Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2007, 09:49   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Fly baklengs

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/07/02/505160.html
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 10:06   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: Fly baklengs

Hmmm, er ikke dette prinsippet som brukes i sardinbokser? (Sammenligningen er ikke tilfeldig)
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 10:13   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: Fly baklengs

hehehe, det kan nok hende. Journalisten har nok kun oversatt direkte fra pridusentens presentasjon og ikke undersøkt så mye selv.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 11:14   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Fly baklengs

Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 12:52   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
Default Re: Fly baklengs

Prinsippet er vel ikke helt nytt . Engelske militære transportfly for personel har vel hatt seter med ryggen fremover i de fleste flytyper de har operert med unntak av L1011.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 14:28   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Fly baklengs

det ser jo hyggelig ut - not!
Og det er jo en kjennsgjærning at (selv om det er tryggere i tilfelle kollisjon) at svært få passasjerer - om det er på fly, buss eller tog (mine egne observasjoner på NSB til og fra Asker) som ønsker å sitte mot kjøreretningen.

Og - selv om du setter inn disse setene, kan jo ikke Ryanair & Co sette inn flere seter. Det er jo ikke den fyiske plassen ombord som bestemmer hvor mange pax som kan trykkes inn, men reglene for evakuering og antall nødutganger pr pax.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 18:12   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
Default Re: Fly baklengs

Quote:
Originally posted by TOS

Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.
BA har hatt dette lenge paa Club World...har selv 4 turer "baklengs" over Atlanteren med BA bak meg.....har ogsaa floeyet baklengs fra LAX til TUS med PSA DC-9-80 (PSA var det foerste LCC foroevrig, Southwest brukte mye av PSA sin Business Model)...PSA hadde en "lounge" med seter som stod mot hverandre
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 18:28   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Fly baklengs

Nå skal det vel sies at dette er jo praktisert langt mer hjemlige trakter, jeg mener visselig å ha sittet med ryggen mot kjreretningen i en WF-kjerre av noe slag en gang?

Ellers, jeg har reist et par ganger med BA baklengs til og fra Afrika, det går helt fint, de har gjort noe veldig bra med kombinasjonen og hvordan det utnytter plassen. Sitte så tett der bak og ha noen i kanten av synsfeltet mitt hele tiden? Neitakk.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 18:34   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,931
Default Re: Fly baklengs

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Nå skal det vel sies at dette er jo praktisert langt mer hjemlige trakter, jeg mener visselig å ha sittet med ryggen mot kjreretningen i en WF-kjerre av noe slag en gang?

Ellers, jeg har reist et par ganger med BA baklengs til og fra Afrika, det går helt fint, de har gjort noe veldig bra med kombinasjonen og hvordan det utnytter plassen. Sitte så tett der bak og ha noen i kanten av synsfeltet mitt hele tiden? Neitakk.

-A
SAS sine CV440 hadde "baklengs seter" paa Rad 1...men det sier vel mere om min alder....WF hadde ikke baklengs seter i Twotterene...men kan de ha hatt det i Dash - 7 ???? husker ikke det, men jeg floey den kun et par ganger....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 18:49   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
Default Re: Fly baklengs

WF sine -300 er ihvertfall 1C og D bakoverlent
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 21:27   #11
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Fly baklengs

Quote:
Originally posted by CK

Og - selv om du setter inn disse setene, kan jo ikke Ryanair & Co sette inn flere seter. Det er jo ikke den fyiske plassen ombord som bestemmer hvor mange pax som kan trykkes inn, men reglene for evakuering og antall nødutganger pr pax.
Det skal vel ikke da være spesielt vanskelig for A eller B å putte inn noen flere dører hvis FR vil ha 250 seter i en -800
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 00:33   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Fly baklengs

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Quote:
Originally posted by TOS

Dette prinsippet brukes vel av enkelte selskaper på business class (BA, kanskje ?). Det er nok litt større avstand mellom personene på business enn på bildet i artikkelen.
BA har hatt dette lenge paa Club World...har selv 4 turer "baklengs" over Atlanteren med BA bak meg.....har ogsaa floeyet baklengs fra LAX til TUS med PSA DC-9-80 (PSA var det foerste LCC foroevrig, Southwest brukte mye av PSA sin Business Model)...PSA hadde en "lounge" med seter som stod mot hverandre
Nettopp! Journalisten er, som vanlig, helt på bærtur:
Quote:
Selv om baklengsseter nå kan bli innført på turistklasse har British Airways allerede besluttet å ha seter som ikke står samme vei i sin nye Club World fra neste år.
Vel, kjære journalist.. Det har BA hatt siden 2001...

Forøverig interessant at dette kommer i M nå, har tro på at komforten kan bli bedre.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BAklengs til Seattle WF-380 TripReports 19 04-10-2013 02:56
Å fly meg nå baklengs inn i Amer'ka... - The Julebord, 2011 Martin TripReports 54 01-02-2011 20:31
- Jeg kom baklengs inn i denne businessen her LN-MOW Flyforum 5 13-01-2011 23:36
Baklengs over dammen Extra230 TripReports 12 15-07-2010 20:59
UA, nå også baklengs i business Discus Reiseforum 1 05-03-2009 17:44


All times are GMT +2. The time now is 21:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.