![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du kan jo også gå til esta.gov å sjekke statusen ved å oppgi passnummeret ditt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Innsjekk skal kontrollere dette live (AQQ APIS Quick Query er en del av transaksjonen) og du skal ikke kunne bli sjekket inn hvis ikke ESTA er i orden. Imidlertid har jeg sett at man har hatt en del dataproblemer hos immigrasjonsdelen av DHS, og det er mulig dette er relatert og at det er derfor de var såpass hjelpsomme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har også tatt med meg en utskrift av godkjenning på tur for sikkerhets skyld, da men aldri vet. Men godt å høre at det ordnet seg for deg, selv om du i verste fall tapte noen kroner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Regner med at du hadde med utskrift av den ESTAen du søkte i Norge?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Drar denne opp igjen. Jeg skal i slutten av august fly inn til Newark, og videre til Canada. I APIS-en hos SAS har jeg skrevet "Transfer Canada". Hjemmesiden til SAS er såpass behjelpelig at den ikke lar meg endre denne teksten nå. Er dette OK å legge inn når jeg har neste avgang på sammenhengende billett, bestilt gjennom sas.no?
Håper noen her inne kan komme med et klokt svar ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tar jeg ikke feil så skriver du det også på tollskjemaet du får ombord... Vi skal også i transit neste måned til Costa Rica...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Skal til USA i februar med familien. Passet til svogern og nevøen min utløper i hhv april og mai. Datoen vi reiser er 16.februar til 25.februar. Er det sånn at passet må være gyldig 3/6 måneder etter utreise fra USA? Eller trengs gyldigheten kun for oppholdet?
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I teorien så skal passet være gyldig 6 mnd utover utreise, men norske pass er gyldige i USA 6 mnd utover det som står som utløpsdato i passet. Derfor kan du bruke det helt til den datoen som står i passet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Takker, mcduck
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Uansett, med så kort tid opptil så hadde det neppe skadet og fornye passer litt før
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, man blir brått litt låst i tilfelle det er irr-ops og man får tilbud om å reise via et annet land el.l.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nja, er ikke enig. Hvilket land skulle det være? Norske pass er gyldige helt til utløpsdato i Mexico, Canada, USA samt hele EU, inkludert Storbritannia. Om passet går ut i April og de reiser i Februar så er det ingen problem noen steder på veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det var en generell betrakting ifht kommentaren om fornyelse og evt risiko med å tyne de siste dagene ut av passet. Dumt å få passproblemer på toppen av vulkanutbtudd eller snøstormer el.l. (i dette tilfellet liten risiko)
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
I tillegg til og måtte stresse etter eller rett før det får ut. Jeg fikset nytt pass nå 4 måneder før mitt gikk ut da jeg hadde en ledig dag og tid til og dra til politiet. Mye bedre istedet for å stresse i siste lite en dag det egentlig ikke passer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Absolutt, vi skifter min 2 mnd før utløp, og om mulig "lavsesong" på det kontoret.
I tillegg ingen turer planlagt i nærmeste framtid.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Scanflyer Silver
|
![]()
Jeg er enig med de fleste her. Da får de ta turen til politiet i januar og fornye passet sitt.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det mange flyplasser der vi som tidligere har vært reist på ESTA kan bruke automater? Det funket perfekt i Phoenix og var en skikkelig fast track i praksis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Endringer på ESTA-sidene? Jeg får kun til å endre adresse for min neste tur til USA. Dette med flightnummer og andre opplysninger ligger fortsatt fast fra tidligere. Noen andre som kan sjekke sin ESTA og se hvilke muligheter de får opp
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det stemmer, ser at nå spør de kun etter adresse og ikke hvilket fly du kommer med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |