![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Fra denne saken på NA24 sakser jeg:
Quote:
I så fall burde det jo være lett for alle andre flyselskaper å bedre sin økonomi betraktelig, bare å bytte til 787, den er nedbetalt på én måned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Kanskje man snakker om den månedlige prisen for flyet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Det høres i alle fall mye mer sannsynlig ut, men da er det en preposisjon der som er feil. "på en måned" måtte vært byttet ut med "i en måned", da hadde det gitt mening på et vis. Men da hadde det rent logisk sett ikke vært nødvendig å angi noe tidsrom heller, men bare skrive "merforbruket av drivstoff på Airbus 340 kontra Boeing 787 er nok til å dekke de løpende finanskostnadene for en 787" (noe jeg ikke vet om er tilfelle eller ei).
Last edited by flappflapp; 03-10-2013 at 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
I min søken etter fornuftige og sammenlignbare tall kom jeg forresten over dette brevet, som tar opp problemstillinger rundt forbruket til 787'en. Kan se ut som om forfatteren har en liten personlig vendetta gående mot 787, men like fullt er det noen interessante perspektiver.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan flappflapp!
Quote:
![]() Vi har 7 B787-8 i service naa og har informasjon der vi kan sammenligne trip fuel per passasjer mot B767-300, med og uten winglets. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg ser vi i overkant av 20% forbedring mot B767 baseline og er slettes ikke daarlig. Det kommer en del oppgraderinger som GEnx PIP2 og ser man framover med "normal" airframe og motor slitasje er nok 20% ikke langt fra sannheten... ![]() Naa vet jeg ikke hva folk betaler i maaendlige avdrag paa en B787 og selv om fuel kost utgjoer mellom 30 til 40% av totale driftskostnadene og vel saa det, saa tror jeg nok dette er feilsitert... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Han har rett i en ting, og det er at større fly vil ha mindre drag i forhold til vekt og volum
og derfor være mer effektive enn mindre. Større motorer er også mer effektive. Problemet idag er vel å lage store nok motorer slik at f.eks fly på størrelse A380 kan klare seg med 2 stk. W Last edited by Wahoo; 12-10-2013 at 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Wahoo!
Quote:
![]() Det at man sammenligner en B787 med en B767 er jo akkurat det flyselskapene trenger da det er disse flyene vi vil erstatte. Boeing og Airbus har ikke tilbudt modeller paa denne stoerrelsen som har tilsvarende eller bedre driftsoekonomi som B777... men naa har de det... ![]() ..og til slutt, effektiviteten paa B787/A350 har nok ikke saa mye med karbon komposit vekt fordeler over aluminium som mange tror, men mere med muligheten til aa lage mere (profil) effektive vingeformer... som igjen lar deg cruise paa et hoeyere mach nummer uten at du kan se fuel QTY viserene bevege seg... ![]() ...og helt til slutt saa er det nok dessverre for Boeing og Airbus, Rolls Royce og GE som skal ha mest kreditt for utvikling av effektive motorer... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Hei Dag, jeg er enig med deg.
Quote:
bakoverbøyde vinger enn før uten at det blir for tungt. Hvordan er forresten erfaringene med "cruise flap" så langt? Vet du noe om styringssystemet og parameterene til disse? W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei igjen Wahoo!
Quote:
Naa vet jeg ikke hvor mye man beregner VTC sparer, men vi satte inn et nytt FMC software med "aileron droop" som en del av B777 Performance Improvement Package (PIP) . Dette systemet oeker aerodynamisk belastning paa den ytre delen av vingen og skaper en bedre elliptisk loefteprofil. Det skaper ogsaa en wing-twist som gir deg bedre incidence vinkel ytterst ved vingen, og som igjen gir deg en lavere drag. PIP installerer ogsaa nye (mindre) vortex generatorer paa vingen og et pack exit louver system. Disse pack exit louvers, sammen med ram air inlet door, optimaliserer luftstroemmen i pack systemet og gir deg mindre airframe drag. B777 PIP totalt gir deg i overkant av 1% performance improvement og skulle jeg gjette ville jeg tro aileron droop funksjonen er sirka 0.3% av dette. 1 % hoeres sikkert lite ut ![]() ![]() Da faar jeg starte dagen og se etter Dreamlinerene vaares.. ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 14-10-2013 at 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
Lærer og lærer OG lærer av alt du skriver ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Thomas!
Ja, det hadde vaert koselig det og det er lenge siden jeg har sett hele gjengen her. Jeg vet det luftes noen tanker om "The return to Seattle"... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() ![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
DC10 Simulator
Join Date: Jul 2009
Location: Göteborg
Posts: 21
|
![]() Quote:
Hvor mye får det lov å koste før det ikke lønner seg å oppgradere? Hvordan beregner dere brytepunktet for dette? Ja, Aileron drop funksjon høres dyrt ut for så å spare 0,3% Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Jan!
Quote:
![]() ...saa la oss si en B777 brenner 7000 lbs/hr per motor i snitt, som tilsvarer sirka 2000 USG/hr totalt. 1% av dette er da 20 USG/hr og med $3/USG sparer du $60/hr. En B777 flyr godt over 4000 timer per aar og du har naa spart over en kvart million $ per fly. Gang det med de (74) B777 vi opererer saa blir det fort penger av dette... ![]() Dette er veldig grovt regnet, men skulle gi deg et inntrykk av hvordan det foregaar. Som jeg har forklart i tidligere innlegg er det flere maater aa forhandle slike "pakker" fra Airbus, Boeing, GE, Rolls Royce, osv., men slike detaljer er ting vi ikke slaar opp i media og holder internt... ![]() BTW: Hvordan gaar det med "The Old Lady" paa Skedsmo... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Luft og Kjærlighet --Historier fra Fornebu | OJB | Flyhistorisk forum | 30 | 24-10-2022 18:31 |
Luft til luft filming | DY_ENZV | Småprat | 6 | 27-08-2013 06:47 |
Alle SAS-passagerer kan benytte Fast Track i CPH (men kun den 24. december) | jefi99 | Småprat | 27 | 06-12-2012 16:44 |
ANA med kun 158 seter i 787 på IC | Someone | Flyforum | 35 | 19-01-2012 08:50 |
Ikke kun LH der kan... | sk931 | Flyforum | 3 | 08-03-2008 12:20 |