![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
|
![]()
Dette ser ikkje bra ut i det heile tatt.
Får håpe det blir bedre, at dette kun er bunnen av ein bølgedal. Kva synst dykk andre som arbeider på teknisk? http://www.aftenbladet.no/lokalt/article656661.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det var ikke hyggelig lesing....
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Da har jeg endelig hatt tid til aa skrive litt! Dere fra tekninsk skal vel ikke see paa dette som et "problem" da dere sitter i en forhandlingsposisjon det er er stoerre etterspoersel enn tilgang... ![]() Dette er det samme som skjer her i USA og selv om det er en nedgang i antall fly er vi faktisk fortsatt i mangel paa kvalifiserte flyteknisk personell. Nei, fortsett utdannelsen dere som har startet paa dette og de/dere som allerede er innenfor dette omraadet skal ikke klage da dere sitter i en god posisjon... bare ikke start noen streiker... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Håper NFO og de andre fagforeningene er så dumme at de går til streik. Det holder lenge med overtidsnekt og gå-sakte-aksjoner ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
Ellers er det jo leit på en side at flyfagene ikke er i den grad populær lenger, men hvis jeg selv ser litt kynisk på dette er jo dette en kjempemulighet, om få måneder har jeg fagbrev (hvis jeg står) og tekniker-sertifikat, og da sitter jeg i en unik forhandlingsposisjon som flymekanikere ikke har vært i på mange år. Det som er haken for tiden er jo stort sett lønnen, - som artikkelen nevner er det enkelte bilmekanikere som tjener bedre enn oss, og det blir jo litt feil - sett i lys av utdannelsen vår, kravene til oppfølging, dokumentasjon på alt vi gjør og sikkerhetsjekk (av med sko, belte, jakke etc..) som vi går gjennom minst en gang for dagen.. Oljen betaler jo også godt, og de er jo veldig glad i flyteknikere.. ..men for min del sliter jeg med kjærligheten til fly, så det er ikke så enkelt å gå etter det heller.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Hvis det blir full streik så vil det sannsynligvis ikke ta lang tid før det blir tvungen lønnsnemd, og da vil jo ikke teknikkerne og mekanikerene få det de vil ha i samme grad som gjerne ellers.
Men hvis det blir overtidsnekt eller gå-sakte-aksjon så vil ikke ha den samme effekten mot de reisende som en streik vil ha. Og til å begynne med så vil kun selskapene merke det. En ide er å gjerne begynne på SVG/BGO/TRD/BOO eller andre utestasjoner (som det ble gjort i Avinor) og holde seg unna OSL en stund. Men da vil kanskje selskapene omrokkere på nattstoppene slik at de maskinene som skal ha S-sjekk (eller lignende) blir sendt til f.eks OSL. Den mest effektive metoden er vel kanskje overtidsnekt. For det er det vel endel av både i STS og andre steder. Det trenger du ikke bekymre deg for. Den dagen DU ikke får fagbrev er det temmelig kaldt et visst sted...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
1: Takk for tilliten vedrørende fagbrev!
![]() 2: Da forstår jeg hva du mener og er enig, og uansett tror ikke jeg flyselskapene i Norge tåler mer streik - om så det er piloter/kabinen/teknisk/flygeledere/etc.. ..nå må vi få mer stabilitet i flybransjen her ... det er skjedd så enormt mye siden '01, og jeg tror vi alle tjener på å få noen stabile år fremover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
Lag en TV-serie.. " lærlingene i flybransjen " eller noe slikt. Få opp interessen, og vis ungdommer rundt hvor kult vi har det på jobb, og hvorfor vi har valgt dette yrket.
Alt for få vet om yrkesgreina, og vi bør derfor gå ut å vise hva vi gjør. Tror ikke dette hadde vært dumt. Så på NRK for noen mnd siden om en jente som var lærling i nordsjøen, der de fulgte henne på jobb. Noe slikt hadde vært fint hos oss. Noe må hvertfall gjøres |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Det største problemet slik som jeg ser det, er om denne negative trenden fortsetter så vil de forskjellige bedriftene bli nødt til å ta inn personell uten flyfagbakgrunn (les: P&W),
altså da med annen mekanisk utdannelse. Jeg sier ikke at f.eks en kar som har jobbet 8 år som truckmekaniker i Scania ikke er en dyktig mekaniker, eller en fare for flysikkerheten sådan, hydraulikk er nå en gang hydraulikk. Men det er noe særegent med den "oppdragelsen" du får på flyfag! Man er så langt i fra ferdigutdannet med tanke på flysystemforståelse og 'mekking' når en er ferdig på flyfag, men det er de grunnleggende holdingene ovenfor yrket samt den 'love of the game' følelsen de entusiastiske instruktørene klarer å skape på disse to årene som er så viktig, og danner grunnlaget for å bli en dyktig mekaniker/tekniker! Jeg syntes det blir feil at fagforeningene (Verkstedklubben/Parat/NFO) skal ta ansvar for å få opp rekruteringen. Ansvaret ligger hos flyselskapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
|
![]()
Jeg husker tilbake til da jeg begynte på flyfag (VKI flyelektronikk som det het den gang) i 93, var kravet et snitt på over 5. Tror det var 5.25 eller noe i nærheten.
Resultatet var at vi var en superengasjert gjeng som gikk på avionikklinja den gang. I dag hører vi at søkningen er så lav at stort sett alle som vil kommer inn... At dette over tid vil senke standarden i flybransjen er ikke vanskelig å se, dessverre. Hos oss (LHK) har søkningen til lærlingeplassene gått jevnt og trutt nedover, og vi så oss i år nødt til å sette igang en sjarmoffensiv på skolene for å tiltrekke oss så mange søkere som mulig. Vi sliter jo litt ekstra med at forsvaret som arbeidsplass blir oppfattet som traust og kjedelig (det er feil.... ![]() ![]() - E |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Vi har faktisk litt motsatt inntrykk, ikke i mot forsvaret (som faktisk jeg selv kunne vært interessert i),
men at de fleste trekkes mot CHC pga. lønn og diverse andre fordeler. Ellers er det riktig at snittet for å komme inn på Flyfag er blitt lavere og lavere, og jeg kjenner selv personer som har kommet inn med 3.1 i snitt, vel og merke etter å ha vært på venteliste på 308 plass! Det sier også litt om hvor mange som søker, men trekker seg til slutt. Noen som har noen oversikt på hvor mange som går ut av Flyfag med basic i orden, og evt. i snitt hvor mange hvert år som får AML? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Ja, gjør det nå egentlig det? Det stilles vel samme krav til eksamensresultater, så da vil man vel heller se en høyere strykprosent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Fly high:
Delvis riktig, for å bli tekniker kreves det 75% i alle fag, men for å bli fagarbeider er kravet kun 2. Store bedrifter som baserer største delen av vedlikeholdet på fagarbeidere får da færre å velge mellom, og da er gjerne kvaliteten på kandidatene jevnt over lavere. Selvsagt sier ikke en karakter alt om du er en super, dyktig og løsningsorientert mekaniker, men hvis du har lavt snitt i fagene som materiallære, vedlikeholdsteknikk, aerodynamikk, etc.. ..så sender det ut ett signal om at du gjerne ikke har den forståelsen for mekanikk som behøves for å være mekaniker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Joda, jeg ser klart det poenget. Vi får håpe nedgangen ikke drar seg over for lang periode. Dette pleier jo ofte å gå i bølgedaler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Når jeg begynte på Flyfag i 2005 så var snittet relativt høyt på første inntak men på andre inntak og utover dalte det ganske mye. Etter det har det jo bare gått nedover. Ikke en bra utvikling dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Aug 2008
Location: Tromsø
Posts: 16
|
![]()
Etter å ha lest dette gleder jeg meg til å begynne på Flyfag.
Håper jeg kommer inn, har et snitt på 4.2, og må innrømme at jeg blir litt bekymra når jeg hører folk som er på feks.305 plass på venteliste.
__________________
I Love Wings |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
|
![]() Quote:
0 - 32.9 = 0 33 - 41.9 = 1 42 - 60.9 = 2 Her er karakteren for å få fagbrev. 61 - 74.9 = 3 75 - 85.9 = 4 Her er karakteren for å kunne bli tekniker. 86 - 95.9 = 5 96 - 100 = 6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]() Quote:
Det med å få fagbrev har vel ikke noe med part-eksamene å gjøre, men med fagkarakteren.? Er det ikke det da? Fagbrev er jo bare noe latterlig opplegg som Norge skal ha i en organisasjon med Europeiske/internasjonale regler! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyfag VG2? | Havers | Flyteknisk forum | 29 | 19-08-2012 10:44 |
Business class i fritt fall | jb1 | Flyforum | 21 | 26-05-2009 19:05 |
Coast ATR i fritt fall | SK1399 | Flyforum | 7 | 28-01-2009 17:09 |