Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2012, 12:59   #261
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Slik markedet er i dag går de fleste store flyselskapene i Europa, ihvertfall SAS og Norwegian, med underskudd om vinteren og overskudd om sommeren. Med en egenkapital (EK) lik 0 eller +/- 100 mio SEK er et flyselskap sterkt truet av konkurs dersom flyselskapet ikke har store nok overskudd i Q2 og Q3 ("sommersesongen") til å dekke underskudd i Q1 og Q4

Feel free to correct me if I am wrong.
Teorien er rett, men du må skille mellom egenkapital og likviditet (cash). Man kan (ikke alltid og ikke ideelt) klare seg uten egenkapital en periode, men går man tom for cash er det over og ut

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Problemet er at SAS er et selskap med dårlige resultat de siste 10 år, men meget store pensjonsforpliktelser. Svært mange ansatte har mange år i selskapet, lav pensjonsalder og en meget gunstig pensjonsavtale. Eksempelvis har piloter fått pensjon fra fyllte 60 år selv om man fortsetter å jobbe.
Jeg vet ikke nøyaktig tall, men det er kanskje snakk om 700 000 - 1 000 000 i pensjon for en pilot? Det er selvsagt mange andre grupper i selskapet, men deres betingelser blir sjelden diskutert.

Derimot har:
  • Ansatte i Rema1000 en normal pensjon og pensjonsalder
  • Mange ansatte i Statoil en lav pensjonsalder, men selskapet har meget god inntjening og mye kapital
  • Ansatte i Norwegian gjennomsnittlig mye lavere ansiennitet og dermed er
    forpliktelsene mindre. Jeg vil også tro at pensjonsavtalen deres er vesentlig mindre gunstig for de ansatte enn hos SAS
I tillegg har jo mange selskaper gått over til innskuddsbaserte pensjoner, hvilket gjør man ikke drasser med seg alle disse forpliktelsene
Old 30-10-2012, 14:49   #262
L-1011
ScanFlyer Molded

Dagens Industri spekulerar angående SAS 3 miljarders säljlista.

http://www.di.se/artiklar/2012/10/30...s-kunna-salja/
L-1011 is offline  
Old 30-10-2012, 15:40   #263
Fysikeren
ScanFlyer Silver

TV2 News er begyndt at snakke om, at Saxo Bank foreslår, at de tre skandinaviske regeringer nationaliserer SAS, hvilket visse kommentatorer bakker op om. Hvor meget der ligger i det, siger jeg intet om. Referer kun

Til dem der ikke kender Saxo Bank: Det er en meget liberalt orienteret bank, der åbent har støttet partiet Liberal Alliance i Danmark, så at de foreslår en nationalisering af SAS er noget overraskende for mig.
Fysikeren is offline  
Old 30-10-2012, 16:37   #264
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
TV2 News er begyndt at snakke om, at Saxo Bank foreslår, at de tre skandinaviske regeringer nationaliserer SAS, hvilket visse kommentatorer bakker op om. Hvor meget der ligger i det, siger jeg intet om. Referer kun

Til dem der ikke kender Saxo Bank: Det er en meget liberalt orienteret bank, der åbent har støttet partiet Liberal Alliance i Danmark, så at de foreslår en nationalisering af SAS er noget overraskende for mig.
Låter radikalt. Vad är deras argument för en nationalisering?

Det kommer inte hända så länge Sverige har en borgerlig regering. Jag har till och med svårt att tro att ens en socialdemokratiskt styrd regering skulle tycka det är en bra idé.
jikswoboB is offline  
Old 30-10-2012, 16:42   #265
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Wikestad sier i et intervju med NRK at de på bakken ikke er innstilte på å ta et lønnskutt.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8378036

Quote:
– Situasjonen i SAS er alvorlig, men vi er ikke villig til å ta lønnskutt overhodet, for de på bakken, sier Wikestad.
TOS is offline  
Old 30-10-2012, 17:02   #266
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Låter radikalt. Vad är deras argument för en nationalisering?

Det kommer inte hända så länge Sverige har en borgerlig regering. Jag har till och med svårt att tro att ens en socialdemokratiskt styrd regering skulle tycka det är en bra idé.
Bemærkede ikke nogen argumenter for en nationalisering. Har dog læst andre artikler i dagens løb, hvor nogle hævder, at det vil være for pinligt for Skandinavien, hvis SAS krakker. Videre har jeg læst, at nogle mener, at SAS er for vigtigt til at må krakke, hvilket vel sådan set er et argument for nationalisering.

Uden at tage stilling til nationalisering, er jeg dog meget spændt på, om EU nogensinde vil godkende dette. Er dog særligt spændende, da Norge jo ikke er et EU-land.
Fysikeren is offline  
Old 30-10-2012, 17:03   #267
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Kan det være en begrepsforvirring her. Tror kanskje det menes at SAS stykkes opp i tre nasjonale deler og ikke nasjonalisering, som betyr at staten(e) "kjøper" opp, noe jeg tror (og håper) er ganske uaktuelt
Old 30-10-2012, 17:20   #268
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kan det være en begrepsforvirring her. Tror kanskje det menes at SAS stykkes opp i tre nasjonale deler og ikke nasjonalisering, som betyr at staten(e) "kjøper" opp, noe jeg tror (og håper) er ganske uaktuelt
Jeg tolkede det som, at de tre stater skulle købe de private aktionærer ud. At dele SAS i tre selskaber tror jeg ikke umiddelbart de private aktionærer har nogen interesse i; synes man ofte glemmer, at 50% af aktierne IKKE er ejet af de tre stater, og dermed kan de tre stater heller ikke gøre med SAS som det passer dem, herunder en opsplitning. Et stort selskab må dog være bedre end tre små, og ser man ud i Europa, går tendensen jo også i retning af multinationale flyselskaber.
Fysikeren is offline  
Old 30-10-2012, 17:46   #269
tiedomi
Newcomer

Etter forrige runde mener jeg bestemt at SAS var krystal klare på at SGH var å betegne som kjernevirksomhet. Det var vel også en av årsakene til at vi igjen ble tatt inn under " vingene " til SAS airline igjen etter å ha stått som ett selvstendig datter selskap over en periode
tiedomi is offline  
Old 30-10-2012, 18:54   #270
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Uden at tage stilling til nationalisering, er jeg dog meget spændt på, om EU nogensinde vil godkende dette. Er dog særligt spændende, da Norge jo ikke er et EU-land.
Norge er for EU-land å regne i det meste hva angår økonomi og handel, så det som gjelder for Sverige og Danmark kan man nok regne med at også gjelder for Norge. I tillegg er det vel ikke slik at EU vil nekte et land å kjøpe et flyselskap, hvis dette gjøres gjennom å kjøpe ut de private eierne. Det EU nok ikke vil like er om det pøses på med offentlige midler til driften ut over det en privat investor ville gått inn med, for da begynner vi å snakke om statsstøtteproblematikk.
TOS is offline  
Old 30-10-2012, 19:04   #271
ole99
:-)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Wikestad sier i et intervju med NRK at de på bakken ikke er innstilte på å ta et lønnskutt.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8378036

"Dont bite the hand that feeds you". Blir for dumt å gå tilbake til 2006 nå...

Last edited by ole99; 30-10-2012 at 19:22.
ole99 is offline  
Old 30-10-2012, 19:50   #272
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Mange spekulasjoner, og ingenting konkret fra SAS ledelsen.
De kan virkelig det å sette folk, spekulanter, aksjer og ansatte virkelig på pinebenken.

Hvor lett (eller vanskelig) blir det for ledelsen å bare si sine meninger og planer evt fremdrift?
Eller bør det være mest mulig hemmeligholdt for å bevare aksje-kurser og stabilitet?

For jeg har virkelig fått medfølelse for de ansatte på "gulvet" om de er ganske så leie og trøtte av alt dette styret.
Wishmaster is offline  
Old 30-10-2012, 20:12   #273
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Mange spekulasjoner, og ingenting konkret fra SAS ledelsen. De kan virkelig det å sette folk, spekulanter, aksjer og ansatte virkelig på pinebenken.
De kan neppe være mer spesifikke før alle brikker har falt på plass av hensyn til pågående forhandlinger, inngåelse av salgsavtaler og av hensyn til eiere og aksjemarkedet. Sånn er det bare, og man kan heller ikke gi ansatte info før aksjemarkedet.
TCAS is offline  
Old 30-10-2012, 20:29   #274
tiedomi
Newcomer

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Mange spekulasjoner, og ingenting konkret fra SAS ledelsen.
De kan virkelig det å sette folk, spekulanter, aksjer og ansatte virkelig på pinebenken.

Hvor lett (eller vanskelig) blir det for ledelsen å bare si sine meninger og planer evt fremdrift?
Eller bør det være mest mulig hemmeligholdt for å bevare aksje-kurser og stabilitet?

For jeg har virkelig fått medfølelse for de ansatte på "gulvet" om de er ganske så leie og trøtte av alt dette styret.
De med 15 år ++++ i SAS tar dette med fattning. Vi har vært igjennom noen runder tidligere. Det er fint lite vi får gjort å vi vet at SAS er ute " kjører " økonomisk så noen grep må gjøres. Vi har vært skilt ut av SAS tidligere, vi er tatt inn i flyselskapet igjen. Vi har vært vurdert solgt til Globe Ground, vi har hatt lønnsfrys i 10-11 år, vi har jobbet igjennom sommere underbemannet og med mangel på kompetanse. Man blir hardhudet av slik behandling.

Verst er det nok for den yngre generasjonen flyarbeidere og trafikkpersonale. Nyetablerte, flyttet på bygda for å komme nærmere jobben osv. For meg virker det som om denne generasjonen tar alt dette veldig mye tyngre enn de som sitter med litt erfaring i fra yrket og livet på en flyplass
tiedomi is offline  
Old 30-10-2012, 22:00   #275
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Aha, da fikk jeg gode svar. :-)
Wishmaster is offline  
Old 30-10-2012, 22:19   #276
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiedomi View Post

Verst er det nok for den yngre generasjonen flyarbeidere og trafikkpersonale. Nyetablerte, flyttet på bygda for å komme nærmere jobben osv. For meg virker det som om denne generasjonen tar alt dette veldig mye tyngre enn de som sitter med litt erfaring i fra yrket og livet på en flyplass
Det skal litt rutine til å takle slikt uten å bli altfor stressa .. Husker godt de første rundene som kom ca 1990, sto selv i fare for å miste jobben og det var tøft. Men etter to-tre konkurser og et par layoffs, tok man det mer med ro ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 30-10-2012, 22:32   #277
Futura
ScanFlyer Gold

Jeg fulgte debatten på NRK i kveld, med det ene øret. Kanskje er det ikke håp for SAS før det er en del av Luftwaffe, men det er vel ikke før de har gått på noen smeller....
Futura is offline  
Old 30-10-2012, 22:48   #278
HighAnders
Newcomer

Håper ikke SAS går konkurs, må jo ha et bra flyselskap i Norge!
HighAnders is offline  
Old 31-10-2012, 00:44   #279
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Den her artikel:

http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=69331

beskæftiger sig lidt med SAS' mulige frasalg af datterselskaber. Interessant er bemærkning om Air Greenland, som ejes 25% af den danske stat og 37,5% til både SAS og Grønland. Her nævnes det, at den danske stat kan købe SAS' andel, og det kan give et interessant spørgsmål om værdifastsættelsen af disse aktier.
Fysikeren is offline  
Old 31-10-2012, 06:37   #280
Wahoo
ScanFlyer Molded

800 mill redusert kontantbeholdning siden sommeren;

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2498240.ece
Wahoo is offline  
Closed Thread

Posting Rules