![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
En ting jeg har lurt på lenge: Hvorfor produseres "alle" store passasjerfly som lavvingede, mens fraktefly gjerne er høyvingede... ?
Personlig synes jeg høyvingede fly er tøffest; virker mer "naturlig" liksom: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Står litt her om du orker lese: http://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aircraft)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Kort sagt: Hvis god klaring til bakken er viktigst, er høyvingede fly løsningen. Store propeller, landinger på vann eller i terreng kan kreve litt ekstra klaring til underlaget. Er det ikke så nøye, er ofte lavingede vel så praktiske, siden man lettere kommer til vinger, motorer ol. Dessuten er det greit å plassere hjul på lavvingede fly, siden du kan feste dem til vingene, og dermed få den sporvidden du ønsker, samtidig som hjulene er lette å gjemme bort når du ikke trenger dem. Det finnes sikkert andre fordeler og ulemper også. Men begge deler funker
![]() Last edited by RWY 24; 29-03-2011 at 17:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Må ikke glemme å legge til de aerodynamiske fordelene ved å ha et høyvinget fly.
Stabiliteten på et høyvinget fly vil være bedre enn, ved et lavvinget fly inflight. Skyt meg om jeg forklarer det unøyaktig, men det er fordi vekten/C.G henger etter vingen som en pendel. Cessna 172, 152 - you name it - er gode eksempler på gode og stabile fly. En eller en annen fortalte meg at lavvinget fly er positivt under taxi pga. aerodynamikk. Kan ikke forstå eller huske hvorfor. Anyone? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Det meste innen flydesign er kompromisser — også hvor vingene er plassert. Det er nok skjelden man tenker at man skal plassere vingene høyt for å gi ekstra stabilitet. Men det er ingen tvil om at høyt monterte vinger gir økt stabilitet som resultat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Apr 2011
Posts: 3
|
![]()
Overvingede fly gir mye mer stabilitet ved virkelig tung last om flyet er overvinget men til "enkel" cargo som postpakker og mindre gods kan gods ofte bli fraktet med spes. Boeing 747 (Boeing 747-4FTF/SCD)
Ellers: http://www.airliners.net/photo/Air-C...42618401b367b8 http://www.airliners.net/photo/Anton...86dc5a0f08f95b http://www.airliners.net/photo/USA--...daf3976590009f |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Verdens 10 vakreste passasjerfly? | SeatBelt | Småprat | 17 | 22-07-2015 20:19 |
Loop med passasjerfly? | ohegge | Flyteknisk forum | 17 | 09-06-2011 09:23 |
Hjulbrems på passasjerfly | Robin882 | Flyteknisk forum | 12 | 05-12-2010 19:22 |
- Feil på to av ti passasjerfly | runethomas | Flyforum | 15 | 23-06-2009 01:55 |
Passasjerfly på ubåtjakt | sirpjalle | Flyforum | 7 | 28-09-2007 19:01 |