Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2010, 09:01   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
SAS SAS vurderer flere fly

www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1935092.ece

Quote:
SAS håper på nye fly neste år. Tro på god markedsvekst fremskynder flyplanene til SAS.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 09:38   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Gode nyheder. Dejligt at høre lidt positive udmeldinger fra SAS igen
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 09:40   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Det er imidlertid ikke snakk om å få inn helt nye fly, men fly med et par år i drift bak seg.
Tenkes det på short/medium eller long haul her tro?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 10:01   #4
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 641
Default Re: SAS vurderer flere fly

OY-KBM kommer tillbaka ifrån HiFly nästa år iaf, så då blir det åter igen 7 A340. Hoppas på fler lh kärror med Asien ifrån ARN och Nordamerika+BKK ifrån OSL.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:04   #5
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by SK1013 View Post
OY-KBM kommer tillbaka ifrån HiFly nästa år iaf, så då blir det åter igen 7 A340. Hoppas på fler lh kärror med Asien ifrån ARN och Nordamerika+BKK ifrån OSL.
Før vi får se SAS IC på OSL i fast rutetrafikk, vil det snø oppover i juli...
amatør is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:23   #6
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Før vi får se SAS IC på OSL i fast rutetrafikk, vil det snø oppover i juli...
Helt enig. Men vi trenger dem ikke. La de være på CPH
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 10:01   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS vurderer flere fly

Det er snakk om long-haul
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 10:18   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS vurderer flere fly

Leasingmarked for A330 vil gi fine muligheter neste sommer da en del selskaper tar imot sine förste 787er.

Timing kan likevel ikke overraske. Siden hovedkonkurrenten snakker stadig om a oppstarte egne longhaul-flygninger, sa ma man forsvare sitt siste monopol. Klarer man dette ikke, blir det vanskelig for selskap i fremtida. En bred IC avdeling med en nettverk av attraktive destinasjoner og hyppige frekvenser er en garant for profit, se b.a. LH.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:35   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS vurderer flere fly

Hyggelige signaler dette - men la oss ikke begynne på en ny diskusjon om interkontinentale SAS-ruter fra Oslo! Det virker som om strategien til SAS har vært å øke antallet avganger på eksisterende ruter til daglige avganger. Spørsmålet er hva SAS gjør om de får inn f.eks. ytterligere to fly og de fleste av dagens ruter allerede går daglig basert på dagens syv A340-300 og fire A330-300.

Selv har jeg mest tro på at SAS vil øke kapasiteten til Asia - da det er disse rutene som går best - og da særlig til Kina. Jeg tror København-Shanghai er nær sagt bombesikker. Så er det et strategisk spørsmål om SAS tør å gjenåpne en Asia-rute fra Stockholm, eller om de heller endelig realiserer København-San Francisco eller to daglige avganger på København-New York.
__________________

Last edited by FlightDeck; 12-07-2010 at 11:41.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:35   #10
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS vurderer flere fly

Positivt med sådanne udmeldinger fra SAS og dejligt at man igen snakker om udvidelse af LH flåder udover de nuværende 11 individer (medregnet den A340 udlejet til HiFly).

Jeg forventer med denne udvidelse (såfremt det bliver en realitet) en konsolidering af de nuværende IC destinationer fra CPH, samt muligheden for en række nye destinationer.

Mest oplagte er:

CPH-PVG
CPH-HKG
CPH-SFO

Eller et par (frække) outsidere:

CPH-ICN
CPH-JNB
CPH-GRU
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:40   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS vurderer flere fly

Ikke så mye nytt i forhold til den andre artikkelen, men det nevnes en strategi for hvordan flyflåten skal se ut i 2020.

Quote:
Der bliver næppe tale om spritnye fly, men topmoderne fly med et par år på bagen, der samtidig vil indgå i målsætningen for, hvordan flyflåden kommer til at se ud i 2020. Det skriver dagbladet Børsen.
http://borsen.dk/nyheder/transport/a...aeste_aar.html
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 11:48   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS vurderer flere fly

Jeg tror at SAS satser på å styrke LH huben i København. Får være enten/eller slik jeg ser det. EN sterk hub i CPH, eller 3 huber med LH.
Skal ARN satses på igjen til Asia, må man ha mulighet til connections, det hadde man ikke sist.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:09   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Skal ARN satses på igjen til Asia, må man ha mulighet til connections, det hadde man ikke sist.
Da gikk jo også København/Stockholm-avgangene altfor tett, det bør gjerne være 10-12 timer mellom hver avgang, ikke ti minutter! Det var vel ellers bare tre ukentlige fra Stockholm til Beijing og tre ukentlige til Bangkok - og dét blir for lite.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 13:27   #14
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Da gikk jo også København/Stockholm-avgangene altfor tett, det bør gjerne være 10-12 timer mellom hver avgang, ikke ti minutter! Det var vel ellers bare tre ukentlige fra Stockholm til Beijing og tre ukentlige til Bangkok - og dét blir for lite.
ARN-PEK hade fem avgångar under sommarhalvåret har jag för mig.

Om SAS utökar sin flotta med fler plan hoppas jag ARN-PEK är given. Kina är en tillräcklig stor viktig marknad att stödja dubbla avgångar till Peking från ARN/CPH.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 19:36   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
ARN-PEK hade fem avgångar under sommarhalvåret har jag för mig.

Om SAS utökar sin flotta med fler plan hoppas jag ARN-PEK är given. Kina är en tillräcklig stor viktig marknad att stödja dubbla avgångar till Peking från ARN/CPH.
Belegget på ARN-PEK var vel aldri helt topp. Veldig fin ID rute, men ikke mye fult betalende.
I tillegg var det vanskelig å komme seg fra ARN til andre deler av Skandinavia og Europa. Den gikk rett og slett for sent.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:11   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS vurderer flere fly

jeg håper ingen begynner å snakke SFO igjen - den er "jinxed"
Hver gang SAS har snakket om å introdusere CPH-SFO har det gått galt... ;-)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:20   #17
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS vurderer flere fly

Jeg har litt problemer a se at SFO er den store fremtids-marked.

Jeg ville har satset fullt pa Östen-ruter. CAN, PVG, HKG, SIN bare for a nevne noen. Dersom vi snakker om Asia, snakker vi om halvparten av verdens befolkning - og enda viktigere - den del av verden hvor det skjer i stadig ökende grad manufacturing av gods...

Don't get me wrong, ingenting mot SFO, men med begrensede ressourcer ville min valg har vaert en av de fire asiatiske destinasjoner, ikke en destinasjon i Nordamerika. Her ville jeg har satset fullt pa Code-share og Joint Venture...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 17:56   #18
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: SAS vurderer flere fly

Hadde litt sansen for ruteforslaget til GRU fra CPH. Mye som skjer i olja der nede og skandinavisk (den er vel strengt tatt norsk) ekspertise trengs. Pluss hadde vært kjekt å få SAS til Sør-Amerika. Kanskje vel luftige tanker, men likte forslaget!
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 19:00   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS vurderer flere fly

Quote:
Originally Posted by FlyTAP View Post
Hadde litt sansen for ruteforslaget til GRU fra CPH. Mye som skjer i olja der nede og skandinavisk (den er vel strengt tatt norsk) ekspertise trengs. Pluss hadde vært kjekt å få SAS til Sør-Amerika. Kanskje vel luftige tanker, men likte forslaget!
Men det er vel først og fremst GIG. Ikke så mange flyr dit direkte fra Europa, så det måtte da være bedre. Oljefolk, olje/sjøfolk og turister i herlig blanding...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 19:13   #20
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: SAS vurderer flere fly

Dette er virkelig bra nyheter, så de skal få tilbake A 340ene, det var litt dumt. Jeg synes personelig at de burde få in 777-200 eller 300, det er noen fantastiske fugler
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS vurderer outsource også litt større fly RIBRO Flyforum 12 20-02-2015 22:31
SAS vurderer 55 nye fly RH Flyforum 63 03-12-2010 00:12
BA vurderer flere USA-destinasjoner fra LCY Øivind Flyforum 24 07-09-2010 09:28
Vurderer flere direktefly Nord-Norge - Europa sirpjalle Flyforum 6 19-10-2007 15:06
Norwegian vurderer flere nye ruter ENKB Flyforum 9 23-02-2007 15:51


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.