Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2016, 21:16   #1
eriwe737
ScanFlyer Blue

Default Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Typisk, den landet før tiden så fikk ikke med ankomsten og fikk bare 2 bilder på lang dårlig avstand der den står parkert.
eriwe737 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2016, 23:19   #2
Ludde
ScanFlyer Silver

Ludde's Avatar

Quote:
Originally Posted by eriwe737 View Post
Typisk, den landet før tiden så fikk ikke med ankomsten og fikk bare 2 bilder på lang dårlig avstand der den står parkert.
Mange direct to på veijen!
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2016, 12:33   #3
darkcho
ScanFlyer Gold

Ser det er satt opp CRJ på veldig mange ruter til og fra HAU til sommeren, samt flere avganger til BGO.
Old 18-06-2016, 14:35   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er for å kunne bruke 737 til Syden.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2016, 23:28   #5
eriwe737
ScanFlyer Blue

Med forbehold om endringer flyr EI-FPH i morgen; OSL-SVG-ABZ-OSL-ABZ-SVG-BGO-TRD hvis jeg har sett riktig.
eriwe737 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2016, 23:56   #6
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue

Var innom CityJet's hjemmeside nå og de søker etter erfarne cabin crew til å jobbe på SAS CRJ900 med base i Scandinavia. Ansettelse er via ARPI. Hadde jo vært litt moro å jobbe på de - det kommer visst fire fly til etter hvert.

Noen her som vet om noen som allerede jobber der og kan si litt om hvordan stemningen er der (arbeidsforhold, forutsigbarhet osv)?
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2016, 19:46   #7
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Var innom CityJet's hjemmeside nå og de søker etter erfarne cabin crew til å jobbe på SAS CRJ900 med base i Scandinavia. Ansettelse er via ARPI. Hadde jo vært litt moro å jobbe på de - det kommer visst fire fly til etter hvert.

Noen her som vet om noen som allerede jobber der og kan si litt om hvordan stemningen er der (arbeidsforhold, forutsigbarhet osv)?
Det jeg kan opplyse som pax på ruten over sjøen SVG-ABZ at det til tider en en sosialantropologisk opplevelse å se og høre det multinasjonale crew'et ombord på CRJ'ene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 13:45   #8
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

SAS Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Jeg fløy SK 381 TRD-OSL nå på søndag, og det var ingen stor opplevelse.

Flyet var EI-FPH 'Bikke Viking', så det var selvfølgelig fresht og fint, og med mine 179 cm hadde jeg heller ingen problemer med verken takhøyde eller benplass. Jeg skulle ønske kabinpersonalet kunne ha SAS-uniformer, CityJets grå uniformer passer liksom ikke inn. Når de har tatt seg bryet med å ha SAS-brandede bulkheads burde da crewet også kunne ha SAS-uniformer. Kapteinen var finsk eller estisk etter navnet og aksenten hennes å dømme. Purseren var svensktalende, muligens finlandssvensk, den andre i kabinen hørtes ut som om hun var fra Øst-Europa, og det var definitivt noe Øst-Europeisk over serviceinnstillingen hennes. Samtlige crewmedlemmer snakket utydelig engelsk.

Det største problemet med flighten var imidlertid at vi ble totalt en time forsinket. Først 35 minutter, som bla annonsert på skjermene, men ikke ved opprop, og heller ikke ved boarding ble det gitt noen info eller beklagelse om forsinkelsen eller årsaken, verken fra gatepersonalet eller crewet. Forsinkelsen vokste altså med ytterligere 25 minutter, men det ble fortsatt ikke gitt noen info fra crewet, til tross for at mange av passasjerene var tydelig frustrerte og både damen ved siden av meg og damen bak meg etterlyste informasjon mens vi sto på bakken. Den øst-europeiske kabinansatte sa bare 'Tell it to the other one, it's her job!'. Til slutt kom kapteinen på PA med en kort rørete melding om at flightplanen vår var opphevet, men vi pushet bare noen minutter senere. Resten av flighten var begivenhetsløs.

For meg var ikke forsinkelsen noe problem, jeg skulle rett hjem, men dette var siste avgang fra TRD til OSL denen dagen, og mange av passasjerene skulle videre med andre fly, så jeg skjønner at mange av dem var frustrerte.
Jeg forventer virkelig mer informasjon og ydmykhet fra 'Skandinavias punktligste flyselskap' enn at man nærmest lukker øynene, stikker fingrene i ørene, synger la-la-la og later som om problemet ikke eksisterer. Håpløst!

Last edited by LCH; 28-07-2016 at 14:14.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2016, 06:09   #9
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Deler frustrasjonen din mot Cityjet(Shittyjet). Fløy de SVG-OSL forrige lørdag. Sent inn, greit nok det. Men så brukte crewet en evighet før det var klart til boarding. Fra å være ca 30-40min forsinket til slutt 60min forsinket pga vas og tull. Ingen info fra WGH på Sola og ingen info fra crewet. Elendig opplevelse av "SAS".

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 30-07-2016, 08:24   #10
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Fløy selv med de fra ARN til TRD tirsdag, og enig i at det er en røregjeng ja. Hun purseren ombord som "kunne svensk" leste opp ord fra et ark slik hun trodde de skulle uttales, og ingen forsto noe som helst.

Ble litt "kan ikke se denne grense under vann"-følelse av det hele. Bare Harald Heide Steen som pilot manglet, var en svenske i cockpit faktisk.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2016, 08:36   #11
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Min opplevelse i dag på SK4154, på splitter nye Ei-FPH. Crew kom 0715 for 0800-flighten. Boarding 0735. Sikkerhetsbrist (hvis du spør meg) hvor vi måtte gå ned og ut, for så å gå bort og opp til flyet uten tilsyn. Kunne for eksempel tuslet bort til rullebanen, et annet fly osv. uten problemer... Var først ombord i flyet og FA virket litt overrasket. Dør lukket 0756. Departure 0800, ankomst on-time 0835.

Gebrokkent finsk-svensk skandinavisk som andre har rapportert.

Baggasjetags utlevert for de med for stor kabinkoffert som var mange pga. lite fly. Gjorde heldigvis ingenting.

Når jeg tenker meg om gjorde SAS ingenting direkte utøvende (og synlig for kunden) på denne flyvingen foruten salget, men er ansvarlig for hele. Dvs. Wideroe ved gate og Cityjet på selve flyet - #outsourced

Ellers digg med nytt fly
Old 01-08-2016, 12:45   #12
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue

Lurer på om SAS-ansatte er inne her og leser "reisebeskrivelsene" som folk legger ut i tråden her? Jeg vil jo anta at det er i SAS' interesse at CityJet leverer et ombordprodukt som er i tråd med SAS' visjoner og ønsker om å levere en kvalitetsopplevelse, som det så fint heter.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2016, 15:30   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Lurer på om SAS-ansatte er inne her og leser "reisebeskrivelsene" som folk legger ut i tråden her? Jeg vil jo anta at det er i SAS' interesse at CityJet leverer et ombordprodukt som er i tråd med SAS' visjoner og ønsker om å levere en kvalitetsopplevelse, som det så fint heter.
Håper også at SAS bruker samme monitor funksjoner som de bruker på mainline for service.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 15:11   #14
LSSP
Newcomer

Vad jag vet så ligger OFTAST problemen hos SAS själva och inte Cityjets operation, flygplanet tar längre tid att lasta än vad dom beräknat och dessutom boarding och turnarounds tar längre tid vilket bidrar till förseningar. Ej crews fel.

Ofta brist på groundcrew. Sen kan jag hålla med om att det inte är ok med icke skandinaviska talare i kabinen men det kommer nog att förbättras. Har hört fler Skandinaver i kabinen i alla fall i Sverige.

Så skyll inte allt på Cityjet och deras crew. Trivs bra på deras flygningar när det går på tid..

Vad jag har hört så är SAS väldigt nöjda med "Shitty jet" och beställt fler flygplan i och med det.

Mvh

Resvan med kontakter

PS. Jag gör ingen "reklam" för Cityjet utan beskriver min upplevelse och vad jag har hört. DS.

Last edited by LSSP; 03-08-2016 at 15:12. Reason: Add
LSSP is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 18:54   #15
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Hvordan kan turnaround på en CRJ ta lenger tid enn en A320/737? Da tenker jeg på klargjøring av kabin før boarding. Skal vedde på det er mye crewdelayer på Shittyjet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 03-08-2016, 20:40   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hvordan kan turnaround på en CRJ ta lenger tid enn en A320/737? k
Alt skal gjennom døra foran. Pax, cleaning, catering, crewet kan vel ikke sjekke kabinen mens alt dette står på .... Jeg har snudd en smekkfull nier på under 15 minutter. Det tar minst 15 minutter bare å boarde en CR9 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 09:56   #17
LSSP
Newcomer

"Hvordan kan turnaround på en CRJ ta lenger tid enn en A320/737? Da tenker jeg på klargjøring av kabin før boarding. Skal vedde på det er mye crewdelayer på Shittyjet."

En 320/737 har dörrar både bak och fram dessutom kan de ansluta till gate vilket underlättar för rullstol osv. Inget med cabin crew att göra. Svårare att lasta en CRJ skulle jag tro dessutom.

/
Mvh

Jobbat inom flyget
LSSP is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 19:28   #18
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Når man først snakker om delays, så skal jeg være første til å innrømme at jeg trolig var en direkte årsak til at et av flyene var 10 min forsinket fra ARN forrige tirsdag..

Ankom fra NY og hadde hele familien med. Jeg er EBD og kone/datter 2 EBG, den minste EBS. Når vi boardet på tid så fyllte de opp med bagasje, i tillegg til at svært mange av de ombord måtte sende sin håndbagasje.

Like før avgang ser jeg at bakkemannskap triller en tralle med bagasje fra flyet, og blant de 5 koffertene dette gjelder ser jeg 2 av våre priority-taggede kofferter. Tilkaller så crewet ombord og sier at vi gjerne vil ha med koffertene med samme fly, da vi haddde gaver liggende der som skulle leveres ved ankomst til min mor som bor ved TRD. (Vi bor selv 70 km unna)

Crewet sier de skal sjekke, og kommer tilbake og sier at de ikke tar av uten at all bagasje er ombord, så det skulle ordne seg. 2 min etter ser jeg fortsatt at trallen med våre kofferter ikke er lastet, og da er de i ferd med å stenge døren.

Jeg ber igjen om at koffertene skal reise sammen med oss, og legger til at jeg både er EBD og at alle kofferter har Priority-tags, som i min verden betyr at de da skal prioriteres. Crew går igjen ut til gateagent, og denne sier så at koffertene ikke blir med. Dette synes jeg er rart, og ber om å få prate med gateagenten. Dette vil ikke denne, men crewet sier de kan varsle kapteinen ombord om saken. Dette ber jeg de gjøre. Får så beskjed om at koffertene kommer ettersendt dagen etter, men at jeg fint kan gå av og følge bagasjen kostnadsfritt om jeg heller vil det.

Sier da at det er greit og at vi vil gå av og ta en senere avgang, og ber de da finne våre 4 andre kolli som alt er lagt i bagasjerommet på flyet, samt håndbagasje som også er lastet. Dette formidler crew videre til gatepersonale/kaptein, og plutselig ser jeg noen hente trallen med de resterende koffertene og trille denne bak flyet. På et mirakuløst vis har de allikevel "funnet plass" til koffertene... Fikk høre fra crewet underveis at det var Gateagentene som ikke ville laste bagasjen, da de "var ferdige med papirarbeidet" og ikke ville forandre dette selv om alle koffertene ikke var ombord. Fikk utallige beklagelser fra de ombord om hendelsen, og siden alle koffertene kom frem sammen oss så har jeg ikke giddet klage noe på dette i ettertid.

Men siden tråden her tok "denne retningen", så ville jeg gjerne dele den. Vet mange kan synes jeg er vrang, men mener at når man engang har en prioritet så skal denne gjelde. Hadde jeg ikke sett koffertene i trllen hadde jeg trolig fått beskjed først ved landing om at de ikke hadde blitt med, og da hadde man skyldt på "fullt fly", garantert. Ikke på at en gateagent ikke giddet forandre papirene sine. (som ble forklart til meg)

Sånn, da kan dere bare kjefte ivei for at jeg forsinket denne avgangen, skal tåle det!

Kim

Last edited by kimpe; 03-08-2016 at 19:30.
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 21:25   #19
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Når man først snakker om delays, så skal jeg være første til å innrømme at jeg trolig var en direkte årsak til at et av flyene var 10 min forsinket fra ARN forrige tirsdag..

Ankom fra NY og hadde hele familien med. Jeg er EBD og kone/datter 2 EBG, den minste EBS. Når vi boardet på tid så fyllte de opp med bagasje, i tillegg til at svært mange av de ombord måtte sende sin håndbagasje.

Like før avgang ser jeg at bakkemannskap triller en tralle med bagasje fra flyet, og blant de 5 koffertene dette gjelder ser jeg 2 av våre priority-taggede kofferter. Tilkaller så crewet ombord og sier at vi gjerne vil ha med koffertene med samme fly, da vi haddde gaver liggende der som skulle leveres ved ankomst til min mor som bor ved TRD. (Vi bor selv 70 km unna)

Crewet sier de skal sjekke, og kommer tilbake og sier at de ikke tar av uten at all bagasje er ombord, så det skulle ordne seg. 2 min etter ser jeg fortsatt at trallen med våre kofferter ikke er lastet, og da er de i ferd med å stenge døren.

Jeg ber igjen om at koffertene skal reise sammen med oss, og legger til at jeg både er EBD og at alle kofferter har Priority-tags, som i min verden betyr at de da skal prioriteres. Crew går igjen ut til gateagent, og denne sier så at koffertene ikke blir med. Dette synes jeg er rart, og ber om å få prate med gateagenten. Dette vil ikke denne, men crewet sier de kan varsle kapteinen ombord om saken. Dette ber jeg de gjøre. Får så beskjed om at koffertene kommer ettersendt dagen etter, men at jeg fint kan gå av og følge bagasjen kostnadsfritt om jeg heller vil det.

Sier da at det er greit og at vi vil gå av og ta en senere avgang, og ber de da finne våre 4 andre kolli som alt er lagt i bagasjerommet på flyet, samt håndbagasje som også er lastet. Dette formidler crew videre til gatepersonale/kaptein, og plutselig ser jeg noen hente trallen med de resterende koffertene og trille denne bak flyet. På et mirakuløst vis har de allikevel "funnet plass" til koffertene... Fikk høre fra crewet underveis at det var Gateagentene som ikke ville laste bagasjen, da de "var ferdige med papirarbeidet" og ikke ville forandre dette selv om alle koffertene ikke var ombord. Fikk utallige beklagelser fra de ombord om hendelsen, og siden alle koffertene kom frem sammen oss så har jeg ikke giddet klage noe på dette i ettertid.

Men siden tråden her tok "denne retningen", så ville jeg gjerne dele den. Vet mange kan synes jeg er vrang, men mener at når man engang har en prioritet så skal denne gjelde. Hadde jeg ikke sett koffertene i trllen hadde jeg trolig fått beskjed først ved landing om at de ikke hadde blitt med, og da hadde man skyldt på "fullt fly", garantert. Ikke på at en gateagent ikke giddet forandre papirene sine. (som ble forklart til meg)

Sånn, da kan dere bare kjefte ivei for at jeg forsinket denne avgangen, skal tåle det!

Kim
Det skal ikke være nødvendig med priority-tag for at bagasjen skal være med, med mindre det er fult som sakt, i dette tilfelle så skal ikke gatemanager nekte bagasje - han/hun hadde jo ''sent innkommende pax'' som delay-code ....
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 20:03   #20
Concorde98
ScanFlyer Silver

Støtter deg på den. Du boardet i tide og skal det være noen vits i å ha pritag og være EBD så bør du prioriteres. Nå kan det hende bagasjen deres kom sent fra forrige fly da. Ser den at det ikke er gøy å spørre og forsinke avgangen.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules