Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2013, 20:14   #221
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Enig i at det var veldig kort varsel - særlig fordi bookinger i "billigbiz" som regel ikke kan endres
Dersom jeg hadde hatt en booking i P- eller Z-klasse liggende, ville jeg tatt det for gitt at jeg fikk opptjening iht. reglene på bestillingstidspunktet, men jeg ville nok tatt kontakt med EB på forhånd for sikkerhets skyld.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 20:18   #222
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-...irlines/SWISS/
ajj, den var sur... skjer ikke at jeg kjøper biz med 100% opptjening av egen lomme, det er en prinsipp sak. (jeg har mine prinsipper osv, hvis du ikke liker dem har jeg andre.. )
view is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 20:51   #223
Eirik
Livsnyter

Var litt heldig der, gjennomførte akkurat en billigLXbiz til BKK forrige uke, gav 13.200 EBpoeng hver vei.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 16:09   #224
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-...irlines/SWISS/
Pokker. Har Z i Februar med Swiss til BKK, så der røyk det masse poeng. Begynner å bli litt fed up av LH nå, da det samme skjedde tidligere i år ( Februar ) med LH til IAH. Var relativt trygg både i år og neste år på opptjening til EBG, men nå blir det kanskje problemer igjen.

For å si det mildt, er jeg ikke happy. Burde ikke vært tillatt å endre etter booking er gjort.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 16:23   #225
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Av selskapene i LH gruppen som med jevne mellomrom selger rabbaterte biz billetter (Z) og gir 200% opptjening hos EB gjenstår bla. OS.
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 17:06   #226
3cseat
ScanFlyer Silver

Som tidligere kommentert ovenfor, har jeg nå 2 ganger opplevd at opptjeningen endres etter booking og betaling er gjort. Første gang med en LH reise i Februar ( booket i Des i fjor ), og nå med LX for en reise i feb neste år. Booking ble gjort i Z klasse, og med 200 % opptjening da booking og betaling ble gjort. Senere er opptjeningen halvert til det samme som Economy, dvs 100 %

Mitt spørsmål blir da. Kan de faktisk gjøre dette privatrettslig, da de faktisk endrer betingelsene for kjøpet etter kontrakt er inngått? Jeg antar da et bonus opptjening er en del av betingelsene i kjøpet. Normalt er det jo ikke tillatt å endre betingelser uten videre, og normalt kun mot kompensasjon. Så hvorfar kan da LH/LX gjøre dette med bonus opptjening ?

Slik jeg ser det har LH/LX faktisk "tatt fra meg en fordel" som vi hadde en avtale om gjennom kjøpet av billetter, all den tid en forutsetning for kjøpet var 200 % opptjening. Det å kun få halve opptjeningen har jo faktisk en ikke ubetydelig verdi = 13.200 poeng. Kan de bare ta dette vekk uten noen form for kompensasjon ? Burde ikke endringen kun gjelde for bestillinger etter endringen er annonsert, slik at bestiller vet at dette er en del av betingelsene ?

Er det noen jurister her som kan hjelpe til med å svare på dette ? Videre er det verd å ta dette opp med LH/LX overhode ?
Old 15-10-2013, 17:38   #227
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Som tidligere kommentert ovenfor, har jeg nå 2 ganger opplevd at opptjeningen endres etter booking og betaling er gjort. Første gang med en LH reise i Februar ( booket i Des i fjor ), og nå med LX for en reise i feb neste år. Booking ble gjort i Z klasse, og med 200 % opptjening da booking og betaling ble gjort. Senere er opptjeningen halvert til det samme som Economy, dvs 100 %

Mitt spørsmål blir da. Kan de faktisk gjøre dette privatrettslig, da de faktisk endrer betingelsene for kjøpet etter kontrakt er inngått? Jeg antar da et bonus opptjening er en del av betingelsene i kjøpet. Normalt er det jo ikke tillatt å endre betingelser uten videre, og normalt kun mot kompensasjon. Så hvorfar kan da LH/LX gjøre dette med bonus opptjening ?

Slik jeg ser det har LH/LX faktisk "tatt fra meg en fordel" som vi hadde en avtale om gjennom kjøpet av billetter, all den tid en forutsetning for kjøpet var 200 % opptjening. Det å kun få halve opptjeningen har jo faktisk en ikke ubetydelig verdi = 13.200 poeng. Kan de bare ta dette vekk uten noen form for kompensasjon ? Burde ikke endringen kun gjelde for bestillinger etter endringen er annonsert, slik at bestiller vet at dette er en del av betingelsene ?

Er det noen jurister her som kan hjelpe til med å svare på dette ? Videre er det verd å ta dette opp med LH/LX overhode ?
Det er vel Sas og Eurobonus som har forandret reglene sine, sånn sett er det vel lite Swiss og Lufthansa kan gjøre med- eller har ansvar for dette (?)
Old 15-10-2013, 17:56   #228
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Det er vel Sas og Eurobonus som har forandret reglene sine, sånn sett er det vel lite Swiss og Lufthansa kan gjøre med- eller har ansvar for dette (?)
Så du sier jeg bør ta det med SAS/EB ?
Old 15-10-2013, 18:00   #229
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Ja og nei, det er Swiss/Lufthansa som her kjøper poeng av SAS og således bestemmer opptjeningsnivået hos partneren. De har tydeligvis gått ned i hva de vil betale for reisende i billige business bookingklasser og således "tvinger" SAS til å redusere sine opptjeningssatser

Og det står sikkert et eller annet sted med liten skrift at man kan løpende forandre opptjeningsreglene.....
Old 15-10-2013, 18:08   #230
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

LH/LX har nok et ord med i laget i og med at de faktisk kjøper Eurobonus-poengene av SAS som kunden får kreditert. Likeledes får LH/LX penger av SAS hvis noen tar ut en Eurobonus award på LH/LX flight.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 18:36   #231
ILS2
ScanFlyer Gold

Men både LH/LX har latt egne medlemmer få opptjening iht. gamle regler så lenge billetten ble kjøpt før endringer ble annonsert. Jeg ville gått en runde med EB om dette, da det naturligvis er i deres interesse at du får kreditert mest mulig poeng betalt av LH/LX.
Old 15-10-2013, 19:10   #232
Glean EBG
ScanFlyer Gold

LX/LH får ikke gjort noe med din EB opptjening det må tas med SAS.
Det går jo ann å kontakte SAS å spørre om du kan få poeng etter gamle regler da billetten ble bestilt. Så kan evt. De ta det videre med LX/LH.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2013, 01:25   #233
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Swiss Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Og det står sikkert et eller annet sted med liten skrift at man kan løpende forandre opptjeningsreglene.....
Er redd du har helt rett i det
2.2 Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on partner and offer.

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/A...ip_conditions/
Old 16-10-2013, 09:05   #234
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Er redd du har helt rett i det
2.2 Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on partner and offer.

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/A...ip_conditions/
Ser ut som om jeg har en litt dårlig case her, basert på dette. Men jeg har uansett sendt en klage til SAS på dette, hvor jeg har bedt om lovhjemmel for retrospektiv endring av vilkårene. Dette er jo ikke vanlig i avtaleforhold, hvor de vilkårene som var gjeldene ved inngåelsen av avtalen, er de som gjelder.

Vet dette er å trekke dette lang ut, men det hadde tatt seg ut om jeg hadde forlangt å endre avtalen med SAS/*A partner etter booking og betaling er gjort.

Uansett synes jeg dette er dårlig kundebehandlig av SAS, og prinsippet her finner jeg også noe tvilsomt. Det er også særlig irriterende at dette nå has skjedd med 2 ganger.

Tenk om SAS nå plutselig hadde funnet ut a "gullrush kampanjen" var for bra, og at de stoppet programmet i dag, slik at alle de som ikke har gjennomført sine 2 t/r reiser i Europa ennå da ikke hadde fått EBG ? Utenkelig ja, men egentlig synes jeg ikke endret opptjening etter booking og betaling er gjort er like ille.
Old 16-10-2013, 09:16   #235
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg hadde helt klart tatt dette opp med SAS. Ville nok ikke fokusert så mye på det rettslige her, men mer på skjønnsutøvelse og dårlig kundebehandling. Å la kunder som faller mellom barken og veden få beholde opprinnelig opptjening, kan umulig være noen stor ekstrakostnad. Så får det bli SAS sin jobb å avklare hvem som tar regningen.
Old 16-10-2013, 09:28   #236
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Jeg hadde helt klart tatt dette opp med SAS. Ville nok ikke fokusert så mye på det rettslige her, men mer på skjønnsutøvelse og dårlig kundebehandling. Å la kunder som faller mellom barken og veden få beholde opprinnelig opptjening, kan umulig være noen stor ekstrakostnad. Så får det bli SAS sin jobb å avklare hvem som tar regningen.
Kanskje du har rett. Synes det i alle fall er dårlig kundebehandlig uansett hva reglene tilsier. Og jeg er enig, tror ikke "kostnaden" vel å la de som allerede har bestillt få den opptjeningen som var gjeldende ved på booking tidspunktet. Tror ikke det er så veldig mange som blir berørt på samme måte som meg, dvs allerede har booket i hehold til de gamle reglene, selv om jeg ser det er noen som har benyttet seg at tilbudene som LX hadde på biz i sommer.

Og jeg ser ikke bort ifra at de faktisk vil justere dette, da jeg tidligere har klaget på andre ting i EB programmet, og SAS da har tatt mine klager til følge. Noen av disse har nok vært knyttet til at jeg har vært lojal kunde i mange år, dvs EBG i snart 15 år, og ca 1.6 Mill EB poeng siden oppstarten av EB programmet
Old 16-10-2013, 17:00   #237
Sjabby
ScanFlyer Blue

Sjabby's Avatar

Default Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Noen som vet hvor lite poeng man får for Oslo-BKK og BKK-CPH med TG på EB kort?

Bookingklasse K

Hvor lang tid etter reisen med TG går det før poeng krediteres EB konto?
Sjabby is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2013, 18:41   #238
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by Sjabby View Post
Noen som vet hvor lite poeng man får for Oslo-BKK og BKK-CPH med TG på EB kort?

Bookingklasse K
K er `low economy` og gir 25% opptjening. (men tross alt bedre enn V og W som ikke gir poeng)

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-...-Airways-Intl/

Last edited by Eirik; 16-10-2013 at 18:45.
Old 16-10-2013, 19:16   #239
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Swiss Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Et annet poeng er jo at denne endringen kommer rett etter at muligheten for påmeldingen for gullkampanjen er avsluttet.

De som har en bestilling med Swiss og regnet inn denne i sin poengopptjening har kanskje ikke meldt seg på gullkampanjen i og med at nåværende opptjening med Swiss ville vært tilstrekkelig for å få/beholde gullkort.
Old 16-10-2013, 21:55   #240
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Et annet poeng er jo at denne endringen kommer rett etter at muligheten for påmeldingen for gullkampanjen er avsluttet.

De som har en bestilling med Swiss og regnet inn denne i sin poengopptjening har kanskje ikke meldt seg på gullkampanjen i og med at nåværende opptjening med Swiss ville vært tilstrekkelig for å få/beholde gullkort.
Jeg er nok en av de. Uten 200 % blir det vanskelig å nå 45.000 poeng denne perioden
Reply

Posting Rules