Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2009, 02:20   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Business class i fritt fall

quote:
Salget av de dyreste flybillettene stuper i kjølvannet av finanskrisen.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1674399.ece

Ikke så overraskende dette, men fallet er svært stort.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 11:39   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Business class i fritt fall

Dette har nok endel med å gjøre at det i motsetning til tidligere har blitt lettere å reise eco class. Dvs at skulle man på en forretningsreise mitt i uka for noen år siden, var biz class eneste alternativ. Husker jeg en gang fløy ARN-OSL en ettermiddag hvor hele 738 maskinen var smekk full og all biz. Ok, dette er noen år siden, men siden den gang har jo mange konsepter blitt lagt om. Flyr man SAS er det jo ingen fornuftige grunner til å belaste sin arbeidsgiver for biz billett når man har samme fleksibilitet ved en eco extra billett. Antall LCC ruter harjo også økt betraktelig, og det har vel også betydning.

På den andre siden har mange norske firmaer droppet mye reising. Fokuset nå er på telefonmøter eller videokonferanser.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 11:44   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Business class i fritt fall

Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 11:57   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,363
Default Re: Business class i fritt fall

Hmmm - har det ikke vært tiden for LCC`ene i mange år allerede?
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 12:14   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.
I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 12:17   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
Default Re: Business class i fritt fall

Priceless

Tror nok heller ikke massene strømmer til Economy eller LCC. Men fordi premium-klassene står for en såpass stor andel av selskapenes inntekter så er selv en liten nedgang her av stor betydning for selskapenes resultater totalt sett.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 02:41   #7
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Business class i fritt fall

At nedgangen i antall biz-pax er stor sett over flere år er vel helt riktig.
Fredagens observasjoner på mine flighter hjem fra Berlin var TXL-RIX 0 i biz, RIX-OSL 1 i biz.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 15:30   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
Default Re: Business class i fritt fall

Joda , det er vesentlig nedgang. Har ingen statestikk , men på strekket SVG-ABZ-SVG opplever jeg ofte 4 tomme biz-rader eller 1 rad med biz og resten øvrige klasser hvor en mann(meg selv) sitter på biz.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 19:33   #9
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

Denne var morsom LN-MOW, takker Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 20:16   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Business class i fritt fall

Klart du har et poeng, men at det er tiden for LCC's klinger litt rart, riktignok gaar det eneste virkelige LCC svaert godt (Southwest), de andre du nevner er jo LCHSC ! Hverken DY, FR eller EZY kan sammenligne seg med Southwest.....som er "a real" Low Cost Carrier - No Surcharges whatever....DY, FR og EZY sin LCHSC modell gikk jo rett nedenomhjem her i dette markedet....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 23-05-2009 at 20:33.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 20:18   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Denne var morsom LN-MOW, takker Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.
Ja, du har et poeng. Men begge passasjerkategorier (om vi kan forenkle det så kraftig) taper terreng, men grunnen til at man ikke merker det så kraftig i de rimeligere kategorier, er at denne fanger opp de som 'kjøper seg ned'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 17:05   #12
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
Default Re: Business class i fritt fall

Det er Eco Extra all the way for meg i jobbreiser i Europa, og det skjønner jeg godt. Skal vel heller være glad for at SAS har vært så smarte å lage denne Extra klassen, som prismessig ligger svært nært Biz på Europa-flyvninger. Fleksibilitet og TPC kort = Extra for meg, iht til policy. Men de siste turene til London har hatt godt belegg på biz, dette er kanskje spesielt for denne ruten som må være SAS Norge sin strekning med best belegg på premium billetter.
view is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 17:18   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Denne var morsom LN-MOW, takker Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.
Hvilken vekst er det du snakker om naar det gjelder DY? At man startet opp en masse ruter i Danmark samt en masse ruter innenlands gjoer at man gaar fra 0 pax og veksten maa vaere der ellers gaar man konk, taper DY internasjonalt som alle andre og det er der man har business class. Det blir spennede aa se hvilken vekst det blir hos DY fra august og fremover.

Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 21:37   #14
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 22:56   #15
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Business class i fritt fall

Jepp, blitt vanlig at billigste skal velges, men hos oss skal setereservasjon og 2 (!) bagasjekolli med i prisen, slik at Norwegian fort blir litt dyrere. Dog har vi litt frihet til å velge basert på tider og flyplasser også, derfor ble Norwegian foretrukket til tross for litt høyere pris når jeg skulle til Cambridge (20min med tog fra Stanstead, 3 timer buss fra LHR). Bussbiletten hadde antagelig kostet mer enn prisforskjellen uansett.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 01:05   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.
Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....

Et firma som gaar nye veier er Google...de har begynnt med hoteller, og gir hotell kjedene adgang til aa delta i en auksjon....hvor de byr paa en eller flere store byer.....naar det gjelder flyresier gaar ogsaa Google andre veier, med aa aa sette maksimumspriser de ansatte kan benytte mellom forskjellige destinasjoner....disse fastsettes for 6 maaneder ad gangen...om den ansatte finner og reiser billigere, gaar forskjellen inn paa en reisekonto for den ansatte, en konto som kan brukes til oppgraderinger etc.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 08:51   #17
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Business class i fritt fall

Tja, om man ser på f.eks. NTNU i trondheim, som ikke er noen liten organisasjon så har de ikke noen rammeavtaler på flyreiser lengere:

http://www.ntnu.no/adm/okonomi/ramme...t_rammeavtaler

Eneste er at alt skal bestilles gjennom via-travel, men de booker både SK, DY og det meste annet.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 08:56   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Business class i fritt fall

I staten har vi avtale med både SAS og Norwegian, men vi skal vel i utgangspunktet bruke Norwegian på innenlandsruter i Sør-Norge der frekvensen er tilfredsstillende (Bergen, Trondheim, Stavanger). Staten har imidlertid en bedre avtale på billetter med full fleksibilitet hos SAS; lavere pris og flere avganger å velge mellom sammenliknet med Norwegian.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 09:12   #19
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....

Nei. Min arbeidsgiver har ca 400.000 ansatte totalt, og godt over 10.000 i Norden, så vi kan knappt kalles et lite firma. Biz er ikke tilllat for noen. Ingen unntak!

Og vi har avtalepriser med svært mange carriers, inkl DY. I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 10:22   #20
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Business class i fritt fall

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.
Jeg jobber i et lite firma som ikke akkurat har noen egen avtale med DY, men vi bruker Berg-Hansen (Webgate) og der blir billettene alltid booket automatisk med bagasje hos selskapene som har dette som surcharge.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) ILS2 TripReports 20 27-05-2013 23:02
Coast ATR i fritt fall SK1399 Flyforum 7 28-01-2009 17:09
Fritt fall i flyfag S61N Flyteknisk forum 20 07-09-2008 22:51
Lufthansa Business Class vs Thai Royal Silk Class - synspunkter? kristian Flyforum 2 06-04-2008 21:28


All times are GMT +2. The time now is 13:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.