![]() |
|
![]() |
#1 |
Legal Eagle
|
![]()
Denne turen hadde jeg gledet meg til lenge! Ikke nok med at jeg ikke har reist med fly siden 2005. Det skulle være min første tur med Norwegian. Min første trip-report. Og min aller første tur til Tromsø!
Og så dukket den jæ@%&la aska opp. Ikke det at jeg har noe imot naturen eller mener at det er en skandale at vi ikke klarer å temme den. I 2011!! Neida, det bare passet så dårlig. Jeg sjekket ulike askevarsler på flyprat og andre mer eller mindre seriøse nettsteder flere ganger i timen de siste dagene før den planlagte avreisen. Heldigvis for meg holdt asken seg på tilstrekkelig avstand. Det ble tur! Juhuuu! Ryggetraktene grytidlig 25.5.11: Forsov meg!!! Er det mulig! Stress. Stryke skjorter. Pakke ferdig. Brødskiver "to go". Kona svipper meg bort til flybussholdeplassen. Vente, vente. Reisefeber. ![]() Scanair-taggen debuterer, den også. Fargen på kofferten er magenta. Ikke min. Venter på Flybussekspressen F11 fra Fredrikstad via RYG. Innsjekk på automat på OSL. Dilleenkelt! Kjapt, smertefritt og effektivt til tross for at det kryr av folk. Klokka er tross alt 07.50. Bagdropp går like greit. Sikkerhetssjekken også. Proffe og vennlige folk over alt. ![]() ![]() DY244 OSL-TOS. Avgang kl. 09.00. LN-NOF, en 737-86N. Edward Munch på gammeldags hvit hale. Flyet er visstnok fra 2008. Ombordstigning både foran og bak. Jeg går foran, siden jeg har 4A. ![]() Helt greie skinnseter med grei plass. Flyet tar 189 passasjerer. Det er 99% fullt, nesten bare kjentfolk, siden nesten alle skal på samme konferanse. ![]() Vi pusher på tid (kl. 09.00) og taxer mot bane 19L. Det er fire fly foran oss, men ikke lenge å vente. Vi ruller og tar av. Herlig følelse! Siden vi tar av mot sør, gjør vi først en 90° sving mot venstre (øst) og så en til, og vi er på vei mot nord. Flytiden er beregnet til 1 time og 35 minutter. Vi stiger kjapt, sola skinner og Mjøsa kommer til syne på venstre side. Der er Hamar og Vikingskipet. Vi flyr litt øst for Østerdalen med utsikt til hyttene på Sjusjøen og Lillehammer. Så flyr vi langs Storsjøen før alt vi ser under oss er hvite skyer. Den svenske styrmannen kan fortelle at vi kruser i 35 tusen fot. Sola skinner, proffe, hyggelige og blide flyvertinner serverer mat mot betaling, og musikken i armelenet er faktisk veldig bra. iPhonen degraderes til camera. Dette føles komfortabelt og bra! Det støyer ikke mye heller. Jeg drikker kaffe og spiser muffin til 40 kr. Plutselig får vi turbulens, de foran øker turtallet og vi klatrer mot roligere luft. Vi passerer øst for TRD, flyr videre forbi EVE og BDU. ![]() På norske low-cost-vinger. I det vi treffer skyene, begynner det å riste kraftig. Jeg storkoser meg. Regnet pisker. Vi og sola trenger gjennom skyene samtidig, og vi får en av de flotteste innflyvningene jeg noen sinne har opplevd. Vi flyr inn fra nord. Fjorder og snødekte fjell. Mye snø, egentlig. Og jaggu er det ikke en oljeplattform vi ser der borte! Landingen må ha vært helt perfekt. Myk og kontant på en gang, midt på stripene. Vi stoppet ved gaten presis kl. 10.55, i rute altså. Ti minutter etter kom bagasjen. Taxi til byen. Tromsø for første gang. Eksotisk! ![]() 10° og litt regn gjør ingenting. Denne byen føles bra! ![]() De KAN lage øl så langt nord. To prakteksemplarer og litt baccalao på Skarven. Nytelse! KONKLUSJON: Norwegian leverte varene. Jeg fikk god gammel SAS-følelse av dette (bortsett fra at kaffen og maten koster). Profft, vennlig og smilende crew, komfortabelt fly, punktlig. Solid. Og billig. Jeg er spent på om returen på fredag blir like bra. Last edited by RWY 24; 26-05-2011 at 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
|
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bra start det her
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Wow, ikke fløyet siden 2005?? Det er sjelden vare her på forumet, ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
|
![]()
Det er nok ikke så mange som meg her, nei
![]() I perioder har jeg flydd flere ganger i uka. Med stort og smått. De siste årene, derimot, er det blitt lite reising på grunn av tre små barn og ekstra omsorgsoppgaver. Det sier litt om situasjonen at dette var min første tur med DY, og at jeg aldri har flydd en SAS-gris. Men jeg har 100-vis av turer med DC-9, MD-80 og 737 jurassic og classic. Nå skal det bli nye tider! Jeg håper på en Italiatur og en New York-tur innen utgangen av 2012. ![]() Last edited by RWY 24; 25-05-2011 at 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja det er jo interessen som teller. Hadde ikke den vært der hadde du vel neppe giddet å bruke tid her inne. Lykke til med planlagte turer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Velkommen ombord (igjen), kjempefin rapport
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gleder meg til Italia og New York-rapportene... Dette er slik jeg liker det! God tur!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Legal Eagle
|
![]()
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! En særlig takk til Polaris, TOS, Someone, Flightdeck, LCH78, Dreyer, Tdb og Snowman OSL for oppmuntrende tilrop, faktaopplysninger og mer eller mindre realistiske forslag til valg av frokost. Og så er Polaris en engel som ler på de rette stedene
![]() Takk til DY for å gjøre comebacket til en behagelig og friksjonsfri opplevelse. De fremsto som dønn solide (uten at de møtte på spesielle utfordringer, jeg er f.eks. fotgjenger...). Også har jeg forelsket meg i Tromsø! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
For en herlig TR!
Sitter her og gliser, keep up the good work!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det har jeg også gjort!
![]() ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for en flott rapport! Det høres ut til at DY har gjort et godt førsteinntrykk på deg.
Du er hjertelig velkommen tilbake til Tromsø, og har du litt tid til overs så skal vi vel klare å få til et lite ad hoc møte over en øl eller liknende. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
|
![]()
Du veit du er nødt å komme enda en tur nordover, når alle er hjemme og man kan ta et par flere prakteksemplarer
![]()
![]() |
#14 |
Legal Eagle
|
![]()
Ok, men det får bli etterpå, for Henrik Ibsen venter! (Boarding hvert øyeblikk)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Legal Eagle
|
![]()
Og ja! Jeg skal tilbake. Vi sees
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4424 OSL-TOS 04.06.18 og SK4425 TOS-OSL 05.06.18 | raider66 | Register- og ATC-Forum | 2 | 10-06-2018 14:51 |
Posten markerer hundre år på norske vinger | BraathensSafe1985 | Samlerhjørnet | 2 | 22-05-2012 21:02 |
På norske LCC-vinger 2: Returen (TOS-OSL) | RWY 24 | TripReports | 8 | 04-06-2011 21:33 |
Tripreport TOS-OSL-SVG-OSL-TOS | LN-KRF | TripReports | 16 | 12-06-2008 20:08 |
På Norske Vinger vant priser | CK | Flyforum | 0 | 22-10-2004 09:46 |