![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Så vidt jeg ved, var det SAS der stod for udgivelsen. Bladet udkom en gang om måneden. Det startede i 1952 og sluttede i 1962. Som en smagsprøve, har jeg vedhæftet et omslag fra 1958. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Jeg har derfor lagt billedet ind på billed galleriet. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
[tmb]68[/tmb]
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() De fleste billeder i bladet, var taget af SAS fotografer, først og fremmest Erik Jensen, der leverede nogle fantastiske forsider/omslag. Mange af disse billeder kan man stadig finde i SAS' arkiver (hvis man er heldig). Dette billede er fra Vi Flyver, Juni 1960 (9. årgang nr.2) og viser den nybyggede del af CPH lige før den blev taget i brug. Jeg skal måske lige tilføje, at alle artikler og billeder i Vi Flyver frit kunne citeres og gengives! Hvis der er interesse for det, vil jeg bringe flere inscanninger fra min - meget slidte - samling af Vi Flyver. Nils http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=71 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Fantastiske bilder, særlig de 2 fra CPH i 58 og 60 !
Takk!!!
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Billedet er taget i SAS hovedværksted i CPH, lige over for den gamle lufthavnsbygning (som heldigvis er blevet bevaret). I forgrunden er DC-4 OY-DFI "Dan Viking". Ved siden af en ukendt Loftleidir DC-4 og længst til højre en USAF C-54D (c/n 10582), der samme år blev leveret til det portugisiske flyvevåben. Bagved kan ses tre Scandia, hvoraf de to nærmeste er LN-KLK og LN-KLL. Længst væk er der tre DC-3, hvor de to nærmeste kan genkendes som OY-DCO og LN-IAF (der nu flyver hos Flygande Veteraner som SE-CFP). Billedet er igen taget af Erik Jensen. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=74 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Billede teksten på side to lyder: "Det dobbelte omslagsbillede viser den venstre vinge med to motorer - de kaldes nummer 1 og 2 - på en SAS super cloudmaster, en DC-6B. Det er taget over Sverige i to kilometers højde specielt for "Vi Flyver". Jensen, som har taget billedet, brugte et Lindhof-kamera med weitvinkel [sic!] på een firehundrededel sekund." Det billede vil jeg gerne have i plakat-størrelse over mit arbejdsbord ![]() Nils http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=73 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]()
Wow, keep 'em coming. CPH er definitivt ikke slik ut idag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Den gamle lufthavnsbygning set fra luften. Propel flyene er stadig enerådende - kun en Martin B-57 repræsenterer jet flyene. Bygningen med det buede tag er den gamle brandstation og længst til højre kan man lige se den gamle luftgodsstation. Taget nederst i billedet (ved B-57) er hangar 1, som billedet med DC-4'eren er taget i. Nils http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=75 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Billedet viser det gamle kontroltårn på den gamle stationsbygning i den gamle lufthavn i CPH. Kontroltårnet var blot en glaskasse, der var påsat bygningen - og som man kan se, var den ikke hævet ret meget over opstillingspladsen. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=79 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Billedet viser det nye kontroltårn på den gamle stationsbygning i den gamle lufthavn i CPH. Den nye radar var lige blevet monteret. Det gamle kontroltårn kan ses i billedets nederste venstre hjørne, lige bag ved lysmasten. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=80 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Den nye hovedbygning - "Nord Europas største" - kan ses i forgrunden, medens den gamle lufthavn ses i baggrunden. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=81 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Det er virkelig interessant å se de gamle bildene fra CPH.
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Igen et mester-fotografi af Erik Jensen! LN-KLH er fotograferet kort tid efter levering - man kan næsten lugte den friske maling. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=82 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() SAS reklamebillede, der viser Caravellens specielle kabine vindue. Mange, mange år senere blev billedet brugt i John Weggs store bog om Caravellen (side 127). http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=83 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() Aftenstemning foran den nye hovedbygning. Caravellen i midten er SE-DAG. http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=84 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() De var dog så brede, at der var god plads ovenpå til mange tilskuere. De fleste af mine billeder er taget fra disse fingre. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
![]() Uansett, hvor brede var de? For meg ser de veldig ganske smale ut, men øyemål på ett bilde tatt fra luften er kanskje ikke den beste målemetoden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
Join Date: Feb 2007
Posts: 34
|
![]() ![]() ![]() Jeg ved ikke nøjagtig hvor brede fingrene var, men jeg har fundet et billede på airliners.net, der ganske godt illustrerer det: http://www.airliners.net/open.file/0671035/L/ Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Så luksuriøst flyver kabinebesætningerne | Everest | Småprat | 8 | 28-12-2012 21:06 |
DC-3 ; Flyver for evigt ( BT-67) | scanhorse | Flyforum | 3 | 06-10-2011 18:04 |
Jet Time flyver for SAS | MD80Kristian | Flyforum | 2 | 04-09-2010 20:12 |
Å Bli flyver for FN?? | salmon-air | Flyforum | 6 | 26-01-2008 18:55 |