![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ble nesten nekta å være med UA fra Palau til Guam her i forrige uke, da damen ikke kunne se om jeg hadde søkte ESTA. Hun sa jeg måtte vise utskrift fra esta bekreftelse. Hun kunne "kanskje" godta å se elektronisk kopi (på min pc).
Internett funka ikke på flyplassen, så begynte å bli litt stressa når avgangstiden nærmet seg. Jeg så at jeg aldri har fått noen email bekreftelse fra ESTA. Tilslutt fikk jeg tak i en annen innsjekkdame som søkte opp esta online og så med en gang at jeg var godkjent. Er det krav om at man må ha med papirutskrift av ESTA bekreftelsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Heisann!
Aldri hørt om noe krav til det. Men kan være greit å printe ut og ha liggende i passet.. Det har jeg gjort og da slipper man styr. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg har også blitt krevd papirkopi av søknadsnummeret (!) ved innsjekk hos SAS på KRS, før jeg skulle fly KRS-OSL-EWR.
Etter det har jeg alltid det liggende i passholderen.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tok skjermbildekopi av godkjent søknad og har det liggende som bilde på telefonen min i en egen mappe. Har dog aldri blitt spurt om dette, men vil være på den sikre siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Trodde, som trådstarter at dette var helt unødvendig. Men ble også stoppet av BA på OSL som ville se denne. Etterpå har jeg hatt med print.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis man da blir nektet å reise, hvem sitt ansvar er det da å dekke ny billett? Står det i terms&conditions at man må vise dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fikk raskt svar, dvs de svarte ikke på spørsmålet men sa beklager og at de skulle skjerpe seg, og ga meg en $200 travel voucher gyldig et år ! Så da tar jeg altså ikke med papirutskrift neste gang heller ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Liker å ha papirutskrift av ting. Kjekt når berta i skranken mener du ikke har betalt eller har reservert noe mindre eller no annet slikt tull
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Står det ikke nokså tydelig på ESTA-siden at man ikke behøver å printe ut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Står litt her: https://help.cbp.gov/app/answers/det...mpleted-online...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror de aller fleste innsjekksystemer som blir brukt til flyvninger til USA, sjekker automatisk om ESTA er gyldig, samtidig med Secure Flight. Men det skjer bare på disse flyvningene, og om du har en forbindelse før og hvor man bruker ulike systemer eller ikke får sjekket inn på USA-flighten så ser man ikke dette. Det hender også iblant (men sjelden) at link mot CBP sine systemer ikke fungerer eller er nede.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
La inn søknad for min sønn, og la inn hans fornavn, og etternavn. Morens etternavn, står som fornavn i passet, men er jo mellomnavn i vanlig norsk bruk.
Ved ? tegnet i ESTA søknaden, stod det følgende: In the Family Name field, enter your family name as the family name appears on your passport under the Family Name or Surname field. The family name is required to complete the application. In the First (Given) Name field, enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First or Given Name field. Do not include the middle name in this field. The first name is required to complete the application. If you have no first name, then enter the letters FNU which stands for First Name Unknown. Jeg tolket det dithen, at jeg bare fyllte ut fornavnet, uten mellomnavnet(mors etternavn), her. Har jeg da gjort rett, og at det ikke vil by på problemer ved evt innreise i USA? Gjelder dette og vanlige mellomnavn, altså uten dobbelt etternavn? Men type Per Magne etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skriv det AKKURAT som det står i maskinlinjen i passet. Og det samme på flybilletten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker
![]() Da er det vel bare å fylle ut ny ESTA. Regner med det går greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg fikk en gang litt trøbbel i immigration fordi det er et eller annet merkelig med funksjonaliteten på sas.no som noen ganger fjerner mellomnavn etter at man har registrert passasjerinfo. Dermed ble det diskrepans mellom opplysningene fra flyselskapet og hva som sto i pass/ESTA, og dragen ved immigration i Houston ble i tvil. Det gikk dog bra til sist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
I infoen hos flyselskapene derimot har jeg alltid lagt inn alle. Dog med litt problemer nå og da siden den tekniske kvaliteten til nettsidene er på høyde med en nettavis på 90-tallet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Jeg har ikke hatt mellomnavn (mors etternavn) på verken flybilletter eller ESTA, og ikke opplevd problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nordmenn har ikke offisielt mellomnavn, derfor finnes heller ikke dette i passene våre og skal derfor legges inn enten som en del av fornavn eller etternavn slik det står i passet. Når passet sveipes i passleserne så legges informasjonen inn i systemene på samme måte.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg skal til USA for første gang i mitt liv denne måneden her. I den anledning lurte jeg på om jeg må kunne vise godkjent ESTA søknad på flyplassen her i Norge? Eller vil flyselskapene finne frem min ESTA godkjennelse via passet mitt?
Ser at ESTA søknaden min er godkjent for 2 år. Hvis jeg skal til USA i løpet av denne 2 årsperioden, må jeg endre oppholdsadresse og slike ting og underveis? Eller trenger jeg ikke å gjøre noe mer med denne søknaden i løpet av de neste 2 årene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg pleier aldri ha med papirkopi av søknaden. Går alltid greit
![]() Du skal oppdatere adressen hver gang, om noen sjekker det derimot.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |