![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har aldri blitt spurt om å vise papirversjonen på vei til USA. Myanmar, Bhutan og India derimot var det påkrevd. Derimot er det ikke alltid korrelasjon mellom hvor jeg faktisk tilbringer første natten og den informasjonen som er gitt online og på arrival-cards. Fortalte en myndig dame i immigration på EWR etter å ha stått i kø lenge nok til at connection var borte for lengst om det egentlig gjorde noe at jeg kom til å bo første natten i en annen by. Hun kunne bekrefte at det betydde ingenting. I Kina må man i følge info på arrival card, hvis man bor privat - ikke på hotell, melde seg på en politistasjon innen 24h. Har jeg aldri gjort og har aldri skapt problemer. Derimot glemte jeg å skrive bostedsadresse på arrival card en gang på vei til Kina og fikk beskjed om at det gikk ikke. Så skrev "Hotel in the city" og spurte om det var greit. Det var det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Adressen trenger ikke å endres i ESTA. Imidlertid må den være i reservasjonen eller oppdateres på flyplassen, da den er en del av APIS-meldingen som sendes ved innsjekk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
ESTA er elektronisk så du trenger ingen kopi. Jeg har aldri endret oppholdsadresse og flydd inn til USA flere ganger på samme godkjente søknad. Ditt siste spørsmål: ettee min erfaring trenger du ikke å gjøre noe ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() ![]() Adresse trenger du egentlig ikke å endre da det ikke er krise, i og med at det må fylles ut på innsjekk uansett. Flyselskapene henter ikke den informasjonen fra søknaden. Last edited by Osl708; 09-05-2015 at 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trangsynt
|
![]()
Jeg oppdaterer aldri bostedsadresse i ESTA. Har ikke støtt på problemer enda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Man må huske at til USA blir 'APIS' sendt som en del av innsjekkingstransaksjonen (AQQ) og informasjonen går til DHS' database før du får fullført innsjekkingen. Hvis ikke DHS gir OK, blir ikke transaksjonen fullført.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Søkte nylig om ESTA på nytt da forrige 2 års periode nærmet seg slutten. Det er nå kommet en del nye spørsmål, bla. Om arbeidsgiver, navn på foreldre og sist, men ikke minst navn/adresse på kontaktperson i USA. Sistnevnte er jo det ikke alle som har, og da måtte man bare skrive unknown på navn/adresse og 999... Etc på telefon. Grunnen til endringen er å evt. fange opp fremmedkrigere fra Syria. Måtte Google litt for å finne ut av og ESTA søknaden tok noen minutter å få godkjent, mot normalt at det kommer "approved" med en gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, der var det en del nytt nå ja. Spørsmåltegnene gir også grei informasjon
Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Et spørsmål: Navn på billetten må stemme overens med navn i passet på reiser til USA, men så er da spørsmålet, hva da om man i mellomtiden har fått et ekstranavn? Om jeg bestiller billetter til USA på navnet mitt akkurat slik det står i passet, uten å ta med ekstranavnet, kan det skape et problem? Tenker på at det ekstra navnet jeg har fått står i offentlige registre som i Folkeregistreret f.eks. Kan de sjekke opp mot folkeregistreret f.eks?
Noen som har reist til USA, som kanskje har fått andre navn, som f.eks ved giftermål, på sitt "gamle" navn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nytt etternavn må du få endret i bookingen, mellomnavn ol. er normalt ikke viktig.
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Det viktigste er at billetten er lik den maskinskrevne linjen i passet (som ikke bruker ÆØÅ). DHS har ikke tilgang til norsk folkeregister.
Neste gang du får nytt pass vil det nye navnet stå der, så da må du passe på at ESTA også korrigeres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
EBD
|
![]()
Hvor mye informasjon har de tilgang til ved behandling av denne søknaden?
Har en bekjent som ønsker å reise over dammen men er litt bekymret for om det vil kreve visum. Dette pga spørsmålet i søknaden om bruk av narkotika. Vedkommende ble bøtelagt for å ha røykt cannabis for ca 15 år siden. Dette er vel foreldet og kommer ikke opp på en vandelsattest, foruten den såkalte uttømmende attesten. Er dette noe som vedkommende burde "glemme" eller vil det fort føre til problemer ved innreise? Ideelt sett ønskes det ikke å opplyse om dette men det er enda mindre ønsket å snu i døra og bli sendt rett tilbake til Norge.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Har alltid ellers lurt på hva som skjer ved "retur" - altså når noen blir nektet innreise og sendt tilbake, må de betale ny billett selv? Har en nevø som nesten ikke kom inn i landet, trolig pga politisk aktivitet, men han kom da seg inn likevel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, de har selvsagt tilgang til strafferegisteret.
Det beste han kan gjøre er å spille med åpne kort og ta kontakt med ambassaden i forkant. Narkotikadom (et forelegg er også å betrakte som en dom) er i utgangspunktet utelukkende for adgang til USA, men hvis dommen ligger langt tilbake i tid kan ambassaden utstede en waiver. Kilde: https://help.cbp.gov/app/answers/det...riminal-record Hvis han derimot IKKE opplyser om dette, men satser på at det skal gå bra, og så blir oppdaget i rutinekontroll, så vil det sannsynligvis ende med hjemreise og utestengelse i x antall år. Last edited by sabergum; 25-05-2015 at 19:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Amerikanske myndigheter har ikke slik tilgang etter norsk rett, tror jeg. Politiregisterloven regulerer idag uttømmende hvem som kan få se hva av slike opplysninger. Jeg kjenner ikke alle detaljer i denne nye loven, men den ble vedtatt nettopp for å sikre bedre personvern. Det kan selvfølgelig være at det skjer utlevering av straffeopplysninger i konkrete saker under radaren (som ledd i etterretningssamarbeid mellom fremmede stater), men det er vel ikke så veldig aktuelt her. Dessuten, hvorfor skulle vi gi amerikanerne innsyn på generelt grunnlag i norske personopplysninger/registre? Er vel ikke akkurat sånn at dette går motsatt vei?
Last edited by Vegasbaby; 25-05-2015 at 22:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Nei det har de ikke. Jeg antar at hvis du blir stoppet i kontroll så kommer de til å be deg signere på at de kan hente ut opplysninger om deg. Hvis det da viser seg at ESTA-søknaden inneholder uriktige opplysninger er jeg rimelig sikkert på at konsekvensene blir rimelig kjipe. Jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |