![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Bare en liten kuriositet, flyplassen Clark Field som ble begravet i aske og somamerikanerene forlot, blir tatt mer og mer i bruk.
Skal selv fly herfra oktober med AirAsia, selvvalgt istedet for MNL for bare å ha en ny i logboka. Har SQ open-jaw OSL-LHR-SIN-MNL ut og KUL-SIN-LHR-OSL hjem. Her kan dere lese: http://www.dmia.ph/indexmain.htm Ta en titt på hvilke , foreløpig få, avganger om dagen. Laange rullebaner også. Men så vidt jeg forstår er de tvel frakt her også, FedEx ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Ja, tänk, Manila skulle kunna bli en ypperlig hub där det ligger lägligt mellan Nordamerika och Sydostasien och med Kina i norr. Men så länge huvudflygplatsen heter MNL och Philippine Airlines fortsätter vara tragiskt efter sina konkurrenter i regionen kommer det nog inte hända snart. Flög från Manila Ninoy Aquino i lördags och konsterar att Terminal 2 lämnar mycket övrigt att önska.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Det er UPC som har asiatisk Hub på Clark. Har selv flydd derfra både til MNL (13 min) og til Boracay. Men det er en stund siden.
Det er visstnok vedtatt at Clark skal bli den nye hovedflyplassen for Manila. Så noen fine modeller og tegninger sist gang jeg var der nede. Philippine Airlines har visst allerede kjøpt opp store landområder på området for å sette opp sine kontorer osv. Det jobbes vel også med å settes opp en høyhastighetsbane ned til Manila. Vi snakker om en distanse på ca 100 km. Foreløpig er det noen Air Asia og Tiger Airways avganger i tillegg til Asiana med 5x ukentlig til Seoul. (Bor forøvrig mange sør-koreanere i området, og de er lite populære hos lokalbefolkningen) Øvrige destinasjoner er KUL, SIN, Macau og en annen Malaysisk destinasjon jeg ikke husker hvordan staves. Og så har vel Cebu Pasific rute til BKK et par-3 ganger i uka og daglig til Cebu. Og så har Philippine Air Force noen skvadroner stasjonert der. Et eget område inne på den gamle basen heter Air Force City. Og det er der de Filippinske militære holder til. Som Reidar skriver så har de en laaaaang rullebane. Jeg har hørt at Clark er eneste stedet utenfor USA som har lang nok rullebane til å ta ned en romferge hvis det trengs. Forøvrig er det ikke mye som minner om den gamle USA basen rundt flyplassen der inne. Men den er enormt stor. Noen gamle ruiner står igjen der inne, men det er bygd opp både hoteller og mye industri. Men det er fortsatt masser av ledig plass der inne. En drøy halvtimes kjøring unna ligger den gamle Amerikanske Marinebasen Subic Bay, som også ble nedlagt for mange år siden. Den er om mulig, enda mer ukjennelig som amerikansk base. Ja, bortsett fra noen enorme kaianlegg og en flyplass, stor nok til å ta ned 747 og de største militære transportflyene. Ingen rutetrafikk her, men også her har et av de store Fraktselskapene sin asiatiske hub. Husker ikke hva selskapet heter i farten, men flyene er hvite og oransje. Skal man først til Filippinene er Caticlan, inngangsporten til Boracay en morsom liten flyplass. Det er en skikkelig kortbane, hvor all landing skjer fra sjøsiden, og avgangen skjer ved at motoren ruses til max før man tar avgårde, bruker hele rullebanen og man sitter med hjertet i halsen i håp om at man kommer over tretoppene. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Snowman international Airport | Concorde | Flyforum | 13 | 24-03-2011 23:28 |
Nicosia International Airport | sirpjalle | Flyhistorisk forum | 5 | 23-12-2008 17:15 |
Toncontín International Airport | snag | Flyforum | 5 | 30-05-2008 22:36 |
Northern Lights International Airport | Vede | Flyforum | 1 | 22-01-2008 15:51 |
Molde International Airport Aaroe | enml | Flyforum | 1 | 24-06-2006 12:39 |