Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2013, 15:40   #1
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Fra denne saken på NA24 sakser jeg:

Quote:
- De nye flyene er alfa og omega i forhold til inntjening. Du kan ikke fly på lav kost uten nye fly. Bare merforbruket på en Airbus 340 kontra en Dreamliner er så mye mer i drivstoff at det betaler hele Dreamlineren på en måned, sier Kjos.
Dette MÅ da i beste fall være et feilsitat? Ellers må det være snakk om en særs tørst A346 kontra en ekstremt rimelig B788? 788 har en listepris på ca 212 MUSD. Gitt en pris på ca 1000 USD pr metrisk tonn med Jet A-1, så betyr dette at A340 må brenne 212.000 tonn mer fuel enn en 787 på én måned.

I så fall burde det jo være lett for alle andre flyselskaper å bedre sin økonomi betraktelig, bare å bytte til 787, den er nedbetalt på én måned.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2013, 15:57   #2
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Kanskje man snakker om den månedlige prisen for flyet?
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2013, 16:04   #3
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Kanskje man snakker om den månedlige prisen for flyet?
Det høres i alle fall mye mer sannsynlig ut, men da er det en preposisjon der som er feil. "på en måned" måtte vært byttet ut med "i en måned", da hadde det gitt mening på et vis. Men da hadde det rent logisk sett ikke vært nødvendig å angi noe tidsrom heller, men bare skrive "merforbruket av drivstoff på Airbus 340 kontra Boeing 787 er nok til å dekke de løpende finanskostnadene for en 787" (noe jeg ikke vet om er tilfelle eller ei).

Last edited by flappflapp; 03-10-2013 at 16:06.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2013, 16:47   #4
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

I min søken etter fornuftige og sammenlignbare tall kom jeg forresten over dette brevet, som tar opp problemstillinger rundt forbruket til 787'en. Kan se ut som om forfatteren har en liten personlig vendetta gående mot 787, men like fullt er det noen interessante perspektiver.

Quote:
[B787 has] the dubious distinction of having the lowest ever ratio between improvements over its predecessors to developments costs.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2013, 13:10   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Heisan flappflapp!

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
I min søken etter fornuftige og sammenlignbare tall kom jeg forresten over dette brevet, som tar opp problemstillinger rundt forbruket til 787'en. Kan se ut som om forfatteren har en liten personlig vendetta gående mot 787, men like fullt er det noen interessante perspektiver.
Jeg leste over dette "brevet" du refererer til i dette innlegget og dette er hva jeg vil kalle pseudoscience, som kan vel best oversettes til "falsk vitenskap" da det slettes ikke er slik man regner fuel forbruk...

Vi har 7 B787-8 i service naa og har informasjon der vi kan sammenligne trip fuel per passasjer mot B767-300, med og uten winglets. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg ser vi i overkant av 20% forbedring mot B767 baseline og er slettes ikke daarlig. Det kommer en del oppgraderinger som GEnx PIP2 og ser man framover med "normal" airframe og motor slitasje er nok 20% ikke langt fra sannheten...

Naa vet jeg ikke hva folk betaler i maaendlige avdrag paa en B787 og selv om fuel kost utgjoer mellom 30 til 40% av totale driftskostnadene og vel saa det, saa tror jeg nok dette er feilsitert...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2013, 15:41   #6
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Han har rett i en ting, og det er at større fly vil ha mindre drag i forhold til vekt og volum
og derfor være mer effektive enn mindre. Større motorer er også mer effektive.
Problemet idag er vel å lage store nok motorer slik at f.eks fly på størrelse A380 kan klare seg med 2 stk.

W

Last edited by Wahoo; 12-10-2013 at 15:44.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2013, 16:56   #7
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Heisan Wahoo!

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Han har rett i en ting, og det er at større fly vil ha mindre drag i forhold til vekt og volum
og derfor være mer effektive enn mindre. Større motorer er også mer effektive.
Problemet idag er vel å lage store nok motorer slik at f.eks fly på størrelse A380 kan klare seg med 2 stk.

W
Joda, det er flere ting her som er riktig og det er ikke det jeg peker ut, men skal du regne paa (payload) range efficiency bruker du ikke tank volum, max rekevidde og sete kapasitet som utgangspunkt...

Det at man sammenligner en B787 med en B767 er jo akkurat det flyselskapene trenger da det er disse flyene vi vil erstatte. Boeing og Airbus har ikke tilbudt modeller paa denne stoerrelsen som har tilsvarende eller bedre driftsoekonomi som B777... men naa har de det...

..og til slutt, effektiviteten paa B787/A350 har nok ikke saa mye med karbon komposit vekt fordeler over aluminium som mange tror, men mere med muligheten til aa lage mere (profil) effektive vingeformer... som igjen lar deg cruise paa et hoeyere mach nummer uten at du kan se fuel QTY viserene bevege seg...

...og helt til slutt saa er det nok dessverre for Boeing og Airbus, Rolls Royce og GE som skal ha mest kreditt for utvikling av effektive motorer...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2013, 12:49   #8
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Hei Dag, jeg er enig med deg.

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
..og til slutt, effektiviteten paa B787/A350 har nok ikke saa mye med karbon komposit vekt fordeler over aluminium som mange tror, men mere med muligheten til aa lage mere (profil) effektive vingeformer... som igjen lar deg cruise paa et hoeyere mach nummer uten at du kan se fuel QTY viserene bevege seg...
Ja, og den økte styrke/vekt ratio for kompositt gjør at man kan lage tynnere, smallere, lengere og mer
bakoverbøyde vinger enn før uten at det blir for tungt.

Hvordan er forresten erfaringene med "cruise flap" så langt? Vet du
noe om styringssystemet og parameterene til disse?

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 12:56   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Hei igjen Wahoo!

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
...Hvordan er forresten erfaringene med "cruise flap" så langt? Vet du noe om styringssystemet og parameterene til disse? ...
W
I full fart foer jeg starter paa jobben! Variable camber trim (VTC) eller "cruise flap" som det ofte kalles virker utmerket paa dette flyet. VTCU (unit) holder de ytre flapsene stille og beveger de indre flapsene fra minus (-) 0,5 grader til pluss (+) 1.5 grader. Flight control electronics (FCEs) bruker hastighet, CG og vekt for aa beregne flap bevegelse.

Naa vet jeg ikke hvor mye man beregner VTC sparer, men vi satte inn et nytt FMC software med "aileron droop" som en del av B777 Performance Improvement Package (PIP) . Dette systemet oeker aerodynamisk belastning paa den ytre delen av vingen og skaper en bedre elliptisk loefteprofil. Det skaper ogsaa en wing-twist som gir deg bedre incidence vinkel ytterst ved vingen, og som igjen gir deg en lavere drag. PIP installerer ogsaa nye (mindre) vortex generatorer paa vingen og et pack exit louver system. Disse pack exit louvers, sammen med ram air inlet door, optimaliserer luftstroemmen i pack systemet og gir deg mindre airframe drag. B777 PIP totalt gir deg i overkant av 1% performance improvement og skulle jeg gjette ville jeg tro aileron droop funksjonen er sirka 0.3% av dette. 1 % hoeres sikkert lite ut , men er enormt naar man ser paa et aarlig forbruk av en B777...

Da faar jeg starte dagen og se etter Dreamlinerene vaares..

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 14-10-2013 at 17:36.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 18:47   #10
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Hei igjen Wahoo!



I full fart foer jeg starter paa jobben! Variable camber trim (VTC) eller "cruise flap" som det ofte kalles virker utmerket paa dette flyet. VTCU (unit) holder de ytre flapsene stille og beveger de indre flapsene fra minus (-) 0,5 grader til pluss (+) 1.5 grader. Flight control electronics (FCEs) bruker hastighet, CG og vekt for aa beregne flap bevegelse.

Naa vet jeg ikke hvor mye man beregner VTC sparer, men vi satte inn et nytt FMC software med "aileron droop" som en del av B777 Performance Improvement Package (PIP) . Dette systemet oeker aerodynamisk belastning paa den ytre delen av vingen og skaper en bedre elliptisk loefteprofil. Det skaper ogsaa en wing-twist som gir deg bedre incidence vinkel ytterst ved vingen, og som igjen gir deg en lavere drag. PIP installerer ogsaa nye (mindre) vortex generatorer paa vingen og et pack exit louver system. Disse pack exit louvers, sammen med ram air inlet door, optimaliserer luftstroemmen i pack systemet og gir deg mindre airframe drag. B777 PIP totalt gir deg i overkant av 1% performance improvement og skulle jeg gjette ville jeg tro aileron droop funksjonen er sirka 0.3% av dette. 1 % hoeres sikkert lite ut , men er enormt naar man ser paa et aarlig forbruk av en B777...

Da faar jeg starte dagen og se etter Dreamlinerene vaares..

Dag
Dæven, Dag - sett deg på flyet å bli med på julebord 12/12!
Lærer og lærer OG lærer av alt du skriver
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 12:16   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Heisan Thomas!

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Dæven, Dag - sett deg på flyet å bli med på julebord 12/12!...
Ja, det hadde vaert koselig det og det er lenge siden jeg har sett hele gjengen her. Jeg vet det luftes noen tanker om "The return to Seattle"...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2013, 15:05   #12
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Takk for mye interessant info Dag - fortsett med det!!

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2013, 19:29   #13
nordic1
DC10 Simulator
 
Join Date: Jul 2009
Location: Göteborg
Posts: 21
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post


B777 PIP totalt gir deg i overkant av 1% performance improvement og skulle jeg gjette ville jeg tro aileron droop funksjonen er sirka 0.3% av dette. 1 % hoeres sikkert lite ut , men er enormt naar man ser paa et aarlig forbruk av en B777...

Dag
Hei Dag.

Hvor mye får det lov å koste før det ikke lønner seg å oppgradere? Hvordan beregner dere brytepunktet for dette? Ja, Aileron drop funksjon høres dyrt ut for så å spare 0,3%

Jan
nordic1 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 16:38   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kan en 787 gå kun på luft og kjærlighet?

Heisann Jan!

Quote:
Originally Posted by nordic1 View Post
Hei Dag.

Hvor mye får det lov å koste før det ikke lønner seg å oppgradere? Hvordan beregner dere brytepunktet for dette? Ja, Aileron drop funksjon høres dyrt ut for så å spare 0,3%

Jan
Ja, dette er et godt spoersmaal og var det opp til vaare finans-hyener ville de ha en ROIC (Return On Invested Capital) paa 1 time eller mindre foer de gir oss penger... , men som et utgangspunt bruker vi som regel en ROIC mellom 6 mndr til 1 aar. Dette vil variere med totalinvesteringer, flaate planer, budsjett osv., og har du ikke penger i budsjettet til slike prosjekter er det et moot point.

...saa la oss si en B777 brenner 7000 lbs/hr per motor i snitt, som tilsvarer sirka 2000 USG/hr totalt. 1% av dette er da 20 USG/hr og med $3/USG sparer du $60/hr. En B777 flyr godt over 4000 timer per aar og du har naa spart over en kvart million $ per fly. Gang det med de (74) B777 vi opererer saa blir det fort penger av dette...

Dette er veldig grovt regnet, men skulle gi deg et inntrykk av hvordan det foregaar.

Som jeg har forklart i tidligere innlegg er det flere maater aa forhandle slike "pakker" fra Airbus, Boeing, GE, Rolls Royce, osv., men slike detaljer er ting vi ikke slaar opp i media og holder internt...

BTW: Hvordan gaar det med "The Old Lady" paa Skedsmo...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Luft og Kjærlighet --Historier fra Fornebu OJB Flyhistorisk forum 30 24-10-2022 18:31
Luft til luft filming DY_ENZV Småprat 6 27-08-2013 06:47
Alle SAS-passagerer kan benytte Fast Track i CPH (men kun den 24. december) jefi99 Småprat 27 06-12-2012 16:44
ANA med kun 158 seter i 787 på IC Someone Flyforum 35 19-01-2012 08:50
Ikke kun LH der kan... sk931 Flyforum 3 08-03-2008 12:20


All times are GMT +2. The time now is 06:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.