Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2005, 22:36   #1
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Skipslanding med Lynx

Ser på noen bilder fra take-off eller landing på kystvaktas skip at Lynx'en blir dirigert ut/inn over dekk med noen perforerte speier med ledninger i. Hva er dette for slags remedier, hvordan virker speiene (i og med perforeringen/ledningene)? Anyone?
(Brave...., hva sier du?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2005, 23:01   #2
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Skipslanding med Lynx

Unnskyld, men hva i huleste er en speie???
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2005, 23:18   #3
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Skipslanding med Lynx

Speie på nynorsk er speide, så kanskje det er en perforert speider med ledninger i?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 00:57   #4
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Skipslanding med Lynx

Quote:
hva i huleste er en speie???
Her oppe, litt nord for Sinsenkrysset (hvor forøvrig store deler av resten av Norge ligger), er speie bl.a. den dingsen (speier i flertall) f.eks. bakkepersonalet brukte da de skulle vinke fly inn til parkering i gamle dager.... De var signalrøde, runde, hadde et håndtak og kunne minne mye om en bordtennisracket. Hvis du nå heller ikke vet hva en racket er får du se om du finner en ordbok nede i Oslobygda...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 09:39   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Skipslanding med Lynx

Quote:
Originally posted by LN-SSL
Quote:
hva i huleste er en speie???
Her oppe, litt nord for Sinsenkrysset (hvor forøvrig store deler av resten av Norge ligger), er speie bl.a. den dingsen (speier i flertall) f.eks. bakkepersonalet brukte da de skulle vinke fly inn til parkering i gamle dager.... De var signalrøde, runde, hadde et håndtak og kunne minne mye om en bordtennisracket. Hvis du nå heller ikke vet hva en racket er får du se om du finner en ordbok nede i Oslobygda...
Nuvel,om den kan sees på som en tennisracket så forstår vi det
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 10:15   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Skipslanding med Lynx

Perforeringen er for at vinden ikke skal ta tak i dem og blåse dem bort. Ledningen er for at de ikke skal blåse bort. Poenget er at Landing Deck Officer eller hva han nå heter vinker flyet inn. Jeg husker ikke akkurat når lysene over hangaren tar over styringen (det er tross alt 23 år siden sist jeg var med på dekkslandinger på Nordkappklassen). Så noen meter over dekket skyter helikopteret en harpun ned i dekket på skipet og vinsjer seg ned til en ofte litt hard landing. Det var mye behageligere landinger på land...

Men dette kan Brave mye bedre enn meg.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 10:32   #7
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Skipslanding med Lynx

For antilitteratene her på forumet: Speie = spake. (Korrekt term for bordtennisracketene er "vinkespake". Brukes også om lommelykter med lyssabel-forlengere på.)
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 11:17   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Skipslanding med Lynx

Spade, er det jo! Men nå er jeg kanskje farget av min oppveskt i Sverige, men der er dette ihvertfall en spade.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 12:41   #9
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Skipslanding med Lynx

Quote:
Originally posted by LN-SSL
Quote:
hva i huleste er en speie???
Her oppe, litt nord for Sinsenkrysset (hvor forøvrig store deler av resten av Norge ligger), er speie bl.a. den dingsen (speier i flertall) f.eks. bakkepersonalet brukte da de skulle vinke fly inn til parkering i gamle dager.... De var signalrøde, runde, hadde et håndtak og kunne minne mye om en bordtennisracket. Hvis du nå heller ikke vet hva en racket er får du se om du finner en ordbok nede i Oslobygda...
Nåh, du er, har alltid vært, og kommer alltid til å være en SØRING, bare så du vet det. Man er ikke nødvendigvis fra Østlandet, om man har valgt å bosette seg her...

Her nede, hos landets største handlinselskap, på landets største flyplass, går disse under navnet 'vinkeplater', og ja, vi bruker dem fremdeles.
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 14:12   #10
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Skipslanding med Lynx

Altså, da er de greiene de vifter med helt ordinære "VINKEPLATER", de bare SER hightech ut....

Og TUC; neste gang du skal vinke inn et fly, så "må'u itj færra fra speian.."
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 14:44   #11
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Skipslanding med Lynx

De perforerte platene-"pedals" har jeg nesten aldri sett i bruk, kun på nederlandske fregatter. Her hjemme bruker Flight deck offiseren bare vinkestaver (kalles faktisk det), som kan brukes både dag og natt.
Ellers er det riktig som det blir nevt at der er perforert pga vind og har ledning/tau for at de ikke skal gå i rotoren dersom FDO`en skulle miste de. Det er mange merkelige vindforhold bak hangaren, belive me..

Jeg kan kort fortelle hvordan prosedyren for landing er:
etter at helikopteret har passert minima (125ft og 1/4NM) blir kontrollen overført fra HKO ("flygelederen" ombord i båten) til FDO. Han vinker helikopteret til en hover posisjon som normalt er på babord skuteside og 40ft høyde. Deretter vinker han helikopteret inn over dekk slik at man er posisjonert midt over grid`en (en sirkel med mange hull). På signal fra FDO starter man en markant vertikal bevegelse, og i det øyeblikket hjulene treffer helikopterdekket engasjerer man den hydrauliske harpunen som sikrer helikopteret på helikopter dekket. Landingen på et båt dekk er langt mer "brutal" enn på land/rigger osv. Dette fordi det gjerne er mye bevegelse på dekket og dersom man bruker en normal landingsteknikk vil man kunne sette seg opp i en katastrofal situasjon. Jo mer bevegelse i fartøyet, jo mer markant vil man velge å lande. Lynx`en tåler utrolig mye juling, og enkelte passasjerer tror fra tid til annen at vi har havarert.

Det finnes mange ulike varianter for avgang og landing. Som ellers i flyverden er regelen at man alltid tar av og lander med nesen inn i vinden. Det kan vi også gjøre ved å bruke de mulighetene SHOLS gir oss, mao vri oss inn i vinden mens vi står på dekk før en take off. SHOLS er forøvrig begrensinger i vind kombinert med bevegelse på moderfarøyet og er utabeidet for hver enkelt helikoptertype og fartøysklasse.

Brave
(som skal på havet i 3 uker fra fredag...)
Brave is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 14:50   #12
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Skipslanding med Lynx

Tusen takk, Brave! Interessant lesning......, god tur fredag!
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 17:30   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
Default Re: Skipslanding med Lynx

Quote:
Originally posted by LN-KOG
....Landing Deck Officer eller hva han nå heter.....
Flight Deck Officer, eller FDO.

Het hvertfall det da jeg seilte med KV Nordkapp for et par år siden.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 18:40   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Skipslanding med Lynx

Da stemmer sikkert det
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lynx er ferdig med sin tjeneste i RNoAF og Kystvakta Trdfly Flyforum 0 09-12-2014 00:19
RNOAF Lynx mk 86. DC3_driver Bilder & foto 4 25-08-2009 17:56
Lynx over Steinkjer LN-GAB Flyforum 2 08-08-2009 14:00
Lynx og Hercules på BGO Scanorama Bilder & foto 9 19-02-2009 21:26


All times are GMT +2. The time now is 22:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.