![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
- Vi skal vågne op nu"
De fleste større danske flyselskaber er enige om, at der i løbet af et-to år vil opstå pilotmangel. I øjeblikket er der stadig ansøgninger at tage af i bunken, men det tynder ud i den. – Vi skal vågne op nu og se at få uddannet nogle piloter, siger Søren Byrjalsen, flyvechef i Cimber Air, til boarding. Selskaberne ruster sig til en større kamp om piloterne ved at indgå aftaler med flyveskolerne og snuppe eleverne tidligt. http://www.boarding.no/art.asp?id=29187 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
Det gleder meg, men veksten vil nok følge de økonomiske konjukturene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]()
Har hørt rykter om "pilot mangel" så lenge jeg har vært i bransjen. Har enda tilgode å oppleve det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Da kan du ikke være så aktiv på søkefronten, er jo iallefall 4 selskap i Norge som er i ferd med å ta inn/eller har tatt inn folk nå. Og da snakker jeg ikke om C208 operatører
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nå inneholder søkerbunken til Norwegian mye folk som ikke tilfredsstiller kravene, men selvfølgelig også en god del erfarne folk som vil hjem til gamlelandet. Så Norwegian er i en ganske unik situasjon. I andre selskaper i Norge begynner man å merke at det blir vanskelig å rekruttere de menneskene man helst vil ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]()
Det er nok riktig. Folk kommer med 200 timer totalt tid og vil fly Boeing. Det er ganske uniker tider. Husker når jeg hadde 200 timer, da var målet mitt å få utsjekk på Cub
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Og nå har du 1000 timer og er endelig ferdig utsjekket på Cub?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]()
....he, he snart utsjekket!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Hvis piloter hadde sluttet å selge enden sin ved å kjøpe seg typerating, så hadde det vært pilotmangel i selskaper som Norwegian, Ryanair, Easyjet mm også. Bare en kritisk tanke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Smilet til direktørene i selskaper hvor flygerkandidater må kjøpe sin egen typerating for å få ansettelse er bredere enn i de selskapene der flygere får det typekurset på selskapets regning.
(Har ikke hørt at nyansatte ingeniører i StatoilHydro må betale et par hundre tusen for å få "utsjekk" på plattformen han/hun skal jobbe på, eller på Mongstad, har dere?) SAS, Braathens (i gamle dager), Widerøe, Lufttransport, Coast, CHC HS, Norsk Helikopter, NLA er blant de jeg umiddelbart kommer på hvor en flyger ikke må betale sin egen typerating. Det samme gjelder naturligvis BA, Lufthansa, KLM/Air France osv. Flygerne i alle disse er organisert i IFALPA, i motsetning til flygere i enkelte profilerte lavkostselskaper med ledere med brede smil: Fra IFALPA Industrial Manual: 1.20 Pilot Payment for Training 1.20.1 Member Associations should negotiate full pay and benefits for pilots during all training including initial, recurrent, conversion and upgrading training. 1.20.2 Member Associations goal is to include a provision in each agreement that no pilot is required to pay for any training including preemployment training. Med "preemployment training" menes at man ikke skal være nødt til å kjøpe seg en typerating for å få jobb i et selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Hvor lenge vil denne pilotmangelen vare? Tenk helt hypotetisk med en person som starter med utdannelsen f.o.m neste jul - vil vedkommende ha noen sjanse til å få noen jobb?
Er det fordelsmessig å ta ATPL, samle flytimer på tomotors og deretter få f.eks. Norwegian til å betale for typerating? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Du skal forresten ha kjøpt deg en bra eksklusiv bachelor- eller mastergrad for den summen... En del seriøse firma utenom luftfarten sponser vel faktisk også videreutdannelse for en del ansatte, uten at jeg ser relevansen i denne saken. Noen flyselskaper i Norden har krevd penger for typerating til høyere kostnad enn tjenesteleverandøren har solgt den for (du betaler altså arbeidsgiveren din for å få typerating, ikke i tillegg til det den kostet arbeidsgiveren), og i tillegg krevd bonding ved tvangsflytting til andre flytyper internt i selskapet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Du kunne helle sagt det slik: Jeg har utdannelsen som trengs, men jeg synes det er rimelig at dere betaler den kursingen jeg trenger for å kunne starte i jobben. Og det skal ikke eksistere en bindingstid i selskapet bare fordi dere faktisk betaler kurs det er rett og rimelig at jeg får dekket. Ser du forskjellen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Når flere hundre eller kanskje flere tusen i samme selskap "kun" trenger typekurset for å være standardisert og å være klar for å gjøre en produksjonsjobb som man med små endringer skal gjøre helt likt som alle andre helt til man slutter i selskapet eller blir pensjonist, er ikke en typerating "spesialistutdannelse"; det vil det heller være om man sikter mot en lederstilling og tar seg en MBA eller grad i personalledelse på egenhånd. Og en slik vil man nok som regel betale selv, med mindre selskapet ønsker at man skal ta det, og gir permisjon med lønn i perioden.
Så en liten oppsummering: - utdannelse til sertifikatnivå - eget ansvar. - timesamling til påkrevd nivå - eget ansvar. - greie vilkår så du blir i jobben og ikke "hopper videre" - arbeidsgivers ansvar. - type rating - ny arbeidsgivers ansvar. - akademisk videreutdannelse for å få andre jobber internt, ihht lovverket eller selskapets policy. (-: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva koster en type rating for f.eks. 737? Betaler arbeidsgiver også lønn under kursing for type rating?
Problemet for selskapet som betaler for type ratingen er vel at den som får denne kursingen i dag lett kan flytte til andre selskaper om andre selskaper skulle tilby bedre lønnsvilkår etc., slik at avkastningen på investeringen som selskapet gjør kan hentes ut av piloten som kurses (og ikke bare selskapet som betaler for kursingen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Etter det jeg har hørt koster en typerating rundt 180 000-200 000 NOK!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pilotmangel ? | 1944vintage | Register- og ATC-Forum | 1 | 10-02-2016 22:15 |
Pilotmangel hos United | Someone | Flyforum | 3 | 04-07-2006 13:55 |
Pilotmangel paa Filippinene | LN-MOW | Flyforum | 4 | 24-03-2006 06:31 |