![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Interessant artikkel i Finansavisen i dag, dessverre er den ikke tilgjengelig på nettet, så jeg tøyer åndsverkslovens sitatrett til det ekstreme, og poster bilder av artikkelen her.
Kort oppsummert har Konkurransetilsynet bestilt en rapport av NHH, og i følge artikkelen konkluderer de to forfatterne av rapporten, professorene Frode Steen og Larrs Sørgård, at det ikke lenger finnes grunnlag for forbudet mot bonuspoeng. SAS viser til denne rapporten for å legge ytterligere press på Konkurransetilsynet. Saken vil bli oversendt til Fornyings- og administrasjonsdepartementet for endelig vedtak innen nyttår. Hvem får en hyggelig julegave? Kjos & Co eller alle oss andre? ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det skal bli interessant å se utfallet av denne saken. Nå ville jeg vel ikke nødvendigvis tatt SAS sin gjengivelse av resultatene for den hele og fulle sannheten - jeg antar at dette er bruddstykker av rapporten som støtter SAS sitt syn. Steen og Sørgard er svært kompetente folk så om de sier at helhetseffekten på konkurransen ikke er negativ så regner jeg med at de har gjort grundig arbeid. Nå vet vi vel ikke om akkurat dette er forskernes endelige konklusjoner. Ofte er det i denne typen analyser slik at det er forklaringsfaktorer som går i forskjellige retninger, samt at det i sin natur er tilbakeskuende/basert på historiske data, noe som gjør at man ofte må ty til annen form for argumentasjon når det gjelder å se fremover. Og fremtiden kan man jo aldri si noe om med 100% sikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Minuset for enkelte, om det gjeninnføres bonus poeng på innenriks, er vel at nivået for å åpnå sølv/gull blir høyere. Skal bli spennende å se hva som skjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg krysser i alle fall fingrene, og håper på en hyggelig nyhet før jul. Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette har du nok helt rett i. Det vil alltid være et empirisk spørsmål hva som rent faktisk er effektene av dette, så jeg gleder meg til å lese rapporten (dersom denne frigis).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis det nå skulle åpnes for bonusopptjening innenlands, hvor raskt kan dette tre i kraft? Håper isåfall dette ikke endrer antall flights man må ha for å oppnå sølvnivå (det er vel lite sannsynlig). Tipper heller at det blir 40 flights, og ikke 35, for gull også i Norge, slik det er i Sverige og Danmark. Hvordan organiserer man en sånn overgangsfase? Vil tippe at mange er i et viktig opptjeningsløp, og hvis antall flights man trenger på et eller annet tidspunkt endres, vil det bli fra og med en persons neste opptjeningsperiode, eller vil det gjelde alle fra en bestemt dato?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trangsynt
|
![]()
Endelig noe nytt...nå er det bare å krysse fingre og tær!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Om vi får bonus blir det spennende å se om kravet for ebg blir svenskt eller danskt nivå. Spent på opptjening mellom Nord- og Sør-Norge. Uansett bør det vel tillates opptjening på tilslutningbilletter. I dag er det jo negativt konkurransevridene for Sk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Om regjeringen hadde kunnet det ville de nok også forby at nordmenn skal kunne tjene poeng også i utlandet. Jeg ser ikke bort ifra at de likevel vil prøve det.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Blir ikke overrasket om vi ser vesentlig høyere gullkrav dersom poeng kommer tilbake innenriks. 40 segments / 60 000 poeng?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Ja, de innfører stadig lover som skal gjelde for nordmenn i utlandet. For eksempel hvor man kan betale med kredittkort.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Krysser fingrene for at våre myndigheter opprettholder et fritt flymarked, der kunden kan velge fritt, på grunnlag av pris og kvalitet, og ikke være bundet til diffuse og kronglete bonusordninger, som virker konkurransehemmende!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Med all prisfikseringen i markedet nå, kan jeg ikke skjønne at bonuspoeng skule føre til at folk låser seg inne hos SAS noe mere en de gjør i dag. SAS kan ikke prise seg mere ut av markedet en det de gjør i dag, bare fordi de kan tilby noen skarve bonuspoeng på innlands.. Forbudet har gjort sin nytte, Norwegian har blitt en solid konkurrent. Som sagt litt lengre opp her er at dataen som er blitt brukt som grunnlag for forbud er rimelig utdaterte. La oss få fersk data på bordet, så kan man se igjen om ett år
![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
På det tidspunktet ga alle billetter minimum 100 prosent opptjening, så det er ikke rart at kravet for å nå gullstatus også var høyere. Det er riktignok ikke usannsynlig at grensen økes til noe ut over 45.000 poeng eller 40 flyvninger, men det kommer uansett ikke til å skje med en gang. Om EuroBonus kommer på innenlands vil nok SAS være meget gavmilde i starten ![]() Last edited by FlightDeck; 11-12-2011 at 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
critical mind
|
![]()
Det er en illusjon a tro at man kan gjenvinne tapte markedandeler med bonus-ordninger. Marked krever etter lavest mulige pris pa den ene side og nye innovative produkter pa den andre side. A sitte seg med sine priser i mellom og lokke folk med bonus er ikke veien lengre. Bonus funked bra i relativ regulerte markeder hvor det fant seg faktisk visse pris-undergrenser, som ikke finnes lengre.
Faktisk tror jeg at SAS er lite tjent med Bonus i det heile tatt, siden det ogsa koster a dele ut poenger. Rett na tjener ingen bonus da man flyr, dvs hver reise ma betales. Bonus-reiser gir ingen inntjening. Dersom na betalte reiser blir substitutert mot Bonus-trips, sa taper man inntjening. Mest tydelig blir det ved slik en scenario: En person som uke-pendler mellom OSL og bosted sin. Personen samler inn massevis poenger som senere skal brukes til en IC flygning. Kikker man pa SAS sine IC loads, sa er hver Bonus-reise der absolutt tapt inntekt. Og derfor finnes det seg ogsa internt i SAS gode grunner a ikke ha Bonus ordninger.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
SAS og mange andre flyselskap tjener store summer på salg av bonuspoeng til blant annet kredittkortselskap og andre partnere. Fra Lufthansa vet vi jo hvor stor inntektskilde Miles & More er. Av alle utestående poeng blir kun en relativt liten del tatt ut i faktiske flyreiser. Dette begrenses av SAS selv; selv om det er ledige seter ombord et SAS fly er det ikke gitt at du får kjøpt plassen med bonuspoeng. Dessuten har bonuspoeng utløpsdato, som fører til mer forutsigbarhet hos SAS. På toppen av dette, kommer lojalitetsaspektet inn -- som faktisk har noe å si for veldig mange. Ergo, bonuspoeng er lønnsomt for SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Forskjellen fra da forbudet mot bonusopptjening på innenriksruter ble innført er selvsagt at det nå finnes en betydelig konkurrent på norsk innenriks. Norwegian kunne også la sitt bonusprogram gi opptjening på inneriksruter og en opphevelse av forbudet ville sånn sett ikke ha så meget å si. På den annen side er det mulig at det ville stikke kjepper i hjulene for mindre aktører som DAT som vil konkurrere indirekte med SAS og Norwegian på ruter til Bergen, Stavanger og Trondhjem fra Rygge.
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forslag til reiser for å få Eurobonus-status innen utgangen av april? | AirCanada | Reiseforum | 12 | 08-01-2016 23:18 |
Mulig comeback for innenriks fra Rygge? | Glenn | Flyforum | 13 | 04-07-2015 21:43 |
Eurobonus snuser på samarbeidspartner innen byggevare? | chrisljo | Reiseforum | 3 | 15-08-2012 15:24 |
EuroBonus med innenriks tilslutnigsbillett? | orhel | Reiseforum | 9 | 16-10-2010 12:25 |