Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2007, 13:31   #1
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Default Re:

Quote:
Originally posted by Farmer

Men, nå skal det også være sagt at det også blant de som jobber i security så er det nok personer som ikke er optimalt egnet..

Amen
Old 11-03-2007, 14:01   #2
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Re:

Fikk en opplevelse på Sola sist onsdag av vekter i sikkerhetsskontrollen om jeg benyttet belte i buksa og svart ja, men den piper ikke "svarte jeg" og svaret kom raskt tilbake, her er vi mye strengere enn ellers - bare å ta den av og legg den på båndet !! og så hadde jeg med en bærepose med 1/400 fly kjøpt av Leorim - den ble satt på båndet og tror du en av folka måtte ta opp hver eske for å sjekke, selv skjermen viste at det var minifly - det kunne være noe i mellom !!

Hadde skoene mine pepet og hadde jeg blitt bedt om å sette disse på rullebåndet - så ville det blitt kø uansett - ingen ville ta i de skoa og med den lukta - hvem har med engangshansker på flytur

Med litt smil - så bla alle pakningene sett igjenom - dette blir det køer av.

Men på OSL - så synes jeg alt går greit - så ikke snakk med sikkerhetsfolkene - gjør det du blir bedt om -
Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 14:05   #3
N-3PB
ScanFlyer Gold

N-3PB's Avatar

Default Re:

Marsipan med ut til julefeiring i Nordsjøen gjennom security'en på heliporten er også "suksess"!!
Har visst samme tetthet som en eller annen type sprengstoff
Old 11-03-2007, 14:30   #4
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Default Re:

Quote:
Originally posted by N-3PB

Marsipan med ut til julefeiring i Nordsjøen gjennom security'en på heliporten er også "suksess"!!
Innpakket brunost til forretningsforbindelser er alltid interessant for security, og særlig hvis du har med deg f.eks. earphones for iPod i samme Carry-On.
Old 11-03-2007, 14:35   #5
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Default Re:

Har gått noen hundre ganger gjennom sikkerhetskontrollen, både som ansatt og som vanlig pax. Stort sett ingen spesielt dårlige erfaringer. Opplevde i ansattkontrollen en gang et islands crew hvor styrmannen hadde med seg et SVÆRT knivsett, type kniver i str 20-40 cm. Dette skulle han ha med som håndbagasje, og kunne ikke fatte og begripe hvorfor han som fløy flyet ikke kunne få det med seg inn på flyet. Han hadde jo ikke tenkt å kapre flyet.... Aner ikke hva enden ble på visa, men jeg kan jo skjønne stakkarne i sikkerhetskontrollen som sikkert møter endel "verdensmestre", VIP`er (i egne øyne) og vriompeiser i løpet av en vakt. Kun èn gang har jeg møtt påen vanskelig person i sikkerhetskontrollen. Det var en innleid, middelaldrende tysker som bjeffet det han hadde å si, på tysk. Alle kortene måtte ut av lommeboka, før de ble lagt ved siden av hverandre på benken hans. "Employee" sa han og pekte på sikkerhetskontrollen for de ansatte, når han så ansattkortet mitt. Jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne på skoletysk at jeg reiste som vanlig reisende og pekte på 2 åringen jeg hadde på armen. "OK", gryntet han før han vinket oss videre. Men så lenge man er litt forberedt før sikkerhetskontrollen, og ikke prøver seg på morsomheter som "jeg har bare en liten bombe i sekken" osv, så tror jeg ikke sikkerhetsfolka på OSL er så mye værre enn andre steder i verden. Men det har sikkert litt å si på humøret deres at de sikkert får vannvittig mye kjeft i løpet av en dag, og da kommer man inn i en litt vondt sirkel.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 15:30   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re:

Men det burde jo være et minimumskrav at man snakker innfødtsk og ikke leier inn utlendinger - i denne sammenheng tyskere.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 16:24   #7
Utflyttet
Ute på tur

Default Re:

Quote:
Originally posted by OSLflyer

Quote:
Originally posted by N-3PB

Innpakket brunost til forretningsforbindelser er alltid interessant for security, og særlig hvis du har med deg f.eks. earphones for iPod i samme Carry-On.
Dette har jeg gjort flere ganger på mine Australia-turer for å være brunost-kurèr.

Sikkerhets-folket er ikek så ille, det er mye festligere med rekasjonen til "mat-politiet" på vei inn i australia, der skal de åpne alt og lukte på det go en brunost uten kjøling i et døgn er litt i strammeste laget for meg også...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 16:52   #8
anders320
ScanFlyer Silver

Default Re:

Quote:
Originally posted by audunn

Reiste nettopp gjennom OSL, måtte gjennom secuirty 2 ganger. Kan ikke si at de var spesielt hyggelig, men allikvell ikke noe uhøflig. I motsetning til på TRD hvor de smiler og flirer, de hadde vell trengt et smilekurs på selveste OSL.
Reise til STN for noen mnd siden, der ble jeg faktisk tatt til siden for en nøye sjekk, noe slik har jeg aldri opplevd før, jeg er jo 17 år:P og min familie stod i bakgrunnen og ventet. Det var nesten skummelt:huh:
Tja. Har vel vært borti lignende situasjoner selv. Men da jeg og to kompiser reiste fra OSL for noen uker siden var han ene vennen min rimelig fornøyd. Han var tatt ut i en tilfeldig manuell kontroll med metalldetektor av ei brennheit blondine på rundt 20 år. Han er like gammel som deg, så han smilte en stund etterpå =P
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 18:31   #9
Bluejuice
ScanFlyer Blue

Bluejuice's Avatar

Default Re:

På tide å få noen andre enn Adecco i slusene, Det kan skje før dere aner det, det skal vel legges ut på anbud igjen ganske snart
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 19:14   #10
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Default Re:

Quote:
Originally posted by Bluejuice

På tide å få noen andre enn Adecco i slusene, Det kan skje før dere aner det, det skal vel legges ut på anbud igjen ganske snart
Hvis kun pris som gjelder, så skal se vi har en haug med polakker som tar seg av security på OSL om ikke så lenge:huh:
Old 12-03-2007, 10:19   #11
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Re:

Min erfaring er at de i sikkerhetskontrollen stort sett er helt ordentlige og hyggelige folk - så finnes det selvsagt noen som er sure, som kompenserer for at de ikke kom inn på politiskolen, og hvis den piloten har rett, som rett og slett misbruker sin stilling til å tafse på kvinner. Men manglende folkeskikk er en annen sak enn om sikkerhetsreglene i seg selv er for strenge. Etter hysteriet med desilitersflasker i plastposer kom kan jeg være enig i at det har tatt av, men det er altså en annen sak enn mye av det som er referert her.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 15:36   #12
amatør
ScanFlyer Gold

Default Re:

Har alltid fulgt sikkerhetsreglene til punkt og prikke, og har aldri hatt noen ubehagelige opplevelser, hverken på OSL eller andre flyplasser..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 15:49   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re:

Kun hatt én negativ opplevelse i en sikkerhetskontroll, og det var i Tyskland et sted (HAM tror jeg, ikke sikker). Klarte å glemme boardingkortet mitt, men husket på det og gikk de tre metrene tilbake og hentet det på båndet. Da var det en vekter som gjerne vill vite hvorfor jeg hadde valgt å legge igjen boardingkortet mitt, for å så hente det igjen. Huh?

Aldri hatt noen problemer på OSL, ikke en gang når tyskerne var der, selv om det var noe vanskelig å kommunisere med dem.

Er det ikke en masse Securitasvektere der (på OSL) allerede?

For øvrig synes jeg greia om at vektere er sånne som ikke klarte å komme inn på PHS er ganske gammel og utslitt.

Posting Rules