![]() |
|
![]() |
#241 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis denne praksis er opphørt er det selvfølgelig kun positivt. Imidlertid er det lett å merke seg at flygeleder på approach og departure frekvens samt OSL ground rett som det er går i overload på tidspunkt det er naturlig å tenke seg at man har strukket strikken for langt med å kjøre sammenslått sektor. Så hvis det er tilfellet at du ikke skjønner spørsmålet mitt foreslår jeg at du konsulterer noen av dine kolleger med noe lenger fartstid så tenker jeg ihvertfall at de forstår spørsmålet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Newcomer
|
![]()
Om jeg tolker deg rett så lurer du på om det er slik at private avtaler fører til at man er for få flygeledere på vakt, som igjen fører til overload for den/de som er på vakt?
Jeg har aldri hørt om det, eller opplevd det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Opp til 2 timer og 30 minutter flow innbound OSL i dag.
Her er det mange connections som ryker, med påfølgende kostnader. Men Avinor gir sannsynligvis beng i det, de får jo inntektene sine uansett. Men trist at gutta som gjør jobben i Røyken er de som får skylden. Men stå på, jeg er bare glad dette er min frihelg. Forøvrig den eneste i juli ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Vi får håpe flyselskapene slutter å prate og kanskje begynner å motfakturere Avinor
![]() |
#246 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
245 poster om noe som egentlig burde være helt selvfølgelig. Avinor er ansvarlig for å levere en tjeneste og legge opp en skiftplan med alle posisjoner dekket med høyde for ferieavvikling og 'naturlig' fravær - mot overtid innen gjeldende lover og regler. Og påkrevet bemanning/hoder per skift er noe man vet lang tid (måneder/år) i forveien - ihvertfall med bred pensel.
Dette er et temmelig enkelt regnestykke og at Avinor legger skylden på andre for sin egen utilstrekkelighet i denne planlegingen, er ganske utrolig. MOW out. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blir så oppgitt, hørte på nyhetene på Radio Norge at grunnen til forsinkelsene nå er "akutt sykdom blant flygelederne"...
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#250 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det "morsomme" er at jeg idag fikk høre av faren til en flyveleder at sønnen hans hadde sagt opp jobben sin på en flyplass i nordnorge,og flyttet sørover pga familiere årsaker. Han sitter nå på ett kontor å flytter papir, fordi han ikke hadde lang nok ansiennitet til å få jobb på Osl eller røyken. Litt sløsing av ressurser eller......
Men hovedårsaken til problemene er jo avinors årelange mangel på dyktige ledere og evnen til samarbeid med flyvelederne. Og ja flyselskapene bør i aller høyeste grad holde igjen avgifter til avinor, og heller kjøre en rettsak i etterkant. For det er jo uomtvistelig at de blir påført store ekstrakostnader for en vare som ikke blir levert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Joda, kunne nok kommet til Oslo I dag om jeg ville, men liker ikke tanken paa aa bare jobbe overtid, saa er nok ennaa en stund til jeg flytter hjem... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Newcomer
|
![]()
Gladnyheter; 3 mann på ACC i morgen formiddag nå! (Hvorav én ble beordret fra ferie.) Dette betyr i klartekst at man kan ha to sektorer oppe istedet for én. Den estimerte delayen er nå på 4-5000 minutter totalt istedet for det tidligere ragnarok scenarioet. (Dette er *meget* grove anslag hvis noen var i tvil, ting kan endre seg.)
Last edited by QQsauce; 20-07-2012 at 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Hvordan ser dette ut i praksis?
Blir de kompensert for eksempel for bestilt sydentur for familien til 37.000 kr? Blir de kompensert for at partner som ikke kan bruke ferien som planlagt, men må ta ny ferie når vedkommende senere får fri igjen? Betaler de for straks å transportere personen eller hele familien til Norge?
![]() |
#254 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#256 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
(For 3+ dager delay høres smådrøyt ut...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siden jeg har bidratt med oppklaring av arbeidsmiljølovgivningen før, her en til siden Discus er litt ute på isen og slit. Beregninger overtid er ikke basert på kalenderår, men enhver 12-månedersperiode og enhver 7-dagersperiode. Med andre ord kan lovlig årsovertid være oppbrukt fra enhver dag til en annen.
![]() |
#258 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Slik er nå Avinor sin tolkning av det hele... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvordan er status for bemanningen for kommende søndag, er det noen her som vet noe
![]()
![]() |
#260 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |