... det ser jeg som et problem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
La merke til noe i dag. På bagasje fra SVG så er ca halvparten av taggene av gamletypen. Der det før sto SK/(tagnr.) står det nå SK/ALTEA. Noen som vet grunnen til at taggene er forskjellige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Enhver som arbeider med PC kan fortelle det. Men de som skal jobbe med et system får skjelden være med i utviklingen. Derfor blir ofte resultatet ikke helt bra og man får en lengere tid med implementering av systemene. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I dag fikk ikke folk i gate åpnet systemet for boarding før 1630 da flyet egentlig skulle tatt av. Tok i tillegg opptil 2 min å boarde noen passasjerer. Hjalp ikke at første ansatt kom til gate 15 min før rutetid på fullsatt tid. Mye rot med sjekk inn på nett og mobil også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS går for Amadeus Altea | CK | Flyforum | 22 | 03-04-2009 10:37 |
Midwest Express sier nei til airTran (del III) | CK | Flyforum | 2 | 16-04-2007 08:18 |
Bilder del III | Savipix | Flyforum | 6 | 21-08-2006 08:32 |
Scanair.no på Paris Air Show - del III | CK | Flyforum | 0 | 27-06-2005 03:44 |
Slutt for Pam Am (Del III) snart | CK | Flyforum | 1 | 27-09-2004 07:54 |