![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kort fortalt er spørsmålet dette: hvis jeg har en billett som går SK-LX-LX-OS-OS-SK, vil det ha konsekvenser for det hele hvis jeg dropper første leg som går med SK og dukker opp først på LX?
Jeg skal til Praha, men mitt pass har ligget altfor lenge hos britene, og etter mye frem og tilbake blir det sendt fra Stockholm til Oslo idag - de rekker altså ikke sende det fra Oslo til Tromsø i tide for tirsdagens avreise. Jeg har bedt dem om å la passet ligge Oslo for at jeg skulle kunne hente det, men problemet er at jeg har en connection på 1t 10m. Har prøvd å booke om til en senere avgang fra OSL, men det er ifølge Widerøes chat ikke mulig. Og så fikk jeg bekreftet at no-show betyr kansellering av returen. Men dette er jo LX/OS-praksis, SAS bryr seg ikke så mye om dette hvis jeg forstår riktig. Jeg vil prøve å fly til Oslo på mandag og håpe at passet er klar da, eller i verste fall tirsdag morgen, og så hoppe på LX-flighten fra Gardermoen. Er det mulig, altså? Eller kanskje vil det være mulig å gjøre noe hvis kona forklarer situasjonen på innsjekk i Tromsø? All innspill mottas med takk! Jeg er litt desperat her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da har du et seriøst problem hvis biletten er gjennomgående. Møter du ikke på første leg har du ikke møtt og da er hele turen gått fløyten...
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har du prøvd å ta kontakt med politistasjonen på Gardermoen? Det er kanskje mulig å avtale at passet sendes dit slik at du kan hente det der når du passerer gjennom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nødpass er vel en mulighet, men ut i fra det du antyder er du neppe norsk statsborger siden du har sendt det til britene... Men no show på første leg betyr i 99,9% av tilfellene kansellering resten av billetten. Reglene er klinkende klare på det punktet.
Last edited by Hypern; 14-01-2012 at 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Har du prøvd å ringe flyselskapet og forklare situasjonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker for alle innspill! Skikkelig shitshow dette...
Quote:
Quote:
Heller mot å reise på mandag og håpe på at det er der, og så enten returnere til Tromsø på kvelden eller overnatte i Oslo og spare pengene til den unødvendige turen hvis jeg må kjøpe nye billetter til Praha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har du vurdert å bytte statsborgerskap siden du tydeligvis ikke bor i Russland?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, si det. Men jeg har ikke bodd i Norge lenge nok (7 år + all den tiden en har vært ut av landet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tror jeg personlig ville returernt til Tromsø for å unngå mulig trøbbel...
Ingen mulighet å få et budfirma el. til å stå klare med passet når du passerer gjennom OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flysitter
|
![]()
Kjørte taxi en stund å vi fikk endel stumme passasjerer (Blodposer,kofferter,skolearbeidet osv) så ikke umulig det går å avtale med oslo taxi eller lignende å møte deg på OSL med passet. Da betaler du sjåføren da du mottar passet. Bare passe på at passet er pakket inn i en forseglet konvolutt først,
Last edited by jameson82; 14-01-2012 at 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk, budfirma eller taxi skal jeg prøve å undersoke, selv om i utgangspunktet virker det lite sannsynlig: ambassaden utleverer passet enten personlig eller til en som har et brev fra vedkommende og kvitteringen, og det blir fort problematisk å sende disse til Oslo på noen få timer. Det største problemet i alt dette at det er veldig vanskelig å kontakte ambassaden: jeg har prøvd å ringe, men så snart de hører at det har visum å gjøre sier de "Sorry, we do not answer any visa questions over the phone", og man må sende epost til deres kommersielle partner som videresender den til ambassaden, og tar altfor lang tid i denne situasjonen...
Så har jeg funnet kopier av nøkkelsidene i passet (bildesida og norsk oppholdstillatelse). Strengt tatt er det da ulovlig, men det blir vel ingen grensekontroll, og jeg trenger bare å overbevise folk på innsjekk/gate... Svært risikofylt, men kanskje det går an i aller aller verste fall? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har du fått utstedt norsk oppholdstillatelse som eget kort (ikke i passet)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei. Jeg kan prøve å oppdrive brevet fra politiet om at søknaden er innvilget (men det er på norsk, hjelper kanskje ikke så mye på innsjekk i Praha), evt. prøve å få utskrift fra folkeregisteret eller et eller annet brev fra politiet på mandag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA/Russia relations og konsekvenser for luftfarten | sk931 | Småprat | 3 | 11-08-2018 01:02 |
Regler ved lange connections? Forlate sikkerhetssonen? | Oladunk | Reiseforum | 17 | 28-06-2015 18:59 |
Ryanairs takeover av Aer Lingus - konsekvenser | barca | Flyforum | 13 | 13-02-2013 12:34 |
Konsekvenser av spillforbud og kredittkortbruk i utlandet? | Fnate | Reiseforum | 29 | 25-06-2011 20:57 |
Indirekte konsekvenser | LN-FOC | Flyforum | 4 | 11-07-2006 17:36 |