Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2009, 22:23   #1
krstrom
Newcomer
 
Join Date: Jan 2009
Location: Bergen
Posts: 7
Default Briefing from the captain

Her er kart jeg har liggende, fra tiden før man introduserte tv-skjermer som har konstant oppdatering om høyde, posisjon, fart etc. Jeg mener det skal være fra 1981 (kapteinen har bare skrevet july 09, dessverre). Utgangspunktet for reisen har vært Singapore, men siden det ikke er tegnet inn noen strek antar jeg at de ikke fløy der på den tiden, og at vi evt. fløy Malaysian på den første etappen. Streken fra Karachi til Bergen regner jeg med er supplert i ettertid.


se kart her:
http://home.online.no/~k-stroe2/sasKartreduced.jpg
krstrom is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2009, 23:18   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Briefing from the captain

Artig! Det har visst skjedd en utvikling.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 10:56   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Briefing from the captain

AA hade detta så sent som 1999 när jag fög över dammen med AA81/80 från ARN-ORD. Min första resa som ensamåkande (inte UM).
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 16:29   #4
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Briefing from the captain

Jeg har "maken" liggende. Mener å huske det er fra '75. SK945 31mar. LN-RKA (DC-10) Olav Viking fra CPH til Chicago. Capt M.Aschim. Purser M. Olin. EET 08:36. Morsomt minne om første langturen vår sønn var med på.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 16:36   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Briefing from the captain

Har også hatt slike kart fra flyvninger mellom København og Los Angeles...historie!
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 22:09   #6
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Briefing from the captain

Kjekt å se! Men er det bare jeg som ser "747-8" på flytypevalg?
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 22:50   #7
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Briefing from the captain

Er vel heller 747-B det står.

Stilig kart. Jeg som er så ung og rask har aldri sett slike før. Hvordan fikk man tak i slike?
Tviler vel sterkt på at skippern satt å signerte slike til samtlige passasjerer. Med mindre han tvang F/O eller F/E til å gjøre det da.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 23:01   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Briefing from the captain

Han skrev vel et par stk. så ble de sendt rundt i kabinen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 23:38   #9
krstrom
Newcomer
 
Join Date: Jan 2009
Location: Bergen
Posts: 7
Default Re: Briefing from the captain

regner med det gikk bakover i kabinen og endte opp i pantryet (hvis det er det man kaller det på et fly). Så hvis man var en av de som stadig rekte rundt bak der, for å få seg en drink eller smile til flyvertinnene, så hadde man nok en stor mulighet til å få kartet med seg selv lå jeg nok sovende på gulvet foran første seterad i economy da kartet gikk rundt, men jeg har en teori om at kartet kan ha blitt tilegnet på den måten, av noen andre i min familie.
krstrom is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2009, 16:59   #10
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 173
Default Re: Briefing from the captain

Disse kartene var ferdig printet med flyruten på såvidt jeg husker. Og det var faktisk purseren ombord som fylte ut resten før de ble hengt opp flere steder i kabinen i en slags "glassramme" De fikk alle data av kapteinen før avgang. Synes dog flytiden København-Karachi var noget kort.. 4 timer og 20 minutter?? Men det er vel Bangkok -Karachi som er ment her

DYA

Last edited by LN-DYA; 18-02-2009 at 17:05.
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 15:27   #11
krstrom
Newcomer
 
Join Date: Jan 2009
Location: Bergen
Posts: 7
Default Re: Briefing from the captain

Stemmer det. Jeg mener jeg skrev det i første innlegget mitt, men kanskje det ikke kom helt tydelig frem. Jeg trodde også først at det var fra CPH, men stusset litt på timetallet, klokkeslettene og strekene. Så det er fra Bangkok-Karachi.
krstrom is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boktips:Captain Aux LN-MOW Småprat 3 17-08-2014 20:02
An Unexpected Briefing - Air New Zealands nye safety video Robin882 Småprat 8 17-03-2013 14:40


All times are GMT +2. The time now is 10:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.