Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2012, 22:22   #21
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Ryanair kutter i Spania

He he.. Tror nok heller den spanske finanskrisen er hovedgrunnen til at man reduserer, at man kan jabbe mot myndighetene samtidig er bare en ekstra bonus.

De fleste er vel smarte nok til aa lese mellom linjene her..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 22:43   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Så Norske skattepenger må gå til IMF og videre inn i sluket i Irland, mens FR har et resultat på 3,8 milliarder i 2011 og betaler av det ca 70mill i skatt, og så betaler de ut 3,7 milliarder til noen få eiere... jeg er ingen ekstrem sosialist, men denne formen for kapitalisme er ingen i denne verden tjent med! Hvertfall ikke flertallet...
Nå har jeg sjekket siste årsrapport for FR, og tallene dine stemmer jo ikke. Overskuddet før skatt er vel ikke så langt unna, men det ser ut til at du har "glemt" å gange opp med eurokursen for å finne skattebetalingen. Det er 72 millioner euro FR betalte i skatt for finansåret 2012, eller ca 500 millioner NOK (av et overskudd på 633 millioner euro, eller ca 4.8 milliarder NOK). Skattesatsen for "trading income" i Irland er 12.5%. Om de betalte ut hele netto overskudd til sine (få? - ca 180 om jeg har forstått det rett) eiere er vel heller ikke åpenbart.

Dette er en lav bedriftsskattesats i forhold til mange europeiske land, men ser man på landene som virkelig sliter i Europa så er deres bedriftsskatt på et sted mellom ca 28% og ca 35% (tar man med USA så må man flytte den øvre grensen til knappe 40% for selskapsskatt - dette i følge tall fra OECD). Ergo er det noe tabloid å kun trekke frem bedriftsbeskatningen som forklaring på hvorfor ting går galt...

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
De fleste er vel smarte nok til aa lese mellom linjene her..
Jeg synes ikke det virker slik at folk klarer å lese mellom linjene. Det som kommer er stort sett gammelt oppgulp, eller "autorespons", som vanlig. Dvs. alt som er galt med FR trekkes frem om det er relevant eller ikke.

Jeg tror nok du har rett i at de bakenforliggende forhold er utviklingen av det spanske markedet, men en økt turistskatt bidrar nok neppe til å øke etterspørselen etter reiser til Spania.

Last edited by TOS; 24-07-2012 at 23:20.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 23:34   #23
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå har jeg sjekket siste årsrapport for FR, og tallene dine stemmer jo ikke.
Liten glipp, lenge siden jeg leste rapporten, men som du sier, skatten er lav. Om tallet mitt var off, er poenget spot on...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 23:37   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Liten glipp, lenge siden jeg leste rapporten, men som du sier, skatten er lav. Om tallet mitt var off, er poenget spot on...
Overhodet ikke. Du legger det frem som om det er lav selskapsskatt som fører til problemer i økonomien (og at vi i neste omgang er nødt til å finansiere opp IMF for å komme Irland til unnsetning), men da bør du muligens gjøre hjemmeleksen på nytt igjen. Se forøvrig mitt forrige innlegg. Spania har selskapsskatt på rundt 35%, Hellas rundt 28% og Norge på 28%. Hvem sliter mest?

Må alt surt oppgulp knyttet til FR komme i hver eneste tråd som nevner FR? Er det ikke vilkår for piloter og CA'er så er det skattesystemet, redningspakker osv., og alt synes å være knyttet opp til FR på et finurlig vis uansett hvilken sak som debatteres.

Last edited by TOS; 24-07-2012 at 23:42.
Old 25-07-2012, 05:46   #25
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Sa jeg det?
Nei, ikke med rene ord. Men hva har det å gjøre med at Ryanair kutter i Spania? Forøvrig var et av kravene fra IMF og EU, i 2010 for å hjelpe Irland med en redningspakke for å berge irsk økonomi, en skatteøkning på 1,5 milliarder euro. Uten at jeg har spurt irsk finansdepartement, tar jeg det for gitt at Ryanair har fått sin andel av denne skatteøkningen. Hvis noen mener å sitte på opplysninger som tilsier noe annet, vis det gjerne med facts.

Quote:
Må alt surt oppgulp knyttet til FR komme i hver eneste tråd som nevner FR? Er det ikke vilkår for piloter og CA'er så er det skattesystemet, redningspakker osv., og alt synes å være knyttet opp til FR på et finurlig vis uansett hvilken sak som debatteres.
Tiltredes.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 11:29   #26
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Nei, ikke med rene ord.

Tiltredes.

Vidar
Jeg sa det ikke med noen ord. Det var ment som et svar på TOS sin post #8, hvor han sier FR ikke har noen spesialpris på flyskatter. Da skrev jeg at de har serdeles gunstig firmabeskatning i Irland. Ellers har de også vannvittige avtaler på flyplasser som er veldig konkurransevridende... thats it!

Hovedpoenget mitt var vel uansett at jeg tror ikke et sekund på at FR trekker ruter pga økte avgifter... Er det grunnlag for å tjene penger blir de. De bruker dette kun som villedning og flytter skylden for hvorfor ruter og arbeidsplasser forsvinner...
Old 25-07-2012, 15:18   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg sa det ikke med noen ord. Det var ment som et svar på TOS sin post #8, hvor han sier FR ikke har noen spesialpris på flyskatter. Da skrev jeg at de har serdeles gunstig firmabeskatning i Irland. Ellers har de også vannvittige avtaler på flyplasser som er veldig konkurransevridende... thats it!
Firmaskatten i Irland har ingenting med denne saken å gjøre. Det er heller ikke slik at FR er spesielt begunstiget, og de betaler etter hva jeg kan se en skattesats som likner veldig på standardsatsen på 12.5%. Dette har imidlertid ikke noe med denne saken å gjøre. At de har gode avtaler på en del flyplasser er nok sikkert riktig, men hvorvidt dette er konkurransevridende er en ganske annen sak. Det har forøvrig heller ingenting med denne saken å gjøre.

Quote:
Hovedpoenget mitt var vel uansett at jeg tror ikke et sekund på at FR trekker ruter pga økte avgifter... Er det grunnlag for å tjene penger blir de. De bruker dette kun som villedning og flytter skylden for hvorfor ruter og arbeidsplasser forsvinner...
Nå dreier denne tråden seg om at FR trekker seg fra en del destinasjoner i Spania. At det er flere årsaker til dette er rimelig å tro, og en forklaring er naturligvis den økonomiske tilstanden i Spania. Å derimot tro at en slik ekstra flyskatt ikke har noen innvirkning på vurderingene har jeg imidlertid liten tro på. Å konkludere som Earlybird gjør er nok mest pga egen holdning til selskapet.

Last edited by TOS; 25-07-2012 at 16:01.
Old 25-07-2012, 22:21   #28
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Det är nog väldigt mycket det vanliga sättet att klaga från FR. Minskningen från NYO till BCN är precis samma som var från NYO till GRO de senaste två åren...
Den var dessutom genomförd redan innan utspelet denna vecka.
Old 25-07-2012, 22:53   #29
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Det är nog väldigt mycket det vanliga sättet att klaga från FR. Minskningen från NYO till BCN är precis samma som var från NYO till GRO de senaste två åren...
Den var dessutom genomförd redan innan utspelet denna vecka.
Og her inne er det de vanlige som klager på Ryanair.
Og sånn går no dagan
haavig is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 00:20   #30
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Å konkludere som Earlybird gjør er nok mest pga egen holdning til selskapet.
Du har liten tro på villeding fra FR? Som når MOL sa de skulle like greit fly med en pilot og det blir rabalder og ingen merker at de dobler bagasje gebyret? MOL er ekspert på å trikse media.
Old 26-07-2012, 00:29   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Du har liten tro på villeding fra FR? Som når MOL sa de skulle like greit fly med en pilot og det blir rabalder og ingen merker at de dobler bagasje gebyret? MOL er ekspert på å trikse media.
Nei, jeg lar meg overhodet ikke forføre av diverse utspill i media, og de som kjenner meg vil nok neppe karakterisere meg som en lettlurt, naiv person. Samtidig så kan jeg et og annet om økonomi og lønnsomhetsvurderinger (bl.a. i forhold til transport) og basert på dette så føler jeg vel at det blir en overforenkling å kunne vise til villedning fra FR. Jeg tror under ingen omstendigheter at ikke de generelle økonomiske forholdene i Spania spiller inn og at FR benytter anledningen til nok en gang å understreke sine synspunkter, men det er noe alle flyselskaper gjør i forhold til aspekter som er viktige for dem. De andre flyselskapene kommer, i likhet med FR, sjelden med en objektiv beskrivelse av sakskomplekset...

Jeg kjøper ikke alt som kommer fra hverken FR, DY eller SAS, for den saks skyld, men synes vel for ordens skyld at man kan holde seg til sak og ikke komme med alt som er galt med FR i alle mulige sammenhenger. I denne saken har man trukket frem lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte, redningspakker til Irland og herunder norsk bidrag til IMF, skattepolitikken i Irland og forholdet mellom skattepolitikken og Irlands generelle økonomiske situasjon, påstand om konkurransevridende avtaler med flyplasser (som i mange tilfeller ikke beflys av mange andre likevel...), osv. Dette har absolutt ingen relevans i forhold til akkurat denne saken. Hva med å fokusere på saken?

Last edited by TOS; 26-07-2012 at 00:42.
Reply

Posting Rules