Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2012, 11:06   #21
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Re: Selskaper som ikke er blant oss mer

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Oppsummert så langt:

1) DC-4 er riktig, men Air Rhodesia fløy aldri med det...
2) FOF Electra er riktig
3) Varig 747, men hvilken versjon? De dere klare!
4) Duo CRJ-700. Klarer noen flyplassen? Det er minst én på forumet som jobber der.
5) I dette bildet er det faktisk fire fly som representerer 5 selskaper. AA lever i beste velgående, men de fire andre er forsvunnet. Selskaper og flytyper, takk. -200 er feil på Båjngen
6) Skyways ERJ-145
7) Crossair ERJ-145 - trodde likheten med den over var stor nok til å koble de to
8) MyTravel Airways, men er det A320-serie eller A330?
9) Sky Europe 737
10) BUA VC-10 på hjemmebasen, Gatwick en gang på slutten av 1960-tallet.
11) Her er det to selskaper jeg var ute etter og jefi99 har helt rett at det er både Maersk Air og Sterling jeg tenkte på. Det er ne 737 på OSL.
12) Norving, ja. Maursluker, nei. Der har adressa rett i at det er en Fairchild.
13) Logoen til Central African Airways er jo overtydelig på denne Viscounten , men kan det være flere selskaper involvert?
14) Tyst var en Fokker 100 som vel fløy for Transwede.
15) Laurenz har muligens håndtert Hemus Air fra Bulgaria som fløy til Oslo (FBU og OSL) med Tu-134 og Tu-154. Dette er storebror.

Vi mangler fortsatt noen. Fasit kommer i kveldingen vil jeg tro.
Noen tillegg fra meg, så får vi se om jeg klarer å finne ut mer om nr 1 og 13 i løpet av dagen!

3. Varig B747-300
4. Ikke mange spor i bildet, men tar en råsjans på OSL
5. Air Europe (Tower) er en B747-100, Vi ser også en NW B747-200, Continental DC10-30
8. Har tidligere svart A321
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2012, 20:46   #22
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: Selskaper som ikke er blant oss mer

Da kommer fasiten.

1) Vi begynner helt i sør. Bildet er tatt i Kaapstad og viser Douglas C-54A Skymaster ZS-IPR fra Suidwes Lugdiens (Southwest Airways). Dette selskapet ble etterhvert Namib Air og så Air Namibia. Innen da hadde landet fått eget kjennetegn og alt var annerledes. Flyet er interessant i seg selv. Det er en gammel USAAF-maskin som gikk via Fillipinene og Thailand (Thai og flyvåpnet) til Bechuanaland som etterhvert ble Botswana før det havnet hos Suidwes Lugidens. I 1980 kjøpte SALM/SAAF maskinen og fløy den som 6906. Etterhvert ble den PH-DDY i Dutch Dakota Association og står i dag på Lelystad i nederlandske etterkrigsfarger som NL-316.

2) Et pent luft-til-luft bilde av LN-FOG og det er selvsagt Fred. Olsen som er eier.

3) Jeg insisterte på alle detaljer siden registeringen var veldig synlig. VARIGs (Viação Aérea RIo-Grandense) da ett år gamle 747-300 på LHR.

4) Svaret var duo airways og det er en CJR-700 på Helsingfors-Vanda. Ruta gikk til Birmingham.

5) Her var det fire flyselskaper som ikke er mer: Air Europe, Tower Air, Continental og Northwest Orient - bildet er fra 1989 og tatt på LGW.

6) Skyways ERJ-145 på BHX dagen før duo gikk konk.

7) Crossair er borte og ERJ-en her havnet i Sør-amerika.

8) MyTravel Airways A321 på hjemmebasen Manchester. MyTravel Airways Scandinavia er noget helt annet... Det er Airtours som er roten til dette selskapet og deres ICAO forsvant da de ble integrert i Thomas Cook. Dagens lurifaks...

9) SkyEurope 737-300

10) EN VC-10 må til! Her en maskin som ofte drønnet over min barndoms dal. British United Airlines (BUA) VC-10-1103 G-ASIX på LGW en gang på slutten av sekstitallet. Legg merke til fraktdøra som ikke BOAC hadde.

11) Maersk og Sterling - to dansker som er borte. Navnet Sterling har vel vært i minst fire konkurser.

12) Fairchild Swearingen SA227AC Metro III som Norving opererte på 1980-tallet.

13) Dette er et bilde jeg virkelig liker! Det er fra en tid da man pyntet seg for å fly. Central African Airways ble dannet i 1946 og var selskapet som skulle bringe den moderne tid til de to Rhodesiaene og Nyasaland. Disse tre britiske koloniene ble slått sammen til Federation of Rhodesia and Nyasaland, også Central African Federation. I 1963 slo det hele sprekker og føderasjonen ble oppløst. Malawi og Zambia ble selvstendige i 1964 og Rhodesia erklærte seg selvstendig i 1965. CAA slo også sprekker og ble etterhvert et holding-/eier-/operatørselskap (ikke ACMI selv om det i praksis ble slik). CAA eide og utførte flyvningene med de forskjellige selskapenes koder og utskiftbare metall remser på halepartiet. Dette er en RH-flight (Air Rhodesia) enten fra Wankie eller den Victoria Falls-flyplassen.

14) Transwedes Fokker 100 SE-DUD Tyst på Arlanda den dagen Braathens SAFE åpnet Stockholmsruten - og da snek enda et forhenværende selskap seg inn...

15) Jeg liker Tu-154! Det er rått jern. Hemus Air på OSL i 2004.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules