Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2009, 02:20   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Business class i fritt fall

quote:
Salget av de dyreste flybillettene stuper i kjølvannet av finanskrisen.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1674399.ece

Ikke så overraskende dette, men fallet er svært stort.
Old 21-05-2009, 11:39   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Business class i fritt fall

Dette har nok endel med å gjøre at det i motsetning til tidligere har blitt lettere å reise eco class. Dvs at skulle man på en forretningsreise mitt i uka for noen år siden, var biz class eneste alternativ. Husker jeg en gang fløy ARN-OSL en ettermiddag hvor hele 738 maskinen var smekk full og all biz. Ok, dette er noen år siden, men siden den gang har jo mange konsepter blitt lagt om. Flyr man SAS er det jo ingen fornuftige grunner til å belaste sin arbeidsgiver for biz billett når man har samme fleksibilitet ved en eco extra billett. Antall LCC ruter harjo også økt betraktelig, og det har vel også betydning.

På den andre siden har mange norske firmaer droppet mye reising. Fokuset nå er på telefonmøter eller videokonferanser.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 11:44   #3
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.
Old 21-05-2009, 11:57   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hmmm - har det ikke vært tiden for LCC`ene i mange år allerede?
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 12:14   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.
I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 12:17   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Priceless

Tror nok heller ikke massene strømmer til Economy eller LCC. Men fordi premium-klassene står for en såpass stor andel av selskapenes inntekter så er selv en liten nedgang her av stor betydning for selskapenes resultater totalt sett.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 02:41   #7
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

At nedgangen i antall biz-pax er stor sett over flere år er vel helt riktig.
Fredagens observasjoner på mine flighter hjem fra Berlin var TXL-RIX 0 i biz, RIX-OSL 1 i biz.
Old 23-05-2009, 15:30   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Joda , det er vesentlig nedgang. Har ingen statestikk , men på strekket SVG-ABZ-SVG opplever jeg ofte 4 tomme biz-rader eller 1 rad med biz og resten øvrige klasser hvor en mann(meg selv) sitter på biz.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 19:33   #9
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

Denne var morsom LN-MOW, takker Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.
Old 23-05-2009, 20:16   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Klart du har et poeng, men at det er tiden for LCC's klinger litt rart, riktignok gaar det eneste virkelige LCC svaert godt (Southwest), de andre du nevner er jo LCHSC ! Hverken DY, FR eller EZY kan sammenligne seg med Southwest.....som er "a real" Low Cost Carrier - No Surcharges whatever....DY, FR og EZY sin LCHSC modell gikk jo rett nedenomhjem her i dette markedet....

Last edited by dc-8-63; 23-05-2009 at 20:33.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2009, 20:18   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Denne var morsom LN-MOW, takker Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.
Ja, du har et poeng. Men begge passasjerkategorier (om vi kan forenkle det så kraftig) taper terreng, men grunnen til at man ikke merker det så kraftig i de rimeligere kategorier, er at denne fanger opp de som 'kjøper seg ned'.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 17:05   #12
view
ScanFlyer Gold

Det er Eco Extra all the way for meg i jobbreiser i Europa, og det skjønner jeg godt. Skal vel heller være glad for at SAS har vært så smarte å lage denne Extra klassen, som prismessig ligger svært nært Biz på Europa-flyvninger. Fleksibilitet og TPC kort = Extra for meg, iht til policy. Men de siste turene til London har hatt godt belegg på biz, dette er kanskje spesielt for denne ruten som må være SAS Norge sin strekning med best belegg på premium billetter.
view is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 17:18   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Hvilken vekst er det du snakker om naar det gjelder DY? At man startet opp en masse ruter i Danmark samt en masse ruter innenlands gjoer at man gaar fra 0 pax og veksten maa vaere der ellers gaar man konk, taper DY internasjonalt som alle andre og det er der man har business class. Det blir spennede aa se hvilken vekst det blir hos DY fra august og fremover.

Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 21:37   #14
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 22:56   #15
O_K_
ScanFlyer Silver

Jepp, blitt vanlig at billigste skal velges, men hos oss skal setereservasjon og 2 (!) bagasjekolli med i prisen, slik at Norwegian fort blir litt dyrere. Dog har vi litt frihet til å velge basert på tider og flyplasser også, derfor ble Norwegian foretrukket til tross for litt høyere pris når jeg skulle til Cambridge (20min med tog fra Stanstead, 3 timer buss fra LHR). Bussbiletten hadde antagelig kostet mer enn prisforskjellen uansett.
Old 25-05-2009, 01:05   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.
Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....

Et firma som gaar nye veier er Google...de har begynnt med hoteller, og gir hotell kjedene adgang til aa delta i en auksjon....hvor de byr paa en eller flere store byer.....naar det gjelder flyresier gaar ogsaa Google andre veier, med aa aa sette maksimumspriser de ansatte kan benytte mellom forskjellige destinasjoner....disse fastsettes for 6 maaneder ad gangen...om den ansatte finner og reiser billigere, gaar forskjellen inn paa en reisekonto for den ansatte, en konto som kan brukes til oppgraderinger etc.
Old 25-05-2009, 08:51   #17
O_K_
ScanFlyer Silver

Tja, om man ser på f.eks. NTNU i trondheim, som ikke er noen liten organisasjon så har de ikke noen rammeavtaler på flyreiser lengere:

http://www.ntnu.no/adm/okonomi/ramme...t_rammeavtaler

Eneste er at alt skal bestilles gjennom via-travel, men de booker både SK, DY og det meste annet.
Old 25-05-2009, 08:56   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

I staten har vi avtale med både SAS og Norwegian, men vi skal vel i utgangspunktet bruke Norwegian på innenlandsruter i Sør-Norge der frekvensen er tilfredsstillende (Bergen, Trondheim, Stavanger). Staten har imidlertid en bedre avtale på billetter med full fleksibilitet hos SAS; lavere pris og flere avganger å velge mellom sammenliknet med Norwegian.
Old 25-05-2009, 09:12   #19
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....

Nei. Min arbeidsgiver har ca 400.000 ansatte totalt, og godt over 10.000 i Norden, så vi kan knappt kalles et lite firma. Biz er ikke tilllat for noen. Ingen unntak!

Og vi har avtalepriser med svært mange carriers, inkl DY. I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 10:22   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.
Jeg jobber i et lite firma som ikke akkurat har noen egen avtale med DY, men vi bruker Berg-Hansen (Webgate) og der blir billettene alltid booket automatisk med bagasje hos selskapene som har dette som surcharge.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules