![]() |
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Noen som har kjennskap til hvilke tester som blir brukt i SAS systemet? SK, WF, KF etc?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
SK har vel ikke ansatt de siste 10-15 år så de vet det vel ikke selv. I gamle dager var det et firma som het Bedre ledelse som tok seg av første del, så simride, deretter intervju samt noen bisarre gruppetester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
WF og KF har vel regelmessig ansatt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det var vel bare de med grunnleggende mangler i samarbeidsevnene sine som syntes gruppetestene var bisarre - og de flyr nok andre steder enn i SAS nå, for å si det slik...
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Man kan mene mye om tappetester, psykologintervjuer bruk eller ikke bruk av simulatortester. Men SAS sine gruppe/samarbeidstester var alt annet enn bisarre da jeg var inne i alle fall.
...men det var jo i slutten av forrige århundre. For øvrig kan jeg tenke meg at når SAS begynner å rekruttere piloter igjen, kommer de til å prøve å få tak i ferdig ratede piloter, som alle andre. Og dét kommer til å bli en utfordring, da store deler av nyrekrutteringen, fremfor alt i Danmark, vil måtte skje til CRJ900. Og gidder de som allerede har rating på 737 eller A320 starte på CRJ i SAS? Vi får se. Om noen år.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
Last edited by Nick Figaretto; 11-11-2010 at 08:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]()
Opptaksprosessen i WF er som følger:
Det hele begynner med felles opptaksprøver. Hele poenget er å sile ut personer med en viss kapasitet og oppfattelsesevne, og grundighet og tempo i måten å arbeide på. Det er ganske typiske IQ-tester med tallrekker, figurer, simultankapasitetstester o.s.v. Disse testene tar en hel dag. Består du disse testene blir du kalt inn på intervju. I forkant av intervjuet skal du ha fullført en personlighetstest på 300-400 spørsmål. Denne foregår på nettet. På intervjudagen skal du i forkant av intervjuet gjennomføre noen ekstra IQ-tester, ganske like de man har på fellesprøvene. Widerøe har ikke gruppetester foreløpig. I utgangspunktet må alle piloter som ansettes i WF gjennomføre denne prosessen. Det var et unntak nå som Vestlink ble overtatt av WF, og de pilotene som kom over fra SAS biddet seg til WF. Denne "overgangsprosessen" ble forhandlet frem mellom pilotforeningene og selskapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Dette var da et underlig oppgulp. Det man må huske er at disse testene det refereres til er basert på hva som var betraktet som lurt og normalt for 60 år siden, og ikke nødvendigvis passer inn i dagens virkelighet. Dette har jo også gitt seg utslag i at uheldige holdninger ikke er et enkelttilfelle, men istedet svært utbredt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Vr, i debattens ånd er det en fordel om du presiserer at du snakker om 60 år gamle tester, ikke de som har vært brukt de siste (minst) 15 årene. Men bør du ikke diskutere SAS sine historiske prøver i flyhistorisk forum? Vi som drøfter på Flyforum tar det som gitt at man snakker om dagens situasjon, ikke det som skjedde for 60 år siden...
Kan du kvalifisere påstanden din om svært utbredte uheldige holdninger i tillegg, før vi griper tak i den? Mener du også for 60 år siden, og hvilken rapport eller analyse kan du referere til i så måte? Og om du mener det er uheldige holdninger som er svært utbredt i dag, er det fint om du kan presisere og begrunne hvilket flyselskap du snakker om da, på hvilken måte dette gir seg utslag, og hvilken (gjerne profesjonelle) bakgrunn du har for å kunne påstå noe slikt med en viss tyngde? Og av ren nyskjerringhet, er du selv trafikkflyger i et flyselskap med slike operasjoner du omtaler her, har du selv tatt SAS' opptaksprøver (og i såfall hvilket år), er du psykolog med luftfart som spesialkompetanse, eller har du annen innsikt som du kan dele med oss? Og det spørres ikke for å gulpe opp, bare for å vite på hvilket nivå debatten her legges på. Man ønsker jo ikke å bomme helt...
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyplasser utenfor "avinor systemet som har ruteflyvniger | Tjab | Småprat | 3 | 09-12-2012 12:46 |
Artig lesing om flybillet i SAS-systemet for 55 år siden. | Pedersen | Flyhistorisk forum | 2 | 05-09-2011 17:13 |
Ryanair opptaksprøver | 73H | Flyforum | 0 | 17-06-2011 13:18 |
SAS forbedrer bonus systemet! | MartinL | Flyforum | 1 | 10-05-2009 19:11 |