![]() |
|
![]() |
#1 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
|
![]()
Fikk akkurat en sms av foreldrene mine. De sitter i flyet på HAU ( Ryanair til Alicante ) og får ikke ta av pga streik i Frankrike. Har fått beskjed om at de må bli sittende klar i flyet i inntil 3 timer, eller det kan bli kansellert.
![]() |
#2 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Quote:
I korte trekk; streik i Frankrike gjør at alle som normalt flyr i fransk luftrom prøver å fly utenom, som igjen gjør at andre kontrollsentraler/sektorer blir overloaded, som igjen gir flere forsinkelser.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Handelsreisende
|
![]()
Det viser tydelig på dette bildet tatt fra Flightradar.
![]() |
#4 |
Handelsreisende
|
![]()
De sitter fortsatt i flyet, har fått beskjed om at de får dra avgårde kl 14.25. Det er vel ca når de etter planen skulle ha landet i Alicante.....
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Hvor mange ganger har de streiket nå da ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jo takk, fikk merke den "forrige" ATC-streiken i Frankrike -
som var paa fredag (17.). Da skulle vi egentlig ha brukt kun 3 timer ned til Palma, Mallorca (PMI) mot normalt ca. 3.5. Men pga. denne ATC-streiken, og total stenging av luftrommet - ble det ny routing. Helt ned til Afrika, faar saa aa fly ostover langs kysten av Afrika - og saa nordover til Mallorca igjen, ca. 1.5 time ekstra. Saa da ble flyturen paa ca. 4.5 time i stedet..
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det har vært problemer med franskmennene mer eller mindre konstant de siste par ukene nå...for min del har Malaga, Alicante og Barcelona har alle vært rutet via airway "T9" som er rett vest for fransk luftrom fra Santiago i nordspania til syd for Cork i Irland, men en del av nordatlantiske Oceanic Airspace og det betyr at en må ha HF radio for å fly der. Det har ikke Ryanair i noen av sine fly så vidt jeg vet og dermed er de (sammen med easyJet som kun har et svært fåtall fly med HF) svært hardt rammet av dette da de må finne ruter gjennom Europa, som er travelt nok på en vanlig dag...
T9 som pleier å være ganske stille og fredelig har vært fyllt opp med "uvanlige" flyginger og dermed slot belagt. 1.5 timers forsinkelse fra Alicante i dag, som for øvrig var som en spøkelsesplass med en flybevegelse hvert 15de min eller så. I tillegg har nå spanjolene sine "aksjoner" også hvor det ikke gis snarveier (med mindre de glemmer seg bort da) og dermed blir en omvei enda mer omvei... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Nå veit jeg ikke helt hvor T9 går, men hvis den er innenfor VHF-rekkevidde - ca 250NM fra kysten (eller eventuelle øysendere) - så trenger vel man strengt tatt ikke HF.. men nå kjenner jeg ikke til reglene akkurat i den regionen.
Jeg bare antok det var samme regler som i ENOB (som også er en del av NAT-regionen), og der flyr jo bl.a. SAS (og NAX tidligere) fra ENGM/ENTC til ENSB.. uten HF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ny streik imorgen, og flyselskapene er tvunget til å kansellere 30% av flygninger til Frankrike siden ATC (igjen) skal streike imorgen. SAS og Norwegian kansellerer en rundtur hver til Paris, mens Norwegian også kansellerer til Nice
Itillegg begynne det bli mangel på drivstoff, slik at flere av Air France sine avganger til OSL har måttet fly via DUS for refueling |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
"Fransk ATC-streik" kunne vi vel nesten gjøre sticky?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Handelsreisende
|
![]()
Evt en "alert" når der IKKE er streik....
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ATC-streik - Hellas (15/12) | Discus | Flyforum | 0 | 09-12-2010 20:23 |
Fransk ATC-streik 20/7? | Someone | Flyforum | 3 | 17-07-2010 12:58 |
ATC streik i europa? | RH | Flyforum | 8 | 15-05-2008 08:00 |
Mulig ATC-streik i Italia 14MAY07 | The Ticketor | Flyforum | 0 | 11-05-2007 16:53 |
Mulig ATC-streik i Ungarn | The Ticketor | Flyforum | 3 | 07-07-2006 15:14 |