![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
Fra en kilde i SAS har jeg fått denne informasjonen om utfasing av MD80:
MD-87 53340 LN-RMU planned out of traffic Mar28-2009 53011 SE-DIU planned out of traffic Jul01-2009 49607 SE-DIC planned out of traffic Aug01-2009 53336 OY-KHU planned out of traffic Aug31-2009 53337 LN-RMP planned out of traffic Sep30-2009 53010 SE-DIP planned out of traffic Oct31-2009 MD-82 49385 LN-ROR planned out of traffic Apr01-2009 49615 LN-ROY planned out of traffic Jul01-2009 53008 LN-ROM planned out of trafffic Aug01-2009 49909 LN-RMC planned out of trafic Jul01-2009 49424 LN-ROU planned out of traffic Dec01-2009 49555 LN-RMD planned out of traffic Dec15-2009 49437 LN-RLR planned out of traffic Feb28-2010 49421 LN-ROS planned out of traffic Apr01-2010 I tillegg er KBA og KBM identifisert som individene som skal ut av A340-flåten .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Triste greier. Har flydd masse med MD'ene til SAS og det ligger mange vellykkede turer med de!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Ingen MD87 med i vinterprogrammet altså. Gjør et betydelig hogg i MD-flåten dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
MD-87 er vel den minst drivstoffeffektive i SAS-flåten i dag, og bare på en dag sparer vel selskapet noen hundre tusen kroner på å bruke bedre materiell.
Isolert sett er det trist at MD-maskinene fases ut, det er noe helt spesielt ved disse flotte flyene. Likevel er det forståelig at det er disse som står for tur når SAS skal effektivisere flåten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
Noen av disse er det allerede bestemt skal skrotes. MD80-markedet er rimelig mettet nå, ser det ut som ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Vil bli savnet - samtidig som det er fornuftig å la de gå ut av flåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
Humoristisk så sies det jo at en litt eldre A320 er mere verdt som deler enn som fly, men MD desverre går rett på skarphaugen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]()
Var med DIU for et par uger siden - det var "noget slidt" på invendig side. Men det er selvfølgeligt mindre vigtigt i forhold til brændstoføkonomi
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
LN-ROR, Assur Viking, skal ut 1. april og er vel blant de absolutt eldste i SAS-flåten i dag med sine 24 år.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
De kan da ikke skrote alle disse? Et eksemplar av en så viktig travhest i Norsk og Skandinavisk luftfarts historie, må da kunne havne på et eller attet luftfartsmuseum.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Tar du den regningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Vi kan dele
![]() De fikk jo lempet inn en Caravell bak mursteinene på Kjelsås (dog et mindre fly), så helt umulig er det vel ikke. Dersom noen av flyene uansett skal skrotes, er det ikke helt utenkelig at SAS gir bort et fly til dette formålet. Det har skjedd før!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() Quote:
Det å få et gammelt fly gratis kan fort vise seg å bli en dyr gave for mottakeren, litt på samme måte som å gi bort en "1-krones"-mobil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
At det gode og driftsikre MD80ère er på vej ud er sørgeligt men nødvendigt...Det er nok derfor at RMD og RMC kun har delvis SAS bemaling, forstået på den måde, at "Scandinavian" ikke er malet op igen..
---- Det er helt sikkert også nu at diskussionen om hvad der skal erstatte MD80 flåden tager fat...For det ved vi "armchair CEO`s" meget meget bedre end nogen anden. Men "hold your horses" boys and girls.....Der er ikke noget som er bestemt i den henseende..Personligt håber jeg beslutningen kunne træffes i STAR ALLIANCE således at der blev indkøbt de samme typer og måske en eller form for leasing STAR selskaber imellem..Det var jo det SAS og Swissair gjorde i sin tid med DC8 Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Ja folkens! Her forsvinner det mange gode minner.
Dvs. minnene består, men det som skapte minnene forsvinner.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Mange cycles er RMU oppe i, sånn omtrentlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Fra en bekjent i STS fikk jeg følgende beskjed på lørdag: SAS skal operere 20 MD-80 i de nærmeste årene. For å klare dette, skal man skrote et visst antall fly for å fylle opp lagrene med brukbare komponenter for å holde liv i flåten.
Jeg har hørt rykter om at enda en 340 settes på bakken. Håper bare at det er kun et rykte. ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
Håper snart de får litt dreis på ting, en ordentlig flåteplan og en større flybestilling snart. Har SAS opsjoner hos airbus btw?
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
|
![]()
Bilde er tatt for 9 år siden og er fra innlandspiren på OSL...
Det var tider det...
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av A320ceo | Trdfly | Flyforum | 47 | 08-04-2025 11:09 |
SAS og utfasingen av 737-700 | DC 10-30 | Flyforum | 302 | 13-07-2024 20:54 |
SAS og utfasingen av A340 | DC 10-30 | Flyforum | 81 | 12-08-2023 10:12 |
SAS og utfasingen av 737-600 | Someone | Flyforum | 437 | 01-08-2020 22:37 |
SAS og utfasingen av MD80 | ATC-flyradar | Flyforum | 599 | 22-04-2019 21:36 |