![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools
![]() |
Display Modes
![]() |
![]() |
#201 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Men er ikke greia at de flyr syd for Sibir? Og at det er over Sibir det er strengest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Jepp, og det er en vesentlig forskjell. SAS fly jo ikke engang til Sørøst-Asia, så dette endrer jo ikke deres konkurransebilde, annet enn eventuelle effekter det har på deres joint-ventures |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bangkok flys ikke over Sibir uansett, så rettigheter der har ingen betydning. De sparer uansett tid nå i forhold til tidligere
![]() |
#204 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vet ikke om ette er den samme rapporten som ble laget for Norwegian for en tid tilbake angående verdiskapningen i Norge ved rettigheter til sibirkorridoren, eller en ny en. Saken er ivertfall luftet på nytt i e24, og tallene er ganske store!
Quote:
Tragisk at Avinor og turistnæringen ikke pusher dette mere, men nå har jo Avinor skrevet samboerkontrakt med SAS om langdistanseutvikling, en kontrakt jeg tviler på kommer til å føre til noe mer enn en avgang annenhver uke til Beijing... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva tenker du at Avinor skal gjøre i denne saken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Først, og det inkluderer Norwegian, må man sette seg inn i problemstillingene, noe Kjos absolutt ikke har gjort (Om han hadde ville man være på vei mot løsninger) men etter 5 år er Kjos akkurat der han startet. SAS er ikke problemet, det er Russland som er problemet, og Norwegian har nøyaktig de samme utfordringene i BCN, FCO, CDG og LGW (flyplasser SAS neppe har monopol på). Første utfordring er at Norwegian ikke er en del av IATA, som i dag er den eneste organisasjonen som kan forhandle frem løsninger, om Norwegian synes på Trump vis at IATA er "the worst organization ever" greit nok, men kom med et alternativ og ikke sitt i hjørnet å sutre !!! Dette blir som at du oppdager en stor vann lekkasje i huset ditt, men du hater elektrikeren så du retter all fokus på å kritisere hans arbeid, men overraskende nok mens du denger elektrikeren renner vannet fremdeles fra lekkasjen!!!
![]() |
![]() |
#207 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De kan reklamere og snakke om verdiskapning av nye ruter til Asia her i Norge og, ikke bare gå etter asiatiske selskaper som knapt vet hva Norge er. De kunne i det minste sagt at vi ønsker norwegian-ruter mot Asia, for det har dem aldri uttalt som jeg kan huske.
Vel, hadde ikke sas blitt dannet så hadde ivertfall hvert av de skandinaviske landene hatt hvert sitt selskap som kunne flydd over Sibir. Det jeg derimot er kritisk til, er denne «avtalen» Avinor og sas har sammen om nye IC-ruter. Den har helt sikkert ikke som formål å favorisere SAS, men utad kan det virke sånn. Og vi kjenner sas, MIA-ruten ble åpnet som om det var en revolusjon, enda man har kunnet fly til to destinasjoner i Florida med norwegian i mange år fra OSL allerede da ruten ble lansert. Den startet vel med 3 ukentlige, nå går den under kniven stadig, og vi skal være vanvittig glade hver gang vi ser den ta av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Avinor ønsker jo flest mulig IC ruter, men de har bortimot null påvirkning på hvem som kan fly over Sibir. Så du retter kritikken mot totalt feil mottager |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror ikke du sitter helt med bildet hvordan dette gjøres. Avinor ønsker selvfølgelig flest mulig IC ruter, uavhengig av operatør som flyr de. Men endring i Sibir korridoren har Avinor absolutt ingenting med, det ligger flere hakk over der igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har vel aldri ment at det er Avinor som bestemmer hvem som skal få fly over Sibir, og heller ikke at det er de som forhandler med russerne. Det jeg mener er at Avinor kunne sammen med norwegian lagt et enda større press på staten slik at man kan få en fortgang i forhandlingene, noe som det ser ut utenfra at de ikke gjør, men jeg håper jeg selvfølgelig tar feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Vet du faktisk hva Avinor har gjort eller ikke gjort i denne saken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er veldig fint hvis folk leser poster mer enn en gang før man svarer, da betydningen av det man leser ikke nødvendigvis er det man sitter igjen med etter å ha lest igjennom en gang ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Mitt syn (og jeg har skrevet en fagbok i dette emnet, samt sertifisert mange i Norge i emnet) er at en må vekk i fra bi laterale avtaler land i mellom, vi ser en utvikling vekk i fra de nasjonale selskapene og selv mener jeg Open Skies mellom Europa og USA er veien å gå, uten Open Skies ville Norwegian ikke ha hatt den suksessen de har hatt med Long Haul. En må arbeide for å til samme avtale rammer østover også, men å fokusere på Avinor og SAS i den sammenhengen gir akkurat de resultatene Norwegian har oppnådd, null nada ingenting, Norwegian vet og kan bedre enn dette, de vet at dette er komplisert, og Kjos sine utspill i media rundt dette blir bare dumt.
![]() |
![]() |
#214 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dette er, som du sier, meget komplisert. Avtalen mellom de skandinaviske landene og Sovjetunionen ble inngått som en firepartsavtale i 1956. SAS var det felles "internasjonale nasjonale" selskap i Skandinavia ettersom det hadde fått enerett på internasjonale ruter i 1954. Det var derfor naturlig at avtalen om Sibir-korridoren gjaldt SAS. Det var vel få som kunne forutse utviklingen i luftfarten og at avtalen ville være fullstendig utdatert idag. Dagens politiske klima borger ikke for en snarlig endring.
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 23-04-2018 at 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
fin video fra wendover som tar for seg problematikken og historien med dette:
https://www.youtube.com/watch?v=jdNDYBt9e_U
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nok en gang tar russerne seg god tid, så neste forhandlingsrunde er utsatt til november
https://e24.no/makro-og-politikk/nor...t-aar/24377580 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Tydeligvis har saken vært tema i forbindelse med regjeringsforhandlingene.
https://min.e24.no/a/zLo361 Quote:
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan noen forklare meg hva russerne har å vinne på å oppgi ytterligere suverenitet til Norge i denne saken? Hvorfor skal de la et nytt selskap få overflygingsrettigheter uten å få noe annet igjen for det enn flere fly over eget territorium (tilsynelatende)? I dagens politiske situasjon med den spenningen vi har mellom øst og vest ville vel det være merkelig..?
Eller er det noe jeg har misset her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer | LN-MOW | Flyforum | 6 | 25-05-2017 00:54 |
SAS med med tekniske utfordringer i dag | Cockpitview | Flyforum | 24 | 28-08-2015 12:50 |
Nye utfordringer for "the Ticketor" | The Ticketor | Flyforum | 16 | 26-01-2006 08:55 |
SAS satser på Russland (nye kjøp??) | morr | Flyforum | 11 | 18-11-2004 17:56 |