![]() |
|
![]() |
#321 | ||
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by RWY 24; 14-01-2012 at 01:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skal love å presisere tydeligere i fremtiden. La oss begynne helgen med det viktige emnet i stedet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg synes at det blir litt feil å bruke ordet fartsblinde om de som er i bransjen det gjelder i dette emne - det er faktisk langt mer enn det, det er deres fremtid og levebrød vi diskuterer og jeg er naiv nok til å tro at det føles mer på kroppen for de i bransjen enn for oss kappittallister på utsia.
Selv er jeg en med både lang utdannelse og høy lønn - selv om disse 2 ikke hører sammen, svært mye av utdannelsen min er totalt irrelevant for mine kunder - det er min erfaring de er villige til å betale for, og for meg i min utrolige enkle naivitet er nettopp erfaring en egenskap hos en pilot jeg er villig til å betale for...og det er slik jeg synes vi bør fokusere på pilot lønninger: Utdannelse + Erfaring og slutte med det svært tynne argumentet om at de har så kort utdannelse sammenlignet med andre grupper - i min bok blir det en feil fokus. Det jeg hører / leser fra pilotene i denne diskusjonen er behovet for gode Cockpit Resource Management (CRM) rutiner og at det stilles spørsmål hvordan CRM påvirkes av kortere kontrakter, forskjellige operasjonelle standarder i Cockpit, stor mangel på innsyn (vikarbyråene flytter mye av kunnskapen om de individuelle pilotene vekk i fra de operasjonelle gruppene i selskapet). Jeg tror at en skal sette mye større fokus på nettopp dette enn behovet for at det skal være et høyt antall NOK 399.00 billetter tilgjengelig. Gode pilotlønninger har svært lite med NOK 399.00 billetter å gjøre, disse tilbudene styres av gode "yield management" systemer og om høyere lønninger fører til så mye høyere omkostninger (det kan stilles spørsmål om dette er tilfellet - blant annet ble det stekt hevdet av "markesmafian"(ironi i bruk) at vikarsystemet for DY i Helsiniki ikke hadde noe med lønninger å gjøre - noe som nok kan være tilfelle når en bruker formulaen Pilotlønn + Vikarbyråavgift (dette er en betydelig utgift) ) kan en fremdeles tilby de hellige NOK399.00 billettene, kanskje blir det lagt ut 5 istedenfor 7 på en 37 seter maskin, men de vil fortsatt være tilgjengelige. Ja det finnes utsrrakt bruk av vikarer og korttidskontrakter i andre bransjer, igår stoppet et system i forvaltningen opp og 6 timers feiletning avslørte at et korttidskontrakt firma ikke hadde tatt seg tid til å sette seg inn i standardene for hvordan dette skulle settes opp og hadde brukt personlogin istedenfor servicelogin og ikke slettet personlogins som avtalt ved endt kontrakt så 2 måneder senere når login utløp - stoppet det hele opp, i løpet noen få timer en fredag kostet dette en god del mere enn hva en sparte på det lave anbudet.
![]() |
#324 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er enig i det meste du sier. Men det man skal være klar over er det enkle faktum at ;
Jo billigere billetter -> Folk velger å reise mer -> Behov for flere piloter og sikrere arbeidsplasser. Hadde det ikke vært for LCC hadde behovet for piloter vært betydlig mindre idag. Så argumentet om at man "bare kan sette opp prisene litt" for å beholde ett høyt lønnsnivå er å skyte seg selv i foten som ansatt i ett flyselskap. Ikke bare fordi man vil bli utkonkurrert, men også fordi totalmarkedet vil krympe. Den største "trusselen" for piloter slik jeg ser det er ikke "sosial dumping", men framtidige krav til miljø og oljeprisen. Enten i form av avgifter, kvoter, krav till investeringer i nytt utstyr osv. Noe som uten tvil vil øke prisen for kunden og dermed vil totalmarkedet krympe og folk vil miste jobbene sine. Det samme hvis det f.eks blir en større konflikt i midtøsten (f.eks Iran) snakker man om oljepriser over 200$ pr fat med påfølgende kostnads og prisøkninger som igjen betyr mindre reiseaktivitet. Og man bør kanskje nevne de store probleme i EU hvor land etter land får problemer med sin økonomi (Selv Frankrike ble nedgradert igår). Så om pilotene er fartsblinde eller om nisselua sitter litt langt ned på nesen, kan diskuteres... Last edited by Wahoo; 14-01-2012 at 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg er enig med det aller meste av det som er skrevet. Bare en liten kommentar til inntoget av LCC: ja det har i aller høyeste grad økt behovet for piloter og dermed gitt flere arbeidsplasser. Det er jo bra for både piloter og samfunnet generelt. Men om arbeidsplassene har blitt sikrere er jeg ikke så enig i. Selskapene opererer nesten helt uten marginer og mange går konkurs både her og der. I tillegg har vi all usikkerheten kortidskontrakter og vikarbyråer skaper. Å være sikret jobb kun et halvt år frem i tid blir slitsomt i et langt yrkesliv, og ikke minst dyrt for den det gjelder, og det blir mer og mer en bransjestandard virker det som. Synd for oss som lever av dette. Og hvem vet når det skyller godt innover vårt eget land. Det har allerede startet med DY. Flere pilotjobber ja, men ikke sikrere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Selvsagt vil det alltid være noen selskaper som sliter og ikke er tilpassningsdyktige nok,
men, arbeidsplasser (generelt) vil alltid være tryggere i ett voksende marked enn ett synkende. Dessuten vil sjansen for å få ny jobb være større i ett stort marked dersom man først skulle være uheldig. Når det gjelder voksende antall kortidskontrakter, vikarbyråer etc, så er vel disse nettopp ett symptom på at lønningene er høye og fagforeningene sterke. Dess "bedre" arbeidsvilkår de fast ansatte pilotene har, desto større risiko tar man når man ansetter en. Spesielt dersom selskapet vokser og forsøker seg i nye markeder slik som DY ofte gjør (høy risiko). Skulle de mislykkes i dette nye markedet vil disse faste ansettelsene man ikke har behov for fort bli ett stort problem man vil slite med lenge etterpå og VIL gå utover vilkårene til de opprinnelige ansatte. Derfor, såfremt disse kontraktene er kortsiktige og middlertidige er de til det beste for alle parter. Som fast ansatt pilot er det også i ens egen interesse at selskapet blir større (med moderat risiko) da enhetskostnadene går ned og selskapet blir mer konkurransedyktig. Dette vil bety både sikrere arbeidsplasser og mindre press på vilkårene til den enkelte. W Last edited by Wahoo; 14-01-2012 at 13:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det var et spørsmål om hvorfor man skulle bringe inn andre arbeidstakergrupper i diskusjonen. "Fartsblinde" var begrepet som falt meg inn for å forklare relevansen av dette, og var satt i hermetegn fordi jeg oppfatter mye av diskusjonen på nettopp det viset. Andre arbeidstakergrupper er også relevant å blande inn når set er snakk om hva som kan defineres som "levelige" vilkår. Det virker som om man mener at kravet til andre operatører på kortbanenettet skal tilby vilkår som er tilnærmet like gode som det som i dag tilbys i WF. Mitt poeng er at det er ikke rimelig å forvente at gode vilkår vil vare for alltid i bransjer hvor det er mange som er villige og har rettighetene til å operere, og med økt konkurranse så fører det med seg press på avlønningene til de fleste involverte (noen har merket dette tidligere enn andre). Hvordan løser man dette presset? La være å ha konkurranse i luftfarten? Hvis svaret på det er ja, så er oppfølgingsspørsmålet: skal fravær av konkurranse kun gjelde luftfarten, eller er det andre bransjer som også skal skjermes? Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 14-01-2012 at 18:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kjos har jo selv uttalt at det ikke skal ansettes en eneste ny pilot fast i Norge. Det hele blir jo et spørsmål om hvor smertegrensen går for yrkesgruppen, og jeg tror vi begynner å nærme oss med stormskritt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noe som forundrer meg litt er lønnsnivået blandt kabinbesetningene i DY.
Skal ikke rakke ned på jobben de gjør, men jeg mener faktisk det blir feil når kabinansatte tjener tett oppunder det samme som styrmenn. Så da blir jo spørsmålet om lønnsnivået er for høyt bare hos piloter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Glimrende, for så vil folk jo holde op med at indgå den slags kontrakter. Det kaldes udbud/efterspørgsel. Men så længe vi lever i et samfund med fri aftaleret (og fri ret til ikke at indgå aftaler) må vi naturligvis acceptere at der indgås de aftaler man kan blive enige om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Dersom de pilotene ikke tilpasser seg realitaeten, sa vil innen kort tid, dvs en horisont av mindre enn 10 ar, bare innenriks-rutene beflyves med norske piloter. Alt annen vil bli tatt over operatörer med lavere kostnader som har utkonkurrert de altfor dyre norske selskapene. Da kan de fa som star igjen vaere stolte av faktum at de faktisk har tvunget massevis av pilotjobber til utlandet. Fordi dersom de lönninger i en selskap er altfor höy, sa blir selskapene ikke lengre konkurranse-dyktige. Alrede idag har norske selskaper en betydelig ekstra-kostnad i forhold til andre aktörer som ma tjenes inn via billetter. Og dersom disse inntekter en dag ikke lengre kan dekke de kostnader, sa har de pilotene vunnet en absolut Phyrrus seir. Du kan ikke holde lönninger kunstning i toppen dersom alle aktörer agerer i en fritt og apent luftfartsmarked. Har de piloter ikke sjönnt dette?!? ![]()
![]() |
![]() |
#333 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Man kan imidlertid ha høye lønninger dersom man også har høy inntjening, og det kan man klare dersom man er beskyttet fra konkurranse, men høy inntjening for selskapet er ikke heller nødvendigvis en garantist for høy lønn. Fortsatt vil det være konkurranse om jobbene, noe som kan presse ned lønnsnivået i et helt fritt arbeidsmarked. For å gjøre noe med dette må man påvirke selve arbeidsmarkedet for piloter. Skal de jobbe for å holde på sine gode vilkår (jeg antar de er gode siden de ønsker å beholde dem) så må man også komme med noen forslag til løsninger. Å fortelle at slik har det vært og sånn ønsker vi at det skal fortsette er ikke til hjelp i det lange løp. De bør kanskje se til hvordan Legeforeningen opererer for å unngå for stor økning i antall leger, f.eks. gjennom å drive lobbyvirksomhet overfor myndighetene i forhold til de krav man mener bør settes til piloter som skal fly i kommersielle virksomheter. Da nytter imidlertid ikke enkeltepisoder, anekdotiske bevis osv. Last edited by TOS; 14-01-2012 at 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Det jeg sliter med er hvordan ei slik minstelønn skal fastsettes. Når det kommer til å fastsette minstelønn, enten gjennom alminneliggjøring av tariffavtaler eller som krav i anbud, så må ord som "levelig" og "anstendig" omsettes til konkrete tall. Lønningene i de etablerte norske selskapene er nok for høye som lovpålagt minstelønn og, så vidt jeg vet, finnes det ingen tariffavtaler som gjelder for flere selskaper og kan brukes som mal. Hva er riktig lønnsforskjell mellom kabin og cockpit? Skal det være lik minstelønn i cockpit? Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg er enig i at norske pilotlønninger i de store selskapene nok er for høy slik utviklingen i konkurransen har vært de siste ti årene. Hva som bør settes som minstelønn er jo umulig å svare på her og nå, men at den bør gjenspeile både levekostnader og arbeidets natur, ansvar ol er jo rimelig åpenbart. NF prøvde jo i denne anbudsrunden uten å nå helt frem, men departementet har nå i hvertfall innrømmet at problemstillingen bør tas opp igjen ved neste utlysning. Det er jo en start. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå vet jeg ikke om NF prøvde seg tidligere, men anbudet ble vel lyst ut i august og det som kommer frem i media er vel et brev av desember. Det er muligens litt sent til å være effektivt, så i neste runde bør man nok være ute litt tidligere i prosessen (gitt nå at man ikke gjorde det i kulissene også denne gangen uten at det kom frem i media).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det er forsøkt innført begrensninger for kabotasje i bussbransjen (utenlandske busselskapers rett til å bli i Norge gjennom hele sommeren, og kjøre turister innenriks). Dette er et problem som det har vært arbeidet med i årevis, og som både NHO og LO har arbeidet for at det innføres begrensninger på. Det har hele tiden vert presisert at nye regler på dette området KUN kan gjelde fremover, og ikke engang dekke kommende sesong. Leste nettopp at den andre arbeidsgiverforeningen; Virke er imot begrensningene, og har med støtte av flere innen overnattingsbransjen truet med å klage Norge inn for ESA om begrensninger blir innført. Men som sagt; å tro at et anbud som allerede er utlyst i henhold til EØS reglene skulle bli tillagt nye begrensninger er å tro på julenissen. Hvis noe skal gjøres på dette området så måtte det evt være å sette i gang arbeid for å få innført nye begrensninger til neste utlysning om 5 år. Hva en slikt minimumsnivå skulle inneholde...? En best case etter hva jeg ville tro var et krav om ansettelse i Norge i henhold til norsk arbeidsmiljølov. Å lovfeste en minstelønn er vel ikke så lett siden en slik ikke fins i Norge, så da måtte det evt være om det er mulig å sette en begrensning i forhold til norsk snittlønn eller noe i den retning, men jeg kan ikke helt se hvordan noe slikt skulle formuleres. Så egentlig tviler jeg vel på om et krav om vilkår i det hele tatt er mulig, med evt unntak av om det kan stilles krav om at selskapet skal følge norsk arbeidsmiljølov med normal ansettelse i Norge.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
SAS piloter tjener mindre enn sammenlignbare selskap som Brussels Airlines, Swiss, Austrian etc. Norwegian piloter tjener langt mindre enn piloter i sammenlignbare selskap som Ryanair, Easyjet og AirBerlin. WF piloter tjener minst det doble av sammenlignbare selskap som Eurowings, FlyBe, for ikke å glemme Cimber, DAT og Golden. Det kommer en tid for reality check for oss alle..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Norwegian ville ikke har eks EasyJet piloter dersom de betaler sa darlig som du mener de gjörer.
![]() |
![]() |
#340 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |