![]() |
|
![]() |
#181 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Takk LN-KGL
![]() |
#182 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Er i SEA naa og det var bare ut og fylle tanken naar meldingen om at oljen steg kom.
Trafikken ser ikke ut til aa ha endret seg nevneverdig siden jeg var her sist hoest, da laa Regular 87 paa $3.
![]() |
#183 |
Ute på tur
|
![]()
Det er ikke være vits i å være spesielt skadefro akkurat nå, men det som er langt mer aktuelt er å følge med i valgkampen der borte og se hvor fantastisk mye den er basert på overfladiske tulle-verdier som angår de færreste, og hvor lite det reelt snakkes om hvilken politikk som skal føres for å ikke havnet i et slikt uføre igjen.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1419342.ece?
Søndag passerte gjennomsnittsprisen på bensin i USA for første gang 4 dollar per gallon, viser den daglige undersøkelsen av riksgjennomsnittet av bensinprisene i USA som motororganisasjonen AAA gjennomfører, skriver CNNMoney. 1 gallon = 3,7854 liter, slik at dagens snittpris på bensin i USA tilsvarer 5,31 kroner per liter. * Jeg for min del gledet meg over å få diesel til 11.77 på Jet ved CC i Drammen,lenge siden jeg har sett 11tallet på pumpa, bensin var priset fra 11.48 /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
critical mind
|
![]()
Jeg ma aerlig si jeg ikke skjönner helt poeng i diskusjonen.
Vi har, per idag, i Europa teknologien tilstede a bygge 5L Biler. Mens, forbrukerne vil har store, tunge biler. Det hva vi har oppnadd i de siste 20 arene med vektreduksjoner ved overgang fra stal til alu pa mange steder, det har blitt spist opp med klima-anlegg etc. Sa lenge den store majoriteten i Europa forsetter a kjöpe store og tunge biler i mellom-klasse, sa lenge bör ingen klage at bensin-prisen er for höyt. Og - justerer man bensin-prisen med kjöpekraften sa er Norge pa 2. plassen, det finnes bare en land som det er billigere bensin a fa i. Vi liker oss her i Europa a peke med fingere pa de ille Amerikanere og Asiater som konsumerer na mere. Mens selv har vi ikke gjord det vi kunne har gjört. Og derfor oppfatter jeg denne diskusjonen om vi har for höyt bensinpris som litt uaerlig.
![]() |
#186 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bensinpris alene er ikke et mål på bilutgifterne i Norge, ta gjerne å senk engangsavgiftene så vi fortere får råd til ennå mer "ekø" vennlige biler.
Ble selv "lurt" av staten for 2 år siden til å kjøpe Dieselbil.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hva med å senke de norske drivstoffprisene til samme nivå som i USA.
Jeg tror at dette ville ha vært godt for norsk økonomi og man kan leke med tanken at ved et slikt grep ville man komme ut av den vonde sirkelen man er i nå med stadige prisøkninger grunnet dyre transportkostnader, stadig større lønnskrev grunnet det samme osv osv. Jeg er klar over at dette blir en kraftig forenklet sosialøkonomisk analyse, men hvor mye større konkurransekraft kunne ikke Norge ha fått ved å gjøre et slikt grep? Statskassen ville ikke lide av dette med de økte inntekter som kommer via økt oljepris, og når det gjelder miljøet tror jeg ikke at det ville ha gjort så mye til eller fra, da de aller fleste kjører det de MÅ kjøre uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sitat fra linken til ph-ndr: "De høye bensinsprisene får nå amerikanerne til å tenke seg om to ganger før de legger ut på lange bilturer. En fersk studie viser at antall biler på veiene falt 4,3 prosent i mars fra samme tidspunkt ifjor. Det er første gang det er målt nedgang i trafikken på nesten 30 år.
I tillegg er det nå mange privatbilister som skifter fra store bensinslukere til mindre og mer bensingjerrige biler." Det har en effekt hvertfall. Det å senke norske avgifter på bensin er mindre lurt etter min mening, dersom Norge hadde vært i en resesjon med stigende arbeidsledighet etc kunne det vært et virkemiddel å bruke. Idag går Norge godt og vi har rekordlav ledighet, ikke da myndighetene skal smøre hjulene. La det vente, og ha det som virkemiddel til dårligere tider.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann JonnyEagle!
Jo, dette er greit nok og jeg skal ikke fornekte denne bil-galskapen som har eksistert her i USA, men da ser du kun paa de positive virkningene av dette. Hva med de som ble nevnt ovenfor som ikke ligger best an i samfunnet vaart og saa vidt klarer aa balansere budsjettet i dag. Disse er ikke er i stand til aa absorbere denne prisstigningen og alternativt kollektivt transportmiddel kan ikke bygges over natta. I dag er et det til dags dato meldt over 22,000 oppsigelser blandt flyselskapene her i USA og selv om noen av disse er tidligpensjon er det mange av disse som ikke regnet med dette... blant annet flere tusen unge piloter. Dette virker paa meg som sanksjoner til et land der de skyldige ikke blir paavirket men det gaar utover de uskyldige. I Norge gaar mye av bensinprisene til fordel for alle og her gaar de rett i lomma paa noen enkelte... ![]() Mitt filosofiske syn paa en Mandag morgen... ![]() Da faar jeg komme meg paa jobben mens jeg enda har en... ![]() Dag
![]() |
#191 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei Dag
![]() Enig, jeg fokuserer mest på det positive. Det beste hadde naturlignok vært fortsatt lave priser og ikkeno miljøproblemer. Dessverre er det ikke sånn. Om man går for en konspirasjonsteorivariant eller tilbud-etterspørsel-teori når det gjelder grunnen til at oljeprisen er så høy er egentlig ett fett, prisen er høy og det blir kjøpt. Sånn er det. Mange lider overalt som følge av dette. Så kommer vel det vi "diskuterer"(tror jeg), syns vi høy oljepris er bra? Da blir, etter min mening, sakens kjerne hvordan vi vekter de ulike faktorer. Selv liker jeg å tenke hva som er best at vi gjør i dag mtp hvordan vi har det om 20 år. Utifra den tankegangen tenker jeg at det er bedre at vi sliter noen år og får fram alternativer til dagens (over?)bruk av fosilt brensel enn at vi fortsetter i samme sporet og venter på at noen skal gjøre noe for å redde oss. Hadde jeg tenkt mere på hva som er best for neste uke eller neste år ville jeg tenkt at lave oljeprisen hadde vært toppers. Spm: i USA, det er vel nasjonen eller staten som eier ressursene i bakken?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En kommentar skrevet av en professor i økonomi ved UiO som belyser flere interessante aspekter ved drivstoffprisene i Norge:
Quote:
Quote:
Quote:
Dette slår ikke like godt ut over dammen, ut fra en undersøkelse Opinion Research har gjort for CNN: Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by Dag Viking; 10-06-2008 at 12:23. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ny rekordpris: USD 138
![]()
![]() |
#194 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ehh.. Nei.. Prisen var nesten paa 139 mandag, akkurat naa ligger prisen paa: Oil 136.19 (hoey i dag paa oevre 136 tallet)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Les et par poster opp. Det er ikke noe rekord i dag, oljeprisen har ikke vaert i naerheten av 138 dollar eller rekord slik som MD11. Den startet rundt 136 og har naa fallt paa 131 tallet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men jeg klarer fremdeles ikke se hva du mener med at den på et tidspunkt i dag var 136,19 og noe senere sier du at den ikke har vært over 136 i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |