Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2012, 11:04   #321
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har ingen grunn til å betvile dette. Nå vet jeg ikke hva man legger i feil profil, men det trenger vel ikke bety at de ikke er kompetente piloter? Jeg antar at flyselskap, som de fleste andre, plukker de kandidatene som passer en best totalt sett i første runde, og dersom man da fortsatt har behov for ytterligere påfyll (som ekspanderende flyselskap normalt sett har) så går man lenger ned på listen.
De kan være kompetente piloter, men personlig kan de bli vurdert til å ikke passe inn i den profilen selskapet ønsker. I det tilfellet som jeg kjenner godt så fikk vedkommende et definitivt nei, og de opererer heller ikke med første og annenrangs sortering. Men plutselig fikk han altså jobb likevel, og det på kort varsel. Tydelig at de altså skulle fylle opp kursplasser.

Men dette har egentlig lite med Malagabase og nye betingelser å gjøre
TCAS is offline  
Old 02-02-2012, 11:07   #322
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg forstår. Hvordan håndterer DY (og andre liknende selskaper) behovet for kapteiner, hvis disse i liten grad hentes fra egnede egne rekrutter? Direkteansettelser av kapteiner?
HEL basen ble kapteiner ansatt direkte. Hva det blir på AGP vet jeg ikke enda, men ryktene sier at norske styrmenn på fast avtale tilbys en upgrade mot å dra ned til AGP, selvsagt da på kontrakt og må "si opp" sin faste jobb i Norge.. Spennende å se hvor mange som ikke klarer motstå fristelsen...
Earlybird. is offline  
Old 02-02-2012, 11:39   #323
jager34
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg er litt usikker på hva du tenker på her, men jeg vil vel si at når man er i en oppstartsfase så er usikkerheten større enn når man er kommet inn i mer ordinær drift.
Det ble indikert at NAS hadde tatt noen snarveier i oppstarten.
Det er og forholdsvis vanlig i mange bransjer inkl. luftfart at det tar tid før man får strømlinjet organisasjon-prosedyrer mht. risikohåndtering til tross for at det som du sier burde være på topp fra start. Ved rask vekst blir det og ofte tatt shortcuts uten at jeg sier at NAS gjør det.
Totalrisikoen er summen av alle risikofaktorer:
Mao. summerer man risikoen for hver flight og summerer den opp med flighter fra 200 fly så er totalrisikoen for første ulykke tilsvarende større og om ikke prosedyrer osv. er tilsvarende bedre pr. flight enn når firmaet hadde få fly, så er en ulykke nærmere.
Eventyret er blitt større og følgelig mer å velte. Da forventer noen at "forsikringspremien" mht. pilotdyktighet står i stil og evt. økes i stedet for å vippe ned et hakk innenfor lovlig minimum som noen frykter Norwegian nå er på vei mot.
Hvor mange ganger har ikke firma skrytt av null ulykker for deretter å ha pushet for langt og plutselig fått en eller to ulykker som ødelegger det meste.
Ønsket fra pilotorganisasjonene er vel bla. at fokus på saken vil kunne bidra til at grensen for kvalitet contra sparing linjen flyttes i retning fordel pilotene (og derved og selskapet) som da på lang sikt ideellt sett vil bedre jobbmentalitet og minske risiko med tilhørende kundetilfredshet som vil føre til better benefits for all parties.
Det virker vel som om NAS har tatt noe av dette til seg allerede?

Last edited by jager34; 02-02-2012 at 11:44.
jager34 is offline  
Old 02-02-2012, 11:54   #324
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Like hyggelig som at Kjos prøver å retter opp inntrykket til de som veksler mellom å trykke på "bestill" knappen på norwegian.no eller sas.no?

Eller som Kjos sier "jeg må være europeer når jeg er i Europa"... visste ikke at kontrakt ansettelse var normalen i Europa jeg..? har jeg gått glipp av noe?
Quote:
Ja, slik har jeg også forstått en del av debatten. Man stiller spørsmålstegn ved om kompetansen til Norwegians flygere er for dårlig.
Og det var vel dette med kompetanse vs. lommebok vedkommende fra foreningen sannsynligvis ville belyse men så presterte han altså så til de grader å stigmatisere en hel gruppe ved å si at de som har 250 timer er for unge og uerfarne til å fly for Norwegian. Er de for unge og erfarne for Norwegian, ja så er de sannelig også for unge og uerfarne for SAS, Thomas Cook, Ryanair, Lufthansa, KLM, British Airways eller hvem det skal være. Han burde visst bedre men det virker som det er så opphetet/desperat nå fra den kanten at ting kanskje går litt på styr. At Norwegian så kommer med svar på det er da helt naturlig og skulle bare mangle. Riktigheten av Norwegian sitt svar har jeg ingen formening om.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg er ikke DY-pilot, men gjennom mange bekjente i DY så vet jeg at strykprosenten har vært 60-70% på simulatorsjekken som skal kvalitetssikre om man er klar for kapteinsoppgradering. Men er det negativt? I et selskap som DY hvor det har tatt 2-3 år fra ansettelse til kapteinsoppgradering, så hadde jeg vært mer bekymret hvis strykprosenten bare hadde vært 10%. Ordet strykprosent høres også mer dramatisk enn nødvendig. Etter ca 6 mndr får man en ny sjanse og da passerer de fleste likevel selv om det (heldigvis) er noen som fortsatt stryker. Etter 3 forsøk (hvis jeg ikke husker feil) kan man regne med å forbli styrmann resten av karrieren i DY.

Det stemmer også at folk har fått avslag på ansettelse fordi de har hatt en feil "profil", men så har de likevel blitt ansatt noen måneder senere fordi DY har hatt så stort behov for piloter. Så det er kanskje slik at det av og til er pengene som styrer hvem som blir ansatt? Jeg kjenner en som har opplevd dette, så dette er ikke bare vissvasseri og tull
Det høres da helt annerledes ut. At de ikke består "pre command assessment" eller hva det måtte hete er jo bare et tegn på at ingen får påbegynne kapteinprossessen før de er klare og skikket for det. Det er jo kun tegn på et godt sikkerhetsnett og at kun de som er antatt innenfor rimelighetens grenser å bestå kapteinoppgraderingen faktisk påbegynner denne.

Det er jo ingen hemmelighet at med mindre der er et stort HR apparat som styrer ansettelsene i flyselskapet blir det ofte noe underlig og ikke helt konsistent samt lett et "hvis en kjenner noen" senario.

Last edited by Turtle; 02-02-2012 at 11:57.
Turtle is online now  
Old 02-02-2012, 12:19   #325
Shortfield
Mellom bakkar og berg...

Quote:
Tilsynet betales vel av bevilgninger fra myndighetene, skulle jeg tro. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Hvis man rent faktisk mener at luftfartstilsynene rundt omkring ser bort fra rapporter/hendelser osv. så bør naturligvis dette tas videre med aktuelle organer. Er dette blitt gjort?
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=616659

Inntektene til luftfartstilsynet dekkes i all hovedsak (om ikke alt), av gebyrer. Det kreves ikke mye for å skjønne, at det selvfølgelig ikke er gunstig å føre tilsyn med de samme aktørene som sikrer deg inntektene.
Shortfield is offline  
Old 02-02-2012, 13:13   #326
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Shortfield View Post

Inntektene til luftfartstilsynet dekkes i all hovedsak (om ikke alt), av gebyrer. Det kreves ikke mye for å skjønne, at det selvfølgelig ikke er gunstig å føre tilsyn med de samme aktørene som sikrer deg inntektene.
Så med andre ord så er det ikke gunstig å føre tilsyn med WF eller SAS heller? Kanskje er de fritatt fra tilsyn, hva vet jeg? Tåpelig kommentar å komme med i rekken av slike i diskusjoner her de siste ukene. Nå har det blitt "sparket og slått" på snart alt som kan krype og gå for å forsvare en noe ensidige oppfatning om at flyverden skal se ut akkurat som WF vil ha det til, og at det skal gjelde alle.

Tilsynet har en myndighetspålagt oppgave de skal utføre, og er ikke kjent noen steder for å ta lett på denne. Dersom du er av en annen oppfatning, så bør du ta dette opp på offisielt hold, da dette vil være graverende for flysikkerheten i norske selskaper.

Last edited by LN-TIB; 02-02-2012 at 13:15.
LN-TIB is offline  
Old 02-02-2012, 13:46   #327
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shortfield View Post

Såvidt jeg kan skjønne av budsjettet så er det vel riktig at en stor del av driftsutgiftene finansieres av avgifter fra aktørene i næringen, men slik er det for alle tilsyn jeg kjenner til. Det betyr ikke at tilsynene er avhengig av denne inntekten for å bestå. Tilsynets finansiering er således noe ganske annet enn en bedrift som er avhengig av sine inntekter for å kunne overleve.

Stortinget v/Regjeringen tildeler en sum penger delt i driftsutgifter og inntekter, og disse kan kun unntaksvis overskrides. Genererer man høyere inntekter så skal disse uansett ikke bidra til et høyere aktivitetsnivå enn det som kan forsvares av utgiftsbevilgningene i statsbudsjettet.

Last edited by TOS; 02-02-2012 at 13:50.
TOS is offline  
Old 02-02-2012, 14:05   #328
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Når man bli "ansatt" i FR, kjøper man i realiteten en type rating og line training pakke til den nette sum av 33.000euro. Først etter de garanterte 100 timene med line training tar FR stilling til om du skal få en kontrakt eller ikke.. Vet om piloter som har blitt puttet i pool etter line training til FR fikk bruk for dem....

PS.. FR er ikke akkurat noe å argumentere med i noen sammenheng i flybransjen føler jeg... Flyvertinner som sitter på ubetalt airport standby på norsk jord etc... Dette selskapet burde vært stoppet av myndighetene for lenge siden!
...? Vet du egentlig hva du snakker om? OK, tenkte meg det - da skal jeg informere deg litt om hvordan det EGENTLIG er i FR, også kan du velge å enten tro på det eller la være? Men, du trenger ikke å spre rykter du ikke har bekreftet eller vet noe om. Diskuterer vi piloter eller cabincrew i utgangspunktet by the way?

1. Typeratingen i FR drakt koster 27.500 € for øyeblikket, inkl landingsrundene, og er en MEGET god typerating faglig sett. Det er en ytterst normal pris for en typerating, og du får den ikke billigere hvis du prøver deg som "enkeltindivid" hos CAE eller OAA. Sammenligner du de to typeratingene, gir OAA/CAE varianten deg 41 timer sim, mens FR gir deg 61 timer sim.

2. Det du sier om vurdering og kontraktsinngåelse etter 100 timer er bullshit fra A til Å og tilbake til A. Kontrakten med Brookfield skrives før du betaler så mye som en krone, og gir deg 0 risiko! Assesmenten er den viktige dagen, og gjør du det bra nok på den, så får du kontrakt! Kontrakten er en 5 års kontrakt, som egentlig gir meg like mye sikkerhet for jobb som i SAS, Widerøe eller Emirates. Hvis de ikke trenger meg i et flyselskap (les produksjonen synker), spiller det ingen trille om jeg er fast ansatt, eller "fast ansatt vikar" på 5 års kontrakt - fyken får jeg uansett om det er en blå SAS logo, en rosa/lilla Wizzair logo eller en grønn Widerøe fugl på kontrakten! Jeg skal garantere deg at om du er overflow, så får du fyken uansett! Ref. F50 piloter i SAS med 10 års ansiennitet... Det var den garantien!

3. Det du skriver om linetraining-pakke er også bullshit. Man skriver under på en jobbkontrakt FØR man starter typeratingen (5 års varighet) og oppfyller du kravene til selskapet i henhold til standard (sikkerhetsrelatert) etter initial linecheck, så er du i produksjon uten noe mer baluba! Oppfyller du gjentatte ganger ikke linecheck kravene i SAS, DY eller Widerøe, eller failer skilltesten på typeratingen, så behøver du ikke å antyde til meg at man beholder jobben allikevel. Om det skulle være tilfelle, så er jeg skremt på et safety perspektiv! By the way; Man lønnes i FR under linetraining, så jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om å kjøpe linetraining pakke... Det er noe EagleJet driver med, ikke FR.

4. Det du skriver om pool stemmer heller ikke bra med realiteten. Hvor du har det fra, når dine "kontakter" i Ryanair jobbet for selskapet etc. vet jeg ikke siden du ikke har utdypet det noe mer. Realiteten i 2009, 2010, 2011 var at de aller fleste pilotene går short på timer, og flyr med andre ord sine 900 lovlige timer i løpet av et år. Pool?... Det eneste jeg kjenner til av pool for øyeblikket er den Norwegian har hatt; De kadettene som i disse dager starter typerating har vært i pool siden i fjor sommer i påvente av typerating.

5. Cabincrew... Det er en annen diskusjon, og jeg forsvarer ingenting eller mener noe om ting jeg ikke har kjennskap til! Det hører forsåvidt heller ikke hjemme i denne tråden.

Nuff said - take it or leave it! Your choice!

Last edited by 73H; 02-02-2012 at 14:16.
73H is offline  
Old 02-02-2012, 16:22   #329
Pjokken
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
...? Vet du egentlig hva du snakker om? OK, tenkte meg det - da skal jeg informere deg litt om hvordan det EGENTLIG er i FR, også kan du velge å enten tro på det eller la være? Men, du trenger ikke å spre rykter du ikke har bekreftet eller vet noe om. Diskuterer vi piloter eller cabincrew i utgangspunktet by the way?

1. Typeratingen i FR drakt koster 27.500 € for øyeblikket, inkl landingsrundene, og er en MEGET god typerating faglig sett. Det er en ytterst normal pris for en typerating, og du får den ikke billigere hvis du prøver deg som "enkeltindivid" hos CAE eller OAA. Sammenligner du de to typeratingene, gir OAA/CAE varianten deg 41 timer sim, mens FR gir deg 61 timer sim.

2. Det du sier om vurdering og kontraktsinngåelse etter 100 timer er bullshit fra A til Å og tilbake til A. Kontrakten med Brookfield skrives før du betaler så mye som en krone, og gir deg 0 risiko! Assesmenten er den viktige dagen, og gjør du det bra nok på den, så får du kontrakt! Kontrakten er en 5 års kontrakt, som egentlig gir meg like mye sikkerhet for jobb som i SAS, Widerøe eller Emirates. Hvis de ikke trenger meg i et flyselskap (les produksjonen synker), spiller det ingen trille om jeg er fast ansatt, eller "fast ansatt vikar" på 5 års kontrakt - fyken får jeg uansett om det er en blå SAS logo, en rosa/lilla Wizzair logo eller en grønn Widerøe fugl på kontrakten! Jeg skal garantere deg at om du er overflow, så får du fyken uansett! Ref. F50 piloter i SAS med 10 års ansiennitet... Det var den garantien!

3. Det du skriver om linetraining-pakke er også bullshit. Man skriver under på en jobbkontrakt FØR man starter typeratingen (5 års varighet) og oppfyller du kravene til selskapet i henhold til standard (sikkerhetsrelatert) etter initial linecheck, så er du i produksjon uten noe mer baluba! Oppfyller du gjentatte ganger ikke linecheck kravene i SAS, DY eller Widerøe, eller failer skilltesten på typeratingen, så behøver du ikke å antyde til meg at man beholder jobben allikevel. Om det skulle være tilfelle, så er jeg skremt på et safety perspektiv! By the way; Man lønnes i FR under linetraining, så jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om å kjøpe linetraining pakke... Det er noe EagleJet driver med, ikke FR.

4. Det du skriver om pool stemmer heller ikke bra med realiteten. Hvor du har det fra, når dine "kontakter" i Ryanair jobbet for selskapet etc. vet jeg ikke siden du ikke har utdypet det noe mer. Realiteten i 2009, 2010, 2011 var at de aller fleste pilotene går short på timer, og flyr med andre ord sine 900 lovlige timer i løpet av et år. Pool?... Det eneste jeg kjenner til av pool for øyeblikket er den Norwegian har hatt; De kadettene som i disse dager starter typerating har vært i pool siden i fjor sommer i påvente av typerating.

5. Cabincrew... Det er en annen diskusjon, og jeg forsvarer ingenting eller mener noe om ting jeg ikke har kjennskap til! Det hører forsåvidt heller ikke hjemme i denne tråden.

Har dere bra LOL? Hva med syke/ulykkeforsikring for deg og din familie?

Jeg vet at skattemyndighetene er i ferd med å granske piloter ansatt i FR as I speak. For skatt trekkes vel?
Pjokken is offline  
Old 02-02-2012, 17:07   #330
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by Pjokken View Post
Har dere bra LOL? Hva med syke/ulykkeforsikring for deg og din familie?

Jeg vet at skattemyndighetene er i ferd med å granske piloter ansatt i FR as I speak. For skatt trekkes vel?
LoL gjennom NF. Ingen ordninger gjennom arbeidsgiver. Skatt trekkes i Irland - Irland og Norge har skatteavtale som kan leses her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=412027

Er det noe mer du lurer på er du hjertelig velkommen til å spørre!
73H is offline  
Old 02-02-2012, 18:10   #331
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:

Leave it.. hvorfor si opp en fast jobb??

Men.. ok.. beklager hvis jeg bommet på et par punkter.. det er iallefall det jeg hørt av en kilde i FR for ca 4-5 år siden... det gjør jo uansett ikke FR til en solskinnshistorie fordi jeg ikke var eksakt rett på de punktene.

står dette om FR på ppjn:

Over 400 cadets required for the forthcoming year.(circa only 60 left in last quarter. Thats why they require 400 plus pilots for the forth coming year?) Company desperate for new cadet pilots.

Er jo tydelig at mange av dine kollegaer har sluttet... hvorfor det mon tro?

Syns det er helt sykt at noen forsvarer FR, men siden du jobber der skjønner jeg jo at du har et behov for det... Når det gjelder CA.. har pilotene i FR ingen sympati for sine kollegaer bak??

Du glemte å nevne at du betaler din egen LOL i NF.. Tror forresten forsikringen han siktet til, som også gjelder for fam, er helse og livsforsikring som er pålagt i Norge for alle faste arbeidstakere...

Last edited by Earlybird.; 02-02-2012 at 18:44.
Earlybird. is offline  
Old 02-02-2012, 18:51   #332
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men.. ok.. beklager hvis jeg bommet på et par punkter.. det er iallefall det jeg hørt av en kilde i FR for ca 4-5 år siden... det gjør jo uansett ikke FR til en solskinnshistorie fordi jeg ikke var eksakt rett på de punktene.
Alle flyselskaper har vel sine svin på skogen... Snakk f.eks. med eks-Linjeflygpiloter.

Quote:
Syns det er helt sykt at noen forsvarer FR, men siden du jobber der skjønner jeg jo at du har et behov for det... Når det gjelder CA.. har pilotene i FR ingen sympati for sine kollegaer bak??

Du glemte å nevne at du betaler din egen LOL i NF.. Tror forresten forsikringen han siktet til som også gjelder for fam er helse og livsforsikring som er pålagt i Norge for alle faste arbeidstakere...
At du misliker FR betyr ikke at det er en grunn til at alle andre skal mislike FR. Det er så mange skremselshistorier som folk trekker frem, uten noen form for objektive" bevis og bare på bakgrunn av anekdotiske bevis og rykter. Alt er neppe fryd og gammen, men alt er neppe heller så utpreget negativt som en del skal ha det til.

Den formen for "debatt" gjør at alle som ikke har en lønnsfot i bransjen må lure på hva motivasjonen for denne debatten og argumentasjonen rent faktisk er. "Ikke betaler pilotene skatt hevdes det, ikke er pilotene kompetente, sosial dumping, skattesvik, uholdbar praksis i forhold til flyplassene osv. " Dette hører vi gjentatte ganger, og desperasjonen synes å bli større og større og irritasjonen over dette selskapet tiltar i styrke. Jeg synes personlig at, om noe, denne innbitte motstanden er "sykt", og ikke det at noen forsvarer FR (dem er det forøvrig ikke mange av her inne).

Vilkårene for CA'er har vel vært debattert i x antall tråder, og det er vel ingen grunn til å blande også disse inn i denne tråden (som egentlig handlet om DY og kontraktsansatte). Men tradisjonen tro så "peiser" man på med alt som man tror og mener er galt med FR i enhver debatt dette passer eller ikke passer.

Jeg var forøvrig ikke klar over at det var obligatorisk helse- og livsforsikring for arbeidstakere med familie. Det har jeg aldri vært borte i. Jeg har slikt via fagforening.

Last edited by TOS; 02-02-2012 at 19:00.
TOS is offline  
Old 02-02-2012, 19:00   #333
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:

Takk for at du ryddet ettertrykkelig opp i denne debatten etter all feilinformasjon som folk har hørt 'her og der' osv for flere år siden.
haavig is offline  
Old 02-02-2012, 19:51   #334
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Alle flyselskaper har vel sine svin på skogen... Snakk f.eks. med eks-Linjeflygpiloter.

At du misliker FR betyr ikke at det er en grunn til at alle andre skal mislike FR. Det er så mange skremselshistorier som folk trekker frem, uten noen form for objektive" bevis og bare på bakgrunn av anekdotiske bevis og rykter. Alt er neppe fryd og gammen, men alt er neppe heller så utpreget negativt som en del skal ha det til.

Den formen for "debatt" gjør at alle som ikke har en lønnsfot i bransjen må lure på hva motivasjonen for denne debatten og argumentasjonen rent faktisk er. "Ikke betaler pilotene skatt hevdes det, ikke er pilotene kompetente, sosial dumping, skattesvik, uholdbar praksis i forhold til flyplassene osv. " Dette hører vi gjentatte ganger, og desperasjonen synes å bli større og større og irritasjonen over dette selskapet tiltar i styrke. Jeg synes personlig at, om noe, denne innbitte motstanden er "sykt", og ikke det at noen forsvarer FR (dem er det forøvrig ikke mange av her inne).

Vilkårene for CA'er har vel vært debattert i x antall tråder, og det er vel ingen grunn til å blande også disse inn i denne tråden (som egentlig handlet om DY og kontraktsansatte). Men tradisjonen tro så "peiser" man på med alt som man tror og mener er galt med FR i enhver debatt dette passer eller ikke passer.

Jeg var forøvrig ikke klar over at det var obligatorisk helse- og livsforsikring for arbeidstakere med familie. Det har jeg aldri vært borte i. Jeg har slikt via fagforening.
Skremselshistorier uten noe form for bevis?? har du noen gang hørt.. "if it walks like a duck, talks like a ducs...?"

http://www.ihateryanair.org/ryanair-...-in-the-world/

Kåret til verdens verste airline... sikkert bare funnet på det og... Tror du ikke hvordan folk har det på jobb i FR går utover kundeservicen og totalopplevelsen...?

Lurer nesten på hva din klient FR betaler deg for å forsvare de?

Du som er fagorganisert er sikkert glad for det også vil jeg anta? Ansatte i FR får ikke organisert seg da MOL driter fullstendig i fagforeninger...

Du vil gjerne ha bevis på alt, men gjerne motbevis de beskyldningene FR har hatt opp gjennom tidene er du snill...

Ønsker deg forøvrig velkommen på pprune til å ta opp kampen for din klient...
Earlybird. is offline  
Old 02-02-2012, 20:13   #335
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Kåret til verdens verste airline... sikkert bare funnet på det og... Tror du ikke hvordan folk har det på jobb i FR går utover kundeservicen og totalopplevelsen...?
Pussig nok så flyr folk med selskapet gang etter gang etter gang. Man får det man betaler for, og ikke mer.

Quote:
Lurer nesten på hva din klient FR betaler deg for å forsvare de?

Du som er fagorganisert er sikkert glad for det også vil jeg anta? Ansatte i FR får ikke organisert seg da MOL driter fullstendig i fagforeninger...

Du vil gjerne ha bevis på alt, men gjerne motbevis de beskyldningene FR har hatt opp gjennom tidene er du snill...

Ønsker deg forøvrig velkommen på pprune til å ta opp kampen for din klient...
Mange av beskyldningene som er kommet mot FR er jo imøtegått gjentatte ganger, og ofte er beskyldningene ikke noe annet enn at man er uenige i hvordan et flyselskap skal drives. Ta dette med skatt og piloter, som trekkes frem stadig vekk, og se samtidig på innlegget til en som ser ut til å kjenne FR bedre enn å bare "ha hørt fra en for 4-5 år siden". Så dette med at FR bare sutrer og presser flyplassene til å få bedre avtaler enn andre. Selvsagt gjør de sitt ytterste til å få så gode avtaler som de klarer - noe annet ville vært litt oppsiktsvekkende. Så dette med enkeltepisoder med piloter som ikke melder seg syk etter et barns dødsfall (en usedvanlig tragisk sak, som man på ingen måte vet bakgrunnen for), som nok kunne skjedd i andre selskaper også. Osv.

Jeg tror på ingen måte at alt er bra i FR, og de har helt sikkert endel litt i grenseland i forhold til forretningspraksis.

Forøvrig så tror jeg at karakteristikkene og insinuasjoner om at jeg er kjøpt og betalt av FR er betegnende for nivået denne debatten nå har sunket ned til. Jeg, og mange andre her inne, vet nok meget godt hvor jeg står, og det er nokså fjellstøtt på utsiden av luftfartsbransjen. De som er uenige med mine argumenter synes å ha et behov for å plassere meg i en eller annen leir, så er det ikke DY så er det FR, eller naivitetsleiren. Jeg tilskriver dette mangel på saklige argumenter, og en irritasjon fordi jeg pirker borti litt tilfeldig sammensatte argumentrekker... Heldigvis så er det endel som er uenige med mine argumenter som fortsatt klarer å skille mellom sak og person.

Last edited by TOS; 02-02-2012 at 20:42.
TOS is offline  
Old 02-02-2012, 21:34   #336
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Pussig nok så flyr folk med selskapet gang etter gang etter gang. Man får det man betaler for, og ikke mer.

Mange av beskyldningene som er kommet mot FR er jo imøtegått gjentatte ganger, og ofte er beskyldningene ikke noe annet enn at man er uenige i hvordan et flyselskap skal drives. Ta dette med skatt og piloter, som trekkes frem stadig vekk, og se samtidig på innlegget til en som ser ut til å kjenne FR bedre enn å bare "ha hørt fra en for 4-5 år siden". Så dette med at FR bare sutrer og presser flyplassene til å få bedre avtaler enn andre. Selvsagt gjør de sitt ytterste til å få så gode avtaler som de klarer - noe annet ville vært litt oppsiktsvekkende. Så dette med enkeltepisoder med piloter som ikke melder seg syk etter et barns dødsfall (en usedvanlig tragisk sak, som man på ingen måte vet bakgrunnen for), som nok kunne skjedd i andre selskaper også. Osv.

Jeg tror på ingen måte at alt er bra i FR, og de har helt sikkert endel litt i grenseland i forhold til forretningspraksis.

Forøvrig så tror jeg at karakteristikkene og insinuasjoner om at jeg er kjøpt og betalt av FR er betegnende for nivået denne debatten nå har sunket ned til. Jeg, og mange andre her inne, vet nok meget godt hvor jeg står, og det er nokså fjellstøtt på utsiden av luftfartsbransjen. De som er uenige med mine argumenter synes å ha et behov for å plassere meg i en eller annen leir, så er det ikke DY så er det FR, eller naivitetsleiren. Jeg tilskriver dette mangel på saklige argumenter, og en irritasjon fordi jeg pirker borti litt tilfeldig sammensatte argumentrekker... Heldigvis så er det endel som er uenige med mine argumenter som fortsatt klarer å skille mellom sak og person.
Folk flyr med FR fordi det er billig... og jeg tror mange forøvrig ikke tenker mye på hva som skjer bak kulissene, fordi det angår ikke dem.. og det er fair enough...

Posten min var selvsagt ment for å pirke litt, men det var ikke noe personangrep, det må du tro meg på. Du kan være en frustrerende motstander i en debatt Ingen her inne har egentlig noe bevis på hva som skjer i FR, annet enn hva media skriver og hva andre sier.. Min post tidligere kan være like usann som han som kom med et motspill... ingen av oss har bevist hverken eller.. Men summen av anklager mot FR tror jeg ikke er tilfeldig, og det er der jeg resonerer meg frem til at det er noe fryktelig galt i det selskapet. Nylig lenket jo en mann seg fast på fotballbanen i protest mot FR etter at datteren hans var blitt usaklig oppsagt.. anklagene hans var vel noe sånnt at FR gjør sport i å bytte ut CA da de betaler hele kurset sitt etc.. jeg aner ikke. når det er nettsider rettet i hat mot FR, uendelige artikler og generelt lite positivt oppgulp å høre blant folk i flybransjen, gjør man seg jo en mening...

sakset forresten dette fra aftenposten:
"Avisen skriver at han startet kampanjen fordi han mener datteren Sarah ble utnyttet av flysekskapet via et rekrutteringsselskap.
Foley anklager selskapet for å utnytte ungdom som billig arbeidsplass.
Datteren ble oppsagt etter noen ukers prøvetid."

Og det er vel akkurat det med å "utnytte ungdom som billig arbeidskraft" som er den røde tråden her, enten det er DY eller FR...

Last edited by Earlybird.; 02-02-2012 at 22:01.
Earlybird. is offline  
Old 02-02-2012, 21:42   #337
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Men summen av anklager mot FR tror jeg ikke er tilfeldig, og det er der jeg resonerer meg frem til at det er noe fryktelig galt i det selskapet.
Så det er noe fryktelig galt i FR og DY er 'useriøse' ?

Og du tar totalt feil når du sier at folk bare reiser med FR fordi de er billige.
Har selv reist med FR fordi det var mest praktisk, og ikke billigst.
haavig is offline  
Old 02-02-2012, 21:45   #338
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Så det er noe fryktelig galt i FR og DY er 'useriøse' ?

Og du tar totalt feil når du sier at folk bare reiser med FR fordi de er billige.
Har selv reist med FR fordi det var mest praktisk, og ikke billigst.
Totalt feil var vel å ta i litt..
Tror du folk oftest reiser med FR fordi det er praktisk eller fordi det er billigst?
Earlybird. is offline  
Old 02-02-2012, 21:47   #339
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Totalt feil var vel å ta i litt..
Tror du folk oftest reiser med FR fordi det er praktisk eller fordi det er billigst?
Oftest er det nok mye mulig fordi det er billigst, men absolutt ikke alltid.
haavig is offline  
Old 02-02-2012, 22:23   #340
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Ingen her inne har egentlig noe bevis på hva som skjer i FR, annet enn hva media skriver og hva andre sier.. Min post tidligere kan være like usann som han som kom med et motspill... ingen av oss har bevist hverken eller..
Jeg kjenner ikke bakgrunnen din, men jeg sitter selv i den situasjonen du etter beste evne prøvde å beskrive, og jeg plukket på alle de punktene der det ikke var samsvar mellom dine "rykter" og det jeg opplever. Du kan velge å tro meg, eller du kan velge å la være. At jeg velger å ikke blande inn cabincrew i diskusjonen om pilotkontrakter henger vel på sin egen rimelighet - ikke sitter jeg med førstehåndsinformasjon, og ikke har jeg satt meg inn i saken deres.

Last edited by 73H; 02-02-2012 at 22:42.
73H is offline  
Closed Thread

Posting Rules