Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2018, 08:40   #281
Tjab
Upgrade me....

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Stavrum om bonus skatten
https://m.nettavisen.no/meninger/gun...423571072.html

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 22:30   #282
1944vintage
ScanFlyer Gold

Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Equinor og Telenor vil ikke tillate bruk av bonuspoeng på private reiser:

bak mur:
https://www.dn.no/privatokonomi/nho/...ser/2-1-509804

Noen med tilgang som kan referere innholdet ?
Old 03-01-2019, 07:18   #283
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Står åpent her hos Nettavisen

https://m.nettavisen.no/na24/equinor...423575472.html

Quote:
Equinor og Telenor er blant selskapene som nekter ansatte bonuspoeng på private reiser, skriver Dagens Næringsliv
I praksis så er vel dette den enkleste måten for selskapene har for å slippe unna byråkratiet og rapporteringen her. Da kan de si til myndighetene de ikke lar de ansatte beholde poengene til privatbruk, slik at det da ikke er noe de må bruke tid på å rapportere

Samtidig vet de fleste at svært mange kommer til å gi faen i dette forbudet, slik at det i praksis vil fungere som i dag. Bare på litt feil side av loven. Jeg tror at heller ikke bedriftene her er veldig ivrige etter å håndheve sitt eget forbud eller er noe de vil bruke tid på.

Verden vil bedras.......
Old 03-01-2019, 09:04   #284
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

I praksis så er vel dette den enkleste måten for selskapene har for å slippe unna byråkratiet og rapporteringen her. Da kan de si til myndighetene de ikke lar de ansatte beholde poengene til privatbruk, slik at det da ikke er noe de må bruke tid på å rapportere

Samtidig vet de fleste at svært mange kommer til å gi faen i dette forbudet, slik at det i praksis vil fungere som i dag. Bare på litt feil side av loven. Jeg tror at heller ikke bedriftene her er veldig ivrige etter å håndheve sitt eget forbud eller er noe de vil bruke tid på.

Verden vil bedras.......
Vi fallt ned på det samme før jul.

Men OM noen skulle bli tatt for å bryte reglene. Uvisst hvordan det skulle skje. Så blir det dyrt.

Regner med at de store også da vil kreve alle sine utgifter i forbindelse med dette dekket av den ansatte. Med Aga og administrasjon (+egen skatt) og evt straffeskatt for unnaluring blir det dyrt.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 09:12   #285
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:

Verden vil bedras.......
Tror nok folk gir f.. ja, og at dette etterhvert vil ende opp med forbud eller andre tiltak som gjør at folk mister "enda mer".

Nordmenn har ofte et overraskende avslepent forhold til regelverk helt til det rammer dem selv.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 09:15   #286
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Tror nok folk gir f.. ja, og at dette etterhvert vil ende opp med forbud eller andre tiltak som gjør at folk mister "enda mer".

Nordmenn har ofte et overraskende avslepent forhold til regelverk helt til det rammer dem selv.
Har jo alltid vært et forbud for statsansatte å bruke poeng opptjent på jobbreise i privat sammenheng, men erfaringsmessig er det ikke mange som bryr seg om det. Tipper tilsvarende skjer i denne sammenheng også.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 09:53   #287
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Kan hende dette allerede er tatt opp i de første 14 deler, har ikke tatt meg tid å lese gjennom alt...

Håper at SAS og Norwegian (regner med at de allerfleste norske jobbreisende sogner til Eurobonus/Cashpoints) følger opp med å kunne huke av for "jobbreise" ved bestilling, der man ikke tjener poeng man kan bruke, men som kun teller for status.
For det er jo litt greit å kunne beholde status, uten å måtte føre skyggeregnskap på opptjente poeng som ikke kan røres.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 10:03   #288
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Helt uproblematisk løsning , i mine øyne, og mye bedre enn å nekte opptjening for sine ansatte. Har tjent min del bonuspoeng gjennom arbeidsgiver, men også brukt en del på jobbreiser. Synes det er helt fair, og svir gjerne av litt for å bytte ut økonomi med F på langdistanse.
Old 03-01-2019, 10:05   #289
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Kan hende dette allerede er tatt opp i de første 14 deler, har ikke tatt meg tid å lese gjennom alt...

Håper at SAS og Norwegian (regner med at de allerfleste norske jobbreisende sogner til Eurobonus/Cashpoints) følger opp med å kunne huke av for "jobbreise" ved bestilling, der man ikke tjener poeng man kan bruke, men som kun teller for status.
For det er jo litt greit å kunne beholde status, uten å måtte føre skyggeregnskap på opptjente poeng som ikke kan røres.
Hvorfor skal man ikke kunne tjene?
Hvis man har litt integritet så går det jo faktisk an å følge reglene, og da er alle vinnere. ALLE klarer å finne noe å bruke poeng på i forbindelse med jobbreiser, og alle klarer å holde oversikt. Det er spørsmål om å gidde. Gidder man ikke, får man bare la være å legge inn bonusnr ved jobbreiser.

Last edited by Dag Viking; 03-01-2019 at 10:08.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 10:19   #290
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvorfor skal man ikke kunne tjene?
Hvis man har litt integritet så går det jo faktisk an å følge reglene, og da er alle vinnere. ALLE klarer å finne noe å bruke poeng på i forbindelse med jobbreiser, og alle klarer å holde oversikt. Det er spørsmål om å gidde. Gidder man ikke, får man bare la være å legge inn bonusnr ved jobbreiser.
Tenker mest at det er praktisk. Jeg har ingen problemer å la være å bruke poeng privat, liker å være lovlydig.
Men når rapporteringsplikten ligger på arbeidsgiver, og ikke den ansatte, blir det veldig greit å kunne vise til at bestillingen er foretatt på en måte som passer til policy. Med dagens system er det litt vanskeligere.

I kontrakten min står det klart og tydelig at jeg ikke har lov å bruke poengene, og det er helt greit (og ja, skattebetalere sørger for at jeg får lønn, derfor skal yrkesgruppen ikke ha noen som helst fordeler ).
Old 03-01-2019, 12:31   #291
sukram
ScanFlyer Gold

Praktisk eksempel: Vi er ca. 25 ansatte. Spørsmålet om forbud ble diskutert åpent og i plenum i fem minutter før daglig leder og administrerende leder fant ut at det enkleste for dem var totalforbud. Ved ethvert bokettersyn kan arb.giver da si at vi har bestemt et forbud, hva arbeidstakerne deretter har gjort er utenfor vår kontroll.

Jeg går ut fra at dette gjelder svært mange små og mellomstore bedrifter.

Nå har vi ikke noe stort antall reiser uansett, så rare utslaget gir det kanskje ikke. Men effekten for flyselskapene skal bli interessant å se, og likeledes om flyselskapene treffer noen "mottiltak".
sukram is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 13:59   #292
view
ScanFlyer Gold

Quote:

Verden vil bedras.......
Du har nok helt rett, men dette skaper vel et problem for regjeringen? Jeg husker ikke hva forventet skatteinngang var på dette, men det kommer trolig til å bli ca ingenting.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 14:01   #293
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Du har nok helt rett, men dette skaper vel et problem for regjeringen? Jeg husker ikke hva forventet skatteinngang var på dette, men det kommer trolig til å bli ca ingenting.
Småpenger uansett. Målet var vel å tette noen hull også.

Old 04-01-2019, 02:14   #294
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Spørsmålet er vel kanskje om forbudet rett og slett har blitt til for å tette potensielt utbyttbare hull, i form av å konstruere svært fordelaktige bonussystemer framfor skattbar inntekt. Jeg tviler på at de sitter i Finansdepartementet og forbereder landsomspennende eurobonusrazzia.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 08:47   #295
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Spørsmålet er vel kanskje om forbudet rett og slett har blitt til for å tette potensielt utbyttbare hull, i form av å konstruere svært fordelaktige bonussystemer framfor skattbar inntekt. Jeg tviler på at de sitter i Finansdepartementet og forbereder landsomspennende eurobonusrazzia.
I så fall kan de gjerne starte razziaen på stortinget.
Old 04-01-2019, 09:00   #296
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
I så fall kan de gjerne starte razziaen på stortinget.
Men det gjør de neppe.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 11:27   #297
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Min arbeidsgiver har bestemt at det er lov å opptjene bonuspoeng på jobbreiser, men at det ikke er lov å benytte disse poengene på private reiser. Poeng opptjent på jobbreiser kan bare benyttes til oppgradering, fast-track og lignende på andre jobbreiser. Etter det jeg kan skjønne betyr det at jeg selv må holde oversikten over hvordan poengene brukes, og min første tanke er at det enkleste for meg er å la være å tjene poeng på jobbreisene.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 09:25   #298
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Min arbeidsgiver har bestemt at det er lov å opptjene bonuspoeng på jobbreiser, men at det ikke er lov å benytte disse poengene på private reiser. Poeng opptjent på jobbreiser kan bare benyttes til oppgradering, fast-track og lignende på andre jobbreiser. Etter det jeg kan skjønne betyr det at jeg selv må holde oversikten over hvordan poengene brukes, og min første tanke er at det enkleste for meg er å la være å tjene poeng på jobbreisene.

Samme policy hos oss. Mistenker forøvrig ar det er NHO som har snekret sammen dette. Har sett retningslinjer fra flere ganske store foretak som er mistenkelig like.

Men noen smartinger bør kjenne sin besøkelsestid og komme opp med en app som sørger for enkel registrering av opptjening og uttak av bonuspoeng. Ja,det kan sikkert løses i excel. Men liker ikke regneark...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 11:04   #299
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Men noen smartinger bør kjenne sin besøkelsestid og komme opp med en app som sørger for enkel registrering av opptjening og uttak av bonuspoeng. Ja,det kan sikkert løses i excel. Men liker ikke regneark...
Dette burde kunne gjøres av selskapene selv, ved å dele poengene i to kategorier: Private og ikke-private. Kanskje interessant for SAS, Norwegian og Choice, men neppe noe som internasjonale selskaper som KLM, British Airways og Marriott vil bry seg med.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 16:18   #300
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

I DN lørdag 5. januar er det en sak om skatt og bonuspoeng:
https://www.dn.no/politikk/skatt/fin...eng/2-1-511846
(Bak betalingsmur)

Utgangspunktet for saken er at staten mener at lovendringer som kom i 2013 nå åpner for at flyselskapene må utlevere informasjon om bonuspoeng. Flyselskapene er uenige. Dommen der SAS vant og slapp å utlevere informasjon er fra 1999.

Jeg gjetter på at dette kommer til å havne i rettsvesenet på nytt.

Last edited by Discus; 06-01-2019 at 16:51.
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules