![]() |
|
![]() |
#1 | |
Free Luigi
|
![]()
Finnes den? Er det en moderne avart av DHC8-100 - eller er det en stygg feilskrivning i en rapport jeg fant på nett?
http://www.google.no/url?sa=t&source...3poSlgkJBigUlA I denne står det; Quote:
Noen som kjenner til andre gode kilder for forskjellige emissions-mål av DHC8-100'erne til WF? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så vidt jeg vet ble det aldri bygd noen serie 100 i Q-versjon.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Q står i all enkelhet for Quiet, og hennspeiler på støynivået inne i flyets kabin.
Så vidt jeg vet ble/blir -200, -300, og -400 levert som Q modeller. For -200 og -300 ble vel dette først standard ett stykke ut i produksjonslinja. Hva emmisions anngår har ikke dette noe med Q å gjøre. Emissions går på motor, og her er det opp til kunden å bestille ønsket spesifikasjon. WF har bla. PW121 på sine -100, mens PW120 vel er "standard" på lille dashen. Tilbake til Q systemet, eller ANVS (Active Noise and Vibration System) som det heter så fungerer det litt på samme måte som moderne headset med motstøy. En rekke mikrofoner overvåker lyd og vibrasjonsbildet i kabinen, og sender signaler til active tuned vibration attenuators (kan vel sammenliknes med en slags hammer) som lager motstøy og vibrasjoner som skal jevne ut propell støy og vibrasjon. Hvis installert skal systemet være på under normal operasjon, men det styres, og kan skrues av fra Cabin attendants station. Min beste forklaring en søndasgkveld fra ett hotelrom i nord |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
|
![]()
Interessant, jeg trodde "noise reduction'en" satt i motorene jeg. Takk for forklaring fra hotellrom i beste kant av Norge
![]() Fant ei liste fra IPPC med LTO-emissions fra bl.a DHC8-100'ern, men jeg tror ikke jeg helt skjønte sammenlikningsgrunnlaget. Er det rart det er krig i verden når alle oppgir mål på ting i forskjellige verdisystemer? Last edited by Polaris; 25-10-2010 at 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsatt fra det samme hotellrommet, men nå etter en god natts søvn, slo det meg at emissons selvfølgelig også kan dreie seg om utvendig støy.
Hvis du klikker deg inn på Q-series hos bombardier.com, og går på spesifications vil du finne ofisielle dB tall. (er flere sider med specifications, så må bla litt) link: http://www.bombardier.com/en/aerospa...craft/q-series |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
|
![]()
Neida, vi snakker "gaseous" emissions som CO2, NOx, CH4, H2O(g) og SO2. Lyd skal det jo være.... etter min mening
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor er disse Air Stord bildene tatt? | Fredriksen | Flyhistorisk forum | 21 | 06-03-2015 21:40 |
Hvor er disse bildene tatt? | Piddien | Flyhistorisk forum | 7 | 30-10-2010 20:29 |
Hvor mye pæng har du igjen ? | SQ 777 | Reiseforum | 2 | 20-05-2010 12:01 |
Ny Dash ulykke, hvor er de, hva byttes de med, etc | Utflyttet | Flyforum | 49 | 07-11-2007 05:11 |
Hvor mye cash har SAS i kassa? | morr | Flyforum | 35 | 03-11-2004 15:54 |