Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2011, 22:12   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
SAS SK995 snur

SK995 tok av fra København i retning Beijing på rutetid kl. 21.00, men etter en time i luften snur maskinen (OY-KBD). Noen som vet hva som skjer?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 22:18   #2
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
Default Re: SK995 snur

Har vel vært oppe flere ganger; iflg Flightradar24:
Aircraft: Airbus A340-313X (speed and heading error) (A343)
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 22:44   #3
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: SK995 snur

Akkurat nå gjør den også 1200 knots, så tenker dette er standard flightradar24 bug...
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 22:51   #4
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
Default Re: SK995 snur

Nei, ikke en flightradar24 bug, men feil i transpondersignalet fra OY-KBD.

Det ser ut til at Flightradar24 har oppgradert programvaren, som nå simulerer en mer eller mindre flytende bevegelse av flymaskinene, basert på sist kjente posisjon, som oppdateres hvert 10. sekund. Hvis det er en 180 graders feil på transpondersignalets heading, vil flyet bevege seg "hjemover", for så å flytte andre veien, men med halen i fartsretningen.

Jeg ser korreksjoner daglig på ENBO, der jeg har har kontroll på rådata.

Last edited by ENBO; 24-10-2011 at 23:16. Reason: Litt mer
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 10:56   #5
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: SK995 snur

Det har vært sånn ei stund. Merkelig at det ikke blir fiksa....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 22:08   #6
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: SK995 snur

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Nei, ikke en flightradar24 bug, men feil i transpondersignalet fra OY-KBD.

Det ser ut til at Flightradar24 har oppgradert programvaren, som nå simulerer en mer eller mindre flytende bevegelse av flymaskinene, basert på sist kjente posisjon, som oppdateres hvert 10. sekund. Hvis det er en 180 graders feil på transpondersignalets heading, vil flyet bevege seg "hjemover", for så å flytte andre veien, men med halen i fartsretningen.

Jeg ser korreksjoner daglig på ENBO, der jeg har har kontroll på rådata.
Så det er også årsaken til hastigheten var/er feil? Er det bare flightrader24 som viser feil, eller vil dette også vises på ofisielle radarskjermer?
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 22:13   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default Re: SK995 snur

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Så det er også årsaken til hastigheten var/er feil? Er det bare flightrader24 som viser feil, eller vil dette også vises på ofisielle radarskjermer?
Flightradar24 er ikke en radar, den leser bare av radiosignaler fra transponder. Radarskjermene hos ATC plukker ut retning og hastighet på en annen måte.

Usikker på hva de får hvis de har mode-S mottaker hos ATC, men siden den har hatt feil datastrøm lenge så er det nok få som bruker, og enda mindre er avhengig av, det som kommer fra den.

Om "Mode S": https://secure.wikimedia.org/wikiped.../Mode_S#Mode_S
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 22:35   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SK995 snur

Der er også mange fly som ikke har denne transponder - f.eks. CRJ, ATR, MD80 m.v. De dukker stadig op på ATC's radarskærme

Her lidt info fra Flightradar24:

Quote:
Flightradar24 shows live airplane traffic from different parts around the world. The technique to receive flight information from aircraft is called ADS-B. That means the Flightradar24 can only show information about aircraft equipped with an ADS-B transponder. Today about 60% (about 30% in USA and about 70% in Europe) of the passenger aircraft and only a small amount of military and private aircraft have an ADS-B transponder.
Og mere på dette link - bl.a. om flytyper der ikke har denne transponder:

http://www.flightradar24.com/#!/about.php


Og lidt om ADS-B transponders her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automat...ance-broadcast
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 22:38   #9
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: SK995 snur

Da skjønner jeg litt mer, og takk linken.

Ser av Wiki at den Mode S også; Mode S is mandatory in controlled airspace in many countries så jeg regner med SAS ikke flyr OY-KBD til et land som krever at denne er funskjonell.
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 23:28   #10
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: SK995 snur

Mode S og ADS-B er ikke det samme, du kan stole på at flyets mode C og mode S er i orden.

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 23:36   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default Re: SK995 snur

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Ser av Wiki at den Mode S også; Mode S is mandatory in controlled airspace in many countries så jeg regner med SAS ikke flyr OY-KBD til et land som krever at denne er funskjonell.
Liten digresjon så tror jeg (nesten) det er land der Mode S er obligatorisk/blir det selv om ATC ikke har det. (Hva er status på ATC og Mode S i Norge nå?)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK995 03.05 Vede Register- og ATC-Forum 0 03-05-2018 07:27
SK995/997/973 i kveld (søndag) Utflyttet Register- og ATC-Forum 1 18-11-2012 19:13
SAS flyr A330 på SK995/996 Star Flyer Småprat 6 24-11-2011 15:40
SK 1879 / SK995 Twin Otter Flyforum 3 02-11-2007 06:45
SAS snur storg Flyforum 14 12-01-2006 20:50


All times are GMT +2. The time now is 06:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.