![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Ser på noen bilder fra take-off eller landing på kystvaktas skip at Lynx'en blir dirigert ut/inn over dekk med noen perforerte speier med ledninger i. Hva er dette for slags remedier, hvordan virker speiene (i og med perforeringen/ledningene)? Anyone?
(Brave...., hva sier du? ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Unnskyld, men hva i huleste er en speie???
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Speie på nynorsk er speide, så kanskje det er en perforert speider med ledninger i?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Perforeringen er for at vinden ikke skal ta tak i dem og blåse dem bort. Ledningen er for at de ikke skal blåse bort. Poenget er at Landing Deck Officer eller hva han nå heter vinker flyet inn. Jeg husker ikke akkurat når lysene over hangaren tar over styringen (det er tross alt 23 år siden sist jeg var med på dekkslandinger på Nordkappklassen). Så noen meter over dekket skyter helikopteret en harpun ned i dekket på skipet og vinsjer seg ned til en ofte litt hard landing. Det var mye behageligere landinger på land...
Men dette kan Brave mye bedre enn meg.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
For antilitteratene her på forumet: Speie = spake.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Spade, er det jo! Men nå er jeg kanskje farget av min oppveskt i Sverige, men der er dette ihvertfall en spade.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]() Quote:
![]() Her nede, hos landets største handlinselskap, på landets største flyplass, går disse under navnet 'vinkeplater', og ja, vi bruker dem fremdeles.
__________________
Just got out of the blue box |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Altså, da er de greiene de vifter med helt ordinære "VINKEPLATER", de bare SER hightech ut....
![]() Og TUC; neste gang du skal vinke inn et fly, så "må'u itj færra fra speian.." ![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
De perforerte platene-"pedals" har jeg nesten aldri sett i bruk, kun på nederlandske fregatter. Her hjemme bruker Flight deck offiseren bare vinkestaver (kalles faktisk det), som kan brukes både dag og natt.
Ellers er det riktig som det blir nevt at der er perforert pga vind og har ledning/tau for at de ikke skal gå i rotoren dersom FDO`en skulle miste de. Det er mange merkelige vindforhold bak hangaren, belive me.. Jeg kan kort fortelle hvordan prosedyren for landing er: etter at helikopteret har passert minima (125ft og 1/4NM) blir kontrollen overført fra HKO ("flygelederen" ombord i båten) til FDO. Han vinker helikopteret til en hover posisjon som normalt er på babord skuteside og 40ft høyde. Deretter vinker han helikopteret inn over dekk slik at man er posisjonert midt over grid`en (en sirkel med mange hull). På signal fra FDO starter man en markant vertikal bevegelse, og i det øyeblikket hjulene treffer helikopterdekket engasjerer man den hydrauliske harpunen som sikrer helikopteret på helikopter dekket. Landingen på et båt dekk er langt mer "brutal" enn på land/rigger osv. Dette fordi det gjerne er mye bevegelse på dekket og dersom man bruker en normal landingsteknikk vil man kunne sette seg opp i en katastrofal situasjon. Jo mer bevegelse i fartøyet, jo mer markant vil man velge å lande. Lynx`en tåler utrolig mye juling, og enkelte passasjerer tror fra tid til annen at vi har havarert. Det finnes mange ulike varianter for avgang og landing. Som ellers i flyverden er regelen at man alltid tar av og lander med nesen inn i vinden. Det kan vi også gjøre ved å bruke de mulighetene SHOLS gir oss, mao vri oss inn i vinden mens vi står på dekk før en take off. SHOLS er forøvrig begrensinger i vind kombinert med bevegelse på moderfarøyet og er utabeidet for hver enkelt helikoptertype og fartøysklasse. Brave (som skal på havet i 3 uker fra fredag...) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Tusen takk, Brave! Interessant lesning......, god tur fredag!
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
|
![]() Quote:
Het hvertfall det da jeg seilte med KV Nordkapp for et par år siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Da stemmer sikkert det
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lynx er ferdig med sin tjeneste i RNoAF og Kystvakta | Trdfly | Flyforum | 0 | 09-12-2014 00:19 |
RNOAF Lynx mk 86. | DC3_driver | Bilder & foto | 4 | 25-08-2009 17:56 |
Lynx over Steinkjer | LN-GAB | Flyforum | 2 | 08-08-2009 14:00 |
Lynx og Hercules på BGO | Scanorama | Bilder & foto | 9 | 19-02-2009 21:26 |