Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2011, 13:52   #1
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

En ting jeg har lurt på lenge: Hvorfor produseres "alle" store passasjerfly som lavvingede, mens fraktefly gjerne er høyvingede... ?

Personlig synes jeg høyvingede fly er tøffest; virker mer "naturlig" liksom:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Monk_Seals_&_albatross.JPG
Views:	614
Size:	19.2 KB
ID:	29251  
C130 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2011, 15:46   #2
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

Står litt her om du orker lese: http://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aircraft)
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2011, 17:36   #4
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Kort sagt: Hvis god klaring til bakken er viktigst, er høyvingede fly løsningen. Store propeller, landinger på vann eller i terreng kan kreve litt ekstra klaring til underlaget. Er det ikke så nøye, er ofte lavingede vel så praktiske, siden man lettere kommer til vinger, motorer ol. Dessuten er det greit å plassere hjul på lavvingede fly, siden du kan feste dem til vingene, og dermed få den sporvidden du ønsker, samtidig som hjulene er lette å gjemme bort når du ikke trenger dem. Det finnes sikkert andre fordeler og ulemper også. Men begge deler funker

Last edited by RWY 24; 29-03-2011 at 17:42.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 03:41   #5
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

Må ikke glemme å legge til de aerodynamiske fordelene ved å ha et høyvinget fly.

Stabiliteten på et høyvinget fly vil være bedre enn, ved et lavvinget fly inflight.
Skyt meg om jeg forklarer det unøyaktig, men det er fordi vekten/C.G henger etter vingen som en pendel. Cessna 172, 152 - you name it - er gode eksempler på gode og stabile fly.


En eller en annen fortalte meg at lavvinget fly er positivt under taxi pga. aerodynamikk. Kan ikke forstå eller huske hvorfor. Anyone?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 14:40   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Må ikke glemme å legge til de aerodynamiske fordelene ved å ha et høyvinget fly.

Stabiliteten på et høyvinget fly vil være bedre enn, ved et lavvinget fly inflight.
Jo, men dette er vel bare et generelt utgangspunkt (paraglider er det ekstreme eksemplet). Det er mye annet som påvirker stabiliteten, og økt stabilitet som følge av at vingene er montert høyt vil kunne gi den ulempen at flyet blir vanskelig å manøvrere. Det kan motvirkes ved at vingene peker nedover (Galaxy, Avro RJ, Harrier). Lavvingede fly kan stabiliseres ved at vingene peker oppover. Eller ved å slenge på en T-hale. Hvis behovet tilsier stor sweep (vinger som peker bakover) og t-hale (pga. halemonterte motorer), kan selv lavvingede fly bli for stabile. Da kan de også gis vinger som vender litt nedover (TU-154).

Det meste innen flydesign er kompromisser — også hvor vingene er plassert. Det er nok skjelden man tenker at man skal plassere vingene høyt for å gi ekstra stabilitet. Men det er ingen tvil om at høyt monterte vinger gir økt stabilitet som resultat.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 23:52   #7
RonKuz
Newcomer
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 3
Default Re: Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

Overvingede fly gir mye mer stabilitet ved virkelig tung last om flyet er overvinget men til "enkel" cargo som postpakker og mindre gods kan gods ofte bli fraktet med spes. Boeing 747 (Boeing 747-4FTF/SCD)

Ellers:
http://www.airliners.net/photo/Air-C...42618401b367b8

http://www.airliners.net/photo/Anton...86dc5a0f08f95b

http://www.airliners.net/photo/USA--...daf3976590009f
RonKuz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Verdens 10 vakreste passasjerfly? SeatBelt Småprat 17 22-07-2015 20:19
Loop med passasjerfly? ohegge Flyteknisk forum 17 09-06-2011 09:23
Hjulbrems på passasjerfly Robin882 Flyteknisk forum 12 05-12-2010 19:22
- Feil på to av ti passasjerfly runethomas Flyforum 15 23-06-2009 01:55
Passasjerfly på ubåtjakt sirpjalle Flyforum 7 28-09-2007 19:01


All times are GMT +2. The time now is 06:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.