Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2019, 23:12   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Är det bara jag som inte visste att ESTA inte längre är giltigt om man rest till Nordkorea?
Nordkorea og 6 andre land. Det er 4 år siden de regene ble innført så de fleste som reiser litt burde ha fått det med seg.

Men det er jo selvsagt de som ikke engang har fått med seg at de trenger pass om de skal ta danskebåten.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2019, 00:22   #2
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nordkorea og 6 andre land. Det er 4 år siden de regene ble innført så de fleste som reiser litt burde ha fått det med seg.

Men det er jo selvsagt de som ikke engang har fått med seg at de trenger pass om de skal ta danskebåten.
I følge Koryo tours, så ble Nord-Korea inkludert i denne regelen i 6. august i år, så det må vel ansees som ganske ferske nyheter, som det vel er mange som ikke har fått med seg.

De 7 landene som tidligere har vært lista opp er: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen

https://koryogroup.com/blog/news-upd...waiver-program
https://www.cbp.gov/travel/internati...waiver-program
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2019, 00:42   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
I følge Koryo tours, så ble Nord-Korea inkludert i denne regelen i 6. august i år, så det må vel ansees som ganske ferske nyheter, som det vel er mange som ikke har fått med seg.

De 7 landene som tidligere har vært lista opp er: Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen

https://koryogroup.com/blog/news-upd...waiver-program
Trodde faktisk Nord-Korea hadde vært med på sen listen hele tiden, men ser at det ble lagt til listen på den siste siten i løpet av 5. august.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 18-09-2019, 21:06   #4
viking_travler
Newcomer

Har gyldig ESTA. Denne er ikke registrert med en adresse i usa men som TRANSIT. Skal til usa snart og var inne for å oppdatere informasjonen, men det er ikke mulig å endre fra transit til en adresse i usa.

Må jeg ha en ny ESTA? eller er det ikke noe problem at den står med transit?
viking_travler is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2019, 21:21   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du må alltid registrere adresse når du sjekker inn, så det har ingen betydning.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2019, 05:17   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Nå må de som har besøkt Nord Korea søke om visum til USA. Jeg ser de har oppdatert ESTA spørsmålene. Det er trist. USA er ikke det enkleste landet å søke om visum til akkurat...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2019, 10:52   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Nå må de som har besøkt Nord Korea søke om visum til USA. Jeg ser de har oppdatert ESTA spørsmålene. Det er trist. USA er ikke det enkleste landet å søke om visum til akkurat...
Er det noen tidsbegrensning på dette, som i løpet av de siste fem årene, for eksempel?
Old 29-10-2019, 11:07   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Er det noen tidsbegrensning på dette, som i løpet av de siste fem årene, for eksempel?
Fra og med 1. mars 2011 er det som gjelder for svartelisten for USA. Somalia, Sudan, Yemen, Syria, Libya, Irak og Iran var på listen. De nye er Nord-korea, Venezuela og Tsjad som ikke har kommet inn i tekstene så mange steder enda.

Kina derimot har ingen offisiell liste, men det er flere stempel i passet som gjør at man ikke kan få visa on arrival, så det er vanskeligere å planlegge.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 29-10-2019 at 11:09.
Old 10-11-2019, 12:39   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Når sluttet CBP i USA å stemple passene ved entry? Ved entry i Miami på fredag så ble ikke passene våre stemplet?
Old 18-11-2019, 20:12   #10
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Når sluttet CBP i USA å stemple passene ved entry? Ved entry i Miami på fredag så ble ikke passene våre stemplet?
Jeg fik stemplet passet ved indrejse SFO den 17. oktober, efter at
automatkvittering og tolddeklaration var afleveret.
(Jeg lagde mest mærke til, at CBP agenten mødte mig med
et smil og et ‘ welcome to San Francisco!! )
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2019, 13:20   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Antagelig samtidig som de begynte å ta inn tollskjema/automatprint i immigration og ikke ved utgangen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2019, 15:19   #12
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Antagelig samtidig som de begynte å ta inn tollskjema/automatprint i immigration og ikke ved utgangen.
Stussa på dette for ein mnd sidan, då fekk eg stempel på LAX. Men for to år sidan på SFO er eg rimeleg sikker på at eg ikkje fekk.
Old 17-11-2019, 05:13   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?
Old 17-11-2019, 12:41   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.

Quote:

Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
  • Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
  • Nationals of VWP countries who are also nationals of Iran, Iraq, North Korea, Sudan, or Syria.

Old 18-11-2019, 22:15   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 18-11-2019, 22:32   #16
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.
Når man ser hva som skjer der borte nærmest daglig, er det merkelig at jeg som har besøkt USA fem-seks ganger uten å komme i krangel med en drosjesjåfør engang, skal slite med å få komme, fordi jeg var nysgjerrig og tok en titt på DPRK.
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?
Old 18-11-2019, 23:11   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?
Var det ikke Brazil som som en hevn innførte noen restriksjon og ekstra bilder og fingeravtrygg av turister fra USA?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-01-2020, 22:46   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det du skriver er kun korrekt hvis du krysser inn i USA med bil, tog eller buss. Flyr du videre fra Canada trenger du ESTA også (selv i de aller fleste tilfeller er grensen inn i USA på den Kanadiske flyplassen. Forøvrig gjelder det samme om du reiser fra USA til Canada - Du må ha Kanadisk ETA om du flyr til Canada, men ikke hvis du kjører eller tar annen bakke transport.
Old 12-01-2020, 12:27   #19
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...
Old 12-01-2020, 14:00   #20
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...
Dersom noen har skrevet noe om 5 år grense, så må det nok være en misforståelse. Datoen som gjelder, er 01.03.2011, og den datoen har vel aldri blitt endret etter at de innførte en "svarteliste" med land for noen år siden. Nord-Korea var imidlertid ikke inkludert på lista før i fjor.

Quote:
Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
- Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
espenlok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules