![]() |
|
![]() |
#321 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men dette har egentlig lite med Malagabase og nye betingelser å gjøre ![]() |
|
![]() |
![]() |
#322 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#323 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er og forholdsvis vanlig i mange bransjer inkl. luftfart at det tar tid før man får strømlinjet organisasjon-prosedyrer mht. risikohåndtering til tross for at det som du sier burde være på topp fra start. Ved rask vekst blir det og ofte tatt shortcuts uten at jeg sier at NAS gjør det. Totalrisikoen er summen av alle risikofaktorer: Mao. summerer man risikoen for hver flight og summerer den opp med flighter fra 200 fly så er totalrisikoen for første ulykke tilsvarende større og om ikke prosedyrer osv. er tilsvarende bedre pr. flight enn når firmaet hadde få fly, så er en ulykke nærmere. Eventyret er blitt større og følgelig mer å velte. Da forventer noen at "forsikringspremien" mht. pilotdyktighet står i stil og evt. økes i stedet for å vippe ned et hakk innenfor lovlig minimum som noen frykter Norwegian nå er på vei mot. Hvor mange ganger har ikke firma skrytt av null ulykker for deretter å ha pushet for langt og plutselig fått en eller to ulykker som ødelegger det meste. Ønsket fra pilotorganisasjonene er vel bla. at fokus på saken vil kunne bidra til at grensen for kvalitet contra sparing linjen flyttes i retning fordel pilotene (og derved og selskapet) som da på lang sikt ideellt sett vil bedre jobbmentalitet og minske risiko med tilhørende kundetilfredshet som vil føre til better benefits for all parties. Det virker vel som om NAS har tatt noe av dette til seg allerede? Last edited by jager34; 02-02-2012 at 11:44. |
|
![]() |
![]() |
#324 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Det er jo ingen hemmelighet at med mindre der er et stort HR apparat som styrer ansettelsene i flyselskapet blir det ofte noe underlig og ikke helt konsistent samt lett et "hvis en kjenner noen" senario. Last edited by Turtle; 02-02-2012 at 11:57. |
|||
![]() |
![]() |
#325 | |
Mellom bakkar og berg...
|
![]() Quote:
Inntektene til luftfartstilsynet dekkes i all hovedsak (om ikke alt), av gebyrer. Det kreves ikke mye for å skjønne, at det selvfølgelig ikke er gunstig å føre tilsyn med de samme aktørene som sikrer deg inntektene. |
|
![]() |
![]() |
#326 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Tilsynet har en myndighetspålagt oppgave de skal utføre, og er ikke kjent noen steder for å ta lett på denne. Dersom du er av en annen oppfatning, så bør du ta dette opp på offisielt hold, da dette vil være graverende for flysikkerheten i norske selskaper.
Last edited by LN-TIB; 02-02-2012 at 13:15. |
|
![]() |
![]() |
#327 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Stortinget v/Regjeringen tildeler en sum penger delt i driftsutgifter og inntekter, og disse kan kun unntaksvis overskrides. Genererer man høyere inntekter så skal disse uansett ikke bidra til et høyere aktivitetsnivå enn det som kan forsvares av utgiftsbevilgningene i statsbudsjettet. Last edited by TOS; 02-02-2012 at 13:50. |
|
![]() |
![]() |
#328 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
1. Typeratingen i FR drakt koster 27.500 € for øyeblikket, inkl landingsrundene, og er en MEGET god typerating faglig sett. Det er en ytterst normal pris for en typerating, og du får den ikke billigere hvis du prøver deg som "enkeltindivid" hos CAE eller OAA. Sammenligner du de to typeratingene, gir OAA/CAE varianten deg 41 timer sim, mens FR gir deg 61 timer sim. 2. Det du sier om vurdering og kontraktsinngåelse etter 100 timer er bullshit fra A til Å og tilbake til A. Kontrakten med Brookfield skrives før du betaler så mye som en krone, og gir deg 0 risiko! Assesmenten er den viktige dagen, og gjør du det bra nok på den, så får du kontrakt! Kontrakten er en 5 års kontrakt, som egentlig gir meg like mye sikkerhet for jobb som i SAS, Widerøe eller Emirates. Hvis de ikke trenger meg i et flyselskap (les produksjonen synker), spiller det ingen trille om jeg er fast ansatt, eller "fast ansatt vikar" på 5 års kontrakt - fyken får jeg uansett om det er en blå SAS logo, en rosa/lilla Wizzair logo eller en grønn Widerøe fugl på kontrakten! Jeg skal garantere deg at om du er overflow, så får du fyken uansett! Ref. F50 piloter i SAS med 10 års ansiennitet... Det var den garantien! 3. Det du skriver om linetraining-pakke er også bullshit. Man skriver under på en jobbkontrakt FØR man starter typeratingen (5 års varighet) og oppfyller du kravene til selskapet i henhold til standard (sikkerhetsrelatert) etter initial linecheck, så er du i produksjon uten noe mer baluba! Oppfyller du gjentatte ganger ikke linecheck kravene i SAS, DY eller Widerøe, eller failer skilltesten på typeratingen, så behøver du ikke å antyde til meg at man beholder jobben allikevel. Om det skulle være tilfelle, så er jeg skremt på et safety perspektiv! By the way; Man lønnes i FR under linetraining, så jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om å kjøpe linetraining pakke... Det er noe EagleJet driver med, ikke FR. 4. Det du skriver om pool stemmer heller ikke bra med realiteten. Hvor du har det fra, når dine "kontakter" i Ryanair jobbet for selskapet etc. vet jeg ikke siden du ikke har utdypet det noe mer. Realiteten i 2009, 2010, 2011 var at de aller fleste pilotene går short på timer, og flyr med andre ord sine 900 lovlige timer i løpet av et år. Pool?... Det eneste jeg kjenner til av pool for øyeblikket er den Norwegian har hatt; De kadettene som i disse dager starter typerating har vært i pool siden i fjor sommer i påvente av typerating. 5. Cabincrew... Det er en annen diskusjon, og jeg forsvarer ingenting eller mener noe om ting jeg ikke har kjennskap til! Det hører forsåvidt heller ikke hjemme i denne tråden. Nuff said - take it or leave it! Your choice! Last edited by 73H; 02-02-2012 at 14:16. |
|
![]() |
![]() |
#329 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg vet at skattemyndighetene er i ferd med å granske piloter ansatt i FR as I speak. For skatt trekkes vel? |
|
![]() |
![]() |
#330 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=412027 Er det noe mer du lurer på er du hjertelig velkommen til å spørre! |
|
![]() |
![]() |
#331 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men.. ok.. beklager hvis jeg bommet på et par punkter.. det er iallefall det jeg hørt av en kilde i FR for ca 4-5 år siden... det gjør jo uansett ikke FR til en solskinnshistorie fordi jeg ikke var eksakt rett på de punktene. står dette om FR på ppjn: Over 400 cadets required for the forthcoming year.(circa only 60 left in last quarter. Thats why they require 400 plus pilots for the forth coming year?) Company desperate for new cadet pilots. Er jo tydelig at mange av dine kollegaer har sluttet... hvorfor det mon tro? Syns det er helt sykt at noen forsvarer FR, men siden du jobber der skjønner jeg jo at du har et behov for det... Når det gjelder CA.. har pilotene i FR ingen sympati for sine kollegaer bak?? Du glemte å nevne at du betaler din egen LOL i NF.. Tror forresten forsikringen han siktet til, som også gjelder for fam, er helse og livsforsikring som er pålagt i Norge for alle faste arbeidstakere... Last edited by Earlybird.; 02-02-2012 at 18:44. |
|
![]() |
![]() |
#332 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Den formen for "debatt" gjør at alle som ikke har en lønnsfot i bransjen må lure på hva motivasjonen for denne debatten og argumentasjonen rent faktisk er. "Ikke betaler pilotene skatt hevdes det, ikke er pilotene kompetente, sosial dumping, skattesvik, uholdbar praksis i forhold til flyplassene osv. " Dette hører vi gjentatte ganger, og desperasjonen synes å bli større og større og irritasjonen over dette selskapet tiltar i styrke. Jeg synes personlig at, om noe, denne innbitte motstanden er "sykt", og ikke det at noen forsvarer FR (dem er det forøvrig ikke mange av her inne). Vilkårene for CA'er har vel vært debattert i x antall tråder, og det er vel ingen grunn til å blande også disse inn i denne tråden (som egentlig handlet om DY og kontraktsansatte). Men tradisjonen tro så "peiser" man på med alt som man tror og mener er galt med FR i enhver debatt dette passer eller ikke passer. Jeg var forøvrig ikke klar over at det var obligatorisk helse- og livsforsikring for arbeidstakere med familie. Det har jeg aldri vært borte i. Jeg har slikt via fagforening. Last edited by TOS; 02-02-2012 at 19:00. |
||
![]() |
![]() |
#333 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#334 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.ihateryanair.org/ryanair-...-in-the-world/ Kåret til verdens verste airline... sikkert bare funnet på det og... Tror du ikke hvordan folk har det på jobb i FR går utover kundeservicen og totalopplevelsen...? Lurer nesten på hva din klient FR betaler deg for å forsvare de? Du som er fagorganisert er sikkert glad for det også vil jeg anta? Ansatte i FR får ikke organisert seg da MOL driter fullstendig i fagforeninger... Du vil gjerne ha bevis på alt, men gjerne motbevis de beskyldningene FR har hatt opp gjennom tidene er du snill... Ønsker deg forøvrig velkommen på pprune til å ta opp kampen for din klient... |
|
![]() |
![]() |
#335 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg tror på ingen måte at alt er bra i FR, og de har helt sikkert endel litt i grenseland i forhold til forretningspraksis. Forøvrig så tror jeg at karakteristikkene og insinuasjoner om at jeg er kjøpt og betalt av FR er betegnende for nivået denne debatten nå har sunket ned til. Jeg, og mange andre her inne, vet nok meget godt hvor jeg står, og det er nokså fjellstøtt på utsiden av luftfartsbransjen. De som er uenige med mine argumenter synes å ha et behov for å plassere meg i en eller annen leir, så er det ikke DY så er det FR, eller naivitetsleiren. Jeg tilskriver dette mangel på saklige argumenter, og en irritasjon fordi jeg pirker borti litt tilfeldig sammensatte argumentrekker... Heldigvis så er det endel som er uenige med mine argumenter som fortsatt klarer å skille mellom sak og person. Last edited by TOS; 02-02-2012 at 20:42. |
||
![]() |
![]() |
#336 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Posten min var selvsagt ment for å pirke litt, men det var ikke noe personangrep, det må du tro meg på. Du kan være en frustrerende motstander i en debatt ![]() sakset forresten dette fra aftenposten: "Avisen skriver at han startet kampanjen fordi han mener datteren Sarah ble utnyttet av flysekskapet via et rekrutteringsselskap. Foley anklager selskapet for å utnytte ungdom som billig arbeidsplass. Datteren ble oppsagt etter noen ukers prøvetid." Og det er vel akkurat det med å "utnytte ungdom som billig arbeidskraft" som er den røde tråden her, enten det er DY eller FR... Last edited by Earlybird.; 02-02-2012 at 22:01. |
|
![]() |
![]() |
#337 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og du tar totalt feil når du sier at folk bare reiser med FR fordi de er billige. Har selv reist med FR fordi det var mest praktisk, og ikke billigst. |
|
![]() |
![]() |
#338 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Tror du folk oftest reiser med FR fordi det er praktisk eller fordi det er billigst? |
|
![]() |
![]() |
#339 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Jeg kjenner ikke bakgrunnen din, men jeg sitter selv i den situasjonen du etter beste evne prøvde å beskrive, og jeg plukket på alle de punktene der det ikke var samsvar mellom dine "rykter" og det jeg opplever. Du kan velge å tro meg, eller du kan velge å la være. At jeg velger å ikke blande inn cabincrew i diskusjonen om pilotkontrakter henger vel på sin egen rimelighet - ikke sitter jeg med førstehåndsinformasjon, og ikke har jeg satt meg inn i saken deres.
Last edited by 73H; 02-02-2012 at 22:42. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |