![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...T.mc_id=dn_rss
Flere år med manglende vekst har medført at de rundt 1.800 pilotene i SAS har høy ansiennitet. Nedskjæringer og stagnasjon innebærer at SAS ikke har ansatt en ny ung pilot siden 1998, skriver business.dk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg kan tilføye med nær 99,9% sannsynlighet at det heller ikke blir ansatt noen nye piloter mer i SAS.
![]() Vi har nå en lang rekke styrmenn som kommer til å nå pensjonsalderen før de rekker å sjekke ut som kaptein, med dertil meget redusert pensjon.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
...og for å gjøre situasjonen enda bedre har vi en gjeng med svært egoistiske 60+ som sitter som en "kork" i systemet! Direkte usmakelig!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så det er altså "usmakelig" at en frisk og ellers "fit" pilot ønsker å fly etter 60 ?????
Har forøvrig forstått det slik at disse "egoistene" er "degradert til F-50.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja det er usmakelig!
Etter å ha vært del av og nytt godt av en kollektivavtale i 25-35 år velger man kun seg selv og sine grådige monitære interesse og "driter" i kollektivet. Dette vel vitende om at det forringer kollegaers karriereløp men mye viktigere legger et ekstra press på avtalen som unektelig må bli forringet pga av deres valg! Yngre kollegaer vil aldri få "valget" engang! For ikke å snakke om piloter som er sparket som blir hindret i å komme tilbake! Man kan derimot velge å gjøre som noen, nemlig å fortsette men ikke i samme selskap (ikke drite i eget reir, so to speak). Mye bedre å være et sted der din erfaring sees som nyttig og verdifull men dette krever selvfølgelig litt. Man må lære seg litt nye prosedyrer forholde seg til et nytt selskap! Det er det ikke alle som orker og syntes det er lettere å "pisse" gamle kollegaer oppetter ryggen. Meget lite ærefult! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Anser du även folk som är 60+ i andra företag vara en kork?
Skall bli spännande att se om du är lika "klok" när du kommer upp i den åldern. Last edited by Savipix; 04-07-2008 at 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det er mildest talt naivt å tro at noen som har opparbeidet seg en posisjon og vært lojale mot SAS i mange, mange år skal slutte, og begynne å fly i Gylfen eller andre steder for å skape turnover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() PS Tror dessverre ikke jeg får noe valg pga ovennevnte :-( DS Last edited by Boeingflyer; 04-07-2008 at 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det blir jo artig å se om de velger å bli med sin dobbelttopplønn når de ynsgste styrmennene blir kastet på dør også. Men det er vel kanskje naivt å tro at de ville tenke at "nok er nok" da også, eller?
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Høres ut som det er avtalen det er noe feil med fra mitt ståsted. At eldre (men kompetente) medarbeidere skal presses ut pga alder er helt feil. Hvis avtalen gir dem både i pose og sekk er det avtalen som er feil.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men for at avtalen skal forbli god, må alle følge avtalen og slutte når de fyller 60 år. Dette har man visst siden man begynte i SAS. Priviligerte egoister, som jeg vil kalle dem, ødelegger en god avtale som de selv har nytt godt av så lenge de har vært i SAS. Piloter i BA har alltid hatt lavere kollektivavtalefestet pensjonsalder enn det som har vært myndighets bestemt. De har da ikke torpedert sin egen kollektivavtale! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Må si meg litt enig med TG923, på en uinnvidd virker det som om avtalen er litt dum.. Det er jo synd om man skal bli "moralskt tvunget" ut av jobben som pilot ved 60 om man er kvalifisert og ønsker å fortsette til 64. Burde da vært en klausul i avtalen om at dersom man fortsetter etter 60 vil man i perioden man fortsetter kun få normal lønn elns?
OT: Har han hyggelige karen som liker å kalle opp i FL"wun-wun-wun" lenge igjen? ![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg her .. men er det virkelig slik at det er mulig for SAS piloter å fortsette å fly for SAS etter fylte 60 år i dag?
I hvor stor utstrekning gjøres dette i så tilfelle er da mitt oppfølgingsspørsmål ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja Farmer, det er mulig!
Hadde egentlig ikke tenkt å skrive videre her da jeg har fått en svært usaklig påpakning av moderatoren på dette forum, men i og med at du spør! I henhold til kontrakt og kollektivavtale gjelder ansettelsen fram til fylte 60. Men etter at lovverket dessverre åpnet for flyvning fram til 65 er det noen individer som velger å gi blaffen i kollektivet som de har støttet seg på i alle år for egen vinnings skyld. I Sverige er problemet aller størst der det er bortimot 70-80 stykker! I Norge ca 15 men i Danmark tror jeg ikke det er noen, for "backstabbing" av egen kollektivavtale blir bare ikke akseptert! Må si jeg syntes det er noe underlig at folk syntes det er uproblematisk at det finnes relativt unge nyetablerte som er sparket, samtidig med at andre surfer videre med "dobbelt lønn". Dersom man ikke har lov til å kalle det egoistisk så vet ikke jeg!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Men kan disse "svindyre" pilotene fly hvorsomhelst ?...mener aa huske at enkelte land har lavere grenser enn 65....og at dette innvirker.....langt bak i hukommelsen ligger en historie om en SAS pilot's siste flight som gikk fra New York....og at denne Kapteinen fyllte 60 aar nettopp denne dagen, og ikke kunne vaere "Pilot in Command" i Amerikansk luftrom, men overtok etter og landet i Europa ??
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fordi: Boeingflyer har tydeligvis meget god grunn til å bruke de ordene han bruker i alle sine innlegg i denne tråden.
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
ØH? De tre første avsnittene i pressemeldingen er jo helt lik den til Continental Airlines...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sparker piloter | MartinL | Flyforum | 1 | 29-08-2008 11:06 |
Gamle og svindyre piloter i SAS | tiemand | Flyforum | 1 | 04-07-2008 15:49 |
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. | Tertit54 | Flyforum | 65 | 23-01-2006 23:03 |
SAS-piloter er fed up? | LN-BRK | Flyforum | 17 | 08-11-2005 15:19 |
SAS piloter saksøker SAS og SASBraathens | LN-HAT | Flyforum | 1 | 17-10-2005 12:34 |