![]() |
|
![]() |
#281 |
Upgrade me....
|
![]()
Stavrum om bonus skatten
https://m.nettavisen.no/meninger/gun...423571072.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Equinor og Telenor vil ikke tillate bruk av bonuspoeng på private reiser:
bak mur: https://www.dn.no/privatokonomi/nho/...ser/2-1-509804 Noen med tilgang som kan referere innholdet ?
![]() |
#283 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Står åpent her hos Nettavisen
https://m.nettavisen.no/na24/equinor...423575472.html Quote:
Samtidig vet de fleste at svært mange kommer til å gi faen i dette forbudet, slik at det i praksis vil fungere som i dag. Bare på litt feil side av loven. Jeg tror at heller ikke bedriftene her er veldig ivrige etter å håndheve sitt eget forbud eller er noe de vil bruke tid på. Verden vil bedras....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men OM noen skulle bli tatt for å bryte reglene. Uvisst hvordan det skulle skje. Så blir det dyrt. Regner med at de store også da vil kreve alle sine utgifter i forbindelse med dette dekket av den ansatte. Med Aga og administrasjon (+egen skatt) og evt straffeskatt for unnaluring blir det dyrt.
![]() |
![]() |
#285 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
Nordmenn har ofte et overraskende avslepent forhold til regelverk helt til det rammer dem selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Har jo alltid vært et forbud for statsansatte å bruke poeng opptjent på jobbreise i privat sammenheng, men erfaringsmessig er det ikke mange som bryr seg om det. Tipper tilsvarende skjer i denne sammenheng også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan hende dette allerede er tatt opp i de første 14 deler, har ikke tatt meg tid å lese gjennom alt...
Håper at SAS og Norwegian (regner med at de allerfleste norske jobbreisende sogner til Eurobonus/Cashpoints) følger opp med å kunne huke av for "jobbreise" ved bestilling, der man ikke tjener poeng man kan bruke, men som kun teller for status. For det er jo litt greit å kunne beholde status, uten å måtte føre skyggeregnskap på opptjente poeng som ikke kan røres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt uproblematisk løsning , i mine øyne, og mye bedre enn å nekte opptjening for sine ansatte. Har tjent min del bonuspoeng gjennom arbeidsgiver, men også brukt en del på jobbreiser. Synes det er helt fair, og svir gjerne av litt for å bytte ut økonomi med F på langdistanse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis man har litt integritet så går det jo faktisk an å følge reglene, og da er alle vinnere. ALLE klarer å finne noe å bruke poeng på i forbindelse med jobbreiser, og alle klarer å holde oversikt. Det er spørsmål om å gidde. Gidder man ikke, får man bare la være å legge inn bonusnr ved jobbreiser. Last edited by Dag Viking; 03-01-2019 at 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men når rapporteringsplikten ligger på arbeidsgiver, og ikke den ansatte, blir det veldig greit å kunne vise til at bestillingen er foretatt på en måte som passer til policy. Med dagens system er det litt vanskeligere. I kontrakten min står det klart og tydelig at jeg ikke har lov å bruke poengene, og det er helt greit (og ja, skattebetalere sørger for at jeg får lønn, derfor skal yrkesgruppen ikke ha noen som helst fordeler ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Praktisk eksempel: Vi er ca. 25 ansatte. Spørsmålet om forbud ble diskutert åpent og i plenum i fem minutter før daglig leder og administrerende leder fant ut at det enkleste for dem var totalforbud. Ved ethvert bokettersyn kan arb.giver da si at vi har bestemt et forbud, hva arbeidstakerne deretter har gjort er utenfor vår kontroll.
Jeg går ut fra at dette gjelder svært mange små og mellomstore bedrifter. Nå har vi ikke noe stort antall reiser uansett, så rare utslaget gir det kanskje ikke. Men effekten for flyselskapene skal bli interessant å se, og likeledes om flyselskapene treffer noen "mottiltak". |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Småpenger uansett. Målet var vel å tette noen hull også.
![]() |
#294 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Spørsmålet er vel kanskje om forbudet rett og slett har blitt til for å tette potensielt utbyttbare hull, i form av å konstruere svært fordelaktige bonussystemer framfor skattbar inntekt. Jeg tviler på at de sitter i Finansdepartementet og forbereder landsomspennende eurobonusrazzia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Men det gjør de neppe.
![]() |
#297 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Min arbeidsgiver har bestemt at det er lov å opptjene bonuspoeng på jobbreiser, men at det ikke er lov å benytte disse poengene på private reiser. Poeng opptjent på jobbreiser kan bare benyttes til oppgradering, fast-track og lignende på andre jobbreiser. Etter det jeg kan skjønne betyr det at jeg selv må holde oversikten over hvordan poengene brukes, og min første tanke er at det enkleste for meg er å la være å tjene poeng på jobbreisene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() Quote:
Samme policy hos oss. Mistenker forøvrig ar det er NHO som har snekret sammen dette. Har sett retningslinjer fra flere ganske store foretak som er mistenkelig like. Men noen smartinger bør kjenne sin besøkelsestid og komme opp med en app som sørger for enkel registrering av opptjening og uttak av bonuspoeng. Ja,det kan sikkert løses i excel. Men liker ikke regneark... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
I DN lørdag 5. januar er det en sak om skatt og bonuspoeng:
https://www.dn.no/politikk/skatt/fin...eng/2-1-511846 (Bak betalingsmur) Utgangspunktet for saken er at staten mener at lovendringer som kom i 2013 nå åpner for at flyselskapene må utlevere informasjon om bonuspoeng. Flyselskapene er uenige. Dommen der SAS vant og slapp å utlevere informasjon er fra 1999. Jeg gjetter på at dette kommer til å havne i rettsvesenet på nytt. Last edited by Discus; 06-01-2019 at 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |