![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Kort sak, poster hele: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1073976.ece?
Varsler SAS-bot på 30 mill. Konkurransetilsynet varlser en bot på 30 millioner kroner for ulovlig prisdumping på strekningen Oslo-Ålesund. ASLE SKREDDERBERGET SAS Braathens, som er en del av SAS-konsernet, fikk i ettermiddag servert enda en bot fra Konkurransetilsynet. millionbot 30 millioner kroner lyder den på, etter at tilsynet mener flygiganten har misbrukt sin dominerende stilling, og presset konkurrenten Norwegian bort fra strekningen Oslo-Ålseund. - Konkurransetilsynet mener at SAS Braathens på flyruten mellom Oslo og Ålesund har hatt til hensikt å presse Norwegian ut av markedet og hindre konkurranse. Etter rettspraksis fra EF-domstolen anses slik underprising som ulovlig misbruk av dominerende stiling, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen. Aftenposten.no kommer tilbake med mer. Saken på KTs hjemmeside: http://www.konkurransetilsynet.no/internett/index.asp?strUrl=1006639i&topExpand=&subEx pand= EDIT: Lagt til link til KT. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Virker snålt. Hvorfor skulle SAS gjøre noe ulovlig for å bli kvitt konkurrenten bare på en rute? Skal de ødelegge imaget sitt kunne de like gjerne gjort det på alle rutene?
Forøvrig bør det jo fremheves at konktilsynet IKKE har funnet noe galt på de andre rutene. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 29
|
![]()
Uansett hvor mange ruter sasbraathens finnes skyldige i å ha "fikset" så er ikke dette god pr.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Trodde at SAS/BU kjørte samme priser innen sør-norge på de billige billettene? Hvorfor skulle det da være forskjell på Ålesund og de andre byene i Norge?
Det er nok mange andre grunner enn pris som gjorde at Norwegian ikke ble noen suksess i Ålesund. Regionen har mange firmaer med en utstrakt reisevirksomhet, gjerne innen offshore og shipping. Dette innebærer ofte flere flybytter underveis. Med Norwegian`s totale fravær av gjennomgående innsjekk blir det et problem for mange. Et eksempel: En i min nærmeste familie som er fra Ålesund, reiser mye i jobben både i inn-og utland. Han prøvde å bruke Norwegian da de begynte å fly på Ålesund (han var positiv til at der ble konkurranse, og han er IKKE veldig SAS-vennlig for å si det mildt :smokin ) Alfor få avganger (bare to ganger daglig) og fraværet av gjennomgående billetter var hovedårsaken til at han etterhvert begynte å bruke SK BU igjen. Altså ikke pris. Skulle han f.eks ha et møte i Oslo, gikk det an å gjøre det på en dagstur med SAS BU, men fløy han DY måtte han legge inn en overnatting da siste fly tilbake gikk for tidlig. Og skulle han til USA eller Sør-Amerika med jobben (noe han er flere ganger årlig) så er fordelene med gjennomgående billetter innlysende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
|
![]()
LN RKF har mye rett her. Men det var nok ikke bare et dårlig tilbud fra DY sin side som ga dette utfallet; De reisende var ikke flinke nok til å benytte DY, de hadde alltid flydd Braathens, og den vanen klarte vi ikke å legge av oss.
Men det skal vel også sies.. DY sine 2 (og til å begynne med 3?) avganger var ikke gunstige mhp tidspunkt. Tror det vil gå en stund til noen tørr å satse på Ålesund igjen, og vi må nok leve med at SAS melker ruten, med å fjerne avganger og å gjøre det vanskelig å få tak i billigbiletter
__________________
Mvh Rune ------------------! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1074061.ece
Tror faktisk på ham her. Ikke det at jeg noen gang tror at SAS virkelig ønsker konkurranse. Kapitalister gjør ikke det. Men SAS er smarte nok til å se at hvis de kvitter seg med DY får de ikke bare bråk med konktilsynet, men lettJet eller Nordic (les: søt hevn fra Finnair etter fusjonsmaset) etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Og i dag uttaler finansdirektør Frode E. Foss i Norwegian at de vil kreve et stort erstatningskrav for skade som er utøvet, og da kan de fort være snakk om flere titalls millioner kroner, sier han:
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=187207 Mon tro om dette er eneste måten Norwegian kan greie å oppnå overskudd? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
I følge papirutgaven av Dagens Næringsliv i dag ble tidligere Color Air-direktør Stein Øxseth i fjor vår hyret inn som uavhengig luftfartsekspert for konkurransetilsynet.
"Fundamental uenighet" gjorde oppdraget av kort varighet. Øxseth som er utdannet jurist og var en av gründerne i Color Air sier i avisen at det kom veldig tidlig fram at Konkurransetilsynet og han hadde helt fundamentalt forskjellig syn på hvordan man skal bokføre faste kontra variable kostnader innenfor luftfart.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Lurer på hvem som mente hva?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Det ville vel vært naturlig å ta med personalkost til flygende personell med i kalkylene. Men hvis man tenker sånn er det enkelt å få svært kostnadseffektive flyvninger. På et eller annet tidspunkt må uansett alle kostnader, faste eller ikke, kalkuleres inn i flybilletten.
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
SAS har satt 75 advokater på saken, hvorfor så mye ressurser til dette dersom de opplagt er uskyldige?
http://www.boarding.no/art.asp?id=16914 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
British Airways ilagt £121.5 mill i bot for price fixing | Stian | Flyforum | 2 | 01-08-2007 16:12 |
Varsler lavpriskrig i luften | sirpjalle | Flyforum | 1 | 19-07-2007 15:55 |
Varsler nye forsinkelser | Hurum | Flyforum | 6 | 08-06-2006 00:50 |
Continental varsler nedskjæringer | Blubird | Flyforum | 11 | 19-03-2005 19:06 |
20 mill i bot til SAS-BU | Dakota | Flyforum | 3 | 08-12-2004 12:52 |