Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2009, 02:08   #1
Gunnar
ScanFlyer Gold

Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Det er vel gjerne greit å la de pårørende få vite hvem som er død/savnet før pressen får den informasjonen. Eller?

Om mine foreldre (søsken/besteforeldre/ect) av en eller annen grunn skulle dø, så ser jeg helst at jeg får vite det direkte fra enten andre i familien eller fra en politimann/prest/whatever. Om jeg hadde fått den informasjonen først gjennom VG/Aftenposten hadde jeg nok stelt i stand litt av en huskestue...
Old 03-06-2009, 04:58   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

http://www.time.com/time/world/artic...902421,00.html

Quote:
Qantas Flight 72 had been airborne for three hours, flying uneventfully on autopilot from Singapore to Perth, Australia. But as the in-flight dinner service wrapped up, the aircraft's flight-control computer went crazy. The plane abruptly entered a smooth 650-ft. dive (which the crew sensed was not being caused by turbulence) that sent dozens of people smashing into the airplane's luggage bins and ceiling. More than 100 of the 300 people on board were hurt, with broken bones, neck and spinal injuries, and severe lacerations splattering blood throughout the cabin.

Last edited by LN-MOW; 03-06-2009 at 05:21.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 05:44   #3
KennethGS
N/A

Fant fem kilometer langt belte med vrakrester i kveld

Kan vel tyde på at denne kom ned som et puslespill, i motsetning til et fly i et stykke....
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 06:38   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Fant fem kilometer langt belte med vrakrester i kveld

Kan vel tyde på at denne kom ned som et puslespill, i motsetning til et fly i et stykke....
Ja, eller at flytende gjenstander har kommet opp fra havets bunn, eller at flyet har "gått i oppløsning" i sammenstøt med vannet, og at gjenstander har blitt spredt med vind og bølger.
Old 03-06-2009, 06:56   #5
Gunnar
ScanFlyer Gold

5 kilometer lagt belte... Ja, jeg er enig i at det høres ut som mye, men her har det vel også gått noe rundt 24 timer mellom ulykke og funn? Ta med havstrømmer og slikt, og vraket får god tid til å spre seg...

Er det noen som har noen tall for hvor stort vrakområdet var for Air India flight 182 eller andre fly som vi vet med sikkerhet at gikk i oppløsning i lufta?
Old 03-06-2009, 08:57   #6
O_K_
ScanFlyer Silver

For meg ser det ut som flyet fløy i minst 4 minutter med problemer som utviklet seg, men uten større problemer med strøm, siden ACARS, og derfor AC1 var operative som vanlig. Jeg funderer derfor på hva som kan få det ene systemet etter det andre til å koble ut.

Jeg ble liggende å tenke litt i natt før jeg sovnet, og lurer egentlig på følgende. Hva kan få PRIM1 og SEC1 til å plutselig koble ut? Siden AC1 tydligvis har strøm til ACARS så tror jeg ikke så mye på stort strømtap pga lyn. Jeg har hørt noe om at PRIM1 og SEC1 går på samme DC-bus, som jeg tror igjen får strøm fra AC1, mener i alle fall å huske at PRIM1 var koblet mot AC1.

Etter litt lesing av div. pdf'er om FBW teknologi så ser jeg at disse styrer ror etc. ved hjelp av to kanaler, en command kanal og en monitor kanal. Hvis command og monitor har avvik så kobles den aktuelle FCC fra systemet av sikkerhetshennsyn, og arbeidet fordeles mellom de gjennverende i henhold til prioritet. Hva vil skje hvis man får flere slike utkoblinger slik at man går "tom" for reservekapasitet? Kan en FCC resettes i luften og brings tilbake, eller er den offline til man har landet?

Et annet spørsmål, hva kan gi "alternate law" og autopilot-utkobling? Det ser ut til å ha skjedd før noen av FCC'ene gikk offline. Har lest at det finnes en "abnormal attitude law" eller noe slikt, som man i alle fall teoretisk vil kunne tenke seg at kan komme av kraftig turbulens. Vil en slik konfig bare rapporteres som "alternate law"?

Ble en del spesifikke FBW spørsmål her, men av erfaring med eget arbeide (trygt nede på bakken) så vet jeg at datamaskiner, og da særlig de som er laget med backupsystemer, oftere går offline pga inkonsistente data enn powerfeil etc. Finnes et backupsystem er primersystemet ofte konstruert for å gå offline med en gang det misstenker feil.
Old 03-06-2009, 10:54   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
For meg ser det ut som flyet fløy i minst 4 minutter med problemer som utviklet seg, men uten større problemer med strøm, siden ACARS, og derfor AC1 var operative som vanlig. Jeg funderer derfor på hva som kan få det ene systemet etter det andre til å koble ut.

Quote:
Jeg ble liggende å tenke litt i natt før jeg sovnet, og lurer egentlig på følgende. Hva kan få PRIM1 og SEC1 til å plutselig koble ut? Siden AC1 tydligvis har strøm til ACARS så tror jeg ikke så mye på stort strømtap pga lyn. Jeg har hørt noe om at PRIM1 og SEC1 går på samme DC-bus, som jeg tror igjen får strøm fra AC1, mener i alle fall å huske at PRIM1 var koblet mot AC1.
PRIM1 will disengage under certain conditions. We do not know if there was an electrical failure due to lightning. PRIM1 og SEC1 og FCDC are supplied by DC BUS1 in Normal condition. In DC ESS conditions, only PRIM1 and SEC1 are supplied by DC ESS BUS, SEC2 only in case of DC BUS2 failure.

Quote:
Etter litt lesing av div. pdf'er om FBW teknologi så ser jeg at disse styrer ror etc. ved hjelp av to kanaler, en command kanal og en monitor kanal. Hvis command og monitor har avvik så kobles den aktuelle FCC fra systemet av sikkerhetshennsyn, og arbeidet fordeles mellom de gjennverende i henhold til prioritet. Hva vil skje hvis man får flere slike utkoblinger slik at man går "tom" for reservekapasitet? Kan en FCC resettes i luften og brings tilbake, eller er den offline til man har landet?
Dersom du gar tom, flyr du helt manuelt. Du kan ikke resette i lufta.

Quote:
Et annet spørsmål, hva kan gi "alternate law" og autopilot-utkobling? Det ser ut til å ha skjedd før noen av FCC'ene gikk offline. Har lest at det finnes en "abnormal attitude law" eller noe slikt, som man i alle fall teoretisk vil kunne tenke seg at kan komme av kraftig turbulens. Vil en slik konfig bare rapporteres som "alternate law"?
Alternate Laws are triggered by system failures. Elevator faults, Slats / Flaps position indication lost etc.
Abnormal attitude Law is very unlikely as the plane was on cruising altitude. It would be reported as Alternate Law.
However, we should note that with the loss of PRIM1, the plane was already in DIRECT LAW, which is already worse...
Old 03-06-2009, 11:25   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Godt tenkt O K. Hva får PRIM 1 og SEC 1 til å legge av samtidig? Leste svaret fra BU, men kan ikke si meg 100 % enig. (Dette er for de spesielt interesserte;-)
I flg min stadig gjeldende FCOM A330 (1.27.60 p1), så feedes PRIM 1 og SEC 1 begge fra DC ESS BUS. Og en ting til - og viktig - "Hot bus supplies, when DC ESS BUS fails". Med andre ord - batteristrøm er nok til å feede PRIM 1 og SEC 1 (ca 30 min varighet).

De andre PRIM og SEC 2 feedes fra DC2. Bare PRIM 1 og SEC 1 et hotwired til batteri.

Vedr. Abnormal attitude laws; Lite brukt begrep blant de flyvende, men er en "abnormal attitude law in pitch and roll", hvis flyet er i ekstreme situasjoner.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 11:45   #9
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Hvis PRIM 1 legger av, overtar PRIM 2 som master, og legger også denne av, overtar PRIM 3 som master.
Hvis alle PRIM's legger av, blir hver SEC sin egen master, og man er i direct law.

"A single SEC can provide complete aircraft control in direct law!.

Direct law er stort sett det samme som å fly et konvensjonelt fly (direct stick to elevator relationship). Med andre ord som å fly en god, gammel Boeing. Man har dessuten mistet en masse "protections".

Jeg stusser litt på den teksten fra BU662 om at man går direkte i direct law om man mister PRIM 1. Hvor er den teksten "sakset fra"? Dette skal jeg forsøke å undersøke nærmere...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 09:17   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

NRK melder at et fransk magasin skriver at det var svært mye is på flyet. Magasinet har fått tilgang til de automatiske meldingene som ble sendt fra flyet. - Flyet skal ha varslet om unaturlig mye is på flykroppen og et dramatisk trykkfall i kabinen like før det styrtet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 12:41   #11
dannar
Newcomer

Hei alle! Tenkte eg skulle bruke min første post på å drive litt "opplysende virksomhet"... Fant en side her; http://www.airbusdriver.net/airbus_fltlaws.htm
Sier mye om airbus' flight control laws og under hvilke omstendigheter de trer i kraft.
Interessant lesning

Mvh,
Daniel HS
dannar is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 20:58   #12
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

NRK: Flere vrakdeler funnet

Quote:
Det brasilianske luftforsvaret fant i dag flere og større vrakrester fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet mandag.

Last edited by Martin; 03-06-2009 at 21:16.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 21:17   #13
Polaris
Free Luigi

Quote:
Flere havarieksperter sier funnene som ble gjort i går og i dag, tyder på at Airbus A330-maskinen gikk i oppløsning før den traff havoverflaten.
I said shit, goddamn!

Men da er vel det evinnelige spørsmålet: hvordan havnet dette flyet i dette forjævlige uværet? Hvorfor har ikke dette skjedd før, og hvorfor skjedde det med akkurat dette flyet som påstås å være (ikke påstås som i at jeg hinter i at det ikke er det, men direkte påstås) et av de mer robuste og stødige flyene som er på markedet?
Old 03-06-2009, 21:47   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Umulig å trekke slike konklusjoner ennå. Man må huske at det tok nesten et døgn før man fant de første vrakrestene og havstrømmene sprer disse godt over et så langt tidsrom. De ligger jo ikke akkurat stille ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 22:07   #15
Gunnar
ScanFlyer Gold

Nei, 1 felt med en spredning på 5km sier ikke så mye. Værre blir det når det ligger et annet felt med vrakrester 60km unna det første...
Old 04-06-2009, 00:09   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Og nå dras det opp sammenlikninger med Lockerbie-saken.
En slik relativt mystisk forsvinning som denne AF-flighten gir uten tvil journalister og andre med oppmerksomhetsbehov blod på tann, men du verden så deilig det hadde vært om man bare kunne blitt enige om å konstatere fakta og droppe hele denne slitsomme spekuleringen.
Det må da være en påkjenning for alle involverte og pårørende at media holder det gående slik.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3105208.ece
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 07:25   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
En slik relativt mystisk forsvinning som denne AF-flighten gir uten tvil journalister og andre med oppmerksomhetsbehov blod på tann, men du verden så deilig det hadde vært om man bare kunne blitt enige om å konstatere fakta og droppe hele denne slitsomme spekuleringen.
Jeg ser ikke helt problemet her...

At vrakrester er funnet over et område på 300 km, synes jeg er ei ganske uinteressant opplysning. Den er først interessant når man får vite noe omhva dette betyr, for eksempel at det tyder på at flyet har gått i oppløsning i lufta. Da setter jeg faktisk pris på at det også kommer ei forklaring på hvorfor man kan tolke det slik, gjerne med et eksempel.

Fakta her er ganske korte:
Flyet er borte
Vrakrester er funnet
Acars-meldinger er mottatt

Ei såpass stor flyulykke fortjener mer pressedekning enn ei lita notis med de opplysningene.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 09:12   #18
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

for eksempel at det tyder på at flyet har gått i oppløsning i lufta.
Hvis flyet har gått i oppløsning i luften, hvordan kan da noen ha tatt seg tid til å skru på mobiltelefonen og sende tekstmelding til sin(e) kjære? Tar jeg ikke feil er det en operasjon på minimum ett minutt avhengig av hvor telefonen befinner seg.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 09:32   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
for eksempel at det tyder på at flyet har gått i oppløsning i lufta.
Hvis flyet har gått i oppløsning i luften, hvordan kan da noen ha tatt seg tid til å skru på mobiltelefonen og sende tekstmelding til sin(e) kjære? Tar jeg ikke feil er det en operasjon på minimum ett minutt avhengig av hvor telefonen befinner seg.
Det at folk har sendt SMS fra flyet ble demetert av kilden, så den ballen kan vi nok legge død: http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=208

Old 04-06-2009, 10:39   #20
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

I Aftenpostens artikkel idag fant jeg følgende uttalelse:

"På en pressekonferanse onsdag indikerte Jobim at høyoktandrivstoff ville ha tatt fyr og brent opp om det hadde vært en eksplosjon eller brann før flyet styrtet."

Også jeg som trodde høyoktandrivstoff er noe som brukes av stempelmotorer. Kan begrepet også brukes om jet-fuel (A-1)?
Reply

Posting Rules